Carl-Gustaf Thulin: Ingen vinner på att ducka debatten

Det glädjer mig att William Nilson Fryer reagerar på vad jag skrivit, och visst är det spännande att bli kallad ’djurrättsaktivist’. Den såg jag inte komma. Här nedan ska jag försöka besvara och förklara mina tankar, samt även bemöta några av Nilson Fryers rallarsvingar. Det skriver i dag forskaren och docenten på SLU Carl-Gustaf Thulin på Ridsport Debatt.
 
Det stämmer att en högproducerade ko släpper ut mer metan än en lågproducerande. Men det blir lite knepigt att räkna på det sättet tycker jag. Räknar vi istället per kilo producerad mjölk så släpper dagens kor ut mindre. Vilket gör att dagens kor på det stora hela släpper ut mindre än om vi skulle byta ut dem till kor som producerar mindre, dubblera antalet och släppa dem på bete. Då skulle nämligen utsläppen totalt sett öka.

Hänger du med på vad jag menar? Det är liksom skillnad på per ko, per kilo mjölk och totalt. Totalen är mindre med dagens kor, per kilo mjölk är mindre med dagens kor. Men som du skriver, per ko är det mindre med de lågproducerade korna.

Bete tycker jag att alla djur borde gå på om det är lämpligt. Men i Sverige är det som bekant lite knepigt att göra mer än några månader.


Trots korna? Kor släpper ut metangas, inte koldioxid. Min känsla här är att du inte riktigt förstod vad jag skrev. Men jag har svårt att lokalisera exakt vart det blev tokigt. Så om du känner att mitt svar till dig är lite "goddag yxskaft" så beror det mest troligt på jag inte riktigt förstår och vi pratar om varandra.

För att klargöra. Grundproblemet är inte korna. Där är vi alla överens tror jag. Anledningen till att man vill använda korna som lösning är för att det helt enkelt går betydligt fortare (10-12 år jämfört med 100 år). Man försöker minska metangasen för att man helt enkelt inte klarar av att minska koldioxidutsläppen.

Man har gjort försök med div olika tillskott och foderstater för att minska metanutsläppen, och det fungerar ett tag. Men sedan verkar det som att vommen återgår till att släppa ut precis lika mycket som innan. Man gör nu försök för att styra detta med aveln och se om man kan minska metanutsläppen med riktad avel. Det blir spännande att se vad de kommer fram till, om det går att avla åt det hållet utan att hälsa, mjölkmängd osv påverkas alltför negativt.

Ang gamla vs nya raser så förklarar jag det högre upp här :)

De gamla raserna är superviktiga ur många synvinklar. Inte minst ur genetisk synvinkel. Om jag lyckas köpa gård någon gång så ska jag själv ha någon gammal lantras, troligen fjällkor.
På grund av korna (inte trots).

Ja alltså det är väl klart jag vet att korna släpper ut metangas och att marken tar upp koldioxid* :)

Grejen i artikeln var att marken tog upp mer koldioxid om den betades av kor och betesmark med träd tog upp mer koldioxid än annan betesmark. Så det var i alla fall gynnsamt att använda betesmark med träd till de kor vi har. Dvs när den betades -mer koldioxidupptag. Däremot tror jag inte, vet jag inte, om det såklart kompenserade för all metangasen. Men om man ändå har kor, och den betesmarken så bättre att kombinera dem.

Vidare forskning behövdes. Som vanligt, men det var en intressant vinkel. Även kommenterades att just sådan betesmark inte kunde få bidrag av EU då, i alla fall, eftersom det räknades som skog, i EU, eftersom EUs södra länder har glesare skog än vi har här.

*och som jag skrev i ett tidigare inlägg att tex betande djur, stora betande djur, på thundran skulle kunna hindra smältningen av permafrosten där och därmed även minska metangasutsläppen på de markerna. (genom att tramp av fötter gör is/snö mer kompakt och mer hållbar och genom att äta upp sly)

Har man tittat på metanutsläppen från alla olika koraser? och de är desamma? Är de även samma från visenter och bufflar tex?
 
Senast ändrad:
Metangas, som kor släpper ut, har mycket kortare halveringstid, vilket gör att vi kan se effekten fortare om vi minskar kor. Det är egentligen inte korna som är grundproblemet - det är bara att koldioxid har en halveringstid på ungefär 100 år, vilket gör att även om vi flyger mindre, kör bil mindre (osv osv). Medans metangasen har en halveringstid på 10-12 år. Iomed att vi behöver förändring nu så försöker man sänka kors utsläpp, och en del i det är att hålla ner antalet nötkreatur. För koldioxid ser vi liksom inte snabb förändring för. Det tar för långt tid.
Inte riktigt så, den kortare halveringstiden för metan i atmosfären skulle göra att metanutsläpp inte är lika viktigt att minska eftersom metan bryts ned relativt fort och försvinner ändå medans koldioxiden stannar kvar och påverkar under lång tid och därför vara viktigare att minska koldioxidutsläppen.

Och det låter ju bra men det är bara det att metan är en mycket "starkare" växthusgas än koldioxid, tror det är en faktor på mer än tvåhundra gånger så även om metan bryts ned snabbare får den ändå stor inverkan.

Men jag skall inte bråka mer om det här :)
 
För att klargöra. Grundproblemet är inte korna. Där är vi alla överens tror jag. Anledningen till att man vill använda korna som lösning är för att det helt enkelt går betydligt fortare (10-12 år jämfört med 100 år). Man försöker minska metangasen för att man helt enkelt inte klarar av att minska koldioxidutsläppen.
Problemet med den här strategin är att man ger fri väg för människor att fortsätta bete sig som idioter samtidigt som man räddar klimatet och dödar de ekologiska systemen. Kossorna är extremt viktiga för vår miljö men de passar inte in i dagens klimatdebatt och ska därmed utrotas (ja det är dit man siktar).
För mig känns hela klimatdebatten som "operationen lyckades men patienten dog"
 
Problemet med den här strategin är att man ger fri väg för människor att fortsätta bete sig som idioter samtidigt som man räddar klimatet och dödar de ekologiska systemen. Kossorna är extremt viktiga för vår miljö men de passar inte in i dagens klimatdebatt och ska därmed utrotas (ja det är dit man siktar).
För mig känns hela klimatdebatten som "operationen lyckades men patienten dog"
Ja, jag håller med dig till 100%. Men det är så tankegången är tydligen.

Tyvärr så är nog vi alla bidragande till detta. De flesta av oss har bil till exempel, och de flesta av oss har (ännu) inte råd att köpa elbil. Många flyger utomlands, och dessutom så är planeten överbefolkad. Jag själv har svårt att se hur vi ska kunna lösa detta. Men miljön är inte mitt huvudämne så det kanske finns någon fenomenal lösning i horisonten?
 
Ja, jag håller med dig till 100%. Men det är så tankegången är tydligen.

Tyvärr så är nog vi alla bidragande till detta. De flesta av oss har bil till exempel, och de flesta av oss har (ännu) inte råd att köpa elbil. Många flyger utomlands, och dessutom så är planeten överbefolkad. Jag själv har svårt att se hur vi ska kunna lösa detta. Men miljön är inte mitt huvudämne så det kanske finns någon fenomenal lösning i horisonten?
Nej det finns ingen fenomenal lösning vid horisonten. Det finns exakt två saker vi behöver göra för att lösa problemet och ingen inbegriper att förstöra det ekologiska systemet. Den första är att vi behöver bli färre människor eftersom de som inte har det vi har vill klättra till den nivån och de som har det vi har inte är beredda att försaka något av det för sina barns skull. Den andra är att vi måste minska vår energianvändning kraftigt. Det finns INGEN miljövänlig energi, det finns mer eller mindre miljövidrig energi men då kommer vi tillbaka till att ingen (ytterst få så de ger bara resultat i marginalen) är beredda att sänka sin standard.
Nej jag är inte oskyldig men jag är långt ifrån värst och försöker tänka mig för.
 
Nej det finns ingen fenomenal lösning vid horisonten. Det finns exakt två saker vi behöver göra för att lösa problemet och ingen inbegriper att förstöra det ekologiska systemet. Den första är att vi behöver bli färre människor eftersom de som inte har det vi har vill klättra till den nivån och de som har det vi har inte är beredda att försaka något av det för sina barns skull. Den andra är att vi måste minska vår energianvändning kraftigt. Det finns INGEN miljövänlig energi, det finns mer eller mindre miljövidrig energi men då kommer vi tillbaka till att ingen (ytterst få så de ger bara resultat i marginalen) är beredda att sänka sin standard.
Nej jag är inte oskyldig men jag är långt ifrån värst och försöker tänka mig för.
Här tänker jag att arbetsgivare säkert skulle kunna hjälpa till lite. Jag har sökt lite jobb nu, och många vill att man är på plats. Givetvis skulle jag släppa ut mindre om jag fick jobba hemma mer. Givetvis i de yrkena där det fungerar.

Jag är barnfri så jag tänker att jag har dragit ett stort strå till stacken där.
 
Här tänker jag att arbetsgivare säkert skulle kunna hjälpa till lite. Jag har sökt lite jobb nu, och många vill att man är på plats. Givetvis skulle jag släppa ut mindre om jag fick jobba hemma mer. Givetvis i de yrkena där det fungerar.

Jag är barnfri så jag tänker att jag har dragit ett stort strå till stacken där.
Ja det är jätteviktigt. Jag kan förstå att man vill att folk ska komma in säg ett par dagar i veckan men varje dag är ofta meningslöst. Mitt jobb går inte att göra hemifrån men det finns ju så många som går att sköta på det sättet.
Jag är också barnfri och det är banne mig det bästa beslut jag tagit i livet. Det är så skönt att veta att jag inte tvingar in ett barn i det här knäppa systemet som enbart går ut på girighet.
 
Mer än skogsmark? Har också hört detta men inte tagit reda på mer men det är intressant.

Gräsmark ska användas där skogen degraderat/förstörts eller inte kan växa. Gräs har förbisetts tidigare i historien för att biomassan är lägre, men gräsmark lagrar kolet i jorden istället för i trädstammar. Så siffrorna blir rätt när man mäter den lagrade kolen i jorden också. Plantager är inte äkta kolsänkor, eftersom vi hugger ner dom igen, och dom är inte skog heller eftersom mycorrizhan blir förstörd av kalhyggen (så skogarna behöver få bli återställda till mer varierade blandskogar med plockhuggning).

Oplöjda, vårdade betesmarker har ett rikt bakterieliv i jorden som tar hand om kolen. Och så kan gräs växa där skog inte kan, och det kan reagera blixtsnabbt på förändringar såsom skyfall.

Finns massor av artiklar men här är en: https://www.science.org/doi/10.1126/science.abo2380
 
Gräsmark ska användas där skogen degraderat/förstörts eller inte kan växa. Gräs har förbisetts tidigare i historien för att biomassan är lägre, men gräsmark lagrar kolet i jorden istället för i trädstammar. Så siffrorna blir rätt när man mäter den lagrade kolen i jorden också. Plantager är inte äkta kolsänkor, eftersom vi hugger ner dom igen, och dom är inte skog heller eftersom mycorrizhan blir förstörd av kalhyggen (så skogarna behöver få bli återställda till mer varierade blandskogar med plockhuggning).

Oplöjda, vårdade betesmarker har ett rikt bakterieliv i jorden som tar hand om kolen. Och så kan gräs växa där skog inte kan, och det kan reagera blixtsnabbt på förändringar såsom skyfall.

Finns massor av artiklar men här är en: https://www.science.org/doi/10.1126/science.abo2380
Det här tror jag på. Fleråriga växter även säd som perenn odling, dvs flerårig. Sköta om de gräsmarker man har med de djur man har, inte låta allt växa igen. Alla kraftledningsgator som går i skogen skulle kunna stängslas in, det är ju ändå konfiskerad mark oftast konfiskerad utan någon ersättning. Vattenfall är ju statligt företag också liksom sveaskog.

Att släppa djur som passar för det på skogen är nog inte något större problem för de flesta svenska hästmänniskor egentligen utan det är mer ett strukturellt problem för landsbygdsbefolkningen i övrigt. Djvlr vad förbannade och otrevliga jägarna och grannarna skulle vara.

Jag ser ändå att problemet är egentligen att det, läs sveaskog, slutas at röjas i skogen och det innebär att enorma mängder sly kommer finnas i framtiden. Bra för vitryggig hackspett. Jag tror att för att få ett fungerande ekosystem så behöver en annan typ av betande djur i skogen och hästar skulle passa bra.
 
Ja, jag håller med dig till 100%. Men det är så tankegången är tydligen.

Tyvärr så är nog vi alla bidragande till detta. De flesta av oss har bil till exempel, och de flesta av oss har (ännu) inte råd att köpa elbil. Många flyger utomlands, och dessutom så är planeten överbefolkad. Jag själv har svårt att se hur vi ska kunna lösa detta. Men miljön är inte mitt huvudämne så det kanske finns någon fenomenal lösning i horisonten?
Vi kan ju inte egentligen utan att politikerna tar tag i det och journalisterna bryr sig alls. Företagen kan inte heller lösa klimatkrisen själva tex, eller privatpersoner. Man kan göra lite men att rösta för det är nog effektivast, det är dock ingen som är intresserad nog för att ta den frågan främst när de röstar. Verkar vara en stor majoritet av Sveriges och Europas befolkning som är väldigt oroade, men ingen som byter parti för det.
 
Det här tror jag på. Fleråriga växter även säd som perenn odling, dvs flerårig. Sköta om de gräsmarker man har med de djur man har, inte låta allt växa igen. Alla kraftledningsgator som går i skogen skulle kunna stängslas in, det är ju ändå konfiskerad mark oftast konfiskerad utan någon ersättning. Vattenfall är ju statligt företag också liksom sveaskog.

Att släppa djur som passar för det på skogen är nog inte något större problem för de flesta svenska hästmänniskor egentligen utan det är mer ett strukturellt problem för landsbygdsbefolkningen i övrigt. Djvlr vad förbannade och otrevliga jägarna och grannarna skulle vara.

Jag ser ändå att problemet är egentligen att det, läs sveaskog, slutas at röjas i skogen och det innebär att enorma mängder sly kommer finnas i framtiden. Bra för vitryggig hackspett. Jag tror att för att få ett fungerande ekosystem så behöver en annan typ av betande djur i skogen och hästar skulle passa bra.
Sedan skogsträdgårdar, hasselnötter, ekollon, kastanjer osv, det perenna stora grödor som ger mycket. Som använts tidigare. Ekollon går att äta om man bereder rätt, men annars borde man kunna ha som foder?
 
Vi kan ju inte egentligen utan att politikerna tar tag i det och journalisterna bryr sig alls. Företagen kan inte heller lösa klimatkrisen själva tex, eller privatpersoner. Man kan göra lite men att rösta för det är nog effektivast, det är dock ingen som är intresserad nog för att ta den frågan främst när de röstar. Verkar vara en stor majoritet av Sveriges och Europas befolkning som är väldigt oroade, men ingen som byter parti för det.
Kan det inte vara lite för att det liksom hänger med en massa andra saker på köpet? Är man väldigt höger så ska det liksom mycket till för att man ska kunna tänka sig att rösta på MP som i väldigt många frågor har samma åsikt som V. Och jag förstår det liksom, trots att jag själv är V. Jag skulle liksom inte kunna tänka mig att rösta på ett "miljöparti" som har samma övriga åsikter som SD.

Och högern vill gärna ha fri marknad, och fri marknad = folk vill ha det billigt = ofta inte miljövänligt. Så jag tror inte att marknaden själv kommer reglera det här, tyvärr.

Jag personligen tycker att detta löses lättast med lagstiftning faktiskt. Men som sagt, då måste folk rösta för det. och det gör de uppenbarligen inte. Så ja... Jag ser nog inte riktigt någon lösning.
 
Kan det inte vara lite för att det liksom hänger med en massa andra saker på köpet? Är man väldigt höger så ska det liksom mycket till för att man ska kunna tänka sig att rösta på MP som i väldigt många frågor har samma åsikt som V. Och jag förstår det liksom, trots att jag själv är V. Jag skulle liksom inte kunna tänka mig att rösta på ett "miljöparti" som har samma övriga åsikter som SD.

Och högern vill gärna ha fri marknad, och fri marknad = folk vill ha det billigt = ofta inte miljövänligt. Så jag tror inte att marknaden själv kommer reglera det här, tyvärr.

Jag personligen tycker att detta löses lättast med lagstiftning faktiskt. Men som sagt, då måste folk rösta för det. och det gör de uppenbarligen inte. Så ja... Jag ser nog inte riktigt någon lösning.
Ja det är väl det som är haken. Men jag tex struntade i allt sådant och valde bara på miljö sist. Jag tror vi måste göra det. Om vi gör det kommer våra egna partier att börja bry sig om miljön. De går dit rösterna finns och de bryr sig om de frågor som kan få människor att byta parti (och det verkar sedan ett tag tillbaka i Europa att bara folk som lockas mer eller mindre av fascism byter parti för en fråga och då blir de frågorna ledande.) Mitt eget har slutat bry sig om miljön, trots att de hade gott gry ett tag.

Sedan du skulle ju tex kunna byta från V till MP lätt i så fall. V har haft bra miljötankar ibland, men när det verkligen kommer till saken är det annat som är viktigare.
 
Senast ändrad:
Ja det är väl det som är haken. Men jag tex struntade i allt sådant och valde bara på miljö sist. Jag tror vi måste göra det. Om vi gör det kommer våra egna partier att börja bry sig om miljön. De går dit rösterna finns och de bryr sig om de frågor som kan få människor att byta parti (och det verkar sedan ett tag tillbaka i Europa att bara folk som lockas mer eller mindre av fascism byter parti för en fråga och då blir de frågorna ledande.) Mitt eget har slutat bry sig om miljön, trots att de hade gott gry ett tag.

Sedan du skulle ju tex kunna byta från V till MP lätt i så fall. V har haft bra miljötankar ibland, men när det verkligen kommer till saken är det annat som är viktigare.
Fast V har röstat EXAKT som MP i alla miljöfrågor jag har sett så det ser jag ingen större anledning till.
 
Jag har extremt svårt att se Mp som en lösning på klimat problemet och ännu mindre på miljöproblemen. Deras klimatpolitik känns i bästa fall splittrad men mer ekologiförstörande.
Det stora problemet med att lösa både miljö och klimatproblem är att vi måste reformera vårt ekonomiska system i grunden och bygga om samhället i grunden men ingen har någon vision för detta utan man försöker pilla lite här och lite där.
 
Jag har extremt svårt att se Mp som en lösning på klimat problemet och ännu mindre på miljöproblemen. Deras klimatpolitik känns i bästa fall splittrad men mer ekologiförstörande.
Det stora problemet med att lösa både miljö och klimatproblem är att vi måste reformera vårt ekonomiska system i grunden och bygga om samhället i grunden men ingen har någon vision för detta utan man försöker pilla lite här och lite där.
Ja det är lite så jag känner med. Grunden till hela problemet är pengar. Och att vi har byggt upp ett samhälle där hela ekonomin bygger på att befolkningen ska öka. Och det gör den inte så länge till. Folk skaffar barn i extremt mycket mindre utsträckning.

Jag förutspår att bostadsmarknaden kommer krascha fullständigt så småningom just av denna anledning. Det kommer inte finnas tillräckligt med nya köpare. Tyvärr så kommer den kraschen dröja lite för länge men sånt är livet.
 
Jag har extremt svårt att se Mp som en lösning på klimat problemet och ännu mindre på miljöproblemen. Deras klimatpolitik känns i bästa fall splittrad men mer ekologiförstörande.
Det stora problemet med att lösa både miljö och klimatproblem är att vi måste reformera vårt ekonomiska system i grunden och bygga om samhället i grunden men ingen har någon vision för detta utan man försöker pilla lite här och lite där.
Ja det är verkligen inte tillräckligt och det är mer drömmar än effektivt. Men poängen var att visa att röster flyttar för miljön så att miljön kommer upp på agendan. Ren taktik. I samma ögonblick mitt parti är lite bättre på det byter jag tillbaka. Inget parti idag i Sverige för en agenda som kan effektivt få oss att knappt nå Parisavtalet så tänker man måste rösta för framtida förslag som ännu inte kommit och inte kommer att dyka upp om man inte röstar för det.

Samtidigt iom att ingen i Sverige vill göra så är nog enda lösningen att ngt går så totalt åt helskotta i södra Europa eller USA (som ju är väldigt utsatt just nu) eller Australien, att världen släpar oss i bakhasorna kicking and screaming mot miljötänk. Det är å andra sidan sannolikt uselt för vår ekonomi att vara sist.
 
Ja det är verkligen inte tillräckligt och det är mer drömmar än effektivt. Men poängen var att visa att röster flyttar för miljön så att miljön kommer upp på agendan. Ren taktik. I samma ögonblick mitt parti är lite bättre på det byter jag tillbaka. Inget parti idag i Sverige för en agenda som kan effektivt få oss att knappt nå Parisavtalet så tänker man måste rösta för framtida förslag som ännu inte kommit och inte kommer att dyka upp om man inte röstar för det.

Samtidigt iom att ingen i Sverige vill göra så är nog enda lösningen att ngt går så totalt åt helskotta i södra Europa eller USA (som ju är väldigt utsatt just nu) eller Australien, att världen släpar oss i bakhasorna kicking and screaming mot miljötänk. Det är å andra sidan sannolikt uselt för vår ekonomi att vara sist.
Men jag ser inte det som Mp ägnar sig åt som miljöpolitik utan mer som populism. INGEN har ens början till en vision för hur samhället ska fungera.
 
Men jag ser inte det som Mp ägnar sig åt som miljöpolitik utan mer som populism. INGEN har ens början till en vision för hur samhället ska fungera.
Vilket var halva poängen med mitt inlägg.

Om ingen visar att någon röst flyttar sig för miljön så kommer aldrig några andra politiska partier engagera sig.

Det är först om alla politiska partier på hela spektrat engagerar sig i frågan som riktiga förslag kommer och det är i den debatten som nya tankar och idéer uppstår i tävlan mot varandra. Jag tror helt enkelt inte att någonting produktivt kan komma om inte blåa sidan ger all sin tankekraft åt problemet samtidigt som den röda gör det, i tävlan mot varandra och samarbete med varandra. Så som inför Corona. Det är inte mer pengar och energi och omställning som behövs till att börja med, än det, och det klarade vi.

Dessutom är det oavsett bättre att börja göra någonting direkt och låta samhällssystemen följa efter än att försöka bygga ett samhälle från scratch och försent upptäcka att det är ngt som inte fungerar. Samhällen förändrar sig organiskt, nedifrån, och uppifrån samtidigt. Inte som top down allena. Det är för stort att greppa.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Att djurrättsaktivister som Carl-Gustaf Thulin yttrar sig i frågor som han närmast saknar kompetens i, trots statligt stöd till...
Svar
0
· Visningar
444
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp