Avstå jobbresor

Om man har mycket resor på jobbet, måste man åka på alla? Har man rätt tacka nej?

Kan börja med förtydligande, jag är INTE utbränd eller stressad. Jag har INTE problem med möten/kurser/träffa folk/bo borta utan det är själva transportdelen som jag inte pallar med längre. Det spelar ingen roll om jag flyger, åker bil, buss, tåg, taxi eller elspark. Jag har haft så mycket resor på sistone så jag orkar inte ens bry mig om att packa längre, slänger ner något på morgonen jag ska resa bara. Det suger musten ur mig att resa 6-8 timmar enkel väg. Det är segt, tråkigt, drygt, jag blir trött för kommer jag hem kl 23-24 ska jag ändå upp vanlig tid till jobbet dagen därpå.

Jag har haft resor varje månad sen sommaren. Kommer ha i dec med. Och i januari har jag resor tis-tor sen veckan därpå mån-tor sen veckan efter det mån-fre. Det funkar ju inte. Har resor inplanerat ända fram till juni. Jag varken kan eller vill vara borta så här mycket. Men får jag säga nej? I min arbetsbeskrivning står bara ”resor förekommer” men inte vilken omfattning.

Det var kul resa med jobbet i början. Men nu har jag gjort det i snart fem år och det är inte kul längre. Inte alls faktiskt.

Resor och övernattningar är en arbetsmiljöfråga. Man äter sämre (och ofta dyrare), sover sämre och hinner oftast inte träna. Dessutom tillkommer logistik inför resor som kan stressa, samt svårigheter med att hinna göra övriga arbetsuppgifter ostört vilket staplar jobbet på hög.

Jag reser ganska mycket i jobbet och vid övernattning måste jag ordna med hundvakt (bensinpengar och tid för att köra hundarna till mina föräldrar) samtidigt som hunddagisplatsen står och tickar pengar trots att den vissa månader blir näst intill oanvänd. Jag är vansinnigt trött på resandet.

Prata med chefen och om du inte får gehör med arbetsmiljöombudet (eller i motsatt ordning).

Resor och övernattningar är en arbetsmiljöfråga. Man äter sämre (och ofta dyrare), sover sämre och hinner oftast inte träna. Dessutom tillkommer logistik inför resor som kan stressa, samt svårigheter med att hinna göra övriga arbetsuppgifter ostört vilket staplar jobbet på hög.

Jag reser ganska mycket i jobbet och vid övernattning måste jag ordna med hundvakt (bensinpengar och tid för att köra hundarna till mina föräldrar) samtidigt som hunddagisplatsen står och tickar pengar trots att den vissa månader blir näst intill oanvänd. Jag är vansinnigt trött på resandet.

Prata med chefen och om du inte får gehör med arbetsmiljöombudet (eller i motsatt ordning).
Vilken bra sammanfattning om hur det påverkar en. Jag får lägga delar av helgen för att förbereda kommande resa. Förutom det är det matplanering för mig som bor själv. Det är svårt att hålla med färskvaror hemma och se till att det finns frukost till dagen efter hemkomst.

Det kan ju vara att man gjort en dålig upphandling. Sen är man ju bunden av det. Om upphandlingen är gjord så att de bara gick efter pris, t ex.

Det innebär dock inte att det bara är att tugga i sig boende med vägglöss. Jag hade rapporterat det som incident och tagit det vidare.
Det är liksom skillnad på lägre standard och rent ut sagt äckligt. (Jag är inte ett dugg känslig utan kan stå ut med det mesta. Vägglöss är dock klart bortanför det.)

Statliga myndigheter gör ju inte egna upphandlingar, utan det är ett centralt statligt avtal. Däremot kan det ju vara problem om resebyrån som myndigheten har upphandlat bokar sämre rum, enligt egen policy eller på uppdrag av myndigheten. Jag har dock aldrig varit med om ett hotell med statligt avtal som varit så sunkigt. Däremot har en kollega faktiskt råkat ut för vägglöss - på ett tämligen ansett fyrstjärnigt hotell i Stockholm.

Jag hade gått till receptionen direkt och bett om ett städat rum!!!
Kolla i ert avtal vad det står om hotell; jag har också jobbat statligt och i vårt reseavtal stod det att trestjärniga hotell bara skulle väljas i yttersta nödfall; annars var det fyrstjärniga som gällde.
Har bott på det hotellet flera gånger och det har varit samma i alla rum. Alltså dåligt städat och avloppslukt. Så det hjälper inte byta rum.

Ja men exakt!! Kosten blir ju skit totalt och träna är bara att glömma. Får inte ens kylskåp på rummen så kan inte ha med matlådor heller.

Ja men exakt!! Kosten blir ju skit totalt och träna är bara att glömma. Får inte ens kylskåp på rummen så kan inte ha med matlådor heller.
Men vad är det för platser du åker till att det varken finns restauranger, matbutiker eller gym, men ändå hotell?

Och vad är det för konstig hotellkedja du bor på, att rummen har så låg standard? Inte att det inte finns kylskåp, men att rummen är grisiga. Vem bokar hotellrummen åt dig?

Men vad är det för platser du åker till att det varken finns restauranger, matbutiker eller gym, men ändå hotell?

Och vad är det för konstig hotellkedja du bor på, att rummen har så låg standard? Inte att det inte finns kylskåp, men att rummen är grisiga. Vem bokar hotellrummen åt dig?
Klart det finns restauranger lol. Jag tänker inte bemöta dina inlägg för du har en sjukt tråkig ton och fultolkar allt med flit. Du behöver inte svara mer. Det gör du säkert ändå men jag tänker inte bemöta dig öht.

Det innebär dock inte att det bara är att tugga i sig boende med vägglöss. Jag hade rapporterat det som incident och tagit det vidare.
Det är liksom skillnad på lägre standard och rent ut sagt äckligt. (Jag är inte ett dugg känslig utan kan stå ut med det mesta. Vägglöss är dock klart bortanför det.)
Jo tyvärr, jag får inte välja hotell. Boende bokas efter en lista där hotell ska bokas i rangordning. Alltså i stad X ska hotell 1 bokas först, är det fullt får du boka 2, 3 osv. Och tyvärr bryr sig ingen om man rapporterar in att det är äcklig osv.

För nästa gång man ska till samma stad får man samma hotell igen, trots att jag bett om att slippa just det hotellet. Så går inte det pga de ska bokas först.

Alltså jag håller med om att träning osv blir bökigare när man reser mycket. Men aldrig varit med om så skitiga rum som @BernT . Men jag kollar heller inte med ficklampa, så mycket möjligt att det faktiskt är så smutsigt. Men det verkar ju inte vara huvudpoängen @BernT , utan att det faktiskt är slitigt att resa så mycket, men efter att ha läst ikapp vet jag inte riktigt vad som är jobbigt, tycker du det är slitigt att resa, vilket det är ffa med familjeliv så ta upp det med chefen. Handlar det om att det är sunkiga hotell så ta upp det med chefen också. Sen kan du kanske börja neka jobbresor om ni diskuterat det?

Alltså jag håller med om att träning osv blir bökigare när man reser mycket. Men aldrig varit med om så skitiga rum som @BernT . Men jag kollar heller inte med ficklampa, så mycket möjligt att det faktiskt är så smutsigt. Men det verkar ju inte vara huvudpoängen @BernT , utan att det faktiskt är slitigt att resa så mycket, men efter att ha läst ikapp vet jag inte riktigt vad som är jobbigt, tycker du det är slitigt att resa, vilket det är ffa med familjeliv så ta upp det med chefen. Handlar det om att det är sunkiga hotell så ta upp det med chefen också. Sen kan du kanske börja neka jobbresor om ni diskuterat det?
Jag tycker det är både slitigt och tråkigt att resa så mycket. Att hotellen är äckliga spelar såklart in eftersom det inte blir någon avkoppling direkt då = slitigt. Hade jag rest nån gång om året hade jag inte brytt mig jättemkt om standard men nu när det är ofta blir det självklart något som påverkar.

Och innan någon gaggar om byt jobb då, missat att det är lågkonjunktur? Inte jättelätt byta, och att det skulle resas såhär frekvent var INGET som påtalades innan jag fick jobbet. Innan sommaren reste jag lite lagom, det är ju efter sommaren det ballat ur.

Hade jag fått information innan om mängden resor så hade jag tackat nej.

Jo tyvärr, jag får inte välja hotell. Boende bokas efter en lista där hotell ska bokas i rangordning. Alltså i stad X ska hotell 1 bokas först, är det fullt får du boka 2, 3 osv. Och tyvärr bryr sig ingen om man rapporterar in att det är äcklig osv.

För nästa gång man ska till samma stad får man samma hotell igen, trots att jag bett om att slippa just det hotellet. Så går inte det pga de ska bokas först.

Ytterst märkligt.
Jag skriver alltid en önskelista på de hotell jag önskar. Har med ett undantag alltid fått något av dessa. Den gången fick jag ett bättre hotell då mina önskningar var fullbokade.

Ytterst märkligt.
Jag skriver alltid en önskelista på de hotell jag önskar. Har med ett undantag alltid fått något av dessa. Den gången fick jag ett bättre hotell då mina önskningar var fullbokade.
+ @lil-sis ja alltså jag bokar ju aldrig hotell själv. Det bokas av reseavdelningen. Jag kan självklart skriva att jag önskar något specifikt hotell men det ska bokas enligt rangordningen som finns på hotellen i respektive stad. Det är upphandlat och från i år betydligt striktare än det varit förut.

Det finns dessutom de som håller koll om man är ”en sån” som alltid försöker få hotell som egentligen inte får bokas, om man reser utanför arbetstid och om man frekvent nyttjar taxi. Och det hålls emot en, har min chef informerat mig om. Inte för att jag gör så men andra gör och hen ville bara varna.

+ @lil-sis ja alltså jag bokar ju aldrig hotell själv. Det bokas av reseavdelningen. Jag kan självklart skriva att jag önskar något specifikt hotell men det ska bokas enligt rangordningen som finns på hotellen i respektive stad. Det är upphandlat och från i år betydligt striktare än det varit förut.

Det finns dessutom de som håller koll om man är ”en sån” som alltid försöker få hotell som egentligen inte får bokas, om man reser utanför arbetstid och om man frekvent nyttjar taxi. Och det hålls emot en, har min chef informerat mig om. Inte för att jag gör så men andra gör och hen ville bara varna.

Det låter som gräsliga arbetsförhållanden på ditt jobb!! Prata med chefen.

Ett tag kunde vi boka själva genom resebyråns hemsida. Nu skriver man till en säljare och får förslag.

Jag reste mycket på flexen ett tag för att förenkla men nu är det bara ordinarie arbetstid eller övertid (restid med reseersättning undviker jag så mycket det går, åker jag tåg ser jag till att jobba på tåget) och det blev fler hotellnätter och dyrare för kommunen.

Det låter som gräsliga arbetsförhållanden på ditt jobb!! Prata med chefen.
Vet inte vilken övertro du har till chefer men min chef kan inte ändra på hur våra hotell är avtalade haha. Hen är bra på mycket men det kan hen inte lösa. Och helt ärligt, minskar mängden resor slipper jag ju bo på skithotellen så då är jag nöjd.

Sen tycker jag det är självklart att det hålls koll på hur folk bokar och reser. Det är trots allt skattepengar som bekostar allt och det skulle missbrukas av många om man inte kontrollerade det.

Ett tag kunde vi boka själva genom resebyråns hemsida. Nu skriver man till en säljare och får förslag.

Jag reste mycket på flexen ett tag för att förenkla men nu är det bara ordinarie arbetstid eller övertid (restid med reseersättning undviker jag så mycket det går, åker jag tåg ser jag till att jobba på tåget) och det blev fler hotellnätter och dyrare för kommunen.
Övertid är typ förbjudet så det får jag inte. Jag kan inte jobba medan jag reser. Vi har inte tillgång till nånting på datorerna utanför arbetsplatsen. Kan bara skriva ut papper isåfall och läsa men det är rätt meningslöst. Dessutom blir jag åksjuk haha. Men ingen begär att man jobbar medans man reser så det är inga problem.

Vet inte vilken övertro du har till chefer men min chef kan inte ändra på hur våra hotell är avtalade haha. Hen är bra på mycket men det kan hen inte lösa. Och helt ärligt, minskar mängden resor slipper jag ju bo på skithotellen så då är jag nöjd.

Sen tycker jag det är självklart att det hålls koll på hur folk bokar och reser. Det är trots allt skattepengar som bekostar allt och det skulle missbrukas av många om man inte kontrollerade det.

Det var ju liksom det jag menade. Prata med din chef om HELA din arbetssituation. Och sluta var så otrevlig mot folk som försöker hjälpa dig. Jag lämnar tråden nu.

Det var ju liksom det jag menade. Prata med din chef om HELA din arbetssituation. Och sluta var så otrevlig mot folk som försöker hjälpa dig. Jag lämnar tråden nu.
Jag har typ femtiotre gånger skrivit att jag ska prata med min chef till veckan. Hen har liksom inte varit tillgänglig innan. Haha ok, är iofs bara en person som varit otrevlig här.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
27
· Visningar
2 554
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 866
Senast: fejko
·
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
6 055
Senast: Sel
·
Relationer Såhär i bröllopstider har jag fått en inbjudan för någon månad sedan. Mamma ska gifta sig med sin sambo sedan många år tillbaka. Jag är...
2 3
Svar
43
· Visningar
7 258
Senast: Avalbane
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar