Jultråden 2021

IMG_20211105_172734240.webp

Råkade plocka med en ny liten kompis hem när jag och dottern var på ÖoB förut, lite tidigt, men den var så söt :o Ska få bo i växthuset! :D

Vi gick även bananas på julpyntet och köpte löjliga mängder glitter för att julpynta stallet till första advent :love:

IMG_20211105_172846461.webp

Maken har tydligen uppfattat min julpepp! :laugh::heart Han brukar alltid köpa med lite cider åt mig när han är på systemet.

Han berättade dock att han sagt upp vårt Netflix-konto från början av december... Det går ju inte?! (Vi brukar byta ibland när vi tröttnar) Blinkade lite med ögonen så nu är de fåniga julfilmerna räddade! :cautious:

Jag genomgår min årliga ångest över, ska en ateist/agnostiker fira jul? Det brukar sluta med någon slags halvmesyr där jag hänger upp adventsstjärnor och har köpt en adventskalender till katten. Det blir en liten (kattsäker) plastgran.

Sedan blir det alltid strul eftersom jag har diverse syskon och fäder på olika håll och kanter som alltid bjuder in, när jag egentligen vill vara helt ensam med katten, göra mig ett eget litet julbord som passar mig, ge mig själv och Megara presenter som passar oss. När jag var liten var julen en enorm grej, jag bakade pepparkakor (enligt recept som gått i min mammas släkt i generationer med konjak i, mycket gott!) lussebullar, klenäter, knäck, kola osv. Planerat och köpt julklappar hela hösten osv. Jag är även en sann jultaliban (wow ingen autokorrekt på det ordet), inga lussebullar förrän den 13, glögg och pepparkakor med blåost under december. Likaså nötter, äpplen satsumas. Ingen smakar på julmaten innan den 24, inklusive skinkan. Ok, musten har jag backat lite på och den kan förtäras innan den 24. Likaså kan julgodis ätas from den 20 eller så.

De senaste åren har all julglädje dock försvunnit. Jag blir bara deprimerad av all hetsen i affärerna och det eviga julblasket i öronen - om det någonsin är förståeligt att någon skulle löpa amok är det en stackars ptsd drabbad affärspersonal som tvingats lyssna på Mariah Carey och Carola på loop i två månader.

Dessutom funderar grinchen i mig vilka elräkningar det blir i januari efter ljusorgien i december :angel:
Oavsett vad man tror på eller inte tror på ska det inte påverka om man får eller snarare inte får fira jul.
Julen blir helt enkelt vad man gör den till!
Vill man gå bananas med julpynt, traditioner och hela faserittan så absolut!
Eller om man vill ha det avskalat. Inga presenter, knappt något eller inget pynt.
Oavsett vad att man kan ha en fin tid så här års när allt är mörkt och långt till sommaren.
Så kör på det du tycker känns bäst helt enkelt :heart

Jag fick precis veta att extrabrorsan med familj kommer över jul och tar med sin katt, som är lite yngre än Lillkatten... 2 ungkatter, 3 äldre katter och 1 barn på 4 år, kan bli livat :D Så jag är oerhört lättad vi kommer va hos mamma och hennes sambo! Det är så jag överväger att säga till mamma att skippa granen i år för vår mentala hälsa - men det vore väl att ta bort julkänslan :angel:

Sitter och planlägger belysning för ute och pynt inne. Vi flyttade ju i fjor och hade inte helt någon belysning anpassad för ett hus ^^ Vill ha massa små lampor med varmt gult ljus. Och gran vid entrén, och en... kanske nån liten tomte eller något annat kul. Sitter på Pinterest, Instagram och läser tidningar för massa julinspiration. Har förälskat mig i en handgjord glaskula för typ 300:- ... Bara det att jag är tokigt klumpig, så chansen för att den får ett långt liv = minimal. Glöm småbarnen,, här i huset är det mamman man måste plocka undan ömtåliga saker för 🙈😝

Sitter och planlägger belysning för ute och pynt inne. Vi flyttade ju i fjor och hade inte helt någon belysning anpassad för ett hus ^^ Vill ha massa små lampor med varmt gult ljus. Och gran vid entrén, och en... kanske nån liten tomte eller något annat kul. Sitter på Pinterest, Instagram och läser tidningar för massa julinspiration. Har förälskat mig i en handgjord glaskula för typ 300:- ... Bara det att jag är tokigt klumpig, så chansen för att den får ett långt liv = minimal. Glöm småbarnen,, här i huset är det mamman man måste plocka undan ömtåliga saker för 🙈😝
Jag har ljusslingor längs räcket på träddäcket. Köpte ljusslinga till staketet vid ytterdörren förra året och såg sedan att det blev väldigt märkligt när det var bäckmörkt på andra sidan huset från gatan sett. Så nu har jag köpt ljusslinga även till det staketet så att huset blir lite inramat. Känns som att det kommer bli ngn slinga/ljuspynt varje år, lär väl sluta i amerikansk stil :nailbiting: åtminstone bara vanligt gul/vitt ljus :)

Jag har ljusslingor längs räcket på träddäcket. Köpte ljusslinga till staketet vid ytterdörren förra året och såg sedan att det blev väldigt märkligt när det var bäckmörkt på andra sidan huset från gatan sett. Så nu har jag köpt ljusslinga även till det staketet så att huset blir lite inramat. Känns som att det kommer bli ngn slinga/ljuspynt varje år, lär väl sluta i amerikansk stil :nailbiting: åtminstone bara vanligt gul/vitt ljus :)

Asså det är svårt.! Tror jag har en bild i huvudet också blir det säkert något annat när det är på plats. Sen är det ju en till som kommer med sina idéer (och förstör 😛) här i huset ^^ haha, jag har lite samma tanke, man blir lite hemmablind, så blir det bara mer å mer ljus 🙈

Jag har gjort stora framsteg med julklappsinkop, sa jag tankte dela har om nagon behover inspiration

Till en kompis som kommer att vara mycket pa resande fot med sina studier sa har jag kopt en snygg mattermos fran "Thermos", sa att hon kan ata varm grot pa taget eller gryta till lunch osv.

Till mamma hittils har jag kopt en personlig poncho
https://www.notonthehighstreet.com/theforestandco/product/personalised-striped-border-poncho

Mamma och pappakommer ocksa fa en biljett var till osterlens angtag - detta avgar dock den 11 December, sa kommer bli en tidig julklapp

Funderar ocksa pa presenter till tradgarden/vaxter, inklusive ett bihotelll och en fancy vattenkanna

Jag forsoker ocksa kopa ett gang ullsulor fran Olands gardsfabrik att ha som presenter till nagra vanner, samt nagra extra att ha som "back-up" om jag skulle behova extra present med kort notis! Tankte att de blir snygga "inslagna" bara med ett rott sidensband.
Tyvarr jag jag lite problem med ordern da jag inte bor i Sverige, men hoppas kunna losa detta med fabriken!

Kliar i mig slå in alla julklappar, men lovat mig själv göra när alla kommit :arghh: Saknar en, och är en boj som skickats från USA 25oktober och hoppas innerligt den dyker upp snart.

Liknande trådar

Hemmet Har vi ingen jultråd för i år eller har jag missat den? Idag är det dags att börja julpynta hos mig! Har flyttat så det blir kul med...
19 20 21
Svar
418
· Visningar
14 369
Senast: Lingon
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 024
Senast: Milosari
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 359
Senast: monster1
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 540
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar