Jämställt förhållande

Fast folk av alla storlekar köper ju kläder så det blir jättekonstigt med en uppdelning i affären baserat på ”normalvikt”?
Edit. Och fett på olika ställen på kroppen har vi ju även som normalviktiga.

Jag tänker att det finns så stor variation inom könen gällande kroppsform att det knappast motiverar separata avdelningar.

Jag håller verkligen inte med dig...
 
Nej. Problemet är att män inte lär sig de rosa sakerna. De blå sakerna, från mitt håll sett, försvinner i stort sett i det urbaniserade samhället. Varför det är just de som försvinner, kan man ju fundera över. Men det är en annan fråga. De allra flesta i Sverige bor ändå i städer.
Mmm iom den här tråden så börjar jag fundera på om det inte på ett sätt beror på att de liksom långsamt glider över från blå till rosa tillsammans med en massa hobbies (och rent av färgerna själva. 1900 Ljusrött för pojkar, ljuvt Ljungfru Maria blått för flickor -1940 rosa för mörkhåriga, blått för ljushåriga- 1980 rosa för flickor -blått uhm svart för pojkar). Så att det rosa liksom anrikar hobbies och arbetsuppgifter + att det läggs till nya hela tiden för att fylla på i luckor som öppnats med tvättmaskiner och diskmaskiner :rofl: medan de blå töms på desamma tills bara dataspel är kvar. Manligheten målar in sig i ett litet sysslolöst hörn då den hela tiden flyr bort från platser som slutar vara 90% manliga, medan bloggar webbsiter och tidningar för kvinnor bara skakar ut ett regn av nytt fräscht att göra och företagen sprider rosa färg o glitter över allt möjligt. Äh med lite tur har jag fel.
 
Senast ändrad:
Varför skulle inte de "rosa" sakerna försvinna precis lika lätt? Jag hade en kollega för 20 år sedan redan som aldrig gjorde nåt "rosa" (men bodde ensam så något lokalt jämställdhetsproblem i stunden fanns inte), alldeles inne i stan i lägenhet.

Det känns som att du är inne på ett spår som fanns förut i tråden, att det är själva omfattningen av insatsen i hemmet som är det enda viktiga. Och jag håller nog inte med.
Delvis inne på samma sak som jag ovan. Min mammas rosa arbetsuppgifter var ju oändligt mycket färre än den genomsnittlige Bukefalarens :) och gick att slarva över ganska kvickt. Våra hem verkar idolisera 50-talet mer än vad de kvinnliga 40-talisterna som bodde i stad och som jag mötte gjorde.

Och det var ju lite så 100 år tidigare också. Jag har en hel bok om hur samhället var tvunget att försöka få rätsida och sysslor till kvinnor när alltfler försvann iom industrialiseringen.
 
Senast ändrad:
Fast folk av alla storlekar köper ju kläder så det blir jättekonstigt med en uppdelning i affären baserat på ”normalvikt”?
Edit. Och fett på olika ställen på kroppen har vi ju även som normalviktiga.

Jag tänker att det finns så stor variation inom könen gällande kroppsform att det knappast motiverar separata avdelningar.
Jag tycker nog att det är ganska olika form oavsett.

Men man kunde önska att urvalet hade möjligheter gällande färg och form som tex kjol osv.
 
Jag tycker nog att det är ganska olika form oavsett.

Men man kunde önska att urvalet hade möjligheter gällande färg och form som tex kjol osv.
Ja alltså, jag menar inte att kvinnor och män ser likadana ut i kroppen, bara att det finns en enorm variation inom båda grupperna vilket ju gör att alla kläder ändå inte passar alla på resp avdelning.
 
Även ”Rosa” saker går finfint att parera med en väldigt bra ekonomi. För egen del känns det inte alls bra att vara beroende av externa aktörer för saker som är återkommande och frekventa. Minst vill man ju ha så detaljerad kunskap att man kan värdera tjänster som erbjuds.

Också viss skillnad på att köpa för att man aldrig lärt sig, inte vet och inte kan, eller för att man hellre gör annat med sin tid just där och då och just då har ekonomi att köpa in tjänsten.
Typiska tjänster som jag köper är däckbyte. Jag ser inget behov sv att värdera olika firmors kompetens i det fallet. Den närmaste, i kvarteret, funkar bra.

Jag växte upp med städhjälp i hemmet och tvätten lämnades bort. Det är också enkelt. Kräver ingen kompetens att välja firma.

Personal i hemmet hela tiden är ju ovanligt, och jag har nog egentligen aldrig stött på det, men jag tänker nog att det enda kvalitetskriteriet är att jag/beställaren blir nöjd. Gillar jag maten, har jag rätt kökspersonal, typ.
 
Varför skulle inte de "rosa" sakerna försvinna precis lika lätt? Jag hade en kollega för 20 år sedan redan som aldrig gjorde nåt "rosa" (men bodde ensam så något lokalt jämställdhetsproblem i stunden fanns inte), alldeles inne i stan i lägenhet.

Det känns som att du är inne på ett spår som fanns förut i tråden, att det är själva omfattningen av insatsen i hemmet som är det enda viktiga. Och jag håller nog inte med.
Nej, jag fattar inte i vilket sammanhang det skulle vara det enda viktiga?
 
Jag betraktar det som en helt oöverstiglig kostnad att ha män omkring mig som byter däck så där tydligt "i egenskap av att vara man". Totalkostnaden för att bara betala närmaste cykelfirma är marginell i jämförelse. Jag undviker den sortens män privat.
Jag tycker det är svindyrt att lämna in cykeln! 😱 Det är ju typ värre än att ta hunden till veterinären!
Bil har jag inte längre men jag bytte gärna själv där också, jag tänker att det beror lite på hur ekonomin ser ut. :)
 
Jag tycker det är svindyrt att lämna in cykeln! 😱 Det är ju typ värre än att ta hunden till veterinären!
Bil har jag inte längre men jag bytte gärna själv där också, jag tänker att det beror lite på hur ekonomin ser ut. :)
Jo, så klart påverkar ens ekonomi vad som känns dyrt. Bil har jag ingen. Jag tänker att cykel är istället för bil för mig, och då är den ju totalt sett väldigt billig. Inga parkeringskostnader, bara en sådan sak!
 
Nej, jag fattar inte i vilket sammanhang det skulle vara det enda viktiga?
Jag läste det som att du ansåg att bara män behövde lära sig behärska fler saker, allt som kodats ”blått” är saker ingen behöver kunna.

Jag tycker nog att livskunskapen jag vill ge till barn brister hos båda könen i det ojämställda samhälle vi lever i, genom dess skeva fördelning.

(Men kanske tolkar jag fel / in för mycket när jag läser det.)
 
Jag läste det som att du ansåg att bara män behövde lära sig behärska fler saker, allt som kodats ”blått” är saker ingen behöver kunna.

Jag tycker nog att livskunskapen jag vill ge till barn brister hos båda könen i det ojämställda samhälle vi lever i, genom dess skeva fördelning.

(Men kanske tolkar jag fel / in för mycket när jag läser det.)
Nej, men det blå som finns kvar på hushållsnivå i ett urbaniserat samhälle är ofta väldigt lite. I praktiken.

Den som sköter däckbytena i ett normalhushåll riskerar inte att slita ut sig på det, om vi säger. Plus att det är lätt och prisvärt att få hjälp med. Paketet matlagning, städning och tvätt, är betydligt svårare att få hjälp med till en hanterlig kostnad.
 
Jag betraktar det som en helt oöverstiglig kostnad att ha män omkring mig som byter däck så där tydligt "i egenskap av att vara man". Totalkostnaden för att bara betala närmaste cykelfirma är marginell i jämförelse. Jag undviker den sortens män privat.
Jo, jag har förstått att du tog väldigt hårt på det. Man får tycka olika :).

Jag är uppvuxen så, det är liksom inget medvetet eller uttalat val från deras sida, det är liksom bara att de fixar det, för de kan. Inte svårare än att jag gör något annat jag kan, istället för att betala någon för det.
Jag skrev att det var 90% av männen i min omgivning som gör det, min man är nog den enda man jag vet som lämnar in cykeln på service och bilen ibland, han byter dock däck och gör mycket annat själv, men ibland lämnar han in.

Sen att flest män kan här, det är ju inte för att jag vill att det ska vara så, men det är så det är, det är inget jag hittat på.
Jag har en kvinnlig kollega som jag är ganska säker på att hon byter både cykel- och bildäck, de andra är jag 98% säker på att de ber sin man eller sina söner allihop, vissa vet jag att de gör det. Mina kvinnliga vänner byter inte heller själva.
 
Jo, jag har förstått att du tog väldigt hårt på det. Man får tycka olika :).

Jag är uppvuxen så, det är liksom inget medvetet eller uttalat val från deras sida, det är liksom bara att de fixar det, för de kan. Inte svårare än att jag gör något annat jag kan, istället för att betala någon för det.
Jag skrev att det var 90% av männen i min omgivning som gör det, min man är nog den enda man jag vet som lämnar in cykeln på service och bilen ibland, han byter dock däck och gör mycket annat själv, men ibland lämnar han in.

Sen att flest män kan här, det är ju inte för att jag vill att det ska vara så, men det är så det är, det är inget jag hittat på.
Jag har en kvinnlig kollega som jag är ganska säker på att hon byter både cykel- och bildäck, de andra är jag 98% säker på att de ber sin man eller sina söner allihop, vissa vet jag att de gör det. Mina kvinnliga vänner byter inte heller själva.
Jag förstår det. Och jag ser egentligen inget skäl för någon att stå ut med det, eller finna sig i det. Jag tror också att det är sådant som bidrar till att fler kvinnor än män lever i städerna, och omvänt.

Jag har såklart sett och hört sådant, men om det kommer nära mig flyttar jag på mig, sas. På privatnivån är det för mig något jag helt enkelt skyddar mig från. Jag väljer annat umgänge.
 
Mmm iom den här tråden så börjar jag fundera på om det inte på ett sätt beror på att de liksom långsamt glider över från blå till rosa tillsammans med en massa hobbies (och rent av färgerna själva. 1900 Ljusrött för pojkar, ljuvt Ljungfru Maria blått för flickor -1940 rosa för mörkhåriga, blått för ljushåriga- 1980 rosa för flickor -blått uhm svart för pojkar). Så att det rosa liksom anrikar hobbies och arbetsuppgifter + att det läggs till nya hela tiden för att fylla på i luckor som öppnats med tvättmaskiner och diskmaskiner :rofl: medan de blå töms på desamma tills bara dataspel är kvar. Manligheten målar in sig i ett litet sysslolöst hörn då den hela tiden flyr bort från platser som slutar vara 90% manliga, medan bloggar webbsiter och tidningar för kvinnor bara skakar ut ett regn av nytt fräscht att göra och företagen sprider rosa färg o glitter över allt möjligt. Äh med lite tur har jag fel.
Jag tycker det delvis stämmer men att orsaken är fel, anledningen är hur män och kvinnor framställs i media.
 
Ja alltså, jag menar inte att kvinnor och män ser likadana ut i kroppen, bara att det finns en enorm variation inom båda grupperna vilket ju gör att alla kläder ändå inte passar alla på resp avdelning.
Jag är inte helt övertygad om det egentligen. De har en tendens till att ha rejält bredare axlar och ha väldigt mycket tjockare nacke-hals även om de är yngre och ganska nätta i övrigt. Om man faktiskt mäter en hel bunt män och kvinnor för att man ska sy kläder så är det en markant skillnad även på män man trodde är lite mindre.

Sedan har de en tendens att lägga på fett inuti buken och kvinnor utanpå, det bara är så vanligen. Så byxor på en rund man får gärna sitta under eller (förr i tiden) över en lite hårdare buk med ganska lite underhudsfett. Medan byxor på en rund kvinna ganska ofta sitter mitt på en mer fluffig och formbar rund mage.

Sedan har du onekligen rätt i att en 175 lång man som inte ser speciellt biffig ut lustigt nog faktiskt har ett större bröstmått än min 160+ lång D kupa. Man tror ju att man borde vara större runt där, men det är så mycket rygg och vidd att det blir mer ändå.
 
Jag förstår det. Och jag ser egentligen inget skäl för någon att stå ut med det, eller finna sig i det. Jag tror också att det är sådant som bidrar till att fler kvinnor än män lever i städerna, och omvänt.

Jag har såklart sett och hört sådant, men om det kommer nära mig flyttar jag på mig, sas. På privatnivån är det för mig något jag helt enkelt skyddar mig från. Jag väljer annat umgänge.

Du får gärna förklara närmare vad du menar, för jag förstår faktiskt inte.
Ska jag då börja betala någon för att tvätta och diska som jag lika gärna kan göra själv?
Varför skulle mitt liv bli bättre för att min pappa och min bror lämnar in cykeln på reparation istället för att fixa det själv när de kan?
Jag säger ju också att jag vill jämna ut detta, men det är liksom inga kvinnor som anmäler sig.
 
Jag är inte helt övertygad om det egentligen. De har en tendens till att ha rejält bredare axlar och ha väldigt mycket tjockare nacke-hals även om de är yngre och ganska nätta i övrigt. Om man faktiskt mäter en hel bunt män och kvinnor för att man ska sy kläder så är det en markant skillnad även på män man trodde är lite mindre.

Sedan har de en tendens att lägga på fett inuti buken och kvinnor utanpå, det bara är så vanligen. Så byxor på en rund man får gärna sitta under eller (förr i tiden) över en lite hårdare buk med ganska lite underhudsfett. Medan byxor på en rund kvinna ganska ofta sitter mitt på en mer fluffig och formbar rund mage.

Sedan har du onekligen rätt i att en 175 lång man som inte ser speciellt biffig ut lustigt nog faktiskt har ett större bröstmått än min 160+ lång D kupa. Man tror ju att man borde vara större runt där, men det är så mycket rygg och vidd att det blir mer ändå.
Det handlar kanske mer om att man inte behöver ange dam respektive herr utan kan skriva bredaxlad , vid nacke eller kurvad stort bröstomfång etc. Man behöver helt enkelt inte koda efter kön utan efter kroppsform istället. Jag har vänner som är biologiska kvinnor som tex alltid handlar byxor på herravdelningen eftersom deras ben och rumpa har en passform som stämmer bättre överens på herrkläderna än på dam. Så det skulle väll öppna för en mer okönad klädstil, så det handlar ju inte om att alla kläder ska ha samma form utan att de helt enkelt sorteras annorlunda och använder en annan nomenklatur.
 

Liknande trådar

Relationer Jag går och funderar och undrar lite om det finns roliga solskenshistorier om relationer som återuppstått? Jag har tex ett ex sen...
2
Svar
22
· Visningar
2 484
Senast: lingonben
·
S
Relationer Hej. Jag har har en relation med en man sedan 21 månader. Väldigt mkt kärlek mellan oss. Vi bor på olika orter men träffas så ofta vi...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
6 737
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 385
Senast: Amha
·
Skola & Jobb Jag vet att detta är en fråga som ligger många varmt om hjärtat och kan förstå varför. Men för mig är det ingen självklarhet. Frågan är...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 889
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp