Tittar ni på nyheter?

Jag har inte mycket tid att titta på tv just nu men läser absolut nyheter på web och papper. I första hand SVT, DN och litet Stampen, i mån av tid utländska media som New York Times, The Guardian, Al Jazeera, CNN. Har svårt att förstå inställningen att välja att ducka för kunskap om förhållanden och skeenden i omvärlden. Kanske litet prettovarning på det, men jag ser det som en förutsättning för att kunna ha åsikter överhuvudtaget om sin omvärld - och en förutsättning för att kunna påverka den på olika sätt.
 
Jag försöker att titta på nyheterna på TV när jag har möjlighet.
Gärna sekvensiellt men om inte det är möjligt så strömmar jag ner det när jag hinner eller kan.
Att hålla koll på vad som sker i omvärlden är viktigt för min förmåga att fatta rätt beslut om rätt saker i rätt tid.
Typ när/om jag skall köpa villaolja, solpaneler, elbil eller binda mina lån.
 
Jag har koll på nyheter men ser inte på nyheterna. Enda gångerna jag ser på nyhetssändning på tv är när jag är hemma hos mina föräldrar. Jag är uppväxt med att nyheterna står på varje dag men mår själv dåligt av dom visuella intrycken så jag väljer medvetet bort det. Dock läser jag mellan 2-5 olika tidningar varje dag så känner att jag vet vad som händer i världen även om jag inte just ser på nyhetssändningar på tv.

Jag vill gärna hålla mig uppdaterad men ser jag/läser jag om för mycket lidande blir maktlösheten jag kan känna för stor och tar över och då kan jag må väldigt dåligt, det behöver jag skydda mig själv från.

Är också uppvuxen i ett hem där vi var väldigt medvetna om politik och aktuella händelser.
 
Ja jag följer nyheterna. Jag är allmänt samhällsintresserad och har politiskt intresse.

Vill vara uppdaterad om vad som händer i världen, Sverige och min region.
Jag vill dessutom påverka och det kan jag knappast göra om jag inte är uppdaterad om läget.
De människor jag omger mig med är också samhällsintresserade och politiskt intresserade.

Samma här.

Sen är jag också känslig så jag läser i stället för att titta och väljer källor som är sakliga och inte för grafiska. Överlag nu med informationssamhället så tror jag jättarna som SVT, SvD och DN knyter till sig nya läsare som vill hålla sig undan från kvällspress och sociala medier. Informerad, men inte överexponerad, typ.
 
Tittar ni på nyheter på TV eller streaming? Själv har jag slutat att titta på nyheter. Jag behöver inte nyheter för att veta att idag har någon barnsoldat i Sverige skjutit någon eller kastat en handgranat på en ny plats i Sverige. Att världen bombar sönder varandra i meningslösa krig, att människor svälter i vissa delar av världen, att de amerikanska presidentkandidaterna tjafsar i meningslösa debatter. Är det några svenska politiker så tjafsar de mest utan att säga något konkret, de talar mest om vad alla andra borde ha gjort i regeringsställning tidigare.

Jag mår bara dåligt av de flesta nyheter och det är sällan något nytt utan allt går bara runt. Skulle Putin förklara krig med NATO så får jag nog reda på det tids nog ändå eller märker det. Tills dess orkar jag ärligt talat inte bry mig.
Text-TV och P1.
 
Tittar ni på nyheter på TV eller streaming? Själv har jag slutat att titta på nyheter. Jag behöver inte nyheter för att veta att idag har någon barnsoldat i Sverige skjutit någon eller kastat en handgranat på en ny plats i Sverige. Att världen bombar sönder varandra i meningslösa krig, att människor svälter i vissa delar av världen, att de amerikanska presidentkandidaterna tjafsar i meningslösa debatter. Är det några svenska politiker så tjafsar de mest utan att säga något konkret, de talar mest om vad alla andra borde ha gjort i regeringsställning tidigare.

Jag mår bara dåligt av de flesta nyheter och det är sällan något nytt utan allt går bara runt. Skulle Putin förklara krig med NATO så får jag nog reda på det tids nog ändå eller märker det. Tills dess orkar jag ärligt talat inte bry mig.
Kollar tidningarna, men jag borde verkligen börja se nyheterna varje dag. Jag gör det då och då men glömmer ofta. Och borde börja lyssna på kvart i fem ekot, som ju är väldigt bra.

Tidigare lyssnade jag ofta på Studio Ett när jag körde hem, om det inte var något totalt ointressant.
 
Tittar ni på nyheter på TV eller streaming? Själv har jag slutat att titta på nyheter. Jag behöver inte nyheter för att veta att idag har någon barnsoldat i Sverige skjutit någon eller kastat en handgranat på en ny plats i Sverige. Att världen bombar sönder varandra i meningslösa krig, att människor svälter i vissa delar av världen, att de amerikanska presidentkandidaterna tjafsar i meningslösa debatter. Är det några svenska politiker så tjafsar de mest utan att säga något konkret, de talar mest om vad alla andra borde ha gjort i regeringsställning tidigare.

Jag mår bara dåligt av de flesta nyheter och det är sällan något nytt utan allt går bara runt. Skulle Putin förklara krig med NATO så får jag nog reda på det tids nog ändå eller märker det. Tills dess orkar jag ärligt talat inte bry mig.

Jag kollar lite snabbt på SVT nyheter på nätet. För att få en snabb översikt men ignorerar de mesta eländet.
 
Jag har inte tillgång till vanlig tv utan bara streaming. Så jag tittar sällan, men minst en gång om dagen läser jag Sydsvenskan och lyssnar på P1. Sällar mig till skaran som anser att det är viktigt att ha koll, och att det är viktigt att man får information från pålitliga källor snarare än att lyssna på rykten.
 
Jag lyssnar på ekot och flera av de mer djurdykande SR-programmen. Internationellt varierar det, men BBC och Al Jazeera finns i listan.

Tittar inte på TV om det inte är något väldigt speciellt, läser sällan dagspress på bredden men har en nyhetsbevakning på jobbrelarerade artiklar som jag försöker läsa varje dag.

För mig är ekot en rätt lagom nivå av vad jag vill ha i nyhetsflöde varje dag. Då får jag ett hum om det har hänt något jag vill kolla upp mer, och jag upplever att det är en rätt balanserad rapportering.
 
Jag har inte bara ett väl grundat intresse för samtiden utan är också beroende av den i jobbet. Jag ser nyheter på tv, läser på nätet via olika appar, lyssnar på nyheter på radio och har dagstidning på papper. Och så har jag flera prenumerationer på nyhetsbrev i lite olika nischade områden. Vissa nyheter söker jag också aktivt, t ex kring Ukraina.
 
Tidigare tittade jag aldrig på nyheter. Tog del av det som poppade upp i sociala medier osv bara, och ibland gick jag in och läste på nyhetssidor.

Min nuvarande sambo tittar gärna på nyheterna innan läggdags så nuförtiden blir det att jag också ser mer än jag gjorde innan. Men det är ju verkligen främst samma elände om och om igen.
 
Nej, jag tittar aldrig på Nyheterna, om det inte är för att Nyheterna hamnar mitt i fredags- eller lördagsfilmen på fyran men brukar passa på att gå och duscha då istället. Föräldrarna har papperstidning (den lokala) och det tycker jag kan vara lite trevligt att sitta och bläddra igenom, likadant hade vi tidigare den på jobbet. Men jag skulle inte betala själv för att ha papperstidningen heller, än mindre orka gå till återvinningen med den.
 
Tittar inte, läser inte men lyssnar. Vilket innebär att jag har väldigt få ansikten till rösterna och namnen, det är väl lite förvirrande och något jag velat ändra lite. Läser en del av notiserna från SR och ibland lyssnar jag på de nyhetsklippen som hör till en händelse för det brukar räcka att man klickar igång första så får man några korta snuttar som ger en liten helhet och sedan blir appen tyst, det gillar jag. Annars föredrar jag poddformat från SR. Det blir ju lite i efterhand men med mer bakgrund vilket passar mig som inte är så allmänbildad alls. Jag orkar inte höra om varenda skjutning osv men tar gärna del av analyser om nuläge och planer framåt.
 
Annars föredrar jag poddformat från SR. Det blir ju lite i efterhand men med mer bakgrund vilket passar mig som inte är så allmänbildad alls. Jag orkar inte höra om varenda skjutning osv men tar gärna del av analyser om nuläge och planer framåt.

Ja, ur samhällssynpunkt känns det mycket viktigare att förstå strukturer och, om möjligt, bakomliggande fenomen än att veta exakt vad som hände igår. SR är väldigt bra på det.
 
Ja, ur samhällssynpunkt känns det mycket viktigare att förstå strukturer och, om möjligt, bakomliggande fenomen än att veta exakt vad som hände igår. SR är väldigt bra på det.

Ja, jag saknade ändå det tidigare, att ha liksom noll översikt och bara höra de arga rösterna från alla kanter lite här och där. Trivs bra såhär! Hade helt missat branden i Malmö förra året tydligen men nu kom det upp med brinnande klimathus i Kaliber tex.
 

Liknande trådar

Äldre http://nyheteridag.se/nytt-sd-rekord-i-sentio-pa-otroliga-269-procent-moderaterna-stortdyker-till-samsta-nagonsin/ SD ( 26,9 )och C (...
Svar
19
· Visningar
1 805
Senast: Blue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp