Kan vi prata om Sve##nius senaste uttalande?

Son NKS? 😬 fast vĂ€nta nu det var ju sjĂ€lva Svenonius
Jag vet inte.
Sjukhus Àr ju litet annorlunda Àn kommunala sport-anlÀggningar och konsert-hus.
De skall ju tillhandahÄllas av det gemensamma samhÀllet enligt vÄrt samhÀllskontrakt.
Men nöjesanlÀggningar ser jag som tveksamt.

Det behövs för att motverka kapitalkoncentrationen. Jag ser det som en ödesfrĂ„ga. ”Sparandet” sker inte utan kontext och pĂ„ sikt Ă€r det rimligt att inte 100% av alla tillgĂ„ngar stannar i snĂ€v krets, utan fördelas tillbaka. VĂ€ldigt mĂ„nga lĂ€nder resonerar pĂ„ det viset.

Principen skatt efter förmÄga och hjÀlp efter behov Àr viktig. Och förmÄga utgörs absolut inte enbart av inkomst och kapitalvinster.
Det viktiga Àr ju att inte andras pengar tar slut.
Det mÄste bli tillrÀckligt kvar för att kassakon skall fortsÀtta att leverera.
Om jordbruk och andra företag inte överlever ett generationsskifte sÄ blir det ju problem.
Och om allt som man sparar gÄr till skatt sÄ slutar man upp med att spara och investera. Det blir inte heller bra.
Skatt utan att skada mÄste det ju bli om det inte skall bli tokigt.

Det viktiga Àr ju att inte andras pengar tar slut.
Det mÄste bli tillrÀckligt kvar för att kassakon skall fortsÀtta att leverera.
Om jordbruk och andra företag inte överlever ett generationsskifte sÄ blir det ju problem.
Och om allt som man sparar gÄr till skatt sÄ slutar man upp med att spara och investera. Det blir inte heller bra.
Skatt utan att skada mÄste det ju bli om det inte skall bli tokigt.
DÀrför Àr just arvsskatt och gÄvoskatt finessrikt (men innehÄller ocksÄ utmaningar vid generationsskiften). Pengarna skattas inte med automatik för den som sparat dem, utan för den som tar emot dem som ren vinst.

Fastighetsskatt (Ärligt uttag) för bostÀder som anvÀnds av Àgaren Àr lite tjorvigare exempelvis.

Alla förutom politiker, Kungahuset och företagsledare har reglerad arbetstid.
Det Àr ocksÄ ett bra skydd mot korruption.
Som Politiker sÄ mÄste man slippa bekymra sig över privata saker, det tar fokus frÄn uppgiften.
Du missar helt min poÀng. Det finns massor med mÀnniskor som pÄ grund av hur de nya företag som högerpolitiken sponsrat fungerar inte heller har reglerad arbetstid att tala om, och som tjÀnar mindre Àn en tiondel av en genomsnittlig politikers ersÀttning. Deras arbetsuppgifter Àr inte mindre viktiga Àn politikers, de kan till och med vara livsnödvÀndiga och Àr definitivt nödvÀndiga för ett fungerande samhÀlle, och mÀnniskor slits ut tills de inte kan arbeta lÀngre för att de ovanpÄ det mÄste oroa sig för sÄdant som bilen, barnen, och allt annat som politiker kan köpa sig ifrÄn. Att du menar att endast politiker mÄste "slippa bekymra sig" visar i min mening pÄ en total oförstÄelse för de mindre bemedlades livssituation. Behöver inte en sköterska fokusera och vara utvilad? Behöver inte en lÀrare det? Eller kanske framför allt förtjÀnar inte alla mÀnniskor att ha bra liv?

Skydd mot korruption tror jag inte ett dugg pÄ att icke-reglerad arbetstid Àr.
Det Àr vad Sjuksköterskor erbjuds i min Region.
Den absolut högsta lönen jag kan hitta Àr 44000 innan skatt.
En miljon nu Àr verkligen inte samma sak som en miljon pÄ 90-talet.
Det motsvarar snarast 10 miljoner nu.
Minst.
En miljonvilla nu Àr verkligen inte vad det var nÀr jag var liten. Det har gÄtt frÄn slott till enkel avsides belÀgen sommarstuga.
Och en miljard Àr sÄ ofantligt mycket mer Àn en miljon att detta argument inte hÄller.
Anser du att Paludan bedriver hets mot folkgrupp?
Ja.

Du missar helt min poÀng. Det finns massor med mÀnniskor som pÄ grund av hur de nya företag som högerpolitiken sponsrat fungerar inte heller har reglerad arbetstid att tala om, och som tjÀnar mindre Àn en tiondel av en genomsnittlig politikers ersÀttning.
Definiera vad en genomsnittlig politiker tjÀnar.
Det Àr liksom bara toppskiktet som ligger pÄ 70 000.
1/10 del av det Àr 7000 vilket faktiskt ligger under normen för sociabidrag.
Det hÀr inlÀgget fÄr jag inte ens att hÄlla ihop rent logiskt.

Och en miljard Àr sÄ ofantligt mycket mer Àn en miljon att detta argument inte hÄller.
Även miljarder kan ta slut.
Och att dela dess vÀrde med 10 ger fortfarande bara en 1/10 kvar.
Det Àr inte sÄ mÄnga fler som har blivit sÄ oerhört rika utan det Àr pengarna som har förlorat i vÀrde som ger fler miljardÀrer.
Om man vill diskutera de faktiska förhÄllandena sÄ Àr det lÀmpligt att fÄ siffrorna rÀtt.

Definiera vad en genomsnittlig politiker tjÀnar.
Det Àr liksom bara toppskiktet som ligger pÄ 70 000.
1/10 del av det Àr 7000 vilket faktiskt ligger under normen för sociabidrag.
Det hÀr inlÀgget fÄr jag inte ens att hÄlla ihop rent logiskt.
70000 Àr basarvodet, sen kommer tillÀgg för utskott och eventuell lön ovanpÄ det, som gör att mÄnga har mycket högre inkomst Àn basarvodet. Och nej, det Àr inte en "genomsnittlig politiker", utan en riksdagsman. Men nu Àr det ju frÀmst riksdagen som kan göra nÄgot Ät de extrema klyftorna i samhÀllet.
Det Àr en hög inkomst som skyddar mot korruption.
Det kan jag hÄlla med om. Mitt argument Àr inte heller att riksdagsmÀn bör tjÀna mindre, utan att klyftorna i samhÀllet mÄste minska, det vill sÀga de som tjÀnar minst mÄste tjÀna mer.
Det Àr inte sÄ mÄnga fler som har blivit sÄ oerhört rika utan det Àr pengarna som har förlorat i vÀrde som ger fler miljardÀrer.
Om man vill diskutera de faktiska förhÄllandena sÄ Àr det lÀmpligt att fÄ siffrorna rÀtt.
Jo, klyftorna i Sverige har ökat och fortsÀtter att öka. De som har minst har mycket mindre nu Àn för 20, 30, eller 50 Är sedan, och de som har mest har mycket mer. Det Àr ett faktum du inte kan skaka av dig, sÄ om nÄgot Àr det du som inte har rÀtt siffror. sverige-snabbast-pa-att-oka-ekonomiska-klyftor
DÀr sÄ skiljer sig vÄra Äsikter Ät.
Jag anser att Paludan Àr en allmÀn tokskalle som brÀnner en bok som han Àger.
Det Àr egentligen ingenting att bry sig om.
Det Àr lÀtt för dig att sÀga som inte tillhör den grupp han hatar. Och oavsett sÄ Àr det en provokation som bidrar till just de rÀdslor som du sÀger dig vilja kÀmpa mot - men det kanske bara passar att kÀmpa mot rÀdslorna nÀr ÄtgÀrderna gÄr hand i hand med fascismen, och inte tvÀrt emot?

DÀr sÄ skiljer sig vÄra Äsikter Ät.
Jag anser att Paludan Àr en allmÀn tokskalle som brÀnner en bok som han Àger.
Det Àr egentligen ingenting att bry sig om.
Tokig Àr han allt, men man sÀger ju rÀtt mycket nÀr man brÀnner en helig skrift, tÀnker jag. Det Àr rÀtt mycket attityd och mening i den handlingen, typ.

Liksom ren förmögenhetsskatt.
Skatt pÄ hur mycket som du Àger.
NÀ, det Àr inte lika svÄrt och kan behövas. Det dÀr med skatt efter förmÄga. Men först kan vi normalisera arvs- och gÄvoskattdelen, som Àr lÀttast att ÄtgÀrda eftersom det finns vÀl fungerande modeller att titta pÄ.

Snittinkomsten i Sverige Àr lite drygt 300 000kr per Är. Samtidigt sitter det massvis av personer som fÄr över 1 000 000 per Är. Ca 31 700 personer fÄr över 2 000 000 per Är (dÄ bara rÀknat pÄ personer som betalar skatt i Sverige). Jag har svÄrt att se att man inte har vÀldigt gott om pengar nÀr man fÄr in nÄgra miljoner(!) per Är, bor i stort fint, stadsnÀra hus, har flertalet dyra bilar m.m. samtidigt som ett stort antal personer tvingas bo trÄngt, absolut inte har rÄd med ens en skruttig bil och har svÄrt att fÄ pengarna att rÀcka till mat och nödvÀndiga klÀder.

Och nej. Man kan dÄ inte pÄstÄ att de rika jobbar och sliter sÄ mycket mer Àn de som har dÄligt med pengar. Personer har helt enkelt olika förutsÀttningar. Om man skulle ge folk mer lika förutsÀttningar att klara sig i livet, oberoende av i vilken kommun de rÄkar vara födda eller hur mycket pengar deras förÀldrar tjÀnar, dÄ skulle fler kunna mÄ bra.

SjÀlvklart kan Àven miljoner och miljarder ta slut. Men om fler fÄr bÀttre förutsÀttningar till rimliga livsvillkor sÄ att fler kan mÄ bra, dÄ minskar Ätminstone skillnaderna mellan folks levnadsstandard, fler kan mÄ bra och det tjÀnar alla pÄ i lÀngden.

Snittinkomsten i Sverige Àr lite drygt 300 000kr per Är. Samtidigt sitter det massvis av personer som fÄr över 1 000 000 per Är. Ca 31 700 personer fÄr över 2 000 000 per Är (dÄ bara rÀknat pÄ personer som betalar skatt i Sverige). Jag har svÄrt att se att man inte har vÀldigt gott om pengar nÀr man fÄr in nÄgra miljoner(!) per Är, bor i stort fint, stadsnÀra hus, har flertalet dyra bilar m.m. samtidigt som ett stort antal personer tvingas bo trÄngt, absolut inte har rÄd med ens en skruttig bil och har svÄrt att fÄ pengarna att rÀcka till mat och nödvÀndiga klÀder.

Och nej. Man kan dÄ inte pÄstÄ att de rika jobbar och sliter sÄ mycket mer Àn de som har dÄligt med pengar. Personer har helt enkelt olika förutsÀttningar. Om man skulle ge folk mer lika förutsÀttningar att klara sig i livet, oberoende av i vilken kommun de rÄkar vara födda eller hur mycket pengar deras förÀldrar tjÀnar, dÄ skulle fler kunna mÄ bra.

SjÀlvklart kan Àven miljoner och miljarder ta slut. Men om fler fÄr bÀttre förutsÀttningar till rimliga livsvillkor sÄ att fler kan mÄ bra, dÄ minskar Ätminstone skillnaderna mellan folks levnadsstandard, fler kan mÄ bra och det tjÀnar alla pÄ i lÀngden.
Moderaterna brukar ofta sjÀlva sÀga att det krÀvs sÀnkningar av ersÀttningar för att motivera mÀnniskor att jobba mer. SÄ om man vill fÄ riktig sprutt pÄ rika mÀnniskor som latar sig Àr det vÀl bara att fixa.

Sedan Àr inte derivatan pÄ tillgÄngarna (inkomsten) det som bestÀmmer vilken ekonomisk förmÄga man har att betala skatt och bidra med utjÀmning. Det Àr sjÀlva absoluta storleken pÄ tillgÄngar man förfogar över för egen rÀkning som bestÀmmer det. SÄ Àven om man latar sig och inte tjÀnar en krona pÄ vare sig arbete eller kapital, sÄ har man god förmÄga att betala skatt om man har miljoner i tillgÄngar.

Reggio Emilia eller Waldorf lÄter det som.
Det passar verkligen inte för alla.
Inget av mina barn har gÄtt pÄ en sÄdan skola.
Jag har personligen svÄrt att förstÄ mig pÄ dem.
Absolut inte! Det Àr ju den typen av utbildning som enligt min uppfattning inte alls passar för mÄnga.
(Personligen Àr jag övertygad om att den snarare passar ganska fÄ, men det Àr nog bara jag.)

Vanlig trÄkig 70-80 -tals svensk skola före Waldorf och annat kom in Àr det jag menar Àr den rimligaste skolformen, och den de hade i Finland för fem Är sedan. (förstÄr inte varför jag skriver katederundervisning och du tÀnker Waldorf :)).

Det var Waldorfinspiration som nÀr jag gÄtt ut lÄgstadiet gav ett klassrum som var fullt av smÄ bord och affÀrer och egna uppgifter, eget arbete och eget ansvar för arbetet, total explosion av röra, pÀrlor och ofokus blandat med kadaverdisciplin (ingen annan fÄr ha ett material samtidigt, bara ett material att dela pÄ.). Reggio Emilia kÀnner jag inte till men det lÄter inte heller som det jag menar. (efter en snabb koll pÄ wiki verkar det filosofiskt och trassligt, hundra inre sprÄk, uttryck, utforska sjÀlv osv. Inte det jag menar utan precis tvÀrtom.)

Waldorf och Reggio Emilia lÄter ju som skolformer som inspirerat till ditt mittenbarns skolgÄng. Dvs eget arbete och eget ansvar för eget arbete och eget ansvar för eget lÀrande.

Senast Àndrad:
Reggio Emilia eller Waldorf lÄter det som.
Det passar verkligen inte för alla.
Inget av mina barn har gÄtt pÄ en sÄdan skola.
Jag har personligen svÄrt att förstÄ mig pÄ dem.
Eller aha, du menar att mitt barn gÄr pÄ en Waldorfskola?

Nej absolut inte! Det Àr den vanligaste kommunalaste typen av skola som finns. Till hÀlften i ett nÀra utsatt omrÄde dessutom.
(och det Àr en typ av skola jag personligen tror pÄ alltsÄ inte friskola (om vi inte pratar typ Franska skolan, men bor inte i rÀtt stad för det). (fast mer om den varit statlig och Ànnu mer om den varit pÄ 80-talet)

Alla skolor Àr sÄ röriga nu tror jag.

Det blir Ànnu en sak som belastar vÄrden. Och sÄ missar man att hjÀlpa vidare dÀr.

Jag har denna vecka suttit med dokumentbevakning pÄ jobbet. Det innebÀr att skicka efter remissvar och skriva in remissbekrÀftelser pÄ remisser vi skickat. "Tid för besök om 17 mÄnader!, " BerÀknad kötid 2 Är", "Tid om ca 14 mÄnader", "Tid om 9 mÄnader" och för en del patienter som stÄtt nÀstan ett Är eller till och med redan mer Àn ett Är i kö " patienten har Ànnu inte fÄtt tid, stÄr i kö för tid, vi har lÄnga vÀntetider". BUP Àr inget undantag alls sÄ frÄgan Àr, hur kommer kötiden att se ut sedan och hur mÄnga barn kommer EGENTLIGEN att bli hjÀlpta av nÄgon screening?

Det finns sĂ„ mĂ„nga förslag pĂ„ hur man kan göra si eller sĂ„, men sĂ„ glömmer man VÅRDEN, att se till att VÅRDEN kan följa upp och ta hand om, ha resurser för. SĂ„ allt faller Ă€ndĂ„. Inget blir bĂ€ttre. Snacka om att tĂ€nka halvt.
Haken med barn Àr ju ocksÄ att ett Är Àr sÄ oerhört lÄng tid. För en vuxen Àr det ju en sak (om Àn hemsk) att ligga i trÀda i 5 Är) men ett barn gÄr ju frÄn 10-15 under samma tid och förlorar oerhört mycket skola. Det finns vÀl fÄ skolor dÀr man kan pausa i fem Är och sedan starta sexan nÀr man Àr 15 och gÄ ut gymnasiet helt utan nÄgon som helst negativ pÄverkan av pausen nÀr man Àr 21, det Àr liksom inte upplagt för det :cry:

Haken med barn Àr ju ocksÄ att ett Är Àr sÄ oerhört lÄng tid. För en vuxen Àr det ju en sak (om Àn hemsk) att ligga i trÀda i 5 Är) men ett barn gÄr ju frÄn 10-15 under samma tid och förlorar oerhört mycket skola. Det finns vÀl fÄ skolor dÀr man kan pausa i fem Är och sedan starta sexan nÀr man Àr 15 och gÄ ut gymnasiet helt utan nÄgon som helst negativ pÄverkan av pausen nÀr man Àr 21, det Àr liksom inte upplagt för det :cry:
NÀr man har barn sjÀlv sÄ förstÄr man inte de artiklarna, vÄrden och Bup borde fÄ tokpanik om det tar mer Àn 3 mÄnader att fÄ hjÀlp om det gÀller skolan. Men de verkar reagera som sengÄngarna i den dÀr Disneyfilmen och tycka no worries. (med det sagt har jag ju bara lÀst om elÀndet).

Liknande trÄdar

SamhÀlle Tittar ni pÄ nyheter pÄ TV eller streaming? SjÀlv har jag slutat att titta pÄ nyheter. Jag behöver inte nyheter för att veta att idag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 019
Senast: aiquen
·
Kropp & SjÀl Kanske ger jag mig ut pÄ farligt vatten nu, men, dÄ fÄr det vÀl vara sÄ, dÄ. Jag har en lÀngre tid varit sjukskriven pÄ grund av...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 624
Senast: Squie
·
SamhÀlle SÄg att @Görel tipsat om denna pÄ annat hÄll men den Àr för intressant att inte fÄ en egen trÄd. Intressant i betydelsen hur ett - vad...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 043
Senast: Sirap
·
Skola & Jobb Jag jobbar delade pass och har egentligen ganska mÄnga timmar ledigt varje dag - men spenderar dem pÄ att vara trött och stressad över...
2
Svar
30
· Visningar
1 838
Senast: Migo
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Omröstningar