Fast jag tänkte på det där att "klara sig själv". T ex få punka långt ute i skogen, om man då klarar sig själv eller inte. Var mer så jag tänkte.
Ja, jag har nog haft lite otur där. Varit med (passagerare vid två) om tre punkteringar, varav en efter att jag haft punka-kurs med pappa.
En av dem var när vi fick punka jag och min kompis ute i skogen några månader efter att jag fått körkort. Kändes bra att kunna fixa det själv då!
Jag tycker det finns ett glapp mellan män och kvinnor där som jag gärna sett att det var mindre.
Jag tycker definitivt att det är vettigt att kunna och något som borde vara mer eller mindre krav för körkort, men det gör inte att det kan användas som argument som "syssla". Det hjälper ju inte en partner ett dugg i vardagen att den andre kan byta ett däck om man står ensam ute vid vägen?
Jag byter alltid ut 50däcket och lägger i ett vanligt. Var glad när jag skulle från Högakusten till Göteborg och fick punka i höjd med Sandviken att det inte var ett litet 50 däck med så många mil kvar.
På de nyare bilarna finns det inte ens plats att ha ett däck. De kommer med punkaspray och man förväntas använda sin assistansförsäkring annars. Jag har ett riktigt extrahjul i min bil, men den är ju mer än 15 år gammal. De senaste två tjänstebilarna (XC60 och S60) har bara haft punkaspray.