Jämställt förhållande

Jag håller med flera andra om just däckbyte. Det är inte särskilt dyrt med däckhotell och skifte på verkstad, de flesta behöver inte kunna det.

Punka händer ju extremt sällan, jag har varit med om det en gång på mina 29 år med körkort. Tror de flesta hellre ringer assistans i det läget, oavsett kön. Iaf tidigare hade jag fri assistans sålänge jag servade bilen varje år, minns inte om det gäller längre dock.
Det är intressant ändå det här tycker jag att det först talas så mkt om rosa och blå saker, men sen verkar det inte finnas några blå saker som kvinnor vill/behöver kunna.
Det är ju det som är en del av problemet. ”Blå” saker är generellt sällansaker eller har blivit saker som vi generellt betalar andra för att göra.
Fast lite finns ju kvar, som gräsklippning, skruva upp enkla saker hemma, byta proppar och glödlampor osv.
Jag har känt kvinnor som inte ens kan/vill skruva upp en gardinstång liksom..
 
Har inte mina på hotell utan hemma och finns inget intresse av att byta på andra än till kunder som har däcken hos dom vid högsäsong (är ju knappt dom som har sina däck på hotell som kan få tid). Undantag däckskiftarna som inte byter på hästtransport men erbjuder hotell på vissa ställen.
Så är det inte här. Inte särskilt svårt att få tid och det finns typ tusen däckverkstäder (känns det som iaf).
 
Oj!
Det här känns för mig som om det beror på vår man bor?
Stad/landsbygd menar jag.
Jag känner inte igen mig i det där, bor på en mindre ort.


Hur är det med punka på cykeln då? Kan ni (alltså alla, inte bara du) fixa det?
Det skulle ju vi kvinnor kunna fixa så barnen såg att kvinnor kan?

Ja, vuxit upp mitt i en av Sveriges större städer. Mamma hade inte bil när jag var liten, har fortfarande inte en. Inga "manliga uppgifter" utfördes i vårt hem och få "kvinnliga uppgifter" Homemaking var inte mammas hobby. Jag är som sagt faktiskt väldigt osäker på vilka de "manliga uppgifterna" i en hyreslägenhet utan bil är. Finns de?

Jag tycker killar som har en grej för bilar är lite speciella, dvs man noterar det. Även de män som har en grej för bilar verkar inte alla gräva runt i dem.

Jag har sagt flera gånger i tråden att jag känner nog typ en "manligman" som kan meka en bil och en som kanske kan göra det. Två som kan meka cyklar, en av dem överlappar. Jag känner inget "par som bygger en terass" och ingen kvinna som "byter gardiner" det är ett buke/mediefenomen för mig.

Jag kan inte fixa punka på min cykel. Som liten kunde jag bära eller dra min cykel till cykelreparatören på under 10 minuter (som visste vad jag hette :sneaky:) det var billigt att fixa punka. Numera måste jag köra i 20 minuter för att fixa punka så jag har tagit reda på hur man gör och väntar nu på tillfälle att testa om jag kan. Min man hävdar att han kan fixa punka på cykel, men jag har aldrig sett det och han har aldrig uttryckt en önskan om att få göra det istället för att jag kör cykeln till reparatören. Ungen får punka ganska ofta.

Jag kan fixa kedjan och bromsarna på en cykel vanligen o skruva lite på den. Typ byta trampor.
 
Ja, vuxit upp mitt i en av Sveriges större städer. Mamma hade inte bil när jag var liten, har fortfarande inte en. Inga "manliga uppgifter" utfördes i vårt hem och få "kvinnliga uppgifter" Homemaking var inte mammas hobby. Jag är som sagt faktiskt väldigt osäker på vilka de "manliga uppgifterna" i en hyreslägenhet utan bil är. Finns de?

Jag tycker killar som har en grej för bilar är lite speciella, dvs man noterar det. Även de män som har en grej för bilar verkar inte alla gräva runt i dem.

Jag har sagt flera gånger i tråden att jag känner nog typ en "manligman" som kan meka en bil och en som kanske kan göra