Nu är det inte JAG som pratar om lycklig. Det är någon helt annan. Och det handlar väl inte om att alltid vara lycklig? Det handlar väl om mammarollen som ett lyckopiller.
Och att ångra sina barn.
Och att ångra sina barn.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det går inte att lura någon som inte vill tro.
När man står där gravid och obeslutsam (som TS i upprinnelsen till ursprungstråden) är det lätt att lyssna på de som sjunger den eviga lovsången. Det handlar om ett liv. Och många är helt emot abort och kallar det mord. Vem vill vara en mördare.
Kanske finns en dröm om barn, kärnfamiljen, gemenskapen. Och i avsaknad av hela paketet är kanske lite bättre än inget - med garantin om att man alltid älskar sitt barn och är lycklig som aldrig förr i sin roll som den evigt goda och kärleksfulla modern.
Jag tycker det är hemskt att du nedvärderar folk som som korkade bara för att de inte ser saker på ditt sätt.
Att hävda att ingen vettig människa väl påverkas av vad som står på internet är ju också ett sätt att avsäga sig ansvaret för vad man skriver. Om ingen rimligen påverkas av vad som sägs här, så kan man ju skriva vadsomhelst utan att behöva ta ansvar för att man därmed kanske odlar fördomar/reproducerar normer/får folk att må dåligt.
Hur menar du? Att om man har problem med anknytning ångrar man sina barn eller?kl
Den viktiga anknytningspersonen
Om ett barn ska överleva och utvecklas så räcker det inte med att barnet skriker det måste också finnas någon i dess närhet som kan reagera på skriket. Samma sak gäller ett barns utforskande av omvärlden, det kräver att personerna i omgivningen tillåter och hjälper barnet att utforska. Barnets anknytningssystem och utforskandesystem har därför en motsvarighet i vuxenvärlden, ett omvårdnadssystem. Den vuxne tar hand om och skyddar barnet men den tillåter och uppmuntrar även självständigt utforskande. Om vuxna inte hade detta i sig så skulle deras barn inte överleva och den mänskliga arten skulle långsamt dö ut.
Det goda föräldraskapet ställer alltså krav på föräldern, denne måste uppmärksamma barnets signaler, tolka dem utifrån situationen samt besvara dem på ett bra sätt. Vilket inte alltid är så enkelt som det låter. För att lyckas med detta måste man kunna sätta sig in i barnets behov och kunna reflektera över vad som gynnar barnet i just den här situationen.
Mary Ainsworth menade att en god förälder måste ha 4 viktiga omvårdnadskvaliteter
1. Lyhördhet
2. Tillåtelse
3. Samarbete
4. Psykologisk tillgänglighet
Dock är det viktigt att komma ihåg att inte bara barnet utvecklas av barn-vuxen samspel utan även de vuxna. För att den vuxne ska kunna åstadkomma en god föräldraidentitet är det också viktigt att denne blir belönad av barnet för sina ansträngningar. Att barnet ler och den vuxne kan se att det mår bra tack vare den omvårdnad det får. Utan detta gensvar blir det lätt att den vuxne känner sig hjälplös och ger upp sina försök till omvårdnad.
KL
Flera av er har med stor sannolikhet läst John Bowlbys anknytningsteori, annars finns den lättillgänglig på nätet. Jag har klippt ut en liten del.
Det här ämnet som debatteras här är otroligt känsligt för det finns alltid någon som tar ila vid sig hur än någon annan försöker göra en bra formulering.
Jag har arbetat med anknytning och föräldrarollen/identiteten i 25 år. Oavsett hur situationen har sett ut så kan man alltid ha som arbetshypotes att " alla" gör så gott de kan de kan utifrån sin förmåga vid just den tidpunkten".
Det kan förklara varför en del anknytningspersoner klarar att vara förälder till några av sina barn, men inte andra. Livet är föränderligt. Det finns inga facit.
Jag struntar inte i vad ni säger, men ingen har övertygat mig om det faktum att man kan ångra sitt barn - eller att det är vanligt.
Vad har det för betydelse vad jag tror? Varför är det viktigt för er att ag tycker samma som ni?
För det finns inget bättre än att få vara en god, kärleksfull, och närvarande mamma.
Oj, va ni missförstod mitt inlägg. Det var inte alls negativt menat. Med god menar jag att man är den mamma man vill vara för sina barn.
Ja, klart vi påverkas.Jag är nog en ganska vettig människa, rätt så eftertänksam och kastar mig inte framför fötterna på några normer, men jag påverkades bevisligen väldigt hårt. Jag kan argumentera bort precis allt som gör att jag mår dåligt, men det hjälper bara så långt; vissa saker kryper in under skinnet på mig ändå...
Jag är nyfiken på hur du menar kanske har framkommit tidigare i tråden, iså fall ber jag om ursäkt och du får gärna hänvisa till inlägg.Jag tror det endast handlar om sociala tabun. Hade det inte varit ett sådant tabu att ångra sina barn så hade det varit så mycket bättre för så många barn.
Jag är nyfiken på hur du menar kanske har framkommit tidigare i tråden, iså fall ber jag om ursäkt och du får gärna hänvisa till inlägg.
Hur skulle man kunna göra situationen bättre, för de barn som inte är önskade/ångrade av föräldrarna? Vilka insatser skulle kunna hjälpa dessa barn?
Att vi Vågar tala om att det är så för en del är en bra början. Döda myter. Bättre hjälp med tex psykologer.Jag är nyfiken på hur du menar kanske har framkommit tidigare i tråden, iså fall ber jag om ursäkt och du får gärna hänvisa till inlägg.
Hur skulle man kunna göra situationen bättre, för de barn som inte är önskade/ångrade av föräldrarna? Vilka insatser skulle kunna hjälpa dessa barn?
Jag är nyfiken på hur du menar kanske har framkommit tidigare i tråden, iså fall ber jag om ursäkt och du får gärna hänvisa till inlägg.
Eller i alla fall att inte slentrianskaffa barn.Jag tror att om man pratar mer om känslor kring barn och föräldrarollen så kanske fler vågar söka hjälp? Att slippa hålla uppe fasaden fastän de kanske skriker inombords?
Jag tror att om man pratar mer om känslor kring barn och föräldrarollen så kanske fler vågar söka hjälp? Att slippa hålla uppe fasaden fastän de kanske skriker inombords?
Ja du, det vi gör nu är nog det viktigaste, att börja prata om det. Att belysa de normer och värderingar som vi alla lever under och påverkas av mer eller mindre. T ex normen om att skaffa en (heterosexuell) kärnfamilj.Jag är nyfiken på hur du menar kanske har framkommit tidigare i tråden, iså fall ber jag om ursäkt och du får gärna hänvisa till inlägg.