Så är det.
Golvet måste upp.
Först när man är trygg och mår bra kan man utvecklas och lära sig saker.
En liten enkel sak som att servera frukost i skolan kan göra stor skillnad.
Det är inte det som behövs.
Du har hakat upp dig på varifrån som du vill ta pengarna i stället för att nöja dig med att problemet med ett för lågt golv måste lösas.
Om man koncentrerar sig på problemen i stället för att fastna i en krånglig lösning så går det mycket lättare.
Nej, det är inte så att frukost i skolan löser de stora samhällsproblemen som kommer av de enorma och växande ekonomiska klyftorna. Om du vill ha klyftor i samhället så kan du väl erkänna det istället, att du är nöjd med det? Du tycker inte att problemet är att det finns klyftor, så långt kan vi nog vara överens, inte minst för att Ms politik är sådan som ökar sagda klyftor ännu mer.
Jag koncentrerar mig på problemet, som är de extrema och växande klyftorna. Kanske ska vi då rulla tillbaka diskussionen till att inte handla om åtgärder, utan om att klyftorna i sig är skadliga, för du verkar inte hålla med om det, trots att jag presenterat vetenskap som understöder detta.
Det är en dåre som hatar.
Om jag hade brytt mig om alla dårar som hatar mig så hade jag gått under.
Man måste faktiskt sätta sig för god nog för att löpa amok över sådant.
En annan dag så är det annars något viktigt som man kan råka tysta.
Nu så syns dåren och människor kan förstå hur knäpp han är.
Skillnaden är att detta inte är en enskild dåre som hatar just dig eller just mig. Detta är rasism, och rasism är något som har extremt långtgående konsekvenser och är en reell fara för alla de som blir utsatta.
Jo men det är egentligen ofarligt.
De som är farliga är de som blir arga nog att starta upplopp och skjuta poliser.
Religion får inte bli en förevändning för våld.
Nej, rasism är inte ofarligt. Människor mördas och blir utsatta för mordförsök i Sverige idag endast på grund av deras hudfärg. Människor har sämre jobbutsikter endast på grund av sina namn. Kvinnor får sämre förlossningsvård, hjärtinfakter skickas hem från sjukhus, lönerna är lägre etc. etc. i all oändlighet. Det är
inte ofarligt med rasism. Att låta den spridas på detta sätt är farligt.
Paludan provocerar medvetet fram våld från de som är utsatta för rasism för att ytterligare spä på rasismen. När du vänder det till att det är han som är ofarlig och de som kämpar emot är farliga, så är det som att säga att det är kvinnan som är farlig när hon till slut slår tillbaka mot mannen som misshandlar henne, eller i vredesmod slår poliserna som står och ser på. Vi måste sätta Paludan i sitt sammanhang, och upploppen i sitt sammanhang - och där är vi tillbaka där vi började; maktlösa människor tar till våld. Ge pojkarna i orten makt över sina egna liv, genom att aktivt kämpa mot rasismen istället för att rycka på axlarna och kalla den ofarlig, så blir det inga upplopp. Men det verkar inte gå i din värld, där pengar är viktigare än människor.