Carl-Gustaf Thulin: Ingen vinner på att ducka debatten

Det glädjer mig att William Nilson Fryer reagerar på vad jag skrivit, och visst är det spännande att bli kallad ’djurrättsaktivist’. Den såg jag inte komma. Här nedan ska jag försöka besvara och förklara mina tankar, samt även bemöta några av Nilson Fryers rallarsvingar. Det skriver i dag forskaren och docenten på SLU Carl-Gustaf Thulin på Ridsport Debatt.
 
Är väl bättre i så fall att använda sig av ett djur som levt vilt här istället som visenter eller vilda renar istället för häst.
Jo jag vet att det förr fanns en tundra häst men var många tusen år sedan.
Vildhästar fanns ju för mindre än 100 år sedan på Gotland så det är inte tusentals år vi talar om :) jag är mer osäker på när vildhästarna försvann från fastlandet, jag gissar spontant på senmedeltid eller 12-/1300-talet när skördarna blev större, men även därefter hade man ju ofta djuren vilda i skogen sommartid. Fäbodar osv. Så det handlar inte om att föra in något nytt i systemen utan att återinföra något vi tagit bort.
 
Vildhästar fanns ju för mindre än 100 år sedan på Gotland så det är inte tusentals år vi talar om :) jag är mer osäker på när vildhästarna försvann från fastlandet, jag gissar spontant på senmedeltid eller 12-/1300-talet när skördarna blev större, men även därefter hade man ju ofta djuren vilda i skogen sommartid. Fäbodar osv. Så det handlar inte om att föra in något nytt i systemen utan att återinföra något vi tagit bort.
Nej det fanns inte vilda hästar på Gotland för 100 år sedan. Möjligt det fanns tama hästar som fick gå lösa på utmarkerna men vilda fanns inte då dom dog ut för länge sedan i norr. Man misstänker att tundrahästen levde samtidigt som mammutarna pga skett som hittats men vi vet väldigt lite om tundrahästen.
 
Läste bara sammanfattningen på hemsidan och den bekräftar väl det jag skrivit tycker jag, att det är ganska meningslös forskning. Ta t.ex. slutsatsen att hästar minskar mängden sly genom att de äter trädplantor, det vet väl liksom alla som haft häst? Eller att bete gynnar vissa arter och växter, det är något man mycket väl känner till, redan Linné beskrev det.
 
Ja, som ponnies!? Bönderna verkar inte vilja hålla kor ute på det viset.. fjällkor eller rödkulliga kor vore fantastiskt såklart! helt för, men få har dem.

Och som sagt de gick fritt, åkrar och gårdar var inhägnade.

Det finns visst nytta med att hålla betesmark öppen, speciellt svensk med träd. De gick på skogen i många fall.
Fjällkor och övriga kulliga kor har aldrig gått på lösdrift året runt, de skulle aldrig överleva ens en riktig vinter då de varken har pälsen eller kan leta fram gräs i snö som t ex renar och älgar kan. Dessutom skulle de snabbt förfrysa sina juver, synnerligen dålig idé. 😣 Vill du ha nöt ute vintertid får du nog tänka om på typ highland cattle.

Ja de hade en annan hästtyp mer eller mindre vilt på tex Öland. Om det anses att Gotlandsruss passar och ersätter en saknad betare på fastlandet är väl det utmärkt. Superhärligt med vilda hästar, kanske dock med stängsel pga vägar.
Ölandshästen var ingen "vild" ras, den dog ut då jordbruket ville ha större hästar och även de drabbades av samma öde som många gotlandsruss, de gick på export som gruvponnyer. Närmsta rest är väl i Baltikum om man vill försöka restaurera rasen?
 
Läste bara sammanfattningen på hemsidan och den bekräftar väl det jag skrivit tycker jag, att det är ganska meningslös forskning. Ta t.ex. slutsatsen att hästar minskar mängden sly genom att de äter trädplantor, det vet väl liksom alla som haft häst? Eller att bete gynnar vissa arter och växter, det är något man mycket väl känner till, redan Linné beskrev det.
Fast grejen med forskning är ju att den är oberoende och "det har vi alltid vetat" behöver bekräftas på ett bra sätt för att man ska kunna forska vidare. Det finns massor med "så har vi alltid gjort" som motbevisat av bra forskning.
 
Fjällkor och övriga kulliga kor har aldrig gått på lösdrift året runt, de skulle aldrig överleva ens en riktig vinter då de varken har pälsen eller kan leta fram gräs i snö som t ex renar och älgar kan. Dessutom skulle de snabbt förfrysa sina juver, synnerligen dålig idé. 😣 Vill du ha nöt ute vintertid får du nog tänka om på typ highland cattle.


Ölandshästen var ingen "vild" ras, den dog ut då jordbruket ville ha större hästar och även de drabbades av samma öde som många gotlandsruss, de gick på export som gruvponnyer. Närmsta rest är väl i Baltikum om man vill försöka restaurera rasen?
Var det inte drev från myndigheterna mot Ölandshästen på samma sätt som mot andra lantraser? Våra myndigheter har inte direkt något att skryta med vad gäller att få våra kulturhistoriskt viktiga produktionsdjur att överleva för eftervärlden.
 
Fast grejen med forskning är ju att den är oberoende och "det har vi alltid vetat" behöver bekräftas på ett bra sätt för att man ska kunna forska vidare. Det finns massor med "så har vi alltid gjort" som motbevisat av bra forskning.
Jag håller med dig MEN när de forskade på och bevisade att hästar kan lära sig saker av varandra då ansåg och anser jag det vara slöseri med forskningsmedel. Hästen är ett socialt djur som uppfostrar sin avkomma, att bevisa att en sådan art kan lära sig saker av varandra är att slå in vidöppna dörrar.
 
Jag tror, killtror. Många äger skog och bor på annat håll och vill inte röja och sköta skogen och det har varit stor kampanj för röjningsfri skog av naturvårdshänseende.

Sveaskog kommer säkert inom ganska kort tid ha en väldigt stor mängd röjningsfriskog eftersom naturhänsyn kräver det och arbetskraften är dyr anser de och det finns förändringar inom invandring som gör att de extremt hårda beting som röjare och skogsplanterare får inte kommer fortsättas.

Det innebär förmodligen att framtidens skog kommer bli mer sly och för att främja vissa trädstammar kanske det behövs mer och annorlunda betande djur i skogen?

Jag känner mest, fasen det måste ju bli jättestora inhägnade skogar för ett fåtal hästar. Jag vill inte köra på en häst. Jag vill inte heller se hästar svälta. Jag vill gärna kunna få ut bra skog som ger pengar som gör att jag kan fortsätta bo här.

Island har ju förlorat hela sin skog pga sina betande får och hästar det dröjer ju innan det sker här men ändå. Det verkar ju inte växa upp skog på island heller men jag tror de har ändrat attityd mot skogen nu på senare år.
 
Fast grejen med forskning är ju att den är oberoende och "det har vi alltid vetat" behöver bekräftas på ett bra sätt för att man ska kunna forska vidare. Det finns massor med "så har vi alltid gjort" som motbevisat av bra forskning.
Jag är inte på något sätt mot forskning, men forskningsresurserna är inte oändliga och behöver läggas där de gör mest nytta.
 
En sak som också är viktig att ha med sig när det gäller forskning är att de resultat och slutsatser som dras inte sällan är påverkade av vad man vill visa, inte av direkt fusk men hur studien läggs upp och vad man väljer att mäta. Det pågår nu forskning för att se hur mjölkkor påverkas av att gå inne året runt, jag skulle kunna sätta en bra slant på att slutsatsen blir att djurhälsan inte försämras.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/s...soka-mjolkkors-halsa-halls-inne-alla-arstider
 
Hästar och nötdjur betar på olika sätt.

kn: Så jag tycker inte alls det är något som helst fel på rewilding med gotlandsruss i Sverige. Det är resten av hans ursprungstext jag inte gillar. Att ha halvblod springandes runt i skogen är ju helt fel för både skog, häst och människa. Och det är ju helt självklart och uppenbart för alla att merparten hästar i samhället inte har någon överlevnadschans om de inte får vara tama. Även Gotlandsruss kommer ju vara tama hur "vilda" de än blir precis som vildhästarna i USA och säkert Australien* de har ju alltid gått ut och hämtat en ponny/häst när en behövts för lantarbetet. För de är genetiskt tamdjur. (vilket alla hästar som finns är, inklusive Pzewalskis, om än i betydligt mindre grad än andra.)

*Dessutom kom de hästarna från mer rubust bakgrund när de förvildades än dagens halvblod. Och många dog säkert i många år.

(btw, jättekonstigt på Fråga Lund senast. Om varför Zebror är svårare att tämja än vildhästar. Svar utan att gå in på att det inte finns vildhästar... Sannolikt var väl Zebrorna mer svårtämjda än de vilda hästar som fanns för 5000 år sedan, men det vet vi ju inte, och de är helt utdöda så man kan inte jämföra. Utan jämförelsen är -vild Zebra mot -domesticerad häst sedan 5000+ år tillbaka.)

Nu vet jag ju inte vad dom svarade på Fråga Lund, men zebror (och åsnor) har lite andra beteenden än hästar, mindre flykt och mer fight. Åsnor blev dock domesticerade före hästen.

Ärligt talat så tror jag att anledningen till att hästen domesticerades istället för zebran har att göra med att den befann sig i ett område med en nomad/seminomadkultur som var sugen på att domesticera just hästen.

Alltså snarare en fråga om motivation hos människan, än egenskaper hos häst vs zebra.
 
Nu vet jag ju inte vad dom svarade på Fråga Lund, men zebror (och åsnor) har lite andra beteenden än hästar, mindre flykt och mer fight. Åsnor blev dock domesticerade före hästen.

Ärligt talat så tror jag att anledningen till att hästen domesticerades istället för zebran har att göra med att den befann sig i ett område med en nomad/seminomadkultur som var sugen på att domesticera just hästen.

Alltså snarare en fråga om motivation hos människan, än egenskaper hos häst vs zebra.
Det är vad jag tror, känns mest som en myt att det inte skulle gå att domesticera Zebror.
Har sett flertalet tämjda/inridna Zebror/Zorse att jag har svårt att tro att, om någon gick all in för att tämja och avla på Zebror under lika lång tid som vi hållit på med hästen, så skulle Zebror vara något unikum som skulle motstå domesticering.
Men varför skulle vi göra det när vi redan domesticerat hästen?
Så känns mer som en fråga om tillfällighet och mänsklig motivation att det blev som det blev.
 
Var det inte drev från myndigheterna mot Ölandshästen på samma sätt som mot andra lantraser? Våra myndigheter har inte direkt något att skryta med vad gäller att få våra kulturhistoriskt viktiga produktionsdjur att överleva för eftervärlden.
Sista Ölandshästen dog 1925 men redan Gustav Vasa vill ha bort dom

Ur Hästens tid av Anna Larsdotter
Småväxta raser ville kungen däremot helst bli av med. En sådan var den öländska kungshästen, som bara var en dryg meter hög, men i övrigt helt lik en stor häst. Gustav Vasa uppmanande på sitt snarstuckna sätt allmogen att sluta upp med att hålla dessa onödiga "vildhors" och hellre skaffa får från Tyskland. Ölänningarna svarade. "Såsom vi icke rätteligen förstå de tyska fårens natur, så kunna vi icke heller rätteligen med dem umgås"
 
Det är vad jag tror, känns mest som en myt att det inte skulle gå att domesticera Zebror.
Har sett flertalet tämjda/inridna Zebror/Zorse att jag har svårt att tro att, om någon gick all in för att tämja och avla på Zebror under lika lång tid som vi hållit på med hästen, så skulle Zebror vara något unikum som skulle motstå domesticering.
Men varför skulle vi göra det när vi redan domesticerat hästen?
Så känns mer som en fråga om tillfällighet och mänsklig motivation att det blev som det blev.
Som jag har uppfattat det så har det inte med att göra att de skulle kunna stå emot domesticering. Utan snarare att det har med deras sociala struktur att göra. Att de är otrevligare mot varandra än vad hästar är, och att en sådan sak troligen gör dem svårare. Det är lite samma anledning att vi inte har domesticerat lejon.

Alla djur går nog att domesticera - frågan är om de blir så himla bra. Domesticeringen tar bort rädslan för människor, och vissa arter är smidigare om de helt enkelt är rädda för människor.
 
Katter är ju fortfarande svåra att träna men de har vi levt ihop med i tusentals år för att de fyllt en viktig nyttofunktion som jägare och inte behöver så mycket mat. Lejon tror jag inte man haft så stor nytta av i jämförelse med hur krävande de är att hålla, inte lite kött de behöver per dag.
 
Katter är ju svåra att träna, men de har vi levt ihop med i tusentals år för att de fyllt en viktig nyttofunktion som jägare och inte behöver så mycket mat. Lejon tror jag inte man haft så stor nytta av i jämförelse med hur krävande de är att hålla, inte lite kött de behöver per dag.
Katter är inte flockdjur, det är lejon. Så den jämförelsen blir lite halvdan. De flesta av våra domesticerade djur är flockdjur av en anledning. Katter är ett undantag, men där tror man att katten har har domesticerat sig själv - lite som vissa rävar till viss del kanske är på väg att göra i städer.
 
Katter är inte flockdjur, det är lejon. Så den jämförelsen blir lite halvdan. De flesta av våra domesticerade djur är flockdjur av en anledning. Katter är ett undantag, men där tror man att katten har har domesticerat sig själv - lite som vissa rävar till viss del kanske är på väg att göra i städer.
Poängen var mest att vad skulle man använt de tama lejonen till? Jag tror det är huvudanledningen, nyttan skulle vara långt mindre än besväret att hålla dem.

Att huskatten domesticerat sig själv låter rimligt :)
 
Senast ändrad:
Nej det fanns inte vilda hästar på Gotland för 100 år sedan. Möjligt det fanns tama hästar som fick gå lösa på utmarkerna men vilda fanns inte då dom dog ut för länge sedan i norr. Man misstänker att tundrahästen levde samtidigt som mammutarna pga skett som hittats men vi vet väldigt lite om tundrahästen.
Pratar vi om olika saker? Den helt vilda hästen är utdöd i hela världen ja, t.o.m. przewalskihästarna har ju varit domesticerade. Så genetiskt är de utdöda. Men hästen är ju ett av de domesticerade djur som faktiskt kan återgå till att leva helt fristående från människor (och har gjort det på många ställen i världen), och rent ekologiskt tror jag inte det är sån stor skillnad mellan vildhästen och tamhästen?
 
Pratar vi om olika saker? Den helt vilda hästen är utdöd i hela världen ja, t.o.m. przewalskihästarna har ju varit domesticerade. Så genetiskt är de utdöda. Men hästen är ju ett av de domesticerade djur som faktiskt kan återgå till att leva helt fristående från människor (och har gjort det på många ställen i världen), och rent ekologiskt tror jag inte det är sån stor skillnad mellan vildhästen och tamhästen?

Precis, det är ingen skillnad rent ekologiskt. Det är därför som konik-ponnyn används framgångsrikt för att återställa ängsmarker här i Europa :).

Gotlandsrusset är också väldigt lämplig som naturvårdare.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Att djurrättsaktivister som Carl-Gustaf Thulin yttrar sig i frågor som han närmast saknar kompetens i, trots statligt stöd till...
Svar
0
· Visningar
444
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp