Avstå jobbresor

Jo tyvärr, jag får inte välja hotell. Boende bokas efter en lista där hotell ska bokas i rangordning. Alltså i stad X ska hotell 1 bokas först, är det fullt får du boka 2, 3 osv. Och tyvärr bryr sig ingen om man rapporterar in att det är äcklig osv.

För nästa gång man ska till samma stad får man samma hotell igen, trots att jag bett om att slippa just det hotellet. Så går inte det pga de ska bokas först.
Kammarkollegiet bryr sig. (De som upphandlat avtalen). Dra ett mejl till avtalsansvarig om du orkar.
 
Kammarkollegiet bryr sig. (De som upphandlat avtalen). Dra ett mejl till avtalsansvarig om du orkar.
Det kan jag absolut göra, tyvärr har jag inga bilder från hotellrummen så kan inte backa upp det. Sen avloppsstanken i senaste rummet är ju svårt bevisa också.
 
Jag tycker det är både slitigt och tråkigt att resa så mycket. Att hotellen är äckliga spelar såklart in eftersom det inte blir någon avkoppling direkt då = slitigt. Hade jag rest nån gång om året hade jag inte brytt mig jättemkt om standard men nu när det är ofta blir det självklart något som påverkar.

Och innan någon gaggar om byt jobb då, missat att det är lågkonjunktur? Inte jättelätt byta, och att det skulle resas såhär frekvent var INGET som påtalades innan jag fick jobbet. Innan sommaren reste jag lite lagom, det är ju efter sommaren det ballat ur.

Hade jag fått information innan om mängden resor så hade jag tackat nej.
Jag tycker det blivit mycket lättare att ducka resor efter pandemin. Men jag jobbar i en bransch som sparar och sparar och misstänker att du jobbar i en bransch som slår på stort och har ganska oändliga resurser 😂. En fd kollega till mig bytte jobb till den branschen och var så fascinerad efter ett helt yrkesliv i sjukvården att sina sista 10 år i yrkesliv aldrig behöva höra ordet besparing🙈
 
Det kanske har tagits upp tidigare i tråden, men om du är medlem i facket kan du ju vända dig till ev klubb på arbetsplatsen eller till förbundets medlemsservice. Din arbetsplats bör ju även ha ett skyddsombud som kanske är intresserad av att veta att arbetsplatsen (genom "ombud") har avtal med så undermåliga hotell eller att en medarbetare börjar få ohållbart många resor. Vet inte om det går att avtala i anställningskontrakt eller arbetsbeskrivning exakt hur många resor som ingår i tjänsten, men det måste ju finnas gränser även om det står typ "resor ingår i tjänsten".
 
misstänker att du jobbar i en bransch som slår på stort och har ganska oändliga resurser 😂.
Var utläser du detta? Jag tycker det tydligt framgår att det gäller väldigt strikta regler när det kommer till bokning av hotell på @BernTs jobb. Regler med syfte att boka billiga hotellrum. Regler härom ska såklart finnas, särskilt eftersom vi pratar om skattepengar (såsom @BernT har nämnt) men den standar som @BernT har råkat ut för är helt oacceptabelt. Reser man i jobbet ska boendet oavsett betalare vara ok.

Finns knappast någon statlig myndighet som har oändliga resurser när det kommer till de anställda...
 
Var utläser du detta? Jag tycker det tydligt framgår att det gäller väldigt strikta regler när det kommer till bokning av hotell på @BernTs jobb. Regler med syfte att boka billiga hotellrum. Regler härom ska såklart finnas, särskilt eftersom vi pratar om skattepengar (såsom @BernT har nämnt) men den standar som @BernT har råkat ut för är helt oacceptabelt. Reser man i jobbet ska boendet oavsett betalare vara ok.

Finns knappast någon statlig myndighet som har oändliga resurser när det kommer till de anställda...
Nej det har vi verkligen inte. Det förekommer sparkrav OFTA. Dock väldigt volatilt, ena veckan kan det heta ”pengar är inget problem” till att nästa vecka ”nu är det slut på x,y,z och nu godkänns inga kostnader över xxxx kr”. Så nä inga stora resurser här.

Jag vet inte jag kanske är kräsen? Men jag tycker inte smutsiga handdukar och damm överallt är ok på ett hotellrum.
 
Nej det har vi verkligen inte. Det förekommer sparkrav OFTA. Dock väldigt volatilt, ena veckan kan det heta ”pengar är inget problem” till att nästa vecka ”nu är det slut på x,y,z och nu godkänns inga kostnader över xxxx kr”. Så nä inga stora resurser här.

Jag vet inte jag kanske är kräsen? Men jag tycker inte smutsiga handdukar och damm överallt är ok på ett hotellrum.
Det du har beskrivit är verkligen inte ok. Det ska vara städat och rent. Handdukar och sängkläder ska vara rena. Det ska absolut inte finnas någon ohyra. Att detta uppfylls är ett minimikrav/standard oavsett om hotellet är 1 stjärnigt eller 5 stjärnigt.
 
Var utläser du detta? Jag tycker det tydligt framgår att det gäller väldigt strikta regler när det kommer till bokning av hotell på @BernTs jobb. Regler med syfte att boka billiga hotellrum. Regler härom ska såklart finnas, särskilt eftersom vi pratar om skattepengar (såsom @BernT har nämnt) men den standar som @BernT har råkat ut för är helt oacceptabelt. Reser man i jobbet ska boendet oavsett betalare vara ok.

Finns knappast någon statlig myndighet som har oändliga resurser när det kommer till de anställda...
Jag håller med :) men vi som är anställda i tex regioner reser knappt alls längre, medan @BernT s resande ökat kraftigt. Det var också min fd kollegas reflektion kring byta från region till myndigheten som jag tror @BernT jobbsr på också utifrån en annan tråd :) självklart ska man inte stå ut med det, det sliter som det är att resa.
 
Jag jämför administrativ tjänst mot operativ tjänst. Jag har tex en administrativ tjänst till stora delar, jag jobbar med de administrativa delarna som planering och investering. I stortsett täcker jag in alla som jobbar i teorin och framåtgripande i adminstrativa/strategiska delar medan de som utför är de som är operativa.
Sälj, IT, Marknadsföring, AD, kunkontakt, sociala media osv jobbar på kontor, och många fler.
 
Jo tyvärr, jag får inte välja hotell. Boende bokas efter en lista där hotell ska bokas i rangordning. Alltså i stad X ska hotell 1 bokas först, är det fullt får du boka 2, 3 osv. Och tyvärr bryr sig ingen om man rapporterar in att det är äcklig osv.

För nästa gång man ska till samma stad får man samma hotell igen, trots att jag bett om att slippa just det hotellet. Så går inte det pga de ska bokas först.
Under de förutsättningarna som du verkar ha hade jag vägrat tjänsteresor. Jag hade bara meddelat chefen att det här inte funkar. Antingen fixar arbetsgivaren ok förhållanden eller så hade någon annan fått resa. Jag hoppas att det löser sig för dig.
 
Uhm ok?

Tror folk skulle koppla snabbare om du använde ordet kontorsjobb istället. Eftersom jag inte tror att andra använder ordet administrativt på det viset.
https://distansinstitutet.se/artiklar/artikelserie-vad-gor-en-administrator/
  • Handlägga ärenden
  • Skriva rapporter och sammanställa material
  • Svara på mail och telefon
  • Administrativt stöd till en chef eller ledningsgrupp
  • Administration kring fakturor och ordrar
  • Schemalägga möten
Jag skulle nog säga att de flesta som arbetar på kontor har en ganska stor andel av detta i sitt arbete även om de inte har titeln administratör så gör man till stora delar ett administrativt arbete.
 
https://distansinstitutet.se/artiklar/artikelserie-vad-gor-en-administrator/
  • Handlägga ärenden
  • Skriva rapporter och sammanställa material
  • Svara på mail och telefon
  • Administrativt stöd till en chef eller ledningsgrupp
  • Administration kring fakturor och ordrar
  • Schemalägga möten
Jag skulle nog säga att de flesta som arbetar på kontor har en ganska stor andel av detta i sitt arbete även om de inte har titeln administratör så gör man till stora delar ett administrativt arbete.
Om alla som har någon uppgift som påminner om ovan så tror jag att du får lägga in personalen på bilprovningen, läkare och veterinärer som administratörer också. Ändå brukar man använda andra ord för dem. Eftersom administrationen rimligen är mer av en biprodukt av jobbet än huvudsysslan. Tex vår AD kanske svarar på mail om jag mailar och svarar i telefon om jag ringer och tackar ja om chefen lägger ett möte men hen är sjutton ingen administratör.
 
Om alla som har någon uppgift som påminner om ovan så tror jag att du får lägga in personalen på bilprovningen, läkare och veterinärer som administratörer också. Ändå brukar man använda andra ord för dem. Eftersom administrationen rimligen är mer av en biprodukt av jobbet än huvudsysslan. Tex vår AD kanske svarar på mail om jag mailar och svarar i telefon om jag ringer och tackar ja om chefen lägger ett möte men hen är sjutton ingen administratör.
Jo de brukar ju säga veterinärer och läkare i varje fall att de administrativa arbetsuppgifterna tar över mer och mer över de operativa (tiden med patienterna). Så ja de har ganska stor andel administrativa delar i sina tjänster. Bilprovningen har jag mindre koll på.
 
Jo de brukar ju säga veterinärer och läkare i varje fall att de administrativa arbetsuppgifterna tar över mer och mer över de operativa (tiden med patienterna). Så ja de har ganska stor andel administrativa delar i sina tjänster. Bilprovningen har jag mindre koll på.
Så du tänker därför att du kan kalla alla som jobbar för administratörer?

Personalen på bilprovningen skriver ut ett protokoll till mig tex. De markerar säkert någonstans om jag måste på återbesök.
Dvs handlägger ett ärende.

Administratör är rimligen ordet för den som har som huvudsysselsättning att administrera. Ord brukar ju ganska ofta användas för att ge mer information, inte mindre. Tex om man kallar mig, vår AD och en läkare alla för administratörer så tror jag man förlorar inte så lite information. Eller tex blandar ihop kursadministratören med professorn och studievägledaren. Gå till administratören och få en utskrift av dina poäng (uh nej gå till den administratören som hjälper studenter med studier, men inte till den adminitratören som uhm forskar).
 
Senast ändrad:
Så du tänker därför att du kan kalla alla som jobbar för administratörer?

Personalen på bilprovningen skriver ut ett protokoll till mig tex. De markerar säkert någonstans om jag måste på återbesök.
Nej jag tänker att man kan ha administrativa tjänster trots att man inte tituleras administratör.
 
https://distansinstitutet.se/artiklar/artikelserie-vad-gor-en-administrator/
  • Handlägga ärenden
  • Skriva rapporter och sammanställa material
  • Svara på mail och telefon
  • Administrativt stöd till en chef eller ledningsgrupp
  • Administration kring fakturor och ordrar
  • Schemalägga möten
Jag skulle nog säga att de flesta som arbetar på kontor har en ganska stor andel av detta i sitt arbete även om de inte har titeln administratör så gör man till stora delar ett administrativt arbete.

Att många tjänster innebär en viss mängd administration innebär ju inte att det är en administrativ tjänst. Det blir bara otydligt språk om man ska blurra ner på det sättet.

Min tjänst har kunskap och information som "produkt". Jag är teknisk specialist och tar fram (eller beställer, utlyser och finansierar) forskning. En viss, ofta rätt liten, del av det jobbet är administration. Majoriteten består av det vi kanske bäst kallar utredningsarbete.

Vår kommunikatör har också kunskap och information som produkt, men på ett helt annat sätt. Hens tjänst innehåller också lite administration, men det mesta är just kommunikationsarbete.

Administratören har som specialitet att just hantera de specifika administrativa processer som (enligt lag) krävs på min arbetsplats. Hen hanterar beslutsberedning och annat som inte är det direkta framtagandet av vår "produkt", och är ett stöd för att vi andra bäst ska kunna följa de formella processerna på rätt sätt.

Att baka ihop dessa som "ungefär samma" blir otydligt och nedvärderande mot det faktum att vi har olika kompetensområden och alla har en specifik roll att fylla i organisationen.
 
https://distansinstitutet.se/artiklar/artikelserie-vad-gor-en-administrator/
  • Handlägga ärenden
  • Skriva rapporter och sammanställa material
  • Svara på mail och telefon
  • Administrativt stöd till en chef eller ledningsgrupp
  • Administration kring fakturor och ordrar
  • Schemalägga möten
Jag skulle nog säga att de flesta som arbetar på kontor har en ganska stor andel av detta i sitt arbete även om de inte har titeln administratör så gör man till stora delar ett administrativt arbete.
Och jag skulle nog säga att "handlägga ärenden" är en otroligt svepande beskrivning. Jag uppfattar inte alls att all handläggning är administration. Exemplet "hålla förhör med brottsmisstänkt" är en handläggningsåtgärd på en del myndigheter.

Så jag håller inte med om vad den här privata utbildningsanordnaren anser är administration.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 089
Senast: malumbub
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 984
Senast: fejko
·
Hästvård Eller ja,kankse inte så mystisk egentligen men men. Och pga sina randiga och rutiga skäl brukar jag undvika att fråga här på Buke men...
Svar
3
· Visningar
1 025
Senast: amkm
·
Hästmänniskan Nej inte ännu en bajstråd...;) Känner bara att jag vill avreagera mig lite! Vet inte om tråden ens ligger rätt. Har en bekant som...
Svar
15
· Visningar
1 469
Senast: Cilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp