Jultråden 2021

Jag besökte Rusta förra veckan och kom hem med en ljusslinga till :rofl: Satte upp den i köksfönstret på måfå för att se hur färgerna såg ut, det är snart en vecka sedan och varken jag eller sambon tycks ha planer på att plocka bort den. Satsar nog på superkitsch och hänger upp en mässingsstjärna tillsammans med slingan när det börjar dra ihop sig mot advent.

Visa bifogad fil 78917

(För att lugna ner discovibbarna något så följde också ett monster-Yankee Candle med grandoft med mig hem från butiken.)
Jag tror jag är för mycket på halloween fortfarande. Funderade alldeles för länge på hur ett Monster-Yankee Candle såg ut innan jag insåg att du menade storleken 🙈🤣

Nu har jag och sambon bjudit in till ett glöggmingel a la öppet hus i December. Det blir en mix av lite familj, jobbkompisar och gamla vänner samt ex. Förutom vår egen häxbryggd till glögg så tänkte jag knåpa ihop lite juligt småplock, lussekatter, pepparkakor, några passande ostar och julmust.
Väntar med spänning på att jultröjorna vi beställde ska komma! :)
Och så längtar jag efter SNÖ!! 🌨⛄

Är det någon som har nån bra beskrivning på att binda dörrkransar? Funderar på att försöka göra en höstig i vass och sen en mer julig med granris. Jag har tittat lite efter beskrivningar men inte fastnat för någon riktigt.

Jag ser fram emot adventstiden, själva julen är mest stressig. Förra året var toppen då jag jobbade på julaftonsmorgonen och sen bara myste med katterna + en kompis :D

Jag har redan spanat in julgardiner och i år ska jag äntligen ha en julgran större än min minigran, har äntligen plats nu när jag flyttat! Kommer dock köpa en i plast för jag har hemska minnen av riktiga granar som stinker piss och barrar nåt kopiöst😅 Har sett Rusta har turkosa julgranskulor, ska definitivt köpa de!! Och guld! Funderar även på de rosa... :angel: Lär få några över så är inne på att hänga några i fönstren också.

Jag blir oftast satt på att göra julgodis men får jag den jul jag vill i år så ska jag inte göra så mycket. 1 el 2 satser knäck och lite fudge. Funderar på att göra egna lussebullar i år också :d och dricka massvis av hallonlakritsglöggen :d

Ska fixa ett halsband med rosett till Lillkatten också, Lilla herrn har redan ett. De lär inte vilja ha på sig de så länge men för ett foto ska de ha det iaf :)

På tal om Rusta var jag där idag. Köpte bara tvättmedel och lite andra förbrukningsvaror. Men kollade in deras julbyar. Så gulliga! Aldrig tidigare har de haft ett sådant stort sortiment på julbyar. Stod länge och kollade in alla detaljerna :D
Blev väldigt sugen på ett stort med tåg i mitten. Men det var över min budget. Sedan vet jag ändå inte var den skulle stå sen hemma oavsett :D

Lyssnade på radio förresten för några timmar sedan. En kvinna var riktigt riktigt upprörd, arg över att de visade något julprogram nu på tv.
Tänkte då på den här tråden :o
Hon var säkert frustrerad över nåt annat och råkade bara bli julprogrammet hon vräkte ur sig om. Är ju mörkt och höst, hur kan man då inte bli glad över varje grej som visar att julen är på gång? :confused::angel:

Såg i en annan tråd rekommendation om icebugs skor och tänker genast är de kan vara fantastiska presenter till mamma och pappa, men jag vet inte om de verkligen fattar/uppskattar dem, så jag känner mig som en tråkig moster eller förälder som köper tråkiga och vettiga presenter :p

Jag genomgår min årliga ångest över, ska en ateist/agnostiker fira jul? Det brukar sluta med någon slags halvmesyr där jag hänger upp adventsstjärnor och har köpt en adventskalender till katten. Det blir en liten (kattsäker) plastgran.

Sedan blir det alltid strul eftersom jag har diverse syskon och fäder på olika håll och kanter som alltid bjuder in, när jag egentligen vill vara helt ensam med katten, göra mig ett eget litet julbord som passar mig, ge mig själv och Megara presenter som passar oss. När jag var liten var julen en enorm grej, jag bakade pepparkakor (enligt recept som gått i min mammas släkt i generationer med konjak i, mycket gott!) lussebullar, klenäter, knäck, kola osv. Planerat och köpt julklappar hela hösten osv. Jag är även en sann jultaliban (wow ingen autokorrekt på det ordet), inga lussebullar förrän den 13, glögg och pepparkakor med blåost under december. Likaså nötter, äpplen satsumas. Ingen smakar på julmaten innan den 24, inklusive skinkan. Ok, musten har jag backat lite på och den kan förtäras innan den 24. Likaså kan julgodis ätas from den 20 eller så.

De senaste åren har all julglädje dock försvunnit. Jag blir bara deprimerad av all hetsen i affärerna och det eviga julblasket i öronen - om det någonsin är förståeligt att någon skulle löpa amok är det en stackars ptsd drabbad affärspersonal som tvingats lyssna på Mariah Carey och Carola på loop i två månader.

Dessutom funderar grinchen i mig vilka elräkningar det blir i januari efter ljusorgien i december :angel:

Jag genomgår min årliga ångest över, ska en ateist/agnostiker fira jul? Det brukar sluta med någon slags halvmesyr där jag hänger upp adventsstjärnor och har köpt en adventskalender till katten. Det blir en liten (kattsäker) plastgran.

Sedan blir det alltid strul eftersom jag har diverse syskon och fäder på olika håll och kanter som alltid bjuder in, när jag egentligen vill vara helt ensam med katten, göra mig ett eget litet julbord som passar mig, ge mig själv och Megara presenter som passar oss. När jag var liten var julen en enorm grej, jag bakade pepparkakor (enligt recept som gått i min mammas släkt i generationer med konjak i, mycket gott!) lussebullar, klenäter, knäck, kola osv. Planerat och köpt julklappar hela hösten osv. Jag är även en sann jultaliban (wow ingen autokorrekt på det ordet), inga lussebullar förrän den 13, glögg och pepparkakor med blåost under december. Likaså nötter, äpplen satsumas. Ingen smakar på julmaten innan den 24, inklusive skinkan. Ok, musten har jag backat lite på och den kan förtäras innan den 24. Likaså kan julgodis ätas from den 20 eller så.

De senaste åren har all julglädje dock försvunnit. Jag blir bara deprimerad av all hetsen i affärerna och det eviga julblasket i öronen - om det någonsin är förståeligt att någon skulle löpa amok är det en stackars ptsd drabbad affärspersonal som tvingats lyssna på Mariah Carey och Carola på loop i två månader.

Dessutom funderar grinchen i mig vilka elräkningar det blir i januari efter ljusorgien i december :angel:
Haha... PTCD- post traumatic Christmas disorder 🙈🎄✨🎶🎶

Jultröjan kom idag!

Bifogade filer

• 20211105_160019.webp
    20211105_160019.webp
    38,2 KB · Visningar: 58

Liknande trådar

Hemmet Har vi ingen jultråd för i år eller har jag missat den? Idag är det dags att börja julpynta hos mig! Har flyttat så det blir kul med...
19 20 21
Svar
418
· Visningar
14 369
Senast: Lingon
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 023
Senast: Milosari
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 359
Senast: monster1
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 533
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar