Carl-Gustaf Thulin: Ingen vinner på att ducka debatten

Det glädjer mig att William Nilson Fryer reagerar på vad jag skrivit, och visst är det spännande att bli kallad ’djurrättsaktivist’. Den såg jag inte komma. Här nedan ska jag försöka besvara och förklara mina tankar, samt även bemöta några av Nilson Fryers rallarsvingar. Det skriver i dag forskaren och docenten på SLU Carl-Gustaf Thulin på Ridsport Debatt.
 
Det var det jag menade, en ko av en högproducerande ras genererar en stor mängd värme men det förutsätter att kon får stora mängder energi in och det skulle de inte få vintertid som vildlevande.

Jag tror också att raser som fjällkon är ganska tåliga mot kyla men steget från hur de har det som husdjur till att leva som vildlevande är långt och jag tror också de skulle få det svårt att klara kylan i norra delarna av Sverige. .
Jo men fjällkor klarar sig på mindre. Kor är otroligt tåliga, man har i försök matat dem med tidningspapper och nog tusan klarar de det med, och fortsätter producera.

Men, som vildlevande är givetvis en annan sak. Men jag skulle bli förvånad om de inte kunde hitta tillräckligt med mat i vanlig svensk skog. ovanför trädgränsen är det givetvis svårare.
 
Då kan du sluta tro. Det är variation mellan raserna. Fjällkor ligger högre i både protein och fett än Holstein, högst ligger Jersey.
Varför spydigheten? Och ingen har påstått att inte fetthalten varierar mellan olika raser.

Jag gick in och slog upp och fetthalten för svenska kulliga raser: fjällko, SKB och rödkulla är den ungefär samma som SRB och några tiondels procent högre än för Holstein som är de som dominerar i Sverige. Jerseykon finns det inte så många av här.

Så att säga att fjällkon ger en högre fetthalt verkar inte stämma.
 
Tror fetthalten är lika med andra raser men har läst att mjölken är bättre för osttillverkning.
Kanske, när jag köper fjällkomjölk så är fetthalten ett par procent högre och grädden väldigt annorlunda, men det kan bero på annat såklart.

Jag vet att tex Jerseykor i England anses ha annorlunda mjölk. Så det verkar vara så att olika koraser kan ha olika mjölk.
 
Varför spydigheten? Och ingen har påstått att inte fetthalten varierar mellan olika raser.

Jag gick in och slog upp och fetthalten för svenska kulliga raser: fjällko, SKB och rödkulla är den ungefär samma som SRB och några tiondels procent högre än för Holstein som är de som dominerar i Sverige. Jerseykon finns det inte så många av här.

Så att säga att fjällkon ger en högre fetthalt verkar inte stämma.
Nu gick jag ocskå och tittade, kulliga raser är ju mer våra gamla kor, det verkar inte konstigt att de har likheter. Och de hade ju mycket riktigt högre fetthalt än Holstein som dominerar mjölkleveranserna. (600 000 kor) mot nordisk ko SRB (200 000 kor)

4,35% fett istället för 4% för Holstein.

Jag jämförde ju fjällkomjölk med -vanlig mjölk. (jag är ingen koexpert direkt)

Du hade rätt om osten:

Mjölk till förädlade produkter​

Unikt för fjällkon är den höga mjölkkvalitén. Mjölken lämpar sig utmärkt till ostproduktion tack vare den höga frekvensen av kappa-kasein B. Fjällkon saknar dessutom förekomst av kappa-kasein E, som påverkar ystningsförmågan negativt.

Alla fjällkor är bärare av β-laktoglobulin B i dubbel uppsättning. Ett vassleprotein positivt för ost, yoghurt och filproduktion. β-laktoglobulin B förbättrar också yoghurtens konsistens.
Och jag hade visst rätt om att de är effektiva:

Detta gör fjällkon till en mycket fodereffektiv och social ko med hög rörelseförmåga.
 
Senast ändrad:
Nu gick jag ocskå och tittade, kulliga raser är ju mer våra gamla kor, det verkar inte konstigt att de har likheter. Och de hade ju mycket riktigt högre fetthalt än Holstein som dominerar mjölkleveranserna.

Jag jämförde ju fjällkomjölk med -vanlig mjölk. (jag är ingen koexpert direkt)
De data jag hittade var att fjällkon har ungefär samma fetthalt i mjölken som "vanliga" kor, på tiondelen samma som SRB och 0,3 % högre än SLB.
 
Varför spydigheten? Och ingen har påstått att inte fetthalten varierar mellan olika raser.

Jag gick in och slog upp och fetthalten för svenska kulliga raser: fjällko, SKB och rödkulla är den ungefär samma som SRB och några tiondels procent högre än för Holstein som är de som dominerar i Sverige. Jerseykon finns det inte så många av här.

Så att säga att fjällkon ger en högre fetthalt verkar inte stämma.
Du skrev tro, men uttalade dig sedan tvärsäkert. Jag tyckte att det var bäst att du fick sluta tro helt enkelt. Och jo, du skrev att du trodde att fetthalten var lika. Vart gick du in och slog upp det? Känns inte som att det stämmer riktigt?
De källorna jag har visar att SRB har 9% högre fettinnehåll än holstein. 4% för holstein och 4,35 för SRB.

Siffrorna för fjällkor verkar variera väldigt beroende på vart jag tittar, men i samtliga fall ligger de lite över både holstein och SRB.

Enligt Växa har vi ca 70 000 Jersey i Sverige. Givetvis inte lika många som SRB eller Holstein, men ganska många ändå, tycker jag iaf. Jersey har mycket högre fettinnehåll, 6-7% ungefär.
 
De data jag hittade var att fjällkon har ungefär samma fetthalt i mjölken som "vanliga" kor, på tiondelen samma som SRB och 0,3 % högre än SLB.
SRB är ju inte längre våra "vanliga kor" utan Holstein är det. Och jag tror att 0.34% är en del.

Dessutom stod det uttryckligen att Fjällkor är effektiva, så som jag sa att de var. Vilket startade den här deldiskussionen. Du undrade hur. De är enligt texten effektiva på att omvandla foder till mjölk, lite fetare mjölk. Med högre proteinhalt -för ost.
 
Du skrev tro, men uttalade dig sedan tvärsäkert. Jag tyckte att det var bäst att du fick sluta tro helt enkelt. Och jo, du skrev att du trodde att fetthalten var lika. Vart gick du in och slog upp det? Känns inte som att det stämmer riktigt?
De källorna jag har visar att SRB har 9% högre fettinnehåll än holstein. 4% för holstein och 4,35 för SRB.

Siffrorna för fjällkor verkar variera väldigt beroende på vart jag tittar, men i samtliga fall ligger de lite över både holstein och SRB.

Enligt Växa har vi ca 70 000 Jersey i Sverige. Givetvis inte lika många som SRB eller Holstein, men ganska många ändå, tycker jag iaf. Jersey har mycket högre fettinnehåll, 6-7% ungefär.
Här tror jag
https://www.vxa.se/avelproduktion/mjolkraser/srb/

men de är kanske inte så noggranna, det var där jag hittade mina siffror. Men jag trodde också fjällkors mjölk var fetare än så. Typ 4,5+ står det på min mjölk.
 
Du skrev tro, men uttalade dig sedan tvärsäkert. Jag tyckte att det var bäst att du fick sluta tro helt enkelt. Och jo, du skrev att du trodde att fetthalten var lika. Vart gick du in och slog upp det? Känns inte som att det stämmer riktigt?
De källorna jag har visar att SRB har 9% högre fettinnehåll än holstein. 4% för holstein och 4,35 för SRB.

Siffrorna för fjällkor verkar variera väldigt beroende på vart jag tittar, men i samtliga fall ligger de lite över både holstein och SRB.

Enligt Växa har vi ca 70 000 Jersey i Sverige. Givetvis inte lika många som SRB eller Holstein, men ganska många ändå, tycker jag iaf. Jersey har mycket högre fettinnehåll, 6-7% ungefär.
Jag skrev tydligt tror, om någon uttalade sig tvärsäkert var det du och det du skrev var dessutom felaktigt eller om man vill missvisande.

Det kan knappast stämma att det finns 70 000 jersey, den uppgiften måste vara fel.
 
SRB är ju inte längre våra "vanliga kor" utan Holstein är det. Och jag tror att 0.34% är en del.

Dessutom stod det uttryckligen att Fjällkor är effektiva, så som jag sa att de var. Vilket startade den här deldiskussionen. Du undrade hur. De är enligt texten effektiva på att omvandla foder till mjölk, lite fetare mjölk. Med högre proteinhalt -för ost.
Ja, 0,34% är en del, det blir 9% skillnad (håll tungan rätt i mun här, det är skillnad på procent och procentenheter). Framförallt om man ska göra något mer med mjölken än bara dricka den som den är.
Här tror jag
https://www.vxa.se/avelproduktion/mjolkraser/srb/

men de är kanske inte så noggranna, det var där jag hittade mina siffror. Men jag trodde också fjällkors mjölk var fetare än så. Typ 4,5+ står det på min mjölk.
Jo då, växa är bra.
Vi har ju inte så mycket fjällkor kvar, så det kan vara att de inte vill uttala sig så mycket där. Och den mjölken säljs sällan till typ arla och liknande så det kan vara att det inte finns så mycket siffror på dem. Men jag vet att vi gick igenom detta på laktationsbiologin.
Jag skrev tydligt tror, om någon uttalade sig tvärsäkert var det du och det du skrev var dessutom felaktigt eller om man vill missvisande.

Det kan knappast stämma att det finns 70 000 jersey, den uppgiften måste vara fel.
Växa har nog stenkoll på sina register skulle jag tro, så skriver de 70 000 jersey så stämmer det nog, noterar dock att jag glömde skriva Skandinavien om det hjälper dig? Sverige, Danmark och Finland samarbetar en hel del över gränserna när det gäller nötkreatur. Nej det jag skrev var inte felaktigt eller missvisande. Det är skillnad på mjölkkompositionen mellan raserna.
 
SRB är ju inte längre våra "vanliga kor" utan Holstein är det. Och jag tror att 0.34% är en del.

Dessutom stod det uttryckligen att Fjällkor är effektiva, så som jag sa att de var. Vilket startade den här deldiskussionen. Du undrade hur. De är enligt texten effektiva på att omvandla foder till mjölk, lite fetare mjölk. Med högre proteinhalt -för ost.
SRB är fortfarande en vanlig koras och 0,3 % skillnad är inte särskilt mycket, inte mer än vad fetthalten naturligt varierar beroende årstid och foder.

Jag tycker det leder fel att säga att fjällkon ger en mjölk med högre fetthalt, vill man vara så noga att man jämför precist med olika raser och små skillnader så bör man väl skriva ut det?

Jerseykon däremot ger mjölk med högre fetthalt, buffelmjölk ännu högre
 
Ja, 0,34% är en del, det blir 9% skillnad (håll tungan rätt i mun här, det är skillnad på procent och procentenheter). Framförallt om man ska göra något mer med mjölken än bara dricka den som den är.

Jo då, växa är bra.
Vi har ju inte så mycket fjällkor kvar, så det kan vara att de inte vill uttala sig så mycket där. Och den mjölken säljs sällan till typ arla och liknande så det kan vara att det inte finns så mycket siffror på dem. Men jag vet att vi gick igenom detta på laktationsbiologin.

Växa har nog stenkoll på sina register skulle jag tro, så skriver de 70 000 jersey så stämmer det nog, noterar dock att jag glömde skriva Skandinavien om det hjälper dig? Sverige, Danmark och Finland samarbetar en hel del över gränserna när det gäller nötkreatur. Nej det jag skrev var inte felaktigt eller missvisande. Det är skillnad på mjölkkompositionen mellan raserna.
Okej, alltså så om du skriver i Sverige kan det lika gärna betyda i Danmark (där det finns fler Jersey men fortfarande en relativt liten andel)?

Jag tror inte vi kommer längre, för mig är det missledande att skriva att fjällkon ger en mjölk med högre fetthalt när skillnaden är ingen eller ganska liten mot våra två vanligaste koraser.
 
SRB är fortfarande en vanlig koras och 0,3 % skillnad är inte särskilt mycket, inte mer än vad fetthalten naturligt varierar beroende årstid och foder.

Jag tycker det leder fel att säga att fjällkon ger en mjölk med högre fetthalt, vill man vara så noga att man jämför precist med olika raser och små skillnader så bör man väl skriva ut det?

Jerseykon däremot ger mjölk med högre fetthalt, buffelmjölk ännu högre
0,35% procentenheter är inte en jätteliten skillnad. Det är 9% skillnad och det är inte fel att säga att det är skillnad. Säger man att skillnaden är jättestor så är man givetvis ute och cyklar, men det är det ingen som har sagt.
 
SRB är fortfarande en vanlig koras och 0,3 % skillnad är inte särskilt mycket, inte mer än vad fetthalten naturligt varierar beroende årstid och foder.

Jag tycker det leder fel att säga att fjällkon ger en mjölk med högre fetthalt, vill man vara så noga att man jämför precist med olika raser och små skillnader så bör man väl skriva ut det?

Jerseykon däremot ger mjölk med högre fetthalt, buffelmjölk ännu högre
Men det du ursprungligen kommenterade var att jag skrev att fjällkor är effektiva. Vilket det även står på din sida att de är. Och deras mjölk är fetare, som jag skrev, även o det är lite i de siffrorna. Deras mjölk var dock annorlunda, om än på ett annat sätt -proteinet, vilket du skrev. Så jag vidhåller att fjällkor är effektiva vilket var den bit i min första post som du protesterade mot.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Att djurrättsaktivister som Carl-Gustaf Thulin yttrar sig i frågor som han närmast saknar kompetens i, trots statligt stöd till...
Svar
0
· Visningar
444
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp