Avstå jobbresor

Fy så tungt. Jag accepterar och respekterar de regler som gäller hos oss, och jag gillar verkligen mitt jobb. Med de villkoren är dock tveksamt om jag hade orkat. Kommande vecka hade jag ju t ex behövt offra en halv söndag helt utan kompensation. Nu får jag iaf restidsersättning, vilket jag tycker är mycket mindre värt än en ledig halvdag, men det är ändå något. Om jag tittar tillbaka på 2024 skulle det vara ett antal hela lediga dagar plus ett gäng kvällar som jag hade varit tvungen att lägga på tåg, flyg, flygplatser och i hyrbilar helt utan ersättning.

Nä, reser du på normalt arbetsfria dagar räknas resa också som restid upp till gränsen 8 timmar. Det framgick kanske inte särskilt tydligt av min enmeningskommentar ovan. Så spenderar man en hel dag på resa på en söndag så kompenseras det med 8h ledigt (dvs en hel dag). (Däremot om resan är exempelvis på 12h så får du bara räkna 8h och en dag ledigt ändå.)

Inte, jag utgick från att de hade någon samordnande funktion. Vad fyller ämneslärare för uppgift då?
Inte ämneslärare. Ämnesansvarig. Det ser nog olika ut mellan olika universitet (och säkert även mellan olika fakulteter och institutioner) exakt vilka uppgifter man har. I många fall är det nog också en väldigt luddig rollbeskrivning vilket gör att det kan hamna lite allt möjligt på deras bord. Administratörer är de dock inte, även om det såklart ingår vissa administrativa moment.

Inte ämneslärare. Ämnesansvarig. Det ser nog olika ut mellan olika universitet (och säkert även mellan olika fakulteter och institutioner) exakt vilka uppgifter man har. I många fall är det nog också en väldigt luddig rollbeskrivning vilket gör att det kan hamna lite allt möjligt på deras bord. Administratörer är de dock inte, även om det såklart ingår vissa administrativa moment.
Jag tänker nog snarare att alla vi som sitter på kontor är administratörer. Själva tjänsten som har titeln administratör är väll ofta bara en slask titel där man inte vet vad man ska kalla just den tjänsten som ibland heter samordnare, sekreterare, assistent eller administratör då.

Fy så tungt. Jag accepterar och respekterar de regler som gäller hos oss, och jag gillar verkligen mitt jobb. Med de villkoren är dock tveksamt om jag hade orkat. Kommande vecka hade jag ju t ex behövt offra en halv söndag helt utan kompensation. Nu får jag iaf restidsersättning, vilket jag tycker är mycket mindre värt än en ledig halvdag, men det är ändå något. Om jag tittar tillbaka på 2024 skulle det vara ett antal hela lediga dagar plus ett gäng kvällar som jag hade varit tvungen att lägga på tåg, flyg, flygplatser och i hyrbilar helt utan ersättning.
Fy. jag är glad att jag har ett jobb som inte tvingar mig att resa på det sättet. Måste vara väldigt svårt att få ihop livet.

Nä, reser du på normalt arbetsfria dagar räknas resa också som restid upp till gränsen 8 timmar. Det framgick kanske inte särskilt tydligt av min enmeningskommentar ovan. Så spenderar man en hel dag på resa på en söndag så kompenseras det med 8h ledigt (dvs en hel dag). (Däremot om resan är exempelvis på 12h så får du bara räkna 8h och en dag ledigt ändå.)
Nu lyckades jag inte ens skriva rätt ändå.

Nä, reser du på normalt arbetsfria dagar räknas resa också som arbets-restid upp till gränsen 8 timmar.

Ska det vara. Man får alltså fullt betalt för restiden som arbetstid upp till 8h på en normalt arbetsfri dag.

Nu lyckades jag inte ens skriva rätt ändå.

Nä, reser du på normalt arbetsfria dagar räknas resa också som arbets-restid upp till gränsen 8 timmar.

Ska det vara. Man får alltså fullt betalt för restiden som arbetstid upp till 8h på en normalt arbetsfri dag.
Det är ändå en bra sak!

Bara om det är utanför ord arbetstid. Vilket det helst inte ska vara. Så istället kanske jag reser 8-16 sen ska jag sitta på ett ofräscht hotellrum en hel eftermiddag och kväll. Det får jag ingen kompensation för.

Jobbar på myndighet och vi får alltid de äckligaste rummen…

Märkligt resonemang av din myndighet. När jag reser i jobbet så får vi normalt sett bra till bättre hotellrum. (Undantaget i den stad där det finns eget personalboende.)

Fy. jag är glad att jag har ett jobb som inte tvingar mig att resa på det sättet. Måste vara väldigt svårt att få ihop livet.
Jag reagerar en del på att t ex vården har svårt att förstå och acceptera. Om jag får en tid på vårdcentralen en tisdag kl 10 så förväntar de sig att jag ska "gå ifrån jobbet en stund" och har väldigt svårt att acceptera när jag säger att jag inte kan det (ofta för att jag är 100 mil bort... ) Och det här livet kräver en hel del logistik som kan vara krävande. Men jag uppskattar å andra sidan den stora flexibilitet som finns på tiden då jag inte reser också, så det är inte bara negativt.

Jag tänker nog snarare att alla vi som sitter på kontor är administratörer. Själva tjänsten som har titeln administratör är väll ofta bara en slask titel där man inte vet vad man ska kalla just den tjänsten som ibland heter samordnare, sekreterare, assistent eller administratör då.
Fast en professor på universitetet är ingen administratör. De huvudsakliga arbetsuppgifterna är ju undervisning och forskning.

Va nej?

Jag tänker att alla titlar du nämner skulle kanske kunna kallas administratör, men det täcker ju bara in 5-10% (?) av "alla som sitter på kontor" så där blir det tokigt. Alternativt så har vi inte samma definition av "sitter på kontor".

Jag tänker att alla titlar du nämner skulle kanske kunna kallas administratör, men det täcker ju bara in 5-10% (?) av "alla som sitter på kontor" så där blir det tokigt. Alternativt så har vi inte samma definition av "sitter på kontor".
Jag jämför administrativ tjänst mot operativ tjänst. Jag har tex en administrativ tjänst till stora delar, jag jobbar med de administrativa delarna som planering och investering. I stortsett täcker jag in alla som jobbar i teorin och framåtgripande i adminstrativa/strategiska delar medan de som utför är de som är operativa.

Jag reagerar en del på att t ex vården har svårt att förstå och acceptera. Om jag får en tid på vårdcentralen en tisdag kl 10 så förväntar de sig att jag ska "gå ifrån jobbet en stund" och har väldigt svårt att acceptera när jag säger att jag inte kan det (ofta för att jag är 100 mil bort... ) Och det här livet kräver en hel del logistik som kan vara krävande. Men jag uppskattar å andra sidan den stora flexibilitet som finns på tiden då jag inte reser också, så det är inte bara negativt.

Jag har samma erfarenhet, jag flaxar ju runt mycket i jobbet plus särbon i Dorotea. Jag har precis krånglat med att byta tandläkartid och fick till slut en i januari (inget akut, bara undersökning) och de frågade om jag trodde den kunde passa. Jag har ju ingen aning, jag vet ibland inte var jag är i nästa vecka! :rofl:

Jag har samma erfarenhet, jag flaxar ju runt mycket i jobbet plus särbon i Dorotea. Jag har precis krånglat med att byta tandläkartid och fick till slut en i januari (inget akut, bara undersökning) och de frågade om jag trodde den kunde passa. Jag har ju ingen aning, jag vet ibland inte var jag är i nästa vecka! :rofl:
Jag är å andra sidan uppbokad hela 2025, så kan få en tid om ett halvår och svara "jag kan inte då" :D Sen är inte exakt all tid bokad så långt i förväg, men ändå en hel del. Flyttade min mammografitid två ggr pga jobb, och till sist prioriterade jag bort ett möte för att kunna ta den. Någon timme innan blev mammografin inställd pga sjukdom... Men igår lyckades jag hugga en tid samma dag, så rev av det.

Inte, jag utgick från att de hade någon samordnande funktion. Vad fyller ämneslärare för uppgift då?
Ämneslärare är väl något annat? Ämnesföreträdaren är det som var stol förut. Man har något lite övergripande, abstrakt ansvar över ämnet, vilket i praktiken väl innebär att man sitter i ämnesföreträdarrådet, och är involverad i befordringar, eller annars väl företräder ämnet i samtal med kollegor t ex.

Senast ändrad:
Va? Nä. Finns ju massor man kan göra vid en dator som inte är administration. På ett universitet sitter ju forskare och lärare huvudsakligen på kontor, men det är ju inte administration när man forskar, t ex. Finns ju massor av kontorsjobb som inte är adminjobb.

Hos oss sitter alla på kontor, men det är bara ca 20% som är admin.

Jag jämför administrativ tjänst mot operativ tjänst. Jag har tex en administrativ tjänst till stora delar, jag jobbar med de administrativa delarna som planering och investering. I stortsett täcker jag in alla som jobbar i teorin och framåtgripande i adminstrativa/strategiska delar medan de som utför är de som är operativa.
Ja, men på ett universitet är ju det operativa forskning och undervisning. Och det görs till stora delar på kontoret.

Det finns många arbetsplatser där det operativa arbetet görs på kontor.

Ja det är säkert så det är, att de flesta tycker det är ganska nice. Fattar ju att ingen ger mig massa resor för att vara taskig. Men nån på rese bokar ta mig fan alltid äckligaste hotellen åt mig haha. Jag är rätt petig med städning och hygien och nu detta år har alla hotellrum varit sjukt vidriga.

Hotellet jag bodde på denna vecka:
Ostädad toalettstol
Stank av avlopp i hela rummet
Smutsigt golv
Handdukarna var ✨använda✨ och med fläckar upptäckte jag när jag hade duschat
En tavla hade en brun fläck som antingen var snus eller bajs

Det gör ju också att jag inte direkt älskar detta, för det är så jävla äckligt på rummen.
Jag hade gått till receptionen direkt och bett om ett städat rum!!!
Kolla i ert avtal vad det står om hotell; jag har också jobbat statligt och i vårt reseavtal stod det att trestjärniga hotell bara skulle väljas i yttersta nödfall; annars var det fyrstjärniga som gällde.

Märkligt resonemang av din myndighet. När jag reser i jobbet så får vi normalt sett bra till bättre hotellrum. (Undantaget i den stad där det finns eget personalboende.)
Det kan ju vara att man gjort en dålig upphandling. Sen är man ju bunden av det. Om upphandlingen är gjord så att de bara gick efter pris, t ex.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
27
· Visningar
2 562
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 866
Senast: fejko
·
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
6 055
Senast: Sel
·
Relationer Såhär i bröllopstider har jag fått en inbjudan för någon månad sedan. Mamma ska gifta sig med sin sambo sedan många år tillbaka. Jag är...
2 3
Svar
43
· Visningar
7 258
Senast: Avalbane
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar