Jag har mött människor med svårt sjuka barn. Barn som aldrig kommer att kunna andas sälv, kommunicera, röra sig. Barn med syndrom, barn som inte kommer att leva till vuxen ålder. INGEN av dessa har uttryckt nån form av önskan om att de inte fått just det barnet, tvärt om har de sagt att ett barn är ett barn och jag älskar det oavsett den sorg och det lidande det medfört att det kom till livet. De är glada och tacksamma för den tiden de fick med sitt barn och de skulle aldrig ha velat önska sig av med att ha fått träffa och vara det barnets förälder - både mamma och pappa.
Jag har en släkting som har ett barn med downs syndrom. Hon anklagar sig själv något så fruktansvärt för att hennes barn inte får möjligheter som alla andra i livet och lider något så fruktansvärt av det att hon inte klarar av att ha en normal föräldra-barn relation med henne. Jag vet av erfarenhet ifrån mitt förra jobb med handikappade barn att min släkting inte är ensam på något sätt. Som en av "mina" föräldrar till ett svårt handikappat barn sa; -"för att orka älska mitt barn kan jag inte ta hand om henne 24/7. Jag orkar inte vara vaken natt efter natt, ta hand om henne dygnet runt förutom de timmar hon har omsorg genom förskola/skola och ändå sköta om mina andra barn och ge dem det de behöver och klara av mitt arbete. Jag orkar inte med den ständiga oron över att slemmet i hennes lilla hals ska sätta stopp för hennes andning eller att hon ska skada sig allvarligt när de 25 epilepsianfallet den dagen sätter in och krampar i hennes sköra lilla kropp. Istället väljer jag att låta henne bo på ett hem för mycket svårt sjuka barn med utbildad personal så att jag orkar älska henne den tiden hon är hos mig." Det här är något som är enormt vanligt. Både att man rent fysiskt inte orkar ta hand om sitt svårt sjuka barn men också att ens egna skuldkänslor för att barnet blev sjukt eller skadat gör att man helt enkelt inte klarar av att ha en normal relation. De du har mött kan skatta sig lyckliga som inte lider av dessa helvetes kval. Kanske har de fått rätt hjälp, kanske har de en annan uppväxt så att de inte tar på sig ansvaret för att deras barn blev sjukt/skadat vad vet jag. Men de kan iallafall skatta sig lyckliga mitt i sin olycka att de klarar av att älska och ta hand om sitt barn själva för motsatsen förstör hela livet. Sedan undrar jag hur mycket sanning man berättar för någon som man möter. Det är ungefär som om du skulle fråga mig hur det är med mig. Då hade jag svarat att jodå, det går väl. Eller jodå, det är som vanligt. Inte skulle jag berätta för dig hur det verkligen är. Sen tror jag verkligen inte att någon som har fått ett så svårt handikappat barn är glad för det. Verkligen inte. Självklart hade de önskat att deras barn hade varit friskt och fått leva livet som alla andra barn. Något annat är bara så fruktansvärt märkligt att tro.