Jämställt förhållande

Bara för att något görs av fler kvinnor eller män innebär det inte att det är något är kvinnligt eller manligt, det tankesättet är fel och stämmer inte med hur det ser ut i verkligheten. Den utgångspunkten är politisk och handlar om politiskt makt och inte om verkligt liv. Och att försöka tvinga på en norm alla måste följa leder inte till något bra varken i samhället eller för individen.

Jag håller med till del, och tycker att det viktiga är att den skeva könskorrelationen åtgärdas, för att dess konsekvenser är extremt dåliga för oss som samhälle. På nåt sätt måste vi kunna sätta ord på skevheten, men visst kan språkbruk också bli kontraproduktivt.

Ja det är ju himla märkligt, men ändå finns det fortfarande kvinnor som låter mannen sköta hela ekonomin och har noll koll på hur man gör, eller som inte kan eller ens vill försöka koppla in sladdarna till tvn eller datorn. Jag tänkte på det senast igår när några av mina kollegor uttryckte att de inte kommer klara av att koppla in ”alla sladdar” på deras skrivbord när vi byter lokaler och alltså har packat ner skärmat osv inför flytt. Det är ju liksom kanske 5-6 olika sladdar (docka, skärm, mus, tangentbord, el, nätverk) och typ omöjligt att göra fel, så helt uppenbart att de inte ens vill prova och utifrån personlighet också uppenbart att det handlar om just kvinnligt/manligt.
Ah, ja nu börjar vi hamna på bekant mark. Jag känner flera män (och ingen kvinna) som kan bygga en dator från småbitar och byta ut grejs inuti dem. Det kan jag inte, jag kan sätta in sladdarna i en dock, hehe. Större datorhaverier lämnar jag kanske lite väl feminint till min man. Alternativet hade varit att köra in datorn till ngn som lagar. De jobbar dock även inom IT så det kan vara ursäktat.

Där är det väldigt traditionellt tyvärr. Det är inte hushållssysslor men tjänster och gentjänster. Jag lagar hans jeans om han ber snällt och han lagar min dator om jag ber snällt.

Jag löste alla dataproblem själv när jag bodde själv och han köpte rätt och slätt nya jeans.

Hushållsekonomi visste jag inte var manligt, jag trodde det var kvinnligt.

Ah, ja nu börjar vi hamna på bekant mark. Jag känner flera män (och ingen kvinna) som kan bygga en dator från småbitar och byta ut grejs inuti dem. Det kan jag inte, jag kan sätta in sladdarna i en dock, hehe. Större datorhaverier lämnar jag kanske lite väl feminint till min man. Alternativet hade varit att köra in datorn till ngn som lagar. De jobbar dock även inom IT så det kan vara ursäktat.

Där är det väldigt traditionellt tyvärr. Det är inte hushållssysslor men tjänster och gentjänster. Jag lagar hans jeans om han ber snällt och han lagar min dator om jag ber snällt.

Jag löste alla dataproblem själv när jag bodde själv och han köpte rätt och slätt nya jeans.

Hushållsekonomi visste jag inte var manligt, jag trodde det var kvinnligt.
Jag tycker nog att saker som att koppla in vanliga teknikprylar osv går under hushållssysslor i den här bemärkelsen. Dvs om man köper en ny skärm till datorn så reder man också ut att koppla in sladden som ska gå mellan dator och skärm + elkabel. Det krävs väl ungefär noll förkunskaper utan man behöver bara lyckas hitta uttaget som sladden passar i.

Datorhaverier av mer komplex art är väl någon annan sak, likaså att bygga dator.

Jag är inte särskilt bra på att sy men jag lyckas reda ut enklare saker som att lägga upp byxor (beroende på tyg), lägga upp gardiner osv. Skulle aldrig hjälpa en manlig partner med sånt dock, det kan personen lära sig själv. Min inre feminist gör revolt annars😅

Jag är inte särskilt bra på att sy men jag lyckas reda ut enklare saker som att lägga upp byxor (beroende på tyg), lägga upp gardiner osv. Skulle aldrig hjälpa en manlig partner med sånt dock, det kan personen lära sig själv. Min inre feminist gör revolt annars😅

Jag är den som lagar saker i hushållet rent allmänt, så det hjälper jag gärna till med oavsett vad det gäller. Gillar att laga saker och undvika att köpa nytt (ibland inte riktigt balanserat...). Min inre feminist skulle också göra revolt om jag satte gränsen vid textilier.

Jag tycker nog att saker som att koppla in vanliga teknikprylar osv går under hushållssysslor i den här bemärkelsen. Dvs om man köper en ny skärm till datorn så reder man också ut att koppla in sladden som ska gå mellan dator och skärm + elkabel. Det krävs väl ungefär noll förkunskaper utan man behöver bara lyckas hitta uttaget som sladden passar i.

Datorhaverier av mer komplex art är väl någon annan sak, likaså att bygga dator.

Jag håller på att lära mig Sashiko :D det ger oanade möjligheter till att ge sönderfallande jeans, nytt ganska fint liv.

(men har lovat lära min man sy fast småsaker, ungen syr sitt själv.)

Brukar säga att är bilen nyare än tidigt 00tal så har den oftast för mycket teknik för mig. Blir det en ny bil för mig någon gång så lutar det åt en Lada, inte mycket tekniskt där inte:D.

Hade fått krupp av att vänta på bärgare mitt ute i ingen stans på en liten grusväg för det inte finns möjlighet att byta själv.

Jag gillar det inte heller men det är ju ett faktum och förmågan att byta ett däck blir då rätt meningslös om det inte finns ett däck att byta till. Sen misstänker jag väl att personer som vägrar lära sig byta däck inte heller skulle öppna instruktionsboken och ta tag i punkasprayen heller?

Oj. Kan detta också ha med landsbygd/stad att göra?
90% av männen i min omgivning skulle nog inte drömma om att lämna in cykeln nånstans. Intressant!

Det är intressant ändå det här tycker jag att det först talas så mkt om rosa och blå saker, men sen verkar det inte finnas några blå saker som kvinnor vill/behöver kunna.

Jag har en elcykel med navmotor, så jag skulle inte plocka isär den om jag vill att den ska rulla bra i fortsättningen. (En ny likadan cykel skulle dessutom kosta mer än min bil. :eek:) Men rent allmänt så är det inte så smidigt att stå på trottoaren eller i parken och försöka fixa saker, och ännu mindre på vardagsrumsgolvet i lägenheten... Sen vet jag inte varför just män skulle vägra lämna in? Jag har inte den typen av män i min närhet, stolthet kring vad "en man ska kunna" känns som drag jag verkligen inte skulle uppskatta. :confused:

Just det här med vilka sysslor som är nödvändiga i ett hushåll och inte är ju hela kärnan i problemet; väldigt få av det som konservativt betraktas som manliga sysslor är nödvändiga eller kontinuerligt återkommande över brädet idag. Därför drar kvinnor ett mycket tyngre lass i hushållen. Därför är det viktigare att män kan tvätta och laga mat än att kvinnor kan byta däck.

Jag gillar det inte heller men det är ju ett faktum och förmågan att byta ett däck blir då rätt meningslös om det inte finns ett däck att byta till. Sen misstänker jag väl att personer som vägrar lära sig byta däck inte heller skulle öppna instruktionsboken och ta tag i punkasprayen heller?

Jag har en elcykel med navmotor, så jag skulle inte plocka isär den om jag vill att den ska rulla bra i fortsättningen. (En ny likadan cykel skulle dessutom kosta mer än min bil. :eek:) Men rent allmänt så är det inte så smidigt att stå på trottoaren eller i parken och försöka fixa saker, och ännu mindre på vardagsrumsgolvet i lägenheten... Sen vet jag inte varför just män skulle vägra lämna in? Jag har inte den typen av män i min närhet, stolthet kring vad "en man ska kunna" känns som drag jag verkligen inte skulle uppskatta. :confused:

Just det här med vilka sysslor som är nödvändiga i ett hushåll och inte är ju hela kärnan i problemet; väldigt få av det som konservativt betraktas som manliga sysslor är nödvändiga eller kontinuerligt återkommande över brädet idag. Därför drar kvinnor ett mycket tyngre lass i hushållen. Därför är det viktigare att män kan tvätta och laga mat än att kvinnor kan byta däck.

Håller bara delvis med om det senare, men förstår poängen.
Det är viktigt att förmågan att utföra saker inte är så starkt könskorrelerad som idag, och det gäller åt båda håll.
Däremot är det viktigare att män tvättar och lagar mat än att kvinnor byter däck. (Alltså inte att de bara kan, utan att de även drar ett tillräckligt lass i praktiken)

Jag har känt kvinnor som inte ens kan/vill skruva upp en gardinstång liksom..
Det gör inte jag 😅. Men ska lära mig.

Sen är det dumt att försöka dela in saker i manliga och kvinnliga, väldigt få saker är det. Resultatet blir tvärtemot vad man säger sig vilja uppnå
Jag håller med @sjoberga här i svaren till dig :).

Det är ju bara att gå in i valfri klädaffär idag som ett exempel så ser vi vad som anses okej för kvinnor att ha på sig och vad som anses okej för män att ha på sig. Varför inte bara en stor klädaffär där alla kan välja och vraka? Detsamma gäller barnavdelningarna förstås.

Sen vet jag inte varför just män skulle vägra lämna in? Jag har inte den typen av män i min närhet, stolthet kring vad "en man ska kunna" känns som drag jag verkligen inte skulle uppskatta. :confused:
Jag menade som en kostnadsfråga, varför lämna in när man kan själv. Och för att fler män kan själva idag.

Just det här med vilka sysslor som är nödvändiga i ett hushåll och inte är ju hela kärnan i problemet; väldigt få av det som konservativt betraktas som manliga sysslor är nödvändiga eller kontinuerligt återkommande över brädet idag.

Jag tänker som såhär, ifall ingen av oss gör det är det ju ok. Om jag som kvinna ringer min man när jag fått punka på bilen blir det en jämställdhetsfråga. Hade båda ringt bärgare istället så vore det fine.

Det är ju bara att gå in i valfri klädaffär idag som ett exempel så ser vi vad som anses okej för kvinnor att ha på sig och vad som anses okej för män att ha på sig. Varför inte bara en stor klädaffär där alla kan välja och vraka? Detsamma gäller barnavdelningarna förstås.
Vad är inte okej kläder idag för kvinnor?

Svaret på din fråga är att om det vore en bra sak med enbart unisex borde väl kvinnor redan idag handla hälften av sina kläder inne på herravdelningen och hälften på dam? Så svårt är det inte och ingen, absolut ingen skulle bry sig. Men det räcker med att titta i trådarna på forumet för att se hur viktigt det är för de allra flesta att ha kläder som är synligt gjorda för kvinnor.

Jag menade som en kostnadsfråga, varför lämna in när man kan själv. Och för att fler män kan själva idag.

Tja, för att det är trist att stå ute i regnet och skruva, och för att jag tjänar mer på en timme på jobbet än det kostar att lämna in den på cykelverkstan som finns inom gångavstånd?

Skulle jag laga själv skulle jag få åka och köpa ny slang och det skulle ta massa tid från saker som jag hellre gör. Hade jag haft en cykel som ofta fick punktering hade jag säkert tänkt annorlunda, men det har hänt en gång på de sex år jag bott här (och jag kan som sagt ändå inte byta framdäcket själv pga motorn).

Jag fattar inte heller varför det skulle vara fler män än kvinnor som kan sånt? Jag tror inte jag känner en enda person som är så inkapabel att ta reda på hur något funkar att de inte skulle kunna byta en slang på en vanlig cykel om de faktiskt behövde? :confused:

Jag tänker som såhär, ifall ingen av oss gör det är det ju ok. Om jag som kvinna ringer min man när jag fått punka på bilen blir det en jämställdhetsfråga. Hade båda ringt bärgare istället så vore det fine.

Jag ser det inte på något sätt som ett jämställdhetsproblem om det bara är den ena parten i ett förhållande som kan lösa en grej som händer typ aldrig. Det kommer alltid uppstå situationer där man kanske måste hitta extern hjälp, vad det nu kan vara. Problemet ligger i om det är en strukturell snedfördelning i ansvar/arbetsbörda/resurser eller om någon, baserat på kön, vägrar lära sig saker när behovet dyker upp. Att alla måste kunna precis allt är en halmgubbe i sammanhanget.

Håller bara delvis med om det senare, men förstår poängen.
Det är viktigt att förmågan att utföra saker inte är så starkt könskorrelerad som idag, och det gäller åt båda håll.
Däremot är det viktigare att män tvättar och lagar mat än att kvinnor byter däck. (Alltså inte att de bara kan, utan att de även drar ett tillräckligt lass i praktiken)

Ja, att sysslor slutar vara så löjligt genuskodade som de i många kretsar fortfarande är idag är ju nästa steg, och det enda rimliga i längden.

Jag tänker att det är dit vi vill komma. Men i dagsläget om det får "bli som det blir" tar kvinnor mycket mer ansvar över hem och barn, vilket blir ett problem.

Oj. Kan detta också ha med landsbygd/stad att göra?
90% av männen i min omgivning skulle nog inte drömma om att lämna in cykeln nånstans. Intressant!

Det är intressant ändå det här tycker jag att det först talas så mkt om rosa och blå saker, men sen verkar det inte finnas några blå saker som kvinnor vill/behöver kunna.
Nej. Problemet är att män inte lär sig de rosa sakerna. De blå sakerna, från mitt håll sett, försvinner i stort sett i det urbaniserade samhället. Varför det är just de som försvinner, kan man ju fundera över. Men det är en annan fråga. De allra flesta i Sverige bor ändå i städer.

Men OM ens hushåll nu måste fixa både rosa och blå saker, så bör man försöka få dem alla ljuslila genom att fördela dem. Det kan inte finnas många som har en så stor privat fordonspark att däckbyten och service tar lika mycket tid som matfixandet och städning och annat hushållsfix.

Om fordonsparken är en del av den ena partens jobb/företag, är det ju just det. Då återstår de privata arbetsuppgifterna att fördela.

Vad gäller kläder till barn håller jag helt med dig - de behöver inte vara åtskilda baserat på kön. Vad gäller män/kvinnor däremot så har vi ju ganska olika kroppsform? Kvinnor tenderar att ha markerad midja, lite större rumpa och har bröst medan män oftast har rak och platt kroppsform, liten rumpa och bredare axlar. Då är det ganska praktiskt att ha klädaffärerna sorterade efter modell, kan jag tycka. Unisexkläder kan ju då ha en egen avdelning, lämpligen.

Vad gäller kläder till barn håller jag helt med dig - de behöver inte vara åtskilda baserat på kön. Vad gäller män/kvinnor däremot så har vi ju ganska olika kroppsform? Kvinnor tenderar att ha markerad midja, lite större rumpa och har bröst medan män oftast har rak och platt kroppsform, liten rumpa och bredare axlar. Då är det ganska praktiskt att ha klädaffärerna sorterade efter modell, kan jag tycka. Unisexkläder kan ju då ha en egen avdelning, lämpligen.
eller smala ben, bredare axlar och en stor mage. Medan kvinnor ofta lägger vikt på rumpa, lår, byst och mage men ofta in i samma utstående variant som män får. Så raka och platta vet jag inte om män är direkt.

Nej. Problemet är att män inte lär sig de rosa sakerna. De blå sakerna, från mitt håll sett, försvinner i stort sett i det urbaniserade samhället. Varför det är just de som försvinner, kan man ju fundera över. Men det är en annan fråga. De allra flesta i Sverige bor ändå i städer.

Men OM ens hushåll nu måste fixa både rosa och blå saker, så bör man försöka få dem alla ljuslila genom att fördela dem. Det kan inte finnas många som har en så stor privat fordonspark att däckbyten och service tar lika mycket tid som matfixandet och städning och annat hushållsfix.

Om fordonsparken är en del av den ena partens jobb/företag, är det ju just det. Då återstår de privata arbetsuppgifterna att fördela.

Varför skulle inte de "rosa" sakerna försvinna precis lika lätt? Jag hade en kollega för 20 år sedan redan som aldrig gjorde nåt "rosa" (men bodde ensam så något lokalt jämställdhetsproblem i stunden fanns inte), alldeles inne i stan i lägenhet.

Det känns som att du är inne på ett spår som fanns förut i tråden, att det är själva omfattningen av insatsen i hemmet som är det enda viktiga. Och jag håller nog inte med.

Du pratar om överviktiga, jag pratar om normalviktiga 🤷‍♀️
Fast folk av alla storlekar köper ju kläder så det blir jättekonstigt med en uppdelning i affären baserat på ”normalvikt”?
Edit. Och fett på olika ställen på kroppen har vi ju även som normalviktiga.

Jag tänker att det finns så stor variation inom könen gällande kroppsform att det knappast motiverar separata avdelningar.

Nej där hade jag nog gärna velat ha ett klart svar om huruvida det förstör däcket eller ej. Förstör det däcket är det ju mycket billigare att ringa sitt larmbolag som hette Falck men som nu heter gud vet vad. Sedan gissar jag att sprejen går ut förr eller senare, fick precis veta att brandsprutor gör det :) (så den i bilen är nog körd)

Liknande trådar

Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 062
Senast: monster1
·
Skola & Jobb Ja rubriken sög, kom inte på något bättre. Där jag jobbar har man nu krävt att alla ska fylla i sina kroppsmått i vårt system. Detta...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
8 228
Senast: soom
·
Relationer Jag går och funderar och undrar lite om det finns roliga solskenshistorier om relationer som återuppstått? Jag har tex ett ex sen...
2
Svar
22
· Visningar
2 538
Senast: lingonben
·
S
Relationer Hej. Jag har har en relation med en man sedan 21 månader. Väldigt mkt kärlek mellan oss. Vi bor på olika orter men träffas så ofta vi...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
6 932
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar