Carl-Gustaf Thulin: Ingen vinner på att ducka debatten

Det glädjer mig att William Nilson Fryer reagerar på vad jag skrivit, och visst är det spännande att bli kallad ’djurrättsaktivist’. Den såg jag inte komma. Här nedan ska jag försöka besvara och förklara mina tankar, samt även bemöta några av Nilson Fryers rallarsvingar. Det skriver i dag forskaren och docenten på SLU Carl-Gustaf Thulin på Ridsport Debatt.
 
Men det du ursprungligen kommenterade var att jag skrev att fjällkor är effektiva. Vilket det även står på din sida att de är. Och deras mjölk är fetare, som jag skrev, även o det är lite i de siffrorna. Deras mjölk var dock annorlunda, om än på ett annat sätt -proteinet, vilket du skrev. Så jag vidhåller att fjällkor är effektiva vilket var den bit i min första post som du protesterade mot.
Jag läste att du skrev att fjällkor hade en mjölk med högre fetthalt och vad jag hittat verkar det inte stämma utan fetthalten är ungefär samma som hos "vanliga" kor, vilket jag skrev. Men att proteinsammansättningen däremot gör mjölken bättre för osttillverkning. Jag har inte skrivit något om hur effektiva de är.
 
Här odlas det gran och det även på mark som inte passar den utan är typiska tallmarker.
Även vid nyplanteringar? Jag har för mig att skogsbolaget här sa att de inte skulle plantera gran, utan något annat (tall eller löv eller något annat), på de marker som de nyligen slutavverkat och där det tidigare varit gran (och granbarkborreangrepp).
 
Även vid nyplanteringar? Jag har för mig att skogsbolaget här sa att de inte skulle plantera gran, utan något annat (tall eller löv eller något annat), på de marker som de nyligen slutavverkat och där det tidigare varit gran (och granbarkborreangrepp).
Jag kan inte svära på hur det ser ut idag men för ett år sedan var det gran
 
Det gör de säkert, även djur från savannen i Afrika kan ju gå ut vintertid i djurparkerna.

Effektiva men inte högproducerande?
Tog jag som en kritik mot min kommentar att de var effektiva. (utan att vara högproducerande. Effektiv är att få ut mycket av små resurser) Som i effektiva på att omsätta foder till mjölk. Vilket de var även enligt din källa. Som också beskrev dem som effektiva.

Om jag sedan hade "fel" i att det inte enligt alla källor var väldigt mycket fetare mjölk utan, bara lite fetare mjölk jämfört med nordiska röda kor (som inte är den vanligaste mjölkkon) och ganska mycket fetare mjölk jämfört med Holstein (som är den vanligaste mjölkkon) och helt jämförbart fet med andra utrotningshotade svenska gamla koraser och mindre fet än en viss brittisk koras, utan det snarare var så att den framför allt är mer proteinrik. Så kan jag äga det felet.

De är fortfarande betraktade som effektiva, foder till mjölk. Vilket var min ursprungliga poäng.

Om någon då vill säga att de nära utrotade rödkulliga korna är lika effektiva så är jag helt på med det också, det verkar logiskt. De får gärna bli mindre utrotningshotade också. De är dock inte vanliga mjölkkor i Sverige, efterom de typ inte finns.
 
Senast ändrad:
Jo men fjällkor klarar sig på mindre. Kor är otroligt tåliga, man har i försök matat dem med tidningspapper och nog tusan klarar de det med, och fortsätter producera.

Men, som vildlevande är givetvis en annan sak. Men jag skulle bli förvånad om de inte kunde hitta tillräckligt med mat i vanlig svensk skog. ovanför trädgränsen är det givetvis svårare.
Nej, jag tror inga kor klarar att hitta tillräckligt med mat i en svensk skog vintertid, i synnerhet inte om det dessutom är mycket snö.
 
Känns som att granen är på väg bort lite, pga granbarkborren. Åtminstone monokulturen fungerar ju inte riktigt som de har tänkt...
Ja det var ngt med att inte ha den för långt söderut och inte på för torra? blöta? marker, något av det.

Och att egentligen borde monokultur vara på väg bort pga bränder som -orsakar ekonomiska skador (inte hotar befolkningen eller sådant oviktigt).

Vilket det iofs delvis är eftersom jag fick en fin Facebookreklam precis om att skogsbolagen avlat fram ett nytt snabbväxande lövträd som kan köpas till duokultur, tjohooo!
 
