Jämställt förhållande

Bara för att något görs av fler kvinnor eller män innebär det inte att det är något är kvinnligt eller manligt, det tankesättet är fel och stämmer inte med hur det ser ut i verkligheten. Den utgångspunkten är politisk och handlar om politiskt makt och inte om verkligt liv. Och att försöka tvinga på en norm alla måste följa leder inte till något bra varken i samhället eller för individen.

Jag håller med till del, och tycker att det viktiga är att den skeva könskorrelationen åtgärdas, för att dess konsekvenser är extremt dåliga för oss som samhälle. På nåt sätt måste vi kunna sätta ord på skevheten, men visst kan språkbruk också bli kontraproduktivt.
 
Ja det är ju himla märkligt, men ändå finns det fortfarande kvinnor som låter mannen sköta hela ekonomin och har noll koll på hur man gör, eller som inte kan eller ens vill försöka koppla in sladdarna till tvn eller datorn. Jag tänkte på det senast igår när några av mina kollegor uttryckte att de inte kommer klara av att koppla in ”alla sladdar” på deras skrivbord när vi byter lokaler och alltså har packat ner skärmat osv inför flytt. Det är ju liksom kanske 5-6 olika sladdar (docka, skärm, mus, tangentbord, el, nätverk) och typ omöjligt att göra fel, så helt uppenbart att de inte ens vill prova och utifrån personlighet också uppenbart att det handlar om just kvinnligt/manligt.
Ah, ja nu börjar vi hamna på bekant mark. Jag känner flera män (och ingen kvinna) som kan bygga en dator från småbitar och byta ut grejs inuti dem. Det kan jag inte, jag kan sätta in sladdarna i en dock, hehe. Större datorhaverier lämnar jag kanske lite väl feminint till min man. Alternativet hade varit att köra in datorn till ngn som lagar. De jobbar dock även inom IT så det kan vara ursäktat.

Där är det väldigt traditionellt tyvärr. Det är inte hushållssysslor men tjänster och gentjänster. Jag lagar hans jeans om han ber snällt och han lagar min dator om jag ber snällt.

Jag löste alla dataproblem själv när jag bodde själv och han köpte rätt och slätt nya jeans.

Hushållsekonomi visste jag inte var manligt, jag trodde det var kvinnligt.
 
Ah, ja nu börjar vi hamna på bekant mark. Jag känner flera män (och ingen kvinna) som kan bygga en dator från småbitar och byta ut grejs inuti dem. Det kan jag inte, jag kan sätta in sladdarna i en dock, hehe. Större datorhaverier lämnar jag kanske lite väl feminint till min man. Alternativet hade varit att köra in datorn till ngn som lagar. De jobbar dock även inom IT så det kan vara ursäktat.

Där är det väldigt traditionellt tyvärr. Det är inte hushållssysslor men tjänster och gentjänster. Jag lagar hans jeans om han ber snällt och han lagar min dator om jag ber snällt.

Jag löste alla dataproblem själv när jag bodde själv och han köpte rätt och slätt nya jeans.

Hushållsekonomi visste jag inte var manligt, jag trodde det var kvinnligt.
Jag tycker nog att saker som att koppla in vanliga teknikprylar osv går under hushållssysslor i den här bemärkelsen. Dvs om man köper en ny skärm till datorn så reder man också ut att koppla in sladden som ska gå mellan dator och skärm + elkabel. Det krävs väl ungefär noll förkunskaper utan man behöver bara lyckas hitta uttaget som sladden passar i.

Datorhaverier av mer komplex art är väl någon annan sak, likaså att bygga dator.

Jag är inte särskilt bra på att sy men jag lyckas reda ut enklare saker som att lägga upp byxor (beroende på tyg), lägga upp gardiner osv. Skulle aldrig hjälpa en manlig partner med sånt dock, det kan personen lära sig själv. Min inre feminist gör revolt annars😅
 
Jag är inte särskilt bra på att sy men jag lyckas reda ut enklare saker som att lägga upp byxor (beroende på tyg), lägga upp gardiner osv. Skulle aldrig hjälpa en manlig partner med sånt dock, det kan personen lära sig själv. Min inre feminist gör revolt annars😅

Jag är den som lagar saker i hushållet rent allmänt, så det hjälper jag gärna till med oavsett vad det gäller. Gillar att laga saker och undvika att köpa nytt (ibland inte riktigt balanserat...). Min inre feminist skulle också göra revolt om jag satte gränsen vid textilier.
 
Jag tycker nog att saker som att koppla in vanliga teknikprylar osv går under hushållssysslor i den här bemärkelsen. Dvs om man köper en ny skärm till datorn så reder man också ut att koppla in sladden som ska gå mellan dator och skärm + elkabel. Det krävs väl ungefär noll förkunskaper utan man behöver bara lyckas hitta uttaget som sladden passar i.

Datorhaverier av mer komplex art är väl någon annan sak, likaså att bygga dator.

Jag är inte särskilt bra på att sy men jag lyckas reda ut enklare saker som att lägga upp byxor (beroende på tyg), lägga upp gardiner osv. Skulle aldrig hjälpa en manlig partner med sånt dock, det kan personen lära sig själv. Min inre feminist gör revolt annars😅
Jag håller på att lära mig Sashiko :D det ger oanade möjligheter till att ge sönderfallande jeans, nytt ganska fint liv.

(men har lovat lära min man sy fast småsaker, ungen syr sitt själv.)
 
Brukar säga att är bilen nyare än tidigt 00tal så har den oftast för mycket teknik för mig. Blir det en ny bil för mig någon gång så lutar det åt en Lada, inte mycket tekniskt där inte:D.

Hade fått krupp av att vänta på bärgare mitt ute i ingen stans på en liten grusväg för det inte finns möjlighet att byta själv.

Jag gillar det inte heller men det är ju ett faktum och förmågan att byta ett däck blir då rätt meningslös om det inte finns ett däck att byta till. Sen misstänker jag väl att personer som vägrar lära sig byta däck inte heller skulle öppna instruktionsboken och ta tag i punkasprayen heller?

Oj. Kan detta också ha med landsbygd/stad att göra?
90% av männen i min omgivning skulle nog inte drömma om att lämna in cykeln nånstans. Intressant!

Det är intressant ändå det här tycker jag att det först talas så mkt om rosa och blå saker, men sen verkar det inte finnas några blå saker som kvinnor vill/behöver kunna.

Jag har en elcykel med navmotor, så jag skulle inte plocka isär den om jag vill att den ska rulla bra i fortsättningen. (En ny likadan cykel skulle dessutom kosta mer än min bil. :eek:) Men rent allmänt så är det inte så smidigt att stå på trottoaren eller i parken och försöka fixa saker, och ännu mindre på vardagsrumsgolvet i lägenheten... Sen vet jag inte varför just män skulle vägra lämna in? Jag har inte den typen av män i min närhet, stolthet kring vad "en man ska kunna" känns som drag jag verkligen inte skulle uppskatta. :confused:

Just det här med vilka sysslor som är nödvändiga i ett hushåll och inte är ju hela kärnan i problemet; väldigt få av det som konservativt betraktas som manliga sysslor är nödvändiga eller kontinuerligt återkommande över brädet idag. Därför drar kvinnor ett mycket tyngre lass i hushållen. Därför är det viktigare att män kan tvätta och laga mat än att kvinnor kan byta däck.
 
Jag gillar det inte heller men det är ju ett faktum och förmågan att byta ett däck blir då rätt meningslös om det inte finns ett däck att byta till. Sen misstänker jag väl att personer som vägrar lära sig byta däck inte heller skulle öppna instruktionsboken och ta tag i punkasprayen heller?



Jag har en elcykel med navmotor, så jag skulle inte plocka isär den om jag vill att den ska rulla bra i fortsättningen. (En ny likadan cykel skulle dessutom kosta mer än min bil. :eek:) Men rent allmänt så är det inte så smidigt att stå på trottoaren eller i parken och försöka fixa saker, och ännu mindre på vardagsrumsgolvet i lägenheten... Sen vet jag inte varför just män skulle vägra lämna in? Jag har inte den typen av män i min närhet, stolthet kring vad "en man ska kunna" känns som drag jag verkligen inte skulle uppskatta. :confused:

Just det här med vilka sysslor som är nödvändiga i ett hushåll och inte är ju hela kärnan i problemet; väldigt få av det som konservativt betraktas som manliga sysslor är nödvändiga eller kontinuerligt återkommande över brädet idag. Därför drar kvinnor ett mycket tyngre lass i hushållen. Därför är det viktigare att män kan tvätta och laga mat än att kvinnor kan byta däck.

Håller bara delvis med om det senare, men förstår poängen.
Det är viktigt att förmågan att utföra saker inte är så starkt könskorrelerad som idag, och det gäller åt båda håll.
Däremot är det viktigare att män tvättar och lagar mat än att kvinnor byter däck. (Alltså inte att de bara kan, utan att de även drar ett tillräckligt lass i praktiken)
 

Liknande trådar

Relationer Jag går och funderar och undrar lite om det finns roliga solskenshistorier om relationer som återuppstått? Jag har tex ett ex sen...
2
Svar
22
· Visningar
2 482
Senast: lingonben
·
S
Relationer Hej. Jag har har en relation med en man sedan 21 månader. Väldigt mkt kärlek mellan oss. Vi bor på olika orter men träffas så ofta vi...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
6 735
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 372
Senast: Amha
·
Skola & Jobb Jag vet att detta är en fråga som ligger många varmt om hjärtat och kan förstå varför. Men för mig är det ingen självklarhet. Frågan är...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 884
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp