Avstå jobbresor

Borde inte en sådan policy vara till företagets nackdel egentligen? En hel dag som går till resa där den anställde annars hade kunnat utföra arbetsuppgifter?
För oss är det ett krav att om resa sker på arbetstid så ska arbete i möjligaste mån också utföras under denna tid. Jag tror att policys som gör att resandet blir rimligt för olika individer med olika önskemål är mest fördelaktigt.

Borde inte en sådan policy vara till företagets nackdel egentligen? En hel dag som går till resa där den anställde annars hade kunnat utföra arbetsuppgifter?
Jag jobbar på myndighet, vet inte om det är någon skillnad.

Är resa en del av jobbet så ska det vara på arbetstid, annars ger ju jag som medarbetare massa gratistid till min AG och jobbar i praktiken mer än vad jag ska.

Jag jobbar på myndighet, vet inte om det är någon skillnad.

Är resa en del av jobbet så ska det vara på arbetstid, annars ger ju jag som medarbetare massa gratistid till min AG och jobbar i praktiken mer än vad jag ska.
När jag reser i jobbet får jag antingen restidsersättning för tiden som ligger utanför min arbetstid eller så kan jag välja att ta det som plusflex, dvs kan ta igen tiden senare. Jag jobbar inom regionen.

Låter jobbigt (sedan har jag varit studievägledare :) och de frågorna tror jag inte att lektorerna hade velat ha på sitt bord :D men på den uhm tiden, fanns inte en informatör på hela bygget. Utan det gjorde man ju isf med, dvs skriva texter till hemsidan osv.)
Studievägledarna har han aldrig klagat på. Men väldigt ofta HR och kommunikatörer. Han jobbar som professor + är ämnesansvarig och brukar säga att han känner sig som en extremt välbetald administratör :laugh:

För oss är det ett krav att om resa sker på arbetstid så ska arbete i möjligaste mån också utföras under denna tid. Jag tror att policys som gör att resandet blir rimligt för olika individer med olika önskemål är mest fördelaktigt.
Beror ju mycket på färdsätt. Kör jag bil kan jag möjligtvis svara i telefonen om det ringer ifall bilen inte är ett gammalt härke där det inte går att koppla in telefonen.

Åker jag tåg blir jag åksjuk om jag försöker läsa/jobba. Åker jag som passagerare i bil blir jag åksjuk med. Så det går inte genomföra nån form av vettigt jobb. Vi kommer inte åt nånting på våra datorer utanför jobbet så det jag kan göra är på sin höjd läsa typ dokument jag skrivit ut och ja då blir jag åksjuk.

Kan såklart ta medicin mot åksjuka men då blir jag istället extremt trött och får migrän haha. Så jävla optimalt.

Fast det går ju knappast att förvänta sig samma produktionsnivå som om man varit på sin arbetsplats, plus att allt arbete kanske inte går att utföra när man sitter sådär i en öppen miljö bland en massa folk.
Känns inte som att det går att kräva att man arbetar under restiden. Beroende på hur man reser är det dessutom olika lätt/svårt.

Håller med om att det bör finnas någon slags flexibilitet så det funkar för olika individer. Ganska orimligt att både kräva att resa SKA ske på arbetstid och att man också måste arbeta fullt ut hela restiden.

Fast det går ju knappast att förvänta sig samma produktionsnivå som om man varit på sin arbetsplats, plus att allt arbete kanske inte går att utföra när man sitter sådär i en öppen miljö bland en massa folk.
Känns inte som att det går att kräva att man arbetar under restiden. Beroende på hur man reser är det dessutom olika lätt/svårt.

Håller med om att det bör finnas någon slags flexibilitet så det funkar för olika individer. Ganska orimligt att både kräva att resa SKA ske på arbetstid och att man också måste arbeta fullt ut hela restiden.
"i möjligaste mån" är ett ganska brett begrepp, och betyder olika för olika personer beroende på förutsättningar både i arbetsuppgifter och individuella möjligheter.

Vi kräver inte heller att resa SKA ske på arbetstid, men gör den inte det så är den inte heller ersatt. Och då ska man givetvis inte utföra arbetsuppgifter.

"i möjligaste mån" är ett ganska brett begrepp, och betyder olika för olika personer beroende på förutsättningar både i arbetsuppgifter och individuella möjligheter.

Vi kräver inte heller att resa SKA ske på arbetstid, men gör den inte det så är den inte heller ersatt. Och då ska man givetvis inte utföra arbetsuppgifter.
Det låter ju betydligt mer flexibelt än det ts beskriver, även om jag själv hade surat på att inte få ersättning för restid om det sker utanför arbetstid. Är glad att inte min arbetsgivare har sådan policy. Jag reser inte så ofta i jobbet (undviker det så mkt jag bara kan) men när jag väl gör det så har jag frihet att lägga upp resandet på det sätt som passar mig bäst och det räknas som arbetstid oavsett.

Det låter ju betydligt mer flexibelt än det ts beskriver, även om jag själv hade surat på att inte få ersättning för restid om det sker utanför arbetstid. Är glad att inte min arbetsgivare har sådan policy. Jag reser inte så ofta i jobbet (undviker det så mkt jag bara kan) men när jag väl gör det så har jag frihet att lägga upp resandet på det sätt som passar mig bäst och det räknas som arbetstid oavsett.
Hade jag inte fått ersättning för resa efter arbetstid hade jag VÄGRAT resa öht. Snacka om att pissa på sin personal. Här ta och res hem från mötet/utb/konferensen/det vi skickat dig på men du får 0 kr i timme för det. Enjooooooy.

Studievägledarna har han aldrig klagat på. Men väldigt ofta HR och kommunikatörer. Han jobbar som professor + är ämnesansvarig och brukar säga att han känner sig som en extremt välbetald administratör :laugh:
Är han ämnesansvarig så är han ju per definition administratör, så det kanske är förklaringen till varför han känner sig som en.

Stressad är jag absolut inte. Har inte varit stressad en dag senaste året. Mitt jobb är superslappt. Hade det inte varit för resorna (alt att jag kunde typ teleportera mig) hade allt varit bra. Jag är mest bara sur och vrång över alla jävla resor just nu 🤪

Jag ska prata med chefen nästa vecka, ska säga att vi måste prioritera bland resorna för det här är inte hållbart. Min chef är vettig så det ska säkert bli bra. Annars får jag väl göra en dramatiskt ”jaha men då säger jag upp mig” som jag sen inte fullföljer 😂
Fast det låter kanske som att du borde fullfölja? Om du känner dig allmänt sur och vrång och ointresserad av jobbet.

Jag antar att det handlar om personer som inte reser flera gånger i månaden.

Är han ämnesansvarig så är han ju per definition administratör, så det kanske är förklaringen till varför han känner sig som en.
Jag ska nog inte diskutera hans arbetssituation på nätet i mer detalj, men han får ägna tid åt saker som det egentligen är helt orimligt att han ska behöva göra, främst för att andra tjänstemän inom den administrativa delen av universitetet inte sköter sina uppdrag som man kan förvänta sig.
(Utöver att det är en påtvingad roll som varken han eller någon annan vill ha eftersom uppdraget äter upp alldeles för mycket tid)

Jo, det gäller dem också. Men kanske gränsen går där nånstans "flera gånger i månaden". De flesta reser dock bara enstaka gånger per år.
Fy så tungt. Jag accepterar och respekterar de regler som gäller hos oss, och jag gillar verkligen mitt jobb. Med de villkoren är dock tveksamt om jag hade orkat. Kommande vecka hade jag ju t ex behövt offra en halv söndag helt utan kompensation. Nu får jag iaf restidsersättning, vilket jag tycker är mycket mindre värt än en ledig halvdag, men det är ändå något. Om jag tittar tillbaka på 2024 skulle det vara ett antal hela lediga dagar plus ett gäng kvällar som jag hade varit tvungen att lägga på tåg, flyg, flygplatser och i hyrbilar helt utan ersättning.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
27
· Visningar
2 561
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 866
Senast: fejko
·
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
6 055
Senast: Sel
·
Relationer Såhär i bröllopstider har jag fått en inbjudan för någon månad sedan. Mamma ska gifta sig med sin sambo sedan många år tillbaka. Jag är...
2 3
Svar
43
· Visningar
7 258
Senast: Avalbane
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar