Jämställt förhållande

Fast jag tänkte på det där att "klara sig själv". T ex få punka långt ute i skogen, om man då klarar sig själv eller inte. Var mer så jag tänkte.

Ja, jag har nog haft lite otur där. Varit med (passagerare vid två) om tre punkteringar, varav en efter att jag haft punka-kurs med pappa.
En av dem var när vi fick punka jag och min kompis ute i skogen några månader efter att jag fått körkort. Kändes bra att kunna fixa det själv då!
Jag tycker det finns ett glapp mellan män och kvinnor där som jag gärna sett att det var mindre.

Jag tycker definitivt att det är vettigt att kunna och något som borde vara mer eller mindre krav för körkort, men det gör inte att det kan användas som argument som "syssla". Det hjälper ju inte en partner ett dugg i vardagen att den andre kan byta ett däck om man står ensam ute vid vägen?

Jag byter alltid ut 50däcket och lägger i ett vanligt. Var glad när jag skulle från Högakusten till Göteborg och fick punka i höjd med Sandviken att det inte var ett litet 50 däck med så många mil kvar.

På de nyare bilarna finns det inte ens plats att ha ett däck. De kommer med punkaspray och man förväntas använda sin assistansförsäkring annars. Jag har ett riktigt extrahjul i min bil, men den är ju mer än 15 år gammal. De senaste två tjänstebilarna (XC60 och S60) har bara haft punkaspray.
 
Det här är ju typiska exempel på saker som händer väldigt sällan och inte är en del av de flesta människors vardag längre. Nya bilar har oftast inte ens reservdäck, och väldigt många människor har däckhotell med byte inte för att man inte vet hur man gör utan för att man bor så att förvaring och däckbyte blir oerhört opraktiskt. En knapp timme om året (om man gör det själv) är inte på långa vägar jämförbart med vardagssysslor.

Hur ofta får folk förresten punktering? Jag har kört bil på skruttiga vägar i 25 år och aldrig haft punka och tror inte ens att jag hört att någon av mina vänner skulle ha drabbats av det någonsin heller? :confused:

Och @strawberrysylt

Jag har aldrig fått punktering eller varit med om att få det, eller hört vänner prata om det. (Bara på cykel. Då går jag hem.) Det är inte ett problem som jag behöver ha beredskap för för att klara mig själv. (Dessutom har jag en försäkring som räddar mig, betald med egenhändigt tjänade pengar. De "blå" kunskaperna behövs så himla sällan.)
 
Jag har kört bil i 30 år och haft 13 punkteringar (på privat bil). Samtliga 13 utom en hände 2000-2007 när jag jobbade som utvecklare av däcktryckssystem. Sen var min ödeskvot fylld. Vanligast har spik, skruv eller hästskosöm varit.

Karma! :rofl:
Jag tycker att jag borde ha drabbats av något med tanke på hur mycket stökiga stallplaner, dåligt underhållna vägar, och glassplitterfyllda parkeringar jag kört på, men jag istället spenderat väldigt mycket tid på strulande trycksensorer genom åren :down: (BMW från 2015, Volvo från 2017 och den senaste var en Renault från 2021.)
 
Karma! :rofl:
Jag tycker att jag borde ha drabbats av något med tanke på hur mycket stökiga stallplaner, dåligt underhållna vägar, och glassplitterfyllda parkeringar jag kört på, men jag istället spenderat väldigt mycket tid på strulande trycksensorer genom åren :down: (BMW från 2015, Volvo från 2017 och den senaste var en Renault från 2021.)
Jag är inte ansvarig för det senare, jag var med och uppfann och utvecklade system som var sensorlösa, det som sen blivit de facto standard på majoriteten av marknaden. Just för att de är mycket billigare i produktion och aldrig går sönder, och inte hänger med däcken eller hjulen.

Volvo och Renault var bland de senare på bollen.

Jag skulle må lätt dåligt om jag inte klarade av att hantera en punktering och på min Seat från 2017 finns fortfarande ett riktigt nödhjul. Samtidigt som det säkert finns många andra situationer som jag inte kan lösa som är lika sannolika ungefär.
 
Det är inte självklart att män jag känner skiftar däck själva, eller har körkort. Och byta vet man väl hur man gör i teorin men i praktiken har vi stått en kvinna o två män o ringt bärgare på det för ingen vågade sparka till fälgkorset (den gången var jag hemma och tänkte sätta på ett gammalt vinterdäck för att köra till däckhotellet på). Lite oavsett har de flesta bilar inget reservdäck numera. (jag har en tub med meningslös sörja som antagligen förstör däcket för evigt om jag sprutar in den.) (pappa har nog inte skiftat ett däck sedan jag var 12 och vi fick punktering)

Oj!
Det här känns för mig som om det beror på vår man bor?
Stad/landsbygd menar jag.
Jag känner inte igen mig i det där, bor på en mindre ort.


Jag tycker definitivt att det är vettigt att kunna och något som borde vara mer eller mindre krav för körkort, men det gör inte att det kan användas som argument som "syssla". Det hjälper ju inte en partner ett dugg i vardagen att den andre kan byta ett däck om man står ensam ute vid vägen?
Det tycker jag med.

Och för min partner hade det absolut spelar roll, för hade jag fått punka och inte kunnat fixa själv hade jag ju ringt till honom. Eller pappa.

Och @strawberrysylt

Jag har aldrig fått punktering eller varit med om att få det, eller hört vänner prata om det. (Bara på cykel. Då går jag hem.) Det är inte ett problem som jag behöver ha beredskap för för att klara mig själv. (Dessutom har jag en försäkring som räddar mig, betald med egenhändigt tjänade pengar. De "blå" kunskaperna behövs så himla sällan.)

Hur är det med punka på cykeln då? Kan ni (alltså alla, inte bara du) fixa det?
Det skulle ju vi kvinnor kunna fixa så barnen såg att kvinnor kan?
 
Hur är det med punka på cykeln då? Kan ni (alltså alla, inte bara du) fixa det?
Det skulle ju vi kvinnor kunna fixa så barnen såg att kvinnor kan?
Det saknar betydelse, det som däremot spelar roll är vilken ingång man kan ge till olika utbildningsvägar. Samt ett hälsosamt leverne. Och en stabil och trygg uppväxt.
 
Då tycker vi lite olika :).
Och det ena utesluter ju inte det andra tänker jag.
Barn genomskådar det direkt att det görs för att det är gängse norm och inte för mamman själv vill byta däck eller vad det nu är och särskilt inte om hon inte är särskilt bra på det. Det barnet lär sig är att det är socialt viktigt att följa jämställdhetsnormen men att det egentligen är fel.

Bättre är att skippa det här med kön och bara göra det som behöver göras, sen om det är pappan eller mamman är strunt samma, barnen lär sig att göra saker oavsett vilken "könskodning" sakerna påstås ha och oavsett vilken av föräldrarna som visar.

Det är min erfarenhet i varje fall :)
 
Barn genomskådar det direkt att det görs för att det är gängse norm och inte för mamman själv vill byta däck eller vad det nu är och särskilt inte om hon inte är särskilt bra på det. Det barnet lär sig är att det är socialt viktigt att följa jämställdhetsnormen men att det egentligen är fel.

Bättre är att skippa det här med kön och bara göra det som behöver göras, sen om det är pappan eller mamman är strunt samma, barnen lär sig att göra saker oavsett vilken "könskodning" sakerna påstås ha och oavsett vilken av föräldrarna som visar.

Det är min erfarenhet i varje fall :)
Det är inte min. Ofta tänds ett intresse när man lär sig saker och en nöjdhet över att behärska saker. Även om man inte ”ville”.
 
Det är inte min. Ofta tänds ett intresse när man lär sig saker och en nöjdhet över att behärska saker. Även om man inte ”ville”.
Det här förstår jag inte, om det är så så vill man. Att man sen kanske inte är så bra i början är en annan sak, färdigheten lär komma om intresset finns.
 
Det här förstår jag inte, om det är så så vill man. Att man sen kanske inte är så bra i början är en annan sak, färdigheten lär komma om intresset finns.
Ibland är det gynnsamt att tvinga sig över den där normerade gränsen som sitter i ryggmärgen sen generationer. Eller andra gränser.

Och rätt ofta är det också gynnsamt att lära sig saker trots att det saknas vilja och intresse, när det finns ett behov.
 
Barn genomskådar det direkt att det görs för att det är gängse norm och inte för mamman själv vill byta däck eller vad det nu är och särskilt inte om hon inte är särskilt bra på det. Det barnet lär sig är att det är socialt viktigt att följa jämställdhetsnormen men att det egentligen är fel.

Bättre är att skippa det här med kön och bara göra det som behöver göras, sen om det är pappan eller mamman är strunt samma, barnen lär sig att göra saker oavsett vilken "könskodning" sakerna påstås ha och oavsett vilken av föräldrarna som visar.

Det är min erfarenhet i varje fall :)

Oj, ja jag vet inte hur det är med det, har inga barn.
Jag vill själv lära mig meka bil och ville själv lära mig byta däck på bil och cykel så jag är kanske inte så strikt normföljande ändå.
Men jag tycker det vore bra om fler kvinnor kunde om så "bara" för sin egen skull.

Tänker du lika kring t ex städ och matlagning?

🙂
 
Senast ändrad:
På de nyare bilarna finns det inte ens plats att ha ett däck. De kommer med punkaspray och man förväntas använda sin assistansförsäkring annars. Jag har ett riktigt extrahjul i min bil, men den är ju mer än 15 år gammal. De senaste två tjänstebilarna (XC60 och S60) har bara haft punkaspray.
Brukar säga att är bilen nyare än tidigt 00tal så har den oftast för mycket teknik för mig. Blir det en ny bil för mig någon gång så lutar det åt en Lada, inte mycket tekniskt där inte:D.

Hade fått krupp av att vänta på bärgare mitt ute i ingen stans på en liten grusväg för det inte finns möjlighet att byta själv.
 
Här svärs det varje år att det inte finns något bra ställe att lyfta min bil när däcken ska bytas. Jag kan byta däck på bilen, men jag vill inte. Sen är frågan om jag hade hittat stället när det överhuvudtaget går att lyfta bilen, då det är väldigt mycket plast...
 
Oj, ja jag vet inte hur det är med det, har inga barn.
Jag vill själv lära mig meka bil och ville själv lära mig byta däck på bil och cykel så jag är kanske inte så strikt normföljande ändå.
Men jag tycker det vore bra om fler kvinnor kunde om så "bara" för sin egen skull.

Tänker du lika kring t ex städ och matlagning?

🙂
Självklart, det finns ingen skillnad där. När man gör det för att man vill och för att klara saker själv överför man det till barnen och om man också ger dem möjlighet till det och låter dem få ansvar, "kan själv" tycker jag är viktigt.

Saker som byta däck på bil eller cykel, laga mat osv. det finns liksom inget könskodat eller könsnormerat med det som säger att det är manligt eller kvinnligt, det är saker som behöver göras om man vill ha mat eller cykla.
 
Oj!
Det här känns för mig som om det beror på vår man bor?
Stad/landsbygd menar jag.
Jag känner inte igen mig i det där, bor på en mindre ort.



Det tycker jag med.

Och för min partner hade det absolut spelar roll, för hade jag fått punka och inte kunnat fixa själv hade jag ju ringt till honom. Eller pappa.



Hur är det med punka på cykeln då? Kan ni (alltså alla, inte bara du) fixa det?
Det skulle ju vi kvinnor kunna fixa så barnen såg att kvinnor kan?
Det kan ingen av oss. Det är ju mycket meckigare än bilen. Och det är lätt att gå med cykeln till närmaste cykelverkstad.
 

Liknande trådar

Relationer Jag går och funderar och undrar lite om det finns roliga solskenshistorier om relationer som återuppstått? Jag har tex ett ex sen...
2
Svar
22
· Visningar
2 482
Senast: lingonben
·
S
Relationer Hej. Jag har har en relation med en man sedan 21 månader. Väldigt mkt kärlek mellan oss. Vi bor på olika orter men träffas så ofta vi...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
6 731
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 372
Senast: Amha
·
Skola & Jobb Jag vet att detta är en fråga som ligger många varmt om hjärtat och kan förstå varför. Men för mig är det ingen självklarhet. Frågan är...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 884
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Valp 2025
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp