Nätdejting del 5!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nätdejting del 5!

När jag bedömer en människa, gör jag det IRL. Jag försöker komma åt människan och bortse från de yttre attributen... Jag kan acceptera en låg bildnings/ utbildningsnivå, om jag märker att personen är intelligent. Jag kan acceptera en klädstil, som inte är helt up to date, om jag märker att det under den bylsiga tröjan döljer sig en sympatisk människa. Jag kan acceptera övervikt, om människan som bär den är sympatisk. Varför döma andra, sortera och sålla, om man inte är perfekt själv?
...

Allt det där hade jag också kunnat skriva. Undrar hur jag kommit att uppfattas så tvärtemot.

:banghead: :banghead:

Är inte alla rädda att bli nobbade?

Fast visst har du rätt. Jag förväntar mig inget annat än nobben när det gäller kärlek och relationer. Eftersom jag aldrig fått positivt gensvar från någon jag varit intresserad av.

På vilket sätt skulle "mellanmjölkspersonerna" kunna uppfatta att de är sådana?

Kanske det. Frågan är hur mycket en låter rädslan styra ens handlingar. Du sållar bort folk på ett kategoriskt vis. Du försämrar dina odds på ett irrationellt sätt, tycker jag.

Mellanmjölkspersonerna kanske mycket väl vet att du suktar efter ett lass med grädde (för att fortsätta på mejerianalogin). Kan du inbilla dem att de är grädde i dina ögon trots att du vet att de är mellanmjölk? Sådant känns liksom.

Du och jag har sällan samma åsikter och du hackar rätt omgående om du hittar nåt som du kan angripa.

Varför lägger du mig inte i ignorera istället?
Om du drar av dig offerkoftan så hade du vetat jag att alltid ifrågasätter när folk här inne använder det uttrycket. Det handlar liksom inte om dig, utan om att jag inte tycker att det är något man ska kalla andra människor. I likhet med blatte eller dylikt.

Givetvis får du dejta på vilka premisser du vill, för min del spelar det ingen roll vilka du vill eller inte vill vara med. Däremot får du nog leva med att när du använder vissa ord så kan det vara så att folk reagerar. Att använda det uttrycket signalerar inte direkt bildning och tolerans, om vi säger så.

Ja håller med. Det signalerar en nedlåtande attityd om andra.

Dessutom hör inte uttrycket hemma i Sverige tycker jag.
Jag håller absolut med.

Lägg inte så väldig vikt vid begreppet!!

Det var ett kortfattat sätt att beskriva personer jag inte skulle ha det minsta gemensamt med. Jag gillar inte supa-sig-redlös-bara-för-att-det-är-helg. Jag har svårt för rasism. Jag uppskattar om kläder är hela, rena och från det här milleniet. Jag uppskattar inte grova sexistiska skämt i fotoalbumet.

OK- jag ska ta den långa beskrivningen i fortsättningen.

Jag uppfattar uttrycket White trash som rasistiskt.

Mellanmjölkspersonerna kanske mycket väl vet att du suktar efter ett lass med grädde (för att fortsätta på mejerianalogin). Kan du inbilla dem att de är grädde i dina ögon trots att du vet att de är mellanmjölk?

Trevlig analogi på något sätt!

Strängt taget är väl mellanmjölkspersoner vad de allra flesta av oss är, och således är mellanmjölkspersoner också vad vi är omgivna av. Ändå känns en del personer som grädde ibland. Det är egentligen helt fantastiskt!

Ja när man träffar någon som man verkligen gillar så känns denne som grädde. Oavsett om alla andra ser den som mellanmjölk. Därför blir det lite dumt att rata all grädde - den är ju subjektivt upplevd!

Trevlig analogi på något sätt!

Strängt taget är väl mellanmjölkspersoner vad de allra flesta av oss är, och således är mellanmjölkspersoner också vad vi är omgivna av. Ändå känns en del personer som grädde ibland. Det är egentligen helt fantastiskt!

Detta är rätt intressant.

De flesta av oss omges av i stort sett samma sorts människor. På arbetsplatser, i bostadsområde, i fritidsaktiviteter. Väldigt många av oss har väldigt homogent umgänge och liv.

Det är när man (jag) hamnar i totalt andra kretsar som man upptäcker sig själv. Kan vara väldigt spännande.
Ibland känner man sig ha utgånget datum och ibland är man grädde. Det är i de vanliga kretsarna man känner sig som samma mellanmjölk som de runt omkring. Tror jag.

När jag läser de första meningarna i din annons tror jag att de är skrivna av någon som skämtar. Dvs inte någon som ät ute efter något seriöst. Jag förstår vad du är ute efter men jag tror inte de meningarna uppfattas så. Dessutom läser många bara första meningarna har jag märkt så de är viktiga att de visar vad man är ute efter. Mitt tips är att skriva om första meningarna. Jag förstår att du vill berätta om bröstet men kag tror inte det ska vara med i annonsen. Jag skulle istället berätta detta i mail om du börjat maila med någon.
Det var bara mina tankar i all välmening.

Man kan vara kräsen på olika sätt. Jag är också kräsen när jag väljer partner, av anledningen att jag vet väldigt väl vad jag söker, för att det ska fungera på lång sikt. Men jag kombinerar det med en stor portion ödmjukhet att det finns alla sorter och så ska det vara. Får tyvärr hålla med om att Tanten ger ett lite nedlåtande intryck. Tror det började med han som hade liten näsa. ;)

Av erfarenhet kan jag säga att det är nästintill omöjligt att skriva en pres som inte kan misstolkas. Att få ihop något som direkt fångar in den perfekte partnern och sorterar bort alla andra, det går bara inte. Många läser den inte ens, utan tittar bara på bilderna och drar iväg sitt standardmail. De som läser presentationen har alla sin egen utgångspunkt för tolkning och läser in vad de vill mellan raderna. Så, vad man kan göra är att försöka så gott det går och sen acceptera att de flesta svar man får är från "fel" personer. Förhoppningsvis når man fram till en person som passar också; som har samma humor och förstår när man är ironisk, som tolkar saker och ting på samma sätt som en själv för att de tänker likadant etc.

Beväpna dig med tålamod, humor, ödmjukhet och överseende. Nånstans väntar en gubbe på sin tant. :p

KL
Oavsett vad man själv tycker om sin egen presentation och vet vad man själv vill ha fram så måste man ju utvärdera resultatet efter ett tag. Om det är så att man helt enkelt inte får några svar så är det rätt smart att skriva en ny presentation.

Det är i de vanliga kretsarna man känner sig som samma mellanmjölk som de runt omkring. Tror jag.

Jo, jag förstår vad du far efter. Och håller med. De flesta av oss lever i väldigt homogena miljöer - tryggt och en smula enahanda, som mellanmjölk, ungefär. :p

Men jag tänkte också lite bredare, eller vad man ska säga. Att på det hela taget, är de allra flesta rätt mellanmjölksaktiga, om än på lite olika sätt och i lite olika subkulturer och sociala sammanhang. Tittar man lite närmare på de som lever ganska annorlunda liv än man själv, visar det sig rätt snart att de är ungefär samma mellanmjölk, de med (även om det är så att man inte skulle kunna leva tillsammans, på grund av de olika livsföringarna).

Jag tycker att det känns lite deppigt att du sorterar bort högutbildade och de som framstår som välavlönade rakt av. Att du lite gör ner både dig och dem, på det viset. Fast det är värre att du gör ner dig själv än de andra, tycker jag (eftersom det handlar om anonyma och okända andra, inte nära och kära).

Om min man och jag levde ensamma var för sig, skulle jag kunna visa bilder som tyder på rätt dyra vanor, vilket han inte skulle kunna. Och jag har hög examen medan han har resttentor. Men vi funkar extremt bra tillsammans, tycker jag. Jag kan inte se att det behöver skapa en maktobalans mellan oss att vi formellt sett har olika status (eller vad man ska kalla det) i samhället utanför oss.

Absolut. Ser man att det uppfattas helt fel, så försöker man ju förtydliga sig så gott det går.

För att generalisera lite mer så tror jag även att det tanten söker eg finns bland de mer välutbildade, dvs ett större kulturellt och samhällsintresse. För övrigt så har högskolepoäng inget direkt samband med hög inkomst. ;)

Är jag det?? Rädd alltså.
Tål att fundera på. Självbild är svåra ting.

Jag hade hoppats att min presentation skulle ge inryck av lite självdistans och humor. Fast den kanske istället tyder på att jag är rätt självgod?

Jag mailar en del med män via sidornas egna mail. Det händer att det är intressant. Men de flesta gånger så vill de ha andra saker än jag vill?

Ofta kan det bli rätt långa konversationer. Men till slut - när jag inte fått svar på en enda fråga eller fundering men själv behövt svara på massor och ansträngt mig för att bjuda på mer än så - då spricker fasaden.

Jag tycker själv inte att mina krav är så himla höga. Fast det kanske de är?

Fast det jag skrev handlade nog inte alls om det. Det som utlöste mitt inlägg var elaka jag misstänker att män i min ålder förväntar sig att jag ska laga den där middagen åt deras vänner... (om de som skriver att de gillar middagar med goda vänner). Dessförinnan hade du missnöjt kommenterat de som hade MC och fiske som hobby - och de som gillade mysiga hemmakvällar tolkade du som att du skulle hålla dem i handen framför tv:n.

Det, tillsammans med en del tidigare inlägg, får mig att tycka att du verkar läsa presentationer och mail med "och vad är det för fel på den här då?" som defaultläge. Du tillåter inga frågetecken, inget som i dina ögon är en bom, innan du sorterar bort någon.

Det tror jag inte kommer att funka. En vän med stor vana av olika sorters nätdejting träffade sin nuvarande sambo den vägen. Hon berättade att hon sorterade fram alla hon skulle kunna tänka sig att bli kompis med. Sedan träffade hon tills det klickade. Det tror jag är en mycket mer fruktbar väg.

Alltså jag tror att det är bra att veta vad man vill ha, och vad man inte vill ha. Men vissa saker kanske är bättre att utvärdera värdet av i ett senare skede? För ett tag sedan så smådejtade jag en kille över nätet, dock inte över nån riktig dejtingsajt. Nåväl, det finns saker som jag aktivt väljer bort, saker som
rökning, barn, långt avstånd. Vi började prata väldigt avslappnat utan att va ute efter dejting men blir på nåt sätt ändå intresserad, ungefär då inser jag att han röker, har tre barn och bor 40 mil bort.

Han hade helt klart valts bort om jag fått reda på det direkt. Men det fanns andra saker som vägde upp och gjorde det ok. Sen dumpade jag honom ett tag senare, men det va andra saker som gjorde det, och jag är faktiskt glad att jag fick lära känna honom innan dom där fasta "jag skulle aldrig dejta nån som" dök upp.

Fast det jag skrev handlade nog inte alls om det. Det som utlöste mitt inlägg var elaka jag misstänker att män i min ålder förväntar sig att jag ska laga den där middagen åt deras vänner... (om de som skriver att de gillar middagar med goda vänner). Dessförinnan hade du missnöjt kommenterat de som hade MC och fiske som hobby - och de som gillade mysiga hemmakvällar tolkade du som att du skulle hålla dem i handen framför tv:n.

Det, tillsammans med en del tidigare inlägg, får mig att tycka att du verkar läsa presentationer och mail med "och vad är det för fel på den här då?" som defaultläge. Du tillåter inga frågetecken, inget som i dina ögon är en bom, innan du sorterar bort någon.

Det tror jag inte kommer att funka. En vän med stor vana av olika sorters nätdejting träffade sin nuvarande sambo den vägen. Hon berättade att hon sorterade fram alla hon skulle kunna tänka sig att bli kompis med. Sedan träffade hon tills det klickade. Det tror jag är en mycket mer fruktbar väg.

Haha - kom på att jag kanske läser kontaktannonserna ungefär som jag läst hästannonser tidigare i livet?

Nåväl. Jag ska verkligen försöka lära mig något av den här diskussionen.
Detta är det fina med buke - en möjlighet att vända och vrida på sig själv och sina tankar och bli lite klokare.

Kanske är det därför jag så sällan får svar på mina kontaktförsök - för att jag ger ett totalt fel intryck. Och varför de som kontaktar mig slutar maila efter ett tag.

Om du ändå ser över din text: det där med sex tror jag att man ska undvika helt och hållet, oavsett om man är man eller kvinna. Det skrivna ordet sex är, för knullintresserade, en väldigt stark signal. T ex brukar ju seriösa massörer berätta att om de skriver "ej sex" i sina annonser får de fler sexköpare på tråden än annars. Och kvinnliga studenter som söker extrajobb får fler dreggelidioter om de skriver "ej porr".

Och, från en som har mer än 25 års professionell erfarenhet av skriven text - det är oerhört svårt att få fram ironi när man skriver. Raljera inte med dig själv, alltså. Risken är att det slår helt fel - själv studsade jag faktiskt när jag såg den inledande meningen i din text. Jag tror att man måste känna dig för att ta den på det sätt du vill. Att skriva humoristiskt är inte fel, men ironi är det svåraste som finns.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Alltså jag spricker! Jag träffade precis en kille som va sååå söt! Hade jag inte varit i en monogam relation hade jag definitivt velat...
2
Svar
35
· Visningar
2 597
Senast: Palermo
·
Relationer Jag har en bror som blev diagnostiserad med autism i barndomen, aspekter hette det då. Vi är båda runt 40 år nu, så vi båda har levt med...
19 20 21
Svar
414
· Visningar
16 789
Senast: Mineur
·
Relationer Skapade ett nytt nick för detta inlägg för att inte outa mannen. Jag har kommit till insikt om att jag lever i en, för mig, toxisk...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
9 249
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 264
Senast: gullviva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka