Skaffa valp med skällig grannhund?

AnneB

Trådstartare
Jag ska gå i pension senare i år och börjar planera "pensions-valp" :-) Vet inte hur länge efter pensionsdagen jag ska lyckas hålla mig även om det vore bra med ytterligare lite ensamtid för mig och Cindi så att vi hann träna lite mer innan valpen gör entre ( hon är 5.5 år nu ). Det är dock en sak som börjat stressa mig, vi bor i lägenhet och vår närmsta granne har en liten hund som skäller ordentligt så fort någon människa rör sig i vår trappuppgång eller inne på gården. Han skäller aldrig länge åt gången och nio gånger av tio bryr sig min hund inte, hon kan ibland göra ngt liten skall liksom för att hålla med honom. Jag bryr mig inte heller, skallen går fort över. Men hur ska man lyckas uppfostra en valp till att vara tyst när det är steg i trapphuset och grannens hund vrålskäller ? Som vi har det nu är jag trygg med att lämna Cindi ensam när vi ska på ngt ärende, jag vet att hon är tyst när vi är borta. Jag har alternativet att bo mycket i sommarstugan ett tag men vet inte om det egentligen skulle hjälpa att valpen blev äldre.

Jag sager ifran till mina hundar nar de skaller ... Valpis (nu 7 manader) ar nu tyst for det mesta, (ett skall om hon vill ga ut eller komma in) och aven om Mallen skaller for att nagon kommer pa verandan och lagger ett paket (eller UPS trucken stannar utanfor huset:angel:) ar valpis tyst.
Andra hundar som skaller ute eller utanfor vart staket tittar hon pa, men ar tyst ... Mallen klarar inte alltid att vara tyst och da sager jag till. Jag blir aldrig arg, men mina juveler kan "leave it" som for dem betyder "sluta med vad du haller pa med".

Det behovs bara consistensy sa man uppmarksammar varje gang valpen skaller nar de ar sma och en nagorlunda sjalvsaker hund. For en osaker valp ar det betydligt svarare att vara tyst nar livet blir laskigt.

Våra hundar sorterar bort grannhundarnas skällande. Nu bor vi ju ute på landet men närmsta grannen är nästan knut i knut på vårt hus. Även när de står vid staketet mot vårt hus och skäller så drar våra inte igång. Kommer det däremot nån främmande hund så talar de om det.
Jag tänker att om din vuxna hund inte bryr sig så kommer valpen inte bry sig när det är så frekvent förekommande att det blir ett vardagsljud.

Våra hundar sorterar bort grannhundarnas skällande. Nu bor vi ju ute på landet men närmsta grannen är nästan knut i knut på vårt hus. Även när de står vid staketet mot vårt hus och skäller så drar våra inte igång. Kommer det däremot nån främmande hund så talar de om det.
Jag tänker att om din vuxna hund inte bryr sig så kommer valpen inte bry sig när det är så frekvent förekommande att det blir ett vardagsljud.
Åh, tack. Det verkar ju ganska rimligt att det kan bli ett bakgrundsljud eftersom det inte är vår hund som skäller. Vår lägenhet ligger på bottenplan mot en gata där det mest är massor av fotgängare och cyklar så där är också mycket ljud. Kanske lättare för valpen att helt enkelt vänja sig vid att det låter både här och där.

Våra grannars hund skäller så fort vi andas utanför huset typ. Från början blev Lita (valpen) både rädd, sprang till ytterdörren, ville in och skällde tillbaka.. efter ett tag slutade hon vara rädd och skällde bara och nu ignorerar hon det.. Har blivit ett vardagsljud får både henne och den vuxna. :)

Våra grannars hund skäller så fort vi andas utanför huset typ. Från början blev Lita (valpen) både rädd, sprang till ytterdörren, ville in och skällde tillbaka.. efter ett tag slutade hon vara rädd och skällde bara och nu ignorerar hon det.. Har blivit ett vardagsljud får både henne och den vuxna. :)
Tack, så skönt att höra berättelser om hur valpar kan skilja på hur man gör i den egna flocken och vad som händer utanför. Jag tror att jag är lite påverkad av minnena ifrån när jag hade två Shelties och där den ena fick igång den andra på en sekund. Jag får helt enkelt vara vaksam i början.

Det går att träna men är svårt att jobba bort instinkter, så undvik raser som har lätt för skall. Skällande är naturligt och jag har tex inga tanke om att min larmande ras ska sluta skälla helt. Däremot har han som valp snabbt förstått att han inte bör/behöver skälla mer när vi bekräftar att vi tagit emot informationen. När vi är borta skäller han inte lika ofta, han larmar ju för flockens skull. Så tänk inte bara uppfostran, tänk utifrån hundens perspektiv och jobba med istället för mot.

Undvik att skaffa en ras som har nära till skall, sedan träna på att vara tyst om det behövs :)

Min trio här hemma bryr sig inte ett smack om när grannens hund skäller. Inte heller när de ligger i personalrummet på jobbet och hundar ute i butiken skäller (jobbar i djuraffär) och de skallen är verkligen nära ändå. Däremot, om någon här hemma säger ett endaste "voff" på något de ser utanför fönstret, då drar alla igång på en millisekund. Det har vi alltså behövt träna på, men har man redan en trygg hund som inte skäller, då blir det ofta lätt att få hund nummer två likadan :)

Liknande trådar

Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 608
Senast: Roheryn
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 244
Senast: Lillefrun
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 490
Senast: Ragdoll
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag brukar inte skriva så jätte mycket om min valp här för att jag har fått så mycket neggativa svar och kritik och massa på pekanden om...
2
Svar
36
· Visningar
2 923
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka