I mina kretsar, både bland vänner och kollegor, har alla bott ensamma ett gäng år och därmed löst sina egna problem på det sätt som passar bäst. Alla är alltså kapabla att laga mindre prylar, få sitt hemmanätverk att rulla, tapetsera och måla om det skulle vara aktuellt, och ta reda på hur man gör om man behöver göra något nytt någon gång.
Sen lämnar de flesta in tex bil och cykel, för att det är tråkigt, tar tid och man ofta saknar arbetsytor som inte är köksbordet eller vardagsrumsgolvet.
Bilen faller ju också på att det ofta behövs verkstad och specialverktyg för moderna bilar, och däcken måste ofta förvaras på hotell och då ingår byte. Det är liksom inte så smidigt att göra ett oljebyte stående i vägkanten eller i en parkeringsruta om man har hyrd parkering. Garantierna på bilen (eller elcykeln för all del) gäller inte heller om man gör servicen själv.
För mig är skillnaden att det jag anser är kritiskt för jämställdheten i ett förhållande är hur ansvarsbörda och kontinuerlig tidsåtgång ser ut. Därför blir bilar och cyklar marginellt, det är inte en hushållssyssla som tar tid eller kräver samordning (de flesta av mina vänner har inte ens bil, en hel del har inte heller cykel). Den som äger en bil tar själv ansvar för att den är i skick att köra, liksom. Det är inte ett kontinuerligt jobb som behöver pusslas in tillsammans med matlagning, städning och tvätt.
Att klara av sina mer basic tekniska prylar ser jag mer som ett kompetensproblem än som ett jämställdhetsproblem. Det är helt enkelt inte något som existerar på det sättet i mina kretsar så det känns som en icke-fråga. När jag köper en ny dator frågar jag mina mer intresserade vänner om råd, för att det kan bli ett lite bättre val än om jag som är totalt ointresserad ska lägga tid på att kolla. Men jag kan lika gärna göra det själv om det skulle vara så. Sånt tar också mindre än en timme om året i anspråk, så det väger väldigt lätt mot "vad ska vi äta idag"-problemet som måste lösas varje dag.
Om det i en relation är så att den ena parten hela tiden är beroende av den andra för att hen inte själv har kompetens att fatta beslut om sitt eget så skulle jag se det som ett jämställdhetsproblem, men det är så främmande för mig att jag inte ens kan tänka mig att folk i allmänhet lever så nu för tiden?
Hade jag haft barn hade jag tänkt på hur vi som föräldrar kan visa att "alla kan göra allt i hushållet", men nu finns det inga barn i min vardag så jämställdhet för mig handlar om hur ansvar och makt är fördelat mellan de vuxna parterna.