Carl-Gustaf Thulin: Ingen vinner på att ducka debatten

Det glädjer mig att William Nilson Fryer reagerar på vad jag skrivit, och visst är det spännande att bli kallad ’djurrättsaktivist’. Den såg jag inte komma. Här nedan ska jag försöka besvara och förklara mina tankar, samt även bemöta några av Nilson Fryers rallarsvingar. Det skriver i dag forskaren och docenten på SLU Carl-Gustaf Thulin på Ridsport Debatt.
 
Vilket var halva poängen med mitt inlägg.

Om ingen visar att någon röst flyttar sig för miljön så kommer aldrig några andra politiska partier engagera sig.

Det är först om alla politiska partier på hela spektrat engagerar sig i frågan som riktiga förslag kommer och det är i den debatten som nya tankar och idéer uppstår i tävlan mot varandra. Jag tror helt enkelt inte att någonting produktivt kan komma om inte blåa sidan ger all sin tankekraft åt problemet samtidigt som den röda gör det, i tävlan mot varandra och samarbete med varandra. Så som inför Corona. Det är inte mer pengar och energi och omställning som behövs till att börja med, än det, och det klarade vi.

Dessutom är det oavsett bättre att börja göra någonting direkt och låta samhällssystemen följa efter än att försöka bygga ett samhälle från scratch och försent upptäcka att det är ngt som inte fungerar. Samhällen förändrar sig organiskt, nedifrån, och uppifrån samtidigt. Inte som top down allena. Det är för stort att greppa.
Fast för mig blir det, något överdrivet, som att rösta på ett parti som vill legalisera djurplågeri för att man vill ha upp djurskydds frågor på agendan. Enligt mig är mycket av den politik Mp för direkt skadlig för miljön.
Jag kan hålla med om ditt andra stycke men jag kan inte hålla med om att en röst på Mp skulle vara ett rimligt alternativ för att uppnå det (och ja jag har röstat på Mp i riksdagsvalet vid ett eller ett par tillfällen och det är inget jag ångrar)
 
Samtidigt iom att ingen i Sverige vill göra så är nog enda lösningen att ngt går så totalt åt helskotta i södra Europa eller USA (som ju är väldigt utsatt just nu) eller Australien, att världen släpar oss i bakhasorna kicking and screaming mot miljötänk. Det är å andra sidan sannolikt uselt för vår ekonomi att vara sist.
Eller kanske Tyskland och Österrike

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/...MEl-Bd7sclYNiciBZg_aem_n7HKMVGdqQO0QxdWTEyXTg

Snart ska det tydligen bli galet tidiga snöstormar i Schweiz sa de härom veckan.
 
Fast för mig blir det, något överdrivet, som att rösta på ett parti som vill legalisera djurplågeri för att man vill ha upp djurskydds frågor på agendan. Enligt mig är mycket av den politik Mp för direkt skadlig för miljön.
Jag kan hålla med om ditt andra stycke men jag kan inte hålla med om att en röst på Mp skulle vara ett rimligt alternativ för att uppnå det (och ja jag har röstat på Mp i riksdagsvalet vid ett eller ett par tillfällen och det är inget jag ångrar)
Ja det är ju olika i olika val. I EU-valet röstar jag på MP varje gång. I EU frågor tycker jag att miljön är otroligt viktig.
 
Fast för mig blir det, något överdrivet, som att rösta på ett parti som vill legalisera djurplågeri för att man vill ha upp djurskydds frågor på agendan. Enligt mig är mycket av den politik Mp för direkt skadlig för miljön.
Jag kan hålla med om ditt andra stycke men jag kan inte hålla med om att en röst på Mp skulle vara ett rimligt alternativ för att uppnå det (och ja jag har röstat på Mp i riksdagsvalet vid ett eller ett par tillfällen och det är inget jag ångrar)
uhm är det inte lite överdrivet att säga att mp är på något vis extra onda? Vad jag vet har inget annat parti miljön på agendan överhuvudtaget just nu? Inget parti har dock en miljöpolitik som leder till annat än sämre mer eller mindre snabbt.
 
uhm är det inte lite överdrivet att säga att mp är på något vis extra onda? Vad jag vet har inget annat parti miljön på agendan överhuvudtaget just nu? Inget parti har dock en miljöpolitik som leder till annat än sämre mer eller mindre snabbt.
Det skrev jag inte utan jag drog en kraftig analogi för att visa hur kontraproduktiv den rösten känns för mig. Jag får skriva mer i em när jag har min dator och inte behöver bli vansinnig på att skriva på telefonen.
 
Jag har extremt svårt att se Mp som en lösning på klimat problemet och ännu mindre på miljöproblemen. Deras klimatpolitik känns i bästa fall splittrad men mer ekologiförstörande.
Det stora problemet med att lösa både miljö och klimatproblem är att vi måste reformera vårt ekonomiska system i grunden och bygga om samhället i grunden men ingen har någon vision för detta utan man försöker pilla lite här och lite där.

Mja det finns ju en gammal ekonomisk teori som både förutspådde detta och presenterar alternativ, det har bara aldrig lyckats implementeras på ett sätt som inte ledde till total korruption.

Men det är bland annat pga detta som jag röstar på vänstern. Eftersom dom faktiskt har solida teorier i bagaget.
 

Bifogade filer

  • karl-marx-c72a757132d04b5bb077c9d5918f43af.jpg
    karl-marx-c72a757132d04b5bb077c9d5918f43af.jpg
    53,2 KB · Visningar: 12
Det jag ser är att det mest handlar om hur man skall kunna tjäna pengar på klimatpolitiken, mångmiljardsatsningar som Northvolt, Grönt stål osv handlar om få pengar, från det offentliga och privata, och inte om att skapa en bättre miljö.

Det här tänket, att allt går ut på att tjäna pengar, har helt tagit över inom miljöarbetet och många i den här branschen tjänar också väldigt bra. Det gör att miljöutredningar tappar mycket av sitt värde, om en kommun t.ex. vill exploatera ett naturområde krävs artinventeringar och liknande och dessa görs av privata företag på uppdrag av exploatören så dessa utformas så att resultatet blir vad beställaren vill ha.

Var själv med om det för några år sedan, för mig som känner till området utan och innan var det väldigt tydligt att inventeringen gjordes så att inget skulle hittas där kommunen ville bygga, dessa områden hoppades helt över men det gick inte att se om man inte noga läste rapporten och jämförde med kartan. Kommunen fick sin utredning som de kan visa upp vid överklagandet och företaget som gjorde inventeringen fakturerade 60 000 kr för en kvälls(!) inventering av faunan. Att det blir så är inte så konstigt, hade de skrivit i rapporten att salamandrarna det främst rörde sig om troligen hade övervintringsplats där kommunen ville bygga hade det inte blivit många fler uppdrag för dem. Kollade upp företaget, ett par biologer och ekologer som gått ihop, och de drog in en bit över miljoner per anställd och år för troligen ett ganska lugnt arbete.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Att djurrättsaktivister som Carl-Gustaf Thulin yttrar sig i frågor som han närmast saknar kompetens i, trots statligt stöd till...
Svar
0
· Visningar
443
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp