Kan vi prata om Sve##nius senaste uttalande?

Haken med barn är ju också att ett år är så oerhört lång tid. För en vuxen är det ju en sak (om än hemsk) att ligga i träda i 5 år) men ett barn går ju från 10-15 under samma tid och förlorar oerhört mycket skola. Det finns väl få skolor där man kan pausa i fem år och sedan starta sexan när man är 15 och gå ut gymnasiet helt utan någon som helst negativ påverkan av pausen när man är 21, det är liksom inte upplagt för det :cry:

När man har barn själv så förstår man inte de artiklarna, vården och Bup borde få tokpanik om det tar mer än 3 månader att få hjälp om det gäller skolan. Men de verkar reagera som sengångarna i den där Disneyfilmen och tycka no worries. (med det sagt har jag ju bara läst om eländet).
Lite OT men det är precis det här som är problemet med köer och för höga åldersgränser i transvården också. Barn och unga måste sätta livet på paus i 3-8 år och det påverkar dem extremt mycket både vad gäller skolgång och normal social utveckling. En påverkan som ligger kvar hela livet, precis som de som missar på grund av outredd NPF eller psykisk sjukdom. Tycker det är fruktansvärt att köerna i all vård är så långa men för barn är det dubbelt illa.

Det skall avhjälpas genom intern och extern kontroll.
Det syns faktiskt vilka dessa är på engagemang och arbetsvilja.
Det borde också bli hårdare kontroller vad gäller olika fiffel med ersättningar.
Det behövs ganska så mycket pengar för att leva som de politiker som får mycket pengar. Det är ett 7/24 uppdrag så möjligheten att t.ex. laga bilen själv blir obefintlig. Det är ett dyrt liv.
De flesta politiker gör dock det mesta av sitt politiska arbete helt obetalt på sin fritid. Så totalt sett om man räknar in alla politiker så blir inte ersättningen per politiker särskilt stor.
Fast om vi pratar politiker i riksdagen så är det ju knappast -lite tillägg för att jag inte är en stormekare, löner. Tycker nog också de är lite uppblåsta. Historiskt sett låg de väl som gymnasielärare och hur många gymnasielärare kan meka bilar?

Absolut att de kanske borde ha lite högre lön än en gång i forntiden men

Men nu är det ju främst riksdagen som kan göra något åt de extrema klyftorna i samhället.
Det stämmer inte.
Det går att göra massor ute i Kommunerna.
Många av förslagen här i tråden är t.o.m.ganska enkla att införa och ger stor utdelning för ganska litet eller ibland t.o.m. inga pengar.

Det kan jag hålla med om. Mitt argument är inte heller att riksdagsmän bör tjäna mindre, utan att klyftorna i samhället måste minska, det vill säga de som tjänar minst måste tjäna mer.
Så är det.
Golvet måste upp.
Först när man är trygg och mår bra kan man utvecklas och lära sig saker.
En liten enkel sak som att servera frukost i skolan kan göra stor skillnad.

Kommunerna kan mig veterligen inte införa de skatter som behövs för att omfördela från de allra rikaste till de fattigaste.
Det är inte det som behövs.
Du har hakat upp dig på varifrån som du vill ta pengarna i stället för att nöja dig med att problemet med ett för lågt golv måste lösas.
Om man koncentrerar sig på problemen i stället för att fastna i en krånglig lösning så går det mycket lättare.

Det är lätt för dig att säga som inte tillhör den grupp han hatar. Och oavsett så är det en provokation som bidrar till just de rädslor som du säger dig vilja kämpa mot - men det kanske bara passar att kämpa mot rädslorna när åtgärderna går hand i hand med fascismen, och inte tvärt emot?
Det är en dåre som hatar.
Om jag hade brytt mig om alla dårar som hatar mig så hade jag gått under.
Man måste faktiskt sätta sig för god nog för att löpa amok över sådant.
En annan dag så är det annars något viktigt som man kan råka tysta.
Nu så syns dåren och människor kan förstå hur knäpp han är.

Tokig är han allt, men man säger ju rätt mycket när man bränner en helig skrift, tänker jag. Det är rätt mycket attityd och mening i den handlingen, typ.
Jo men det är egentligen ofarligt.
De som är farliga är de som blir arga nog att starta upplopp och skjuta poliser.
Religion får inte bli en förevändning för våld.

Om man skulle ge folk mer lika förutsättningar att klara sig i livet, oberoende av i vilken kommun de råkar vara födda eller hur mycket pengar deras föräldrar tjänar, då skulle fler kunna må bra.
Ja det är ju vad man måste jobba på.
Och det går att göra även lokalt ute i Kommunerna.
Den här tråden innehåller massor med bra förslag på vad som går att göra.

Moderaterna brukar ofta själva säga att det krävs sänkningar av ersättningar för att motivera människor att jobba mer. Så om man vill få riktig sprutt på rika människor som latar sig är det väl bara att fixa.
Jag anser ju att rika människor har ett ansvar att göra bra saker med sina tillgångar. Så att klämma på de lata har jag inget emot.

Så även om man latar sig och inte tjänar en krona på vare sig arbete eller kapital, så har man god förmåga att betala skatt om man har miljoner i tillgångar.
Hur skall det räknas då tycker du?
Fribelopp?
Procentsats?
Pengar i fastighet?
Pengar i företaget man själv och ett antal anställda lever av?
Tänk ett stort, ärvt jordbruk där den samlade skatten för arv och förmögenhet uppgår till någon månadslön efter skatt.
Är det bra?
En granne till mig hade det så att två månadslöner gick till den skatten innan dessa togs bort. Samtliga arvingar bodde på gården.

Waldorf och Reggio Emilia låter ju som skolformer som inspirerat till ditt mittenbarns skolgång. Dvs eget arbete och eget ansvar för eget arbete och eget ansvar för eget lärande.
Nej det barnet gick på Kunskapsskolan.
Där fungerar det inte så men ger en frihet som inte alla barn klarar av. Undervisningen påminner om hur det fungerar på Universitet.

Så är det.
Golvet måste upp.
Först när man är trygg och mår bra kan man utvecklas och lära sig saker.
En liten enkel sak som att servera frukost i skolan kan göra stor skillnad.

Det är inte det som behövs.
Du har hakat upp dig på varifrån som du vill ta pengarna i stället för att nöja dig med att problemet med ett för lågt golv måste lösas.
Om man koncentrerar sig på problemen i stället för att fastna i en krånglig lösning så går det mycket lättare.
Nej, det är inte så att frukost i skolan löser de stora samhällsproblemen som kommer av de enorma och växande ekonomiska klyftorna. Om du vill ha klyftor i samhället så kan du väl erkänna det istället, att du är nöjd med det? Du tycker inte att problemet är att det finns klyftor, så långt kan vi nog vara överens, inte minst för att Ms politik är sådan som ökar sagda klyftor ännu mer.

Jag koncentrerar mig på problemet, som är de extrema och växande klyftorna. Kanske ska vi då rulla tillbaka diskussionen till att inte handla om åtgärder, utan om att klyftorna i sig är skadliga, för du verkar inte hålla med om det, trots att jag presenterat vetenskap som understöder detta.
Det är en dåre som hatar.
Om jag hade brytt mig om alla dårar som hatar mig så hade jag gått under.
Man måste faktiskt sätta sig för god nog för att löpa amok över sådant.
En annan dag så är det annars något viktigt som man kan råka tysta.
Nu så syns dåren och människor kan förstå hur knäpp han är.
Skillnaden är att detta inte är en enskild dåre som hatar just dig eller just mig. Detta är rasism, och rasism är något som har extremt långtgående konsekvenser och är en reell fara för alla de som blir utsatta.
De som är farliga är de som blir arga nog att starta upplopp och skjuta poliser.
Nej, rasism är inte ofarligt. Människor mördas och blir utsatta för mordförsök i Sverige idag endast på grund av deras hudfärg. Människor har sämre jobbutsikter endast på grund av sina namn. Kvinnor får sämre förlossningsvård, hjärtinfakter skickas hem från sjukhus, lönerna är lägre etc. etc. i all oändlighet. Det är inte ofarligt med rasism. Att låta den spridas på detta sätt är farligt.

Paludan provocerar medvetet fram våld från de som är utsatta för rasism för att ytterligare spä på rasismen. När du vänder det till att det är han som är ofarlig och de som kämpar emot är farliga, så är det som att säga att det är kvinnan som är farlig när hon till slut slår tillbaka mot mannen som misshandlar henne, eller i vredesmod slår poliserna som står och ser på. Vi måste sätta Paludan i sitt sammanhang, och upploppen i sitt sammanhang - och där är vi tillbaka där vi började; maktlösa människor tar till våld. Ge pojkarna i orten makt över sina egna liv, genom att aktivt kämpa mot rasismen istället för att rycka på axlarna och kalla den ofarlig, så blir det inga upplopp. Men det verkar inte gå i din värld, där pengar är viktigare än människor.

Jo men det spelar ingen roll om vi inte klarar av vintern.
Det kaos som kan uppstå om allt går åt skogen kan göra att ingen har möjlighet att bry sig om klimatet, det gäller då att överleva för dagen.
Valet har ju inget med vintern 2022-2023 att göra eftersom sittande regering har hand om den saken.

Ur längre tidsperspektiv kan vi inte förlita oss på att elda olja och kol helt enkelt och det är klimatet som är en del i att det håller på att gå åt skogen med energi i Europa, vilket lär påverka våra elpriser framöver dessutom.

Och i längden är det inte hållbart att låta vattenkraften döda fiskar utan att tvinga dem göra omledningar till dem.

Alla lösningar som görs nu måste göras med klimatet och artrikedomen i bakhuvudet, allt annat är totalt vansinne och som att släcka småeldar som i sin tur beror på en skogsbrand man ignorerar. Helt vansinnigt att politiker fullkomligt struntar i klimatproblemen och artdöden, som hel grupp, alla partier mer eller mindre. Ett stort mysterium.

Vad gäller reaktionerna med våld för att han bränt koranen så anser jag att det är totalfel och vill bara vråla GÅ HEM MED ER så att det han gör inte får någon effekt. Det är roligt att mobba när den man mobbar blir rädd och ledsen, fick jag höra av vuxna när jag blev mobbad. Så, sluta reagera då. Att starta upplopp för det här är helfel. Två fel blir inte ett rätt och har aldrig blivit.

Å andra sidan, jag har alltid reagerat när bibliotek har slängt böcker för att de är gamla. Det har ALLTID känts totalfel. Det är en annan människas ord, någons arbete och någons tankar och man slänger dem på brasan för att "göra plats för nya böcker". Detta är mina känslor inför helt vanliga böcker. Att stå på torget och bränna en helig skrift är givetvis då hur många gånger som helst värre. Vad man än tycker om människor som tro och om religioner så är det en gräns man aldrig ska gå över. Om jag ska uttrycka mig milt är det en respektlös och kränkande handling, och jag tar illa vid mig, trots att det inte var Bibeln han brände.

Det borde vara förbjudet, själva brännandet. Kanske inte med straff eller något, men att utföra handlingen, vad vet jag, men själva handlingen borde inte vara tillåten. Han borde plockas bort av polisen vid varje tillfälle.

Haken med barn är ju också att ett år är så oerhört lång tid. För en vuxen är det ju en sak (om än hemsk) att ligga i träda i 5 år) men ett barn går ju från 10-15 under samma tid och förlorar oerhört mycket skola. Det finns väl få skolor där man kan pausa i fem år och sedan starta sexan när man är 15 och gå ut gymnasiet helt utan någon som helst negativ påverkan av pausen när man är 21, det är liksom inte upplagt för det :cry:
Vad jag skulle vilja ha av partierna är ett konkret välgenomtänkt och fungeande förslag på hur vi kommer ned till de 3 månader i kö vi ska ha enligt lag. Jag vill se det nu och genomföras nu. Jag är gräsligt trött på köerna, på att människor till och med glöms bort i köerna! Vården behöver en rejäl förändring, tex, istället för att man drar in på den administrativa personalen och lägger mer administrativt på läkare och sköterskor så ska man göra raka motsatsen, på riktigt alltså. Inte bara prata om att vi skulle behöva göra det.

Det jobbet jag gjorde i veckan är återkommande, men på många ställen kommer det lite i skymundan pga "viktigare" arbetsuppgifter, det innebär också att remisser som kommer bort någonstans i posthanteringen eller liknande får man inte veta förrän man kollar bevakningen säg 3-4 månader senare. (remissen bevakas efter 3 månader). Då har alltså hela vårdgarantitiden gått redan... Det behövs fler som har hand om det här, bättre kontrollsystem och fler tider så att patienter kommer till inom sin vårdgaranti.

När detta är fixat kan vi börja prata om det kanske behövs screening av barn.... Som vanligt har man börjat i fel ände.

Jag koncentrerar mig på problemet, som är de extrema och växande klyftorna. Kanske ska vi då rulla tillbaka diskussionen till att inte handla om åtgärder, utan om att klyftorna i sig är skadliga, för du verkar inte hålla med om det, trots att jag presenterat vetenskap som understöder detta.
Du vill jaga de allra rikaste.
Det i sig själv löser faktiskt inga problem utan är bara svårt och resurskrävande.
Varför du är så fixerad vid det förstår jag faktiskt inte.

Vi vill båda höja golvet för vad som är ett acceptabelt liv. Det löser massor av problem och är definitivt genomförbart.

Låter du månne avundsjuka och missunnsamhet styra dina åsikter. Att det liksom är så oanständigt att vara snuskigt rik så att just själva fenomenet måste motarbetas?

Jag saknar förmåga att vara avundsjuk så jag bryr mig inte om sådant. För det påverkar inte vare sig mig eller dem som behöver en bättre tillvaro.

Liknande trådar

Samhälle Tittar ni på nyheter på TV eller streaming? Själv har jag slutat att titta på nyheter. Jag behöver inte nyheter för att veta att idag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 019
Senast: aiquen
·
Kropp & Själ Kanske ger jag mig ut på farligt vatten nu, men, då får det väl vara så, då. Jag har en längre tid varit sjukskriven på grund av...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 624
Senast: Squie
·
Samhälle Såg att @Görel tipsat om denna på annat håll men den är för intressant att inte få en egen tråd. Intressant i betydelsen hur ett - vad...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 043
Senast: Sirap
·
Skola & Jobb Jag jobbar delade pass och har egentligen ganska många timmar ledigt varje dag - men spenderar dem på att vara trött och stressad över...
2
Svar
30
· Visningar
1 838
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar