Ja jag har ju det "problemet", väldigt kvinnliga hobbies. Tex lagar jag kläder, har precis lärt mig sticka och virka, brodera och tycker det är kul.
Samtidigt, så få verkar göra det idag att det nästan är mindre kvinnligt och mer mögligt?
Tänker att jag kanske till våren får snickra mig en bänk eller något för att jämna ut mig. Det borde gå precis som det går att lära sig sticka. (med stöd från kunskaper från träslöjden såklart precis som syslöjden o mamma för stickning. Jag valde ändå alltid träslöjd om jag kunde).
"som tur är" verkar min hobby trädgård som jag trodde var extremkvinnlig ha visat sig vara manlig enligt tråden. Där ser man, jag har onekligen noterat att få kvinnliga grannar någonsin vattnat en blomma eller klippt en häck, bara manliga och undrat över det. Men nu vet jag.
Men på hobbies (förutom stickning och virkning) vräker ju samhället och faktiskt i mycket männen ut sig själva (genom att tex håna söner) från sina områden och möjliga hobbies. Flera självklart manliga områden eller självklart neutrala områden anses numera unikt kvinnliga (av bla män).
Iom det så blir det ju svårt att försöka vara på de områden som männen tillåter sig själva/samhället och reklamen tillåter männen behålla
det är så lite kvar.
Bakning är ju väldigt manligt, bagaren och sockerbagaren är män. Det är hemmabakandet som är kvinnligt.
Teckna älskar jag och många ser ju det märkligt nog som feminint trots att många konstnärer varit manliga och det borde vara hypermanligt, eller såklart helst neutralt. Det verkar som att samhället försöker göra en hård flickig konnotering på det konstnärliga och hårdhänt baxa bort pojkar från det. Läsa samma sak, kunde vara könsneutralt eller manligt men samhället försöker välta bort pojkar från deras rättmätiga böcker med milt våld.
(Så hästar, hundar, teckna, baka, laga mat, läsa, skriva, väva tunga gobelänger, guldsticka (brodera) osv osv är områden som manliga män och samhällets reklammakare och TV-producenter verkar försöka trycka bort pojkar från och måla in dem i ett litet hörn av bilar, bygga terass och dataspel. Och träsnideri som är det enda konstnärliga som är kvar verkar ännu mycket mer omodernt än stickning tyvärr. Jobbig sits för dem, smalt hörn.)
Nåja jag kompenseras av en man som är pysslig och läser, skriver, målar annat än väggar och har hobbies
eftersom han är nörd.