Sluta stressa över att ha tider att passa.

Jag är så nojjig med tider och arbetspass. Allrahelst om tiderna är oregelbundna, vid regelbundenhet lär jag mig hur lång tid innan jag måste vara redo, och kan korta ned "om-utifall-att" tiden. När jag jobbar hemifrån vid datorn är jag redo minst 30-45 minuter innan möten, och får bara småplock gjort under den väntetiden. Hemskt medveten om när jag har pass och tider bokade. Jag skulle dock vara mer stressad av att inte vara redo i mycket god tid - tror jag. Ska följa tråden för att se om några bra tips dyker upp...
Ja, precis sån är jag med. Tänker att det är nått mentalt jag kan jobba med så att jag faktiskt får en timmes avkoppling istället för tio minuter utmattning och 50 minuter stress och "snart ska jag upp och igång igen, snart snart..."
 
Ja, precis sån är jag med. Tänker att det är nått mentalt jag kan jobba med så att jag faktiskt får en timmes avkoppling istället för tio minuter utmattning och 50 minuter stress och "snart ska jag upp och igång igen, snart snart..."
Maken kan ju det här. Han gör alltid grejjor in i sista minut innan man ska nånstans, och är oftast prick i tid - eller ibland lite försenad. Jag får ofta hjärnblödning av stress när vi ska någonstans tillsammans eftersom jag har en mycket längre förberedelsefas och är i god tid till saker. Men hur han gör för att inte bli stressad av det fattar jag inte, tyvärr.
 
Går det möjligen att vända på logiken och schemalägga raster istället? Det behöver inte vara efter klockslag eller långa stunder men någonting tillräckligt regelbundet för att kunna få in det som automatiserad rutin. Jag tänker att en väldigt tydlig rutin så småningom kan hjälpa till med av- och påknapparna i hjärnan. Varje gång jag gjort syssla X så sätter jag också mobilen på ljudlöst och tar några minuter i ett tyst hörn att klia en hund, dricka en kopp kaffe, ligga platt på golvet och stirra i taket eller vad som helst som ger ett avbrott.
 
Går det möjligen att vända på logiken och schemalägga raster istället? Det behöver inte vara efter klockslag eller långa stunder men någonting tillräckligt regelbundet för att kunna få in det som automatiserad rutin. Jag tänker att en väldigt tydlig rutin så småningom kan hjälpa till med av- och påknapparna i hjärnan. Varje gång jag gjort syssla X så sätter jag också mobilen på ljudlöst och tar några minuter i ett tyst hörn att klia en hund, dricka en kopp kaffe, ligga platt på golvet och stirra i taket eller vad som helst som ger ett avbrott.
Jag tänker lite samma!

@Migo Du är ju så bra på att träna hundar! Jag tänker att det är rätt vanligt att man har en speciell sele tex när man ska spåra för att ge en tydlig signal för hunden vad man ska göra för aktivitet. Kanske går det att hitta något du kan göra i början av varje rast du har, så att det blir en signal för din hjärna att slappna av 🙂
 
Alltså. Det här låter jättekonstigt men att ha en arbetsoutfit som endast används när man jobbar kan vara ett sätt att hantera det. Kanske kan behövas lite övning för att komma in i det men det är en befrielse när man lärt sig.
 
Alltså. Det här låter jättekonstigt men att ha en arbetsoutfit som endast används när man jobbar kan vara ett sätt att hantera det. Kanske kan behövas lite övning för att komma in i det men det är en befrielse när man lärt sig.
Jag har arbetsoutfit, och det funkar säkert om man inte kliver i den i lite onödigt god tid, varje gång. :meh: Då är det ju ännu svårare att känna sig ledig. :banghead:
 
Går det möjligen att vända på logiken och schemalägga raster istället? Det behöver inte vara efter klockslag eller långa stunder men någonting tillräckligt regelbundet för att kunna få in det som automatiserad rutin. Jag tänker att en väldigt tydlig rutin så småningom kan hjälpa till med av- och påknapparna i hjärnan. Varje gång jag gjort syssla X så sätter jag också mobilen på ljudlöst och tar några minuter i ett tyst hörn att klia en hund, dricka en kopp kaffe, ligga platt på golvet och stirra i taket eller vad som helst som ger ett avbrott.
Åh DET var smart! Verkligen jättesmart. Jag ska helt enkelt ställa ett "nu är det paus"-larm!
 
Alltså. Det här låter jättekonstigt men att ha en arbetsoutfit som endast används när man jobbar kan vara ett sätt att hantera det. Kanske kan behövas lite övning för att komma in i det men det är en befrielse när man lärt sig.
Jag har arbetskläder! Drar på/av blåstället många gånger varje dag 😅
 
Jag har arbetskläder! Drar på/av blåstället många gånger varje dag 😅
Du kan inte försöka få in en vana att släppa jobbtankar när blåstället är av? Är det omständigt att klä på sig jobbkläderna för att skriva något på en lista eller vad det nu är kanske man kan släppa det lättare?
 
Du kan inte försöka få in en vana att släppa jobbtankar när blåstället är av? Är det omständigt att klä på sig jobbkläderna för att skriva något på en lista eller vad det nu är kanske man kan släppa det lättare?
Nej jag måste ha koll på kameror/robotappen samt svara i telefonen om veterinär/seminör kommer.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 865
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Jobbar som timvik idag men får knappt några timmar alls, så ekonomin är ju katastrof. Det har varit jättemycket strul från start med...
2
Svar
31
· Visningar
3 435
Senast: Acto
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 343
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
643
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp