”Inte bara ridsporten måste tåla granskning – det måste även vetenskapen”

Ridsporten ska granskas – men det ska även vetenskapen. Ridsports krönikör Elisabet Hoff bemöter i dag kritiken från William Nilson Fryer och ifrågasätter idén om ”fullständiga sanningar”. Är det verkligen vetenskapsfientligt att ställa frågor?

Ridsporten ska granskas – men det ska även vetenskapen. Ridsports krönikör Elisabet Hoff bemöter i dag kritiken från William Nilson Fryer och ifrågasätter idén om ”fullständiga sanningar”. Är det verkligen vetenskapsfientligt att ställa frågor?
Jag håller med en etolog som anser sig publicerad som vetenskapsman bör veta att vetenskap bygger på att replikera försök, skapa modeller och opponera. Hästsporten blir inte en sekt för att en etolog uttalande i tv ifrågasätts. Det blir en sekt om ingenting får diskuteras inte ens publicerade ifrågasatta artiklar.

"Jag lyssnade idag på SR:s Konflikt om hur FN:s klimatrapport grundad på hundratals klimatforskare blåst upp viss statistik på ett felaktigt sätt vilket skadar klimatforskningens trovärdighet. I skenet av det blir det ju rätt löjligt att ett enskilt inlägg från en enskild etolog inte får ifrågasättas. "

Så varför har hon inte kollat upp Renates referenser och skriver en faktiskt ordentlig kritisk artikel som ifrågasätter påståendena i källorna? Inte mindre än 6 publicerade vetenskapliga artiklar som referens i denna artikel: https://theequineethologist.substack.com/p/do-horses-want-to-compete

Jag håller med en etolog som anser sig publicerad som vetenskapsman bör veta att vetenskap bygger på att replikera försök, skapa modeller och opponera. Hästsporten blir inte en sekt för att en etolog uttalande i tv ifrågasätts. Det blir en sekt om ingenting får diskuteras inte ens publicerade ifrågasatta artiklar.
Detta skulle även just denna etolog hålla med om också. Tyvärr gjorde ju många en halmgubbe av hennes uttalande och debatterar argt om någonting hon aldrig ens sagt. Hon skrev ett inlägg om frågan hon egentligen fick på sin blogg, och resonerade vidare där på ett sätt man så klart inte har tid med i ett kort TV-inslag.

Håller med Fryer om att exakt det hon faktiskt sa - och inte halmgubben och diverse åsikter hon tillskrivs som hon inte har - är en sanning, och även folk som ”inte alls håller med etologen” har jag sett i kommentarsfälten skrivandes exakt den sanning etologen sa för att sedan argumentera vidare mot någonting hon inte sa. 🙄

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Ridsporten glorifierar ofta relationen mellan häst och människa – men till vilket pris? Hästtränaren William Nilson Fryer riktar skarp...
Svar
7
· Visningar
564
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Det glädjer mig att William Nilson Fryer reagerar på vad jag skrivit, och visst är det spännande att bli kallad ’djurrättsaktivist’. Den...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
6 592
Senast: vilde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka