Tittar ni på nyheter?

Tittar ni på nyheter på TV eller streaming? Själv har jag slutat att titta på nyheter. Jag behöver inte nyheter för att veta att idag har någon barnsoldat i Sverige skjutit någon eller kastat en handgranat på en ny plats i Sverige. Att världen bombar sönder varandra i meningslösa krig, att människor svälter i vissa delar av världen, att de amerikanska presidentkandidaterna tjafsar i meningslösa debatter. Är det några svenska politiker så tjafsar de mest utan att säga något konkret, de talar mest om vad alla andra borde ha gjort i regeringsställning tidigare.

Jag mår bara dåligt av de flesta nyheter och det är sällan något nytt utan allt går bara runt. Skulle Putin förklara krig med NATO så får jag nog reda på det tids nog ändå eller märker det. Tills dess orkar jag ärligt talat inte bry mig.
Jag kollar på nyheter MAX en gång om dagen och aldrig ensam utan alltid med nån 🙃 Men jag har börjat att und vika nyheter och kollar inte på nyhets sidor såmycket heller utan jag försöker att stänga av sånt endel.
Först kändes det dåligt och som att jag "missade" saker men väldigt viktiga saker kommer jag ju få reda på o avsett. Och jag mår bättre utan att veta exakt varje mord och krig och allt våld alla brott alla djur plågade peddon osv.
 
Jag tittar inte på nyheter, läser DN varje dag och föredrar att läsa om det framför att se det. Ibland lyssnar jag på nyheterna på radio och om det är något särskilt kan jag leta upp nån nyhetssändning om det, typ vid stormningen av kapitolium.
 
Att inte ta till sig nyheter på något sätt har aldrig funnits för mig. Jag är uppvuxen runt nyheter. Morgnarna var en invecklad procedur så alla skulle hinna läsa DN på morgonen. Middag åt vi runt 19 och kvällskaffet intogs till 1930- nyheterna på tv. Vi pratade alltid mycket om det som hände i världen och mina föräldrar fick mig att gå från tvn när det blev för våldsamt. Vi var en väldigt allmänbildad familj som hade stor koll på det som hände i världen, och jag har bara fortsatt så för att det ger mig tillfredsställelse.

Jag växte upp på 70-80-talet när nyhetsflödet såg helt annorlunda ut än idag. Idag har jag lagt appar och morgontv till det jag fick med mig hemifrån.
 
Jag tittar inte på linjär tv så nyheter den vägen går bort. När jag streamar så är nyheter inget jag tänker på förutom enstaka notiser på telefonen.
Jag kollar svts hemsida då och då och lyssnar om jag är ute och kör med P1 igång. I övrigt blir det mest de nyheter det snackas om i sociala medier.
 
Läser tidningen digitalt och har sr på i bilen så får nyheter där. Vill åtminstone ha lite koll på omvärlden och mina medmänniskor.
 
Jag läser nyheter men försöker begränsa mig lite. Läser lokala nyheter, de handlar mest om senaste cykelstölden, turister som skräpar ner eller nån restaurang som bytt ägare 😅
 
Läser tidningar ser på tv nyheter och lyssnar på p4 under raster på jobbet i lunchrummet och vägen till och hem från jobbet.
 
Brukar bli minst kvart i fem Ekot.
Just nu lyssnar jag på Ekot direkt och nytt mordförsök på Trump.

Kommer ihåg att farmor och farfars stora radio och det var allt viktigt att det skulle höjas och vara tyst när det var Ekot.
 
Jag tänker ofta att jag ska, men det blir sällan av. Mina föräldrar ser alltid på Rapport 19:30, så när jag är hos dem gör jag det också och tycker att det är en ganska trevlig rutin egentligen. Tror det hade blivit av mer om vi hade haft "vanlig" TV hemma och bara slagit på den vid rätt tidpunkt som min föräldrar gör, det verkar som att det utgör en lite för hög tröskel att behöva leta upp & streama programmet för att det ska bli av (även om det naturligtvis är busenkelt egentligen). Som det är nu tar jag främst till mig nyheter genom appar på telefonen (dock har jag stängt av alla notiser så att jag bara nås av nyheter när jag själv söker upp dem), och ibland slår min man på radion på morgonen vilket också är rätt trevligt.
 
Tittar på alla nyheter jag kommer åt och har tid till. Ber min Google home att spela upp de sensadte nyheterna när jag är i köket och får allt från lokala p4 till riksnyheter, NRK, Yle och fox. Lyssnar på poddar och läser gärna på nätet också.
Känner att tv-nyheterna ändå är ”tamare” nu i sitt bildspråk än förr på 90-talet. Kollar man på gamla sändningar från tv4s nyheter så visar de hemskt grafiska bilder, döda människor blod osv. Där har vi blivit bättre. Man kan berätta en nyhet utan att visa precis allt. Har dock varit lite av en nyhetsjunkie ända sen mellanstadiet när vi tävlade varje vecka i klassen med kunskap om vad som hänt med 1X2-frågor.
 
Tittar på nyheter på SVT på morgonen, samt läser text-tv, och så läser jag DN, SvD och lokalblaska någon gång under dagen. Men jag läser DN och SvD digitalt, eftersom det var bra många år sedan som papperstidningen blev löjligt dyr här ute på landet. Lokalblaskan läses på papper, eftersom posten kommer så sällan, så ligger jag oftast flera dagar efter med den, men i brist på annan papperstidning att läsa till frukosten, så brukar det bli den om det inte blir ATL eller Land...

Ofta, men inte alltid ser jag något av SVT:s nyhetsprogram på kvällen, eventuellt streamat.

Under dagen så är ofta P1 på, på en radio, i bilen, eller i hörselskydden. Mycket för nyheternas skull, men minst lika mycket för de kommenterande programmen om olika samhällsfrågor. Lite extra kulturprogram och annat kommer så att säga på köpet.
 
Jag läser i regel 2-3 tidningar om dagen, samt SVT nyheter. Tycker det är viktigt att hålla reda på vad som händer. Men jag märker att det är svårt att hänga med på alla fronter, vi bombarderas ju av nyheter dagligen, så jag försöker läsa åtminstone något längre reportage eller analys. Det jag har svårt för är att se nyheter på TV, det blir ofta så kort och brutalt. Men ser på Rapport ändå ibland, tidningar är dock viktigast för mig.
 

Liknande trådar

Äldre http://nyheteridag.se/nytt-sd-rekord-i-sentio-pa-otroliga-269-procent-moderaterna-stortdyker-till-samsta-nagonsin/ SD ( 26,9 )och C (...
Svar
19
· Visningar
1 805
Senast: Blue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp