Avstå jobbresor

Nej jag tänker att man kan ha administrativa tjänster trots att man inte tituleras administratör.
Eller så kanske man kan ha ett visst mått av administration i sin tjänst utan att ha en administrativ tjänst? Ingenting kan övertyga mig om att en AD, en filmredigerare, en säljare, IT, lärare, professor osv är administrativa tjänster främst. Administrationsdelen är ju då snarare någonting som är i vägen för att göra det alla säger att de borde göra effektivare.

Om alla som har någon uppgift som påminner om ovan så tror jag att du får lägga in personalen på bilprovningen, läkare och veterinärer som administratörer också. Ändå brukar man använda andra ord för dem. Eftersom administrationen rimligen är mer av en biprodukt av jobbet än huvudsysslan. Tex vår AD kanske svarar på mail om jag mailar och svarar i telefon om jag ringer och tackar ja om chefen lägger ett möte men hen är sjutton ingen administratör.
Ja, det är klart det ingår en större eller mindre andel administration i massor av yrken/tjänster vars huvudkompetens inte är administrativ.

Men titeln administratör såsom yrkes- eller tjänstetitel brukar man sätta bara på dem som har administrativa (kärn)uppgifter som huvudsyssla.
Däremot om du pratar om vilka som har administrativa uppgifter eller i olika grad fungerar som administratörer inom en organisation blir det något annat, och många fler personer som ingår.

Sammanhanget har betydelse för om ordet administratör har en mer allmän betydelse av att utföra administration eller mer specifikt syftar på en titulatur/formell kategorisering.

Ja, det är klart det ingår en större eller mindre andel administration i massor av yrken/tjänster vars huvudkompetens inte är administrativ.

Men titeln administratör såsom yrkes- eller tjänstetitel brukar man sätta bara på dem som har administrativa (kärn)uppgifter som huvudsyssla.
Däremot om du pratar om vilka som har administrativa uppgifter eller i olika grad fungerar som administratörer inom en organisation blir det något annat, och många fler personer som ingår.

Sammanhanget har betydelse för om ordet administratör har en mer allmän betydelse av att utföra administration eller mer specifikt syftar på en titulatur/formell kategorisering.
Uhm svar till fel person?

(det är ju precis det jag försöker förklara,)

Att baka ihop dessa som "ungefär samma" blir otydligt och nedvärderande mot det faktum att vi har olika kompetensområden och alla har en specifik roll att fylla i organisationen.
Och förringande och nedvärderande mot själva fenomenet administration och dess oumbärliga - samt specifika - funktion i en organisation respektive verksamhet, både på det formella och det praktiska planet.

Jo de brukar ju säga veterinärer och läkare i varje fall att de administrativa arbetsuppgifterna tar över mer och mer över de operativa (tiden med patienterna). Så ja de har ganska stor andel administrativa delar i sina tjänster. Bilprovningen har jag mindre koll på.
Det innebär ju knappast att de jobbar största delen som administratörer. För en läkare är det operativa kanske tiden med patienter, men i många jobb så är det operativa framför datorn.

Rättar man tentor t ex så är det inte administration, men ändå framför datorn.

Och förringande och nedvärderande mot själva fenomenet administration och dess oumbärliga - samt specifika - funktion i en organisation respektive verksamhet, både på det formella och det praktiska planet.
Exakt. Att jag administrerar en reseräkning nån gång innebär ju inte att jag är administratör - eller, för den delen, skulle klara av administratörernas jobb på ett bra sätt.

Det är väll rätt vanligt att kalla ’det mesta’ som inte är direkt operativ personal ’administrativ personal’ eller ’administrativa tjänster’. När jag hör folk prata inom mitt yrke (djursjukvård) så med ’admin personal’ så syftas i regel på alltifrån schemaläggare, sekreterare till it, hr, ad, marknadsförare, lön, div chefer mm. Typ alla som inte jobbar som veterinär/djursjukskötare/djurvårdare/bma/steriltekniker/bma/lokalvård/fysioterapeut och liknande.

Jämför med https://www.dagensmedicin.se/opinion/debatt/administrativ-personal-inom-varden-ar-viktig/

Men administratör brukar dock inte användas.

Eller så kanske man kan ha ett visst mått av administration i sin tjänst utan att ha en administrativ tjänst? Ingenting kan övertyga mig om att en AD, en filmredigerare, en säljare, IT, lärare, professor osv är administrativa tjänster främst. Administrationsdelen är ju då snarare någonting som är i vägen för att göra det alla säger att de borde göra effektivare.

Det är väll rätt vanligt att kalla ’det mesta’ som inte är direkt operativ personal ’administrativ personal’ eller ’administrativa tjänster’. När jag hör folk prata inom mitt yrke (djursjukvård) så med ’admin personal’ så syftas i regel på alltifrån schemaläggare, sekreterare till it, hr, ad, marknadsförare, lön, div chefer mm. Typ alla som inte jobbar som veterinär/djursjukskötare/djurvårdare/bma/steriltekniker/bma/lokalvård/fysioterapeut och liknande.

Jämför med https://www.dagensmedicin.se/opinion/debatt/administrativ-personal-inom-varden-ar-viktig/

Att säga "administrativ personal" i organisationer där man tydligt särskiljer det från operativ personal kan ju vara tydligt och vettigt.

Det som blir märkligt är när man gör "kontorsjobb=administration". Mina excelark, rapporter och annat "datorjobb" är vår produkt och anledningen till hela vår organisation finns.

Att säga "administrativ personal" i organisationer där man tydligt särskiljer det från operativ personal kan ju vara tydligt och vettigt.

Det som blir märkligt är när man gör "kontorsjobb=administration". Mina excelark, rapporter och annat "datorjobb" är vår produkt och anledningen till hela vår organisation finns.
Det är samma på mitt jobb. Admin har helt annan utbildning och andra avtal än operativ personal. Men både admin och operativ personal jobbar huvudsakligen framför datorn. De bara gör väldigt olika saker när de sitter där.

Men det är ju en annan sak än att kalla alla i hela Sverige som sitter vid ett skrivbord för administrativ personal.

En viss organisation med huvudsysselsättning tex att ge vård kan ju kalla alla vid huvudsakligen skrivbord för administration.

Men en organisation som huvudsakligen sysslar med tex forskning, bokföring, juridik eller sälj kan inte gärna kalla hela sin organisation för administration. Vad gör ni? Vi administrerar! eh vadå? Näh inget speciellt, bara admin.

Sedan tror jag inte att ens ett sjukhus, tex Karolinska kallar delarna med forskning för administrationen.

Senast ändrad:
Nä det är klart men det är nog lätt att man tänker att alla branscher är likt ens egna och att det är ’allmänt använt’ på sådan uppdelning på flera håll var min poäng.

Är helt på det klara med att marknadsförare på ett marknadsföringsföretag inte är adm personal trots att de tenderar att räknas dit om någon är anställd som marknadsförare i djursjukvården ex.

Men det är ju en annan sak än att kalla alla i hela Sverige som sitter vid ett skrivbord för administrativ personal.

En viss organisation med huvudsysselsättning tex att ge vård kan ju kalla alla vid huvudsakligen skrivbord för administration.

Men en organisation som huvudsakligen sysslar med tex forskning, bokföring, juridik eller sälj kan inte gärna kalla hela sin organisation för administration. Vad gör ni? Vi administrerar! eh vadå? Näh inget speciellt, bara admin.

Sedan tror jag inte att ens ett sjukhus, tex Karolinska kallar delarna med forskning för administrationen.

Organisationen där jag jobbar skulle i så fall ha en halvtidstjänst som alla andra administrerar :)

Trots att just den halvtiden, inte är "operativ" utan stöd egentligen. Min kusin som jobbade juristfirma mot företag (dvs inget stå i rätten) hade ingen som inte bara "administrerade".

Senast ändrad:

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
27
· Visningar
2 554
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 866
Senast: fejko
·
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
6 055
Senast: Sel
·
Relationer Såhär i bröllopstider har jag fått en inbjudan för någon månad sedan. Mamma ska gifta sig med sin sambo sedan många år tillbaka. Jag är...
2 3
Svar
43
· Visningar
7 258
Senast: Avalbane
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar