Carl-Gustaf Thulin: Ingen vinner på att ducka debatten

Det glädjer mig att William Nilson Fryer reagerar på vad jag skrivit, och visst är det spännande att bli kallad ’djurrättsaktivist’. Den såg jag inte komma. Här nedan ska jag försöka besvara och förklara mina tankar, samt även bemöta några av Nilson Fryers rallarsvingar. Det skriver i dag forskaren och docenten på SLU Carl-Gustaf Thulin på Ridsport Debatt.
 
Ja, som ponnies!? Bönderna verkar inte vilja hålla kor ute på det viset.. fjällkor eller rödkulliga kor vore fantastiskt såklart! helt för, men få har dem.

Och som sagt de gick fritt, åkrar och gårdar var inhägnade.
En stor anledning till varför att för att slakterier inte ger betalt pga för låg vikt vid slakt. Gäller både nöt och får när det kommer till våra kultur och allmoge raser.
 
Ja, som ponnies!? Bönderna verkar inte vilja hålla kor ute på det viset.. fjällkor eller rödkulliga kor vore fantastiskt såklart! helt för, men få har dem.

Och som sagt de gick fritt, åkrar och gårdar var inhägnade.

Det finns visst nytta med att hålla betesmark öppen, speciellt svensk med träd. De gick på skogen i många fall.
Var skall överskottet av hästarna som blir till ta vägen? Såklart går de att slakta och äta upp men uppfödning om än "vild" sådan av hästar för slakt tycker inte jag låter särskilt kul.
 
Var skall överskottet av hästarna som blir till ta vägen? Såklart går de att slakta och äta upp men uppfödning om än "vild" sådan av hästar för slakt tycker inte jag låter särskilt kul.
Ridning? Som sagt, tidigare när de gick fritt hade de mer eller mindre "ägare" som plockade en nu och då för ridning eller jordbruksarbete.

Men det är nu ändå inte jag som jobbar på SLU eller med Rewilding och håller på med detta. Det är någon annan. Jag tycker på riktigt inte att det finns någon orsak att vara emot om forskning, naturvård, politik osv är överens om att det är en bra idé med Rewilding för miljö, mångfald och klimat. Men jag tycker självklart att det är väldigt nice att någon arbetar för de sakerna.
 
Jag hade velat se regelrätta förbud mot djurfabriker.
Ja det är ju ganska långt bort nu minst sagt, när -de har de så himla bra på lösdrift inne nu att det bara är elakt att släppa ut korna på sommaren och jag skulle ändå göra det, även om jag inte måste, men jag vill ha bort regeln, intervjuer i TV.

Ser snarare ut som att det kommer finnas väldigt mycket betesmark över snart.

Eller som när jag var liten var det kor överallt, inte så mycket längre. När mamma var liten var det ännu mer kor ute. Det har stadigt minskat.
 
Ridning? Som sagt, tidigare när de gick fritt hade de mer eller mindre "ägare" som plockade en nu och då för ridning eller jordbruksarbete.

Men det är nu ändå inte jag som jobbar på SLU eller med Rewilding och håller på med detta. Det är någon annan. Jag tycker på riktigt inte att det finns någon orsak att vara emot om forskning, naturvård, politik osv är överens om att det är en bra idé med Rewilding för miljö, mångfald och klimat. Men jag tycker självklart att det är väldigt nice att någon arbetar för de sakerna.
Jag menade inte alls att kritisera dig utan som en diskussion i all vänskaplighet med olika argument för och emot som gås igenom. Hoppas det uppfattas så :)

Det jag har emot det är att man använder de resurser som finns inom forskning, naturvård, politik osv. för sånt här som har väldigt liten betydelse för miljön på det stora hela samtidigt som man i stor skala tillåter att miljön förstörs genom exploatering och en industriell användning av djur som inte är etiskt försvarbar.
 
Jag menade inte alls att kritisera dig utan som en diskussion i all vänskaplighet med olika argument för och emot som gås igenom. Hoppas det uppfattas så :)

Det jag har emot det är att man använder de resurser som finns inom forskning, naturvård, politik osv. för sånt här som har väldigt liten betydelse för miljön på det stora hela samtidigt som man i stor skala tillåter att miljön förstörs genom exploatering och en industriell användning av djur som inte är etiskt försvarbar.
Forskning som är fri brukar ofta resultera i mer välstånd i slutänden.

När det gäller miljö som klimatet har betande djur större positiv inverkan än många tror. Tex om betande hjordar trampade taigan skulle den enligt viss forskning hålla sig fryst längre och inte släppa ut växthusgaser när den tinar.
 
Forskning som är fri brukar ofta resultera i mer välstånd i slutänden.

När det gäller miljö som klimatet har betande djur större positiv inverkan än många tror. Tex om betande hjordar trampade taigan skulle den enligt viss forskning hålla sig fryst längre och inte släppa ut växthusgaser när den tinar.
Men forskning som visar att russen kan gå fria ute året runt? Det räcker ju med att ringa tillsyningsmannen av Lojsta hed och fråga hur det ligger till med det. Eller som studien för att se om det var gynnsamt för unghästar att gå ute på ett stort sommarbete vid Brösarp. Alltså sånt här vet vi redan svaren på genom lång erfarenhet och det är snarare politik det handlar om.

Men jag håller med om att det kan finnas goda skäl att återinföra en del vilda djurslag i naturen, bara att jag inte ser fördelarna med att införa "vildhästen" i Sverige.
 
Men forskning som visar att russen kan gå fria ute året runt? Det räcker ju med att ringa tillsyningsmannen av Lojsta hed och fråga hur det ligger till med det. Eller som studien för att se om det var gynnsamt för unghästar att gå ute på ett stort sommarbete vid Brösarp. Alltså sånt här vet vi redan svaren på genom lång erfarenhet och det är snarare politik det handlar om.

Men jag håller med om att det kan finnas goda skäl att återinföra en del vilda djurslag i naturen, bara att jag inte ser fördelarna med att införa "vildhästen" i Sverige.
Lång erfarenhet räcker inte som forskning.

Det är ju likadant varje gång någon presenterar forskning om hästars intelligens. Hälften säger att de redan visste att hästar är hypersmarta och varför forskar de på någonting så dumt. Andra hälften är fortfarande övertygade om att hästar inte kan ha någon agens överhuvudtaget utan bara reagerar på rakt stimuli. Och några anser att varför inte bara fråga hästen med en hästviskare som hästen kan tala till med svenska raka ord med mindsend in i huvudet.

Så sådan forskning behövs.

Dessutom vet vi inte om studien hade samma villkor som Lojsta när det gäller utfodring till exempel.

Om det var fastlagt att unghästar blev hållbarare och friskare av att beta på stora kuperade marker skulle folk nog göra det i större utsträckning. Har sett föl gå med mamma i ganska små hagar och utan vänner i samma ålder.

Så det är samma sak där. Hälften vet att det är bra och hälften tror att det inte spelar någon som helst roll. Nosgrimmor likaså, det är väl lika många som är övertygade om att man kan dra åt dem tills det rynkar sig som de som är övertygade om att det är helt galet och så hade det kunnat hålla på -med -gör som du vill och tycker, utan forskning på området.
 
Men forskning som visar att russen kan gå fria ute året runt? Det räcker ju med att ringa tillsyningsmannen av Lojsta hed och fråga hur det ligger till med det. Eller som studien för att se om det var gynnsamt för unghästar att gå ute på ett stort sommarbete vid Brösarp. Alltså sånt här vet vi redan svaren på genom lång erfarenhet och det är snarare politik det handlar om.

Men jag håller med om att det kan finnas goda skäl att återinföra en del vilda djurslag i naturen, bara att jag inte ser fördelarna med att införa "vildhästen" i Sverige.
Nej det vet vi inte. Russens vinterhage är 150hektar och ca 50 russ. När det testades så testades det på växande unghästar som hade 7hektar/russ så mer än dubbets så mycket mark per ponny.
 
På gotland tillskottsfodrar man. Det gjordes inte i studien.
Finns det inte tillräckligt med mat på den mark hästen går så får man stödfodra., finns det mat så behövs inte det. Så har man alltid gjort och det är inget nytt. Även djur som lever fritt kan behöva stödfodring för att klara sig.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Att djurrättsaktivister som Carl-Gustaf Thulin yttrar sig i frågor som han närmast saknar kompetens i, trots statligt stöd till...
Svar
0
· Visningar
443
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp