Det stämmer att en högproducerade ko släpper ut mer metan än en lågproducerande. Men det blir lite knepigt att räkna på det sättet tycker jag. Räknar vi istället per kilo producerad mjölk så släpper dagens kor ut mindre. Vilket gör att dagens kor på det stora hela släpper ut mindre än om vi skulle byta ut dem till kor som producerar mindre, dubblera antalet och släppa dem på bete. Då skulle nämligen utsläppen totalt sett öka.
Hänger du med på vad jag menar? Det är liksom skillnad på per ko, per kilo mjölk och totalt. Totalen är mindre med dagens kor, per kilo mjölk är mindre med dagens kor. Men som du skriver, per ko är det mindre med de lågproducerade korna.
Bete tycker jag att alla djur borde gå på om det är lämpligt. Men i Sverige är det som bekant lite knepigt att göra mer än några månader.
Trots korna? Kor släpper ut metangas, inte koldioxid. Min känsla här är att du inte riktigt förstod vad jag skrev. Men jag har svårt att lokalisera exakt vart det blev tokigt. Så om du känner att mitt svar till dig är lite "goddag yxskaft" så beror det mest troligt på jag inte riktigt förstår och vi pratar om varandra.
För att klargöra. Grundproblemet är inte korna. Där är vi alla överens tror jag. Anledningen till att man vill använda korna som lösning är för att det helt enkelt går betydligt fortare (10-12 år jämfört med 100 år). Man försöker minska metangasen för att man helt enkelt inte klarar av att minska koldioxidutsläppen.
Man har gjort försök med div olika tillskott och foderstater för att minska metanutsläppen, och det fungerar ett tag. Men sedan verkar det som att vommen återgår till att släppa ut precis lika mycket som innan. Man gör nu försök för att styra detta med aveln och se om man kan minska metanutsläppen med riktad avel. Det blir spännande att se vad de kommer fram till, om det går att avla åt det hållet utan att hälsa, mjölkmängd osv påverkas alltför negativt.
Ang gamla vs nya raser så förklarar jag det högre upp här
De gamla raserna är superviktiga ur många synvinklar. Inte minst ur genetisk synvinkel. Om jag lyckas köpa gård någon gång så ska jag själv ha någon gammal lantras, troligen fjällkor.