Nej, jag tror inga kor klarar att hitta tillräckligt med mat i en svensk skog vintertid, i synnerhet inte om det dessutom är mycket snö.
De är ju ändå tamdjur och meningen är väl att det är så de ska hållas. Dvs möjlighet att vara inne och ufodrade på vintern.

Det är ju underbart att vi och djuren trivs ihop.

Varvid man kommer tillbaka till rewilding skogsren, myskoxar och sådant :)

Och kanske gotlandsruss då, om SLU tror de klarar sig.
 
Ja det var ngt med att inte ha den för långt söderut och inte på för torra? blöta? marker, något av det.
Frågan är vad för långt söderut innebär? Där jag hade häst förut, några mil norr om Uppsala så hade de problem med granbarkborren också. Men detta är rätt långt ifrån mitt kunskapsområde. Spontant så är det väl monokulturen som är grundproblemet i den frågan.
 
Tog jag som en kritik mot min kommentar att de var effektiva. (utan att vara högproducerande. Effektiv är att få ut mycket av små resurser) Som i effektiva på att omsätta foder till mjölk. Vilket de var även enligt din källa. Som också beskrev dem som effektiva.
Det var ingen kritik utan ett förslag på sammanfattning av rasen: att fjällkon producerar liten mängd mjölk (runt 5000 kg per år läste jag) men är effektiv i foderomvandlingen - effektiv men lågproducerande.
 
Läste lite statistik och som mest hade vi 3 miljoner nötdjur i Sverige på 1920-30-talet, dubbelt mot idag. Samt att arealen åker-, betes- och hagmark minskat med 1,5 till 2 miljoner hektar sedan dess. Så här finns en stor potential till en annan djurhållning om man bara vill, djurfabrikerna är inte en nödvändighet.
 
Läste lite statistik och som mest hade vi 3 miljoner nötdjur i Sverige på 1920-30-talet, dubbelt mot idag. Samt att arealen åker-, betes- och hagmark minskat med 1,5 till 2 miljoner hektar sedan dess. Så här finns en stor potential till en annan djurhållning om man bara vill, djurfabrikerna är inte en nödvändighet.
De producerar mer än dubbelt så mycket per ko också.

Man vill hålla nere antalet nötkreatur så mycket som det bara går. Anledningen bakom är klimatkrisen. Metangas, som kor släpper ut, har mycket kortare halveringstid, vilket gör att vi kan se effekten fortare om vi minskar kor. Det är egentligen inte korna som är grundproblemet - det är bara att koldioxid har en halveringstid på ungefär 100 år, vilket gör att även om vi flyger mindre, kör bil mindre (osv osv). Medans metangasen har en halveringstid på 10-12 år. Iomed att vi behöver förändring nu så försöker man sänka kors utsläpp, och en del i det är att hålla ner antalet nötkreatur. För koldioxid ser vi liksom inte snabb förändring för. Det tar för långt tid.


Men samtidigt så skulle jag personligen hellre se fler kor ute på grönbete. Men miljöaspekten håller inte med mig riktigt.
 
De producerar mer än dubbelt så mycket per ko också.

Man vill hålla nere antalet nötkreatur så mycket som det bara går. Anledningen bakom är klimatkrisen. Metangas, som kor släpper ut, har mycket kortare halveringstid, vilket gör att vi kan se effekten fortare om vi minskar kor. Det är egentligen inte korna som är grundproblemet - det är bara att koldioxid har en halveringstid på ungefär 100 år, vilket gör att även om vi flyger mindre, kör bil mindre (osv osv). Medans metangasen har en halveringstid på 10-12 år. Iomed att vi behöver förändring nu så försöker man sänka kors utsläpp, och en del i det är att hålla ner antalet nötkreatur. För koldioxid ser vi liksom inte snabb förändring för. Det tar för långt tid.


Men samtidigt så skulle jag personligen hellre se fler kor ute på grönbete. Men miljöaspekten håller inte med mig riktigt.
Det resonemanget blir underligt, det är inte antalet kor som avgör mängden metan. En högproducerande ko ger större metanutsläpp än en ko som producerar mindre och särskilt om den dessutom går på bete, SLU har gjort studier som visar det i alla fall, så även ur den aspekten borde kor gå ute på bete. Till det kommer koldioxidutsläppen från maskinerna som skall skörda vallfodret och även ökad användning av konstgödsel.

Edit. Här är en länk om detta
https://jordbruksverket.se/jordbruk...tande-kor-kan-ge-mindre-metan-an-kor-pa-stall
 
Frågan är vad för långt söderut innebär? Där jag hade häst förut, några mil norr om Uppsala så hade de problem med granbarkborren också. Men detta är rätt långt ifrån mitt kunskapsområde. Spontant så är det väl monokulturen som är grundproblemet i den frågan.
Ingen aning, jag uppfattade att de tex odlar gran i Skåne. Tror hela Sverige drabbades men att utbrottet kanske inte skulle blivit så stort om det inte fått utrymme att växa på fel ställen? Vet inte faktiskt. Inte satt mig in i saken, bara skummat ngn artikel.
 
Det resonemanget blir underligt, det är inte antalet kor som avgör mängden metan. En högproducerande ko ger större metanutsläpp än en ko som producerar mindre och särskilt om den dessutom går på bete, SLU har gjort studier som visar det i alla fall, så även ur den aspekten borde kor gå ute på bete. Till det kommer koldioxidutsläppen från maskinerna som skall skörda vallfodret och även ökad användning av konstgödsel.

Edit. Här är en länk om detta
https://jordbruksverket.se/jordbruk...tande-kor-kan-ge-mindre-metan-an-kor-pa-stall

Och att en fungerande betesmark tar upp extremt mycket koldioxid!
 
De producerar mer än dubbelt så mycket per ko också.

Man vill hålla nere antalet nötkreatur så mycket som det bara går. Anledningen bakom är klimatkrisen. Metangas, som kor släpper ut, har mycket kortare halveringstid, vilket gör att vi kan se effekten fortare om vi minskar kor. Det är egentligen inte korna som är grundproblemet - det är bara att koldioxid har en halveringstid på ungefär 100 år, vilket gör att även om vi flyger mindre, kör bil mindre (osv osv). Medans metangasen har en halveringstid på 10-12 år. Iomed att vi behöver förändring nu så försöker man sänka kors utsläpp, och en del i det är att hålla ner antalet nötkreatur. För koldioxid ser vi liksom inte snabb förändring för. Det tar för långt tid.


Men samtidigt så skulle jag personligen hellre se fler kor ute på grönbete. Men miljöaspekten håller inte med mig riktigt.
Man arbetar ju på den saken. Dels verkar svenska traditionella betesmarker som är trädbevuxna (ligger nära skog i trädmängd om man tänker södra EU och har för mig de i alla fall tidigare hade svårt att få bidrag som betesmark.) ta upp mer koldioxid än många andra typer av betesmarker (tex finns säkert gödslade betesmarker som snarare bidrar till övergödning och annat). Något någon på SLU tittade på. Dels verkar det som att kornas magar fungerar lite olika beroende på vad de sätter i sig, men jag vet inte exakt hur.

Dels är det ju så att våra koldioxidutsläpp de fakto var lägre 1930 trots korna :) så det är inte riktigt där problemet egentligen ligger just nu. Även om man såklart måste ta hänsyn och minska alla växthusgaser.

Om tex "alla" skulle kunna tänka sig att cykla 1-5 km till jobbet (på bra vägar som politiken försett med, och på ett trafiksäkert vis) så är det kanske någonting som gör att vi har plats för biologisk mångfald och fler -mer lågavkastande, kor.

Dessutom kanske det vore kul att veta om våra gamla raser släpper ut mer eller mindre koldioxid än de nya. Sedan självklart, oavsett hur man gör, måste man ju behålla individer av de gamla raserna så som de är även om man skulle komma fram till att de vore användbara för korsningar.

Men som sagt och som du säger, oavsett så finns garanterat också betesplats för Rewilding på mycket av markerna och att låta dem betas av vilda djur istället.

Det är ju just minskningen av betesdjur i hela Europa som startat trenden och behovet. Vilket självklart är underbart för tex visenten som vi försökt utrota och andra arter.
 
Senast ändrad:
Det resonemanget blir underligt, det är inte antalet kor som avgör mängden metan. En högproducerande ko ger större metanutsläpp än en ko som producerar mindre och särskilt om den dessutom går på bete, SLU har gjort studier som visar det i alla fall, så även ur den aspekten borde kor gå ute på bete. Till det kommer koldioxidutsläppen från maskinerna som skall skörda vallfodret och även ökad användning av konstgödsel.

Edit. Här är en länk om detta
https://jordbruksverket.se/jordbruk...tande-kor-kan-ge-mindre-metan-an-kor-pa-stall
Det stämmer att en högproducerade ko släpper ut mer metan än en lågproducerande. Men det blir lite knepigt att räkna på det sättet tycker jag. Räknar vi istället per kilo producerad mjölk så släpper dagens kor ut mindre. Vilket gör att dagens kor på det stora hela släpper ut mindre än om vi skulle byta ut dem till kor som producerar mindre, dubblera antalet och släppa dem på bete. Då skulle nämligen utsläppen totalt sett öka.

Hänger du med på vad jag menar? Det är liksom skillnad på per ko, per kilo mjölk och totalt. Totalen är mindre med dagens kor, per kilo mjölk är mindre med dagens kor. Men som du skriver, per ko är det mindre med de lågproducerade korna.

Bete tycker jag att alla djur borde gå på om det är lämpligt. Men i Sverige är det som bekant lite knepigt att göra mer än några månader.

Man arbetar ju på den saken. Dels verkar svenska traditionella betesmarker som är trädbevuxna (ligger nära skog i trädmängd om man tänker södra EU och har för mig de i alla fall tidigare hade svårt att få bidrag som betesmark.) ta upp mer koldioxid än många andra typer av betesmarker (tex finns säkert gödslade betesmarker som snarare bidrar till övergödning och annat). Något någon på SLU tittade på. Dels verkar det som att kornas magar fungerar lite olika beroende på vad de sätter i sig, men jag vet inte exakt hur.

Dels är det ju så att våra koldioxidutsläpp de fakto var lägre 1930 trots korna :) så det är inte riktigt där problemet egentligen ligger just nu. Även om man såklart måste ta hänsyn och minska alla växthusgaser.

Om tex "alla" skulle kunna tänka sig att cykla 1-5 km till jobbet (på bra vägar som politiken försett med, och på ett trafiksäkert vis) så är det kanske någonting som gör att vi har plats för biologisk mångfald och fler -mer lågavkastande, kor.

Dessutom kanske det vore kul att veta om våra gamla raser släpper ut mer eller mindre koldioxid än de nya. Sedan självklart, oavsett hur man gör, måste man ju behålla individer av de gamla raserna så som de är även om man skulle komma fram till att de vore användbara för korsningar.

Men som sagt och som du säger, oavsett så finns garanterat också betesplats för Rewilding på mycket av markerna och att låta dem betas av vilda djur istället.

Det är ju just minskningen av betesdjur i hela Europa som startat trenden och behovet. Vilket självklart är underbart för tex visenten som vi försökt utrota och andra arter.
Trots korna? Kor släpper ut metangas, inte koldioxid. Min känsla här är att du inte riktigt förstod vad jag skrev. Men jag har svårt att lokalisera exakt vart det blev tokigt. Så om du känner att mitt svar till dig är lite "goddag yxskaft" så beror det mest troligt på jag inte riktigt förstår och vi pratar om varandra.

För att klargöra. Grundproblemet är inte korna. Där är vi alla överens tror jag. Anledningen till att man vill använda korna som lösning är för att det helt enkelt går betydligt fortare (10-12 år jämfört med 100 år). Man försöker minska metangasen för att man helt enkelt inte klarar av att minska koldioxidutsläppen.

Man har gjort försök med div olika tillskott och foderstater för att minska metanutsläppen, och det fungerar ett tag. Men sedan verkar det som att vommen återgår till att släppa ut precis lika mycket som innan. Man gör nu försök för att styra detta med aveln och se om man kan minska metanutsläppen med riktad avel. Det blir spännande att se vad de kommer fram till, om det går att avla åt det hållet utan att hälsa, mjölkmängd osv påverkas alltför negativt.

Ang gamla vs nya raser så förklarar jag det högre upp här :)

De gamla raserna är superviktiga ur många synvinklar. Inte minst ur genetisk synvinkel. Om jag lyckas köpa gård någon gång så ska jag själv ha någon gammal lantras, troligen fjällkor.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Att djurrättsaktivister som Carl-Gustaf Thulin yttrar sig i frågor som han närmast saknar kompetens i, trots statligt stöd till...
Svar
0
· Visningar
444
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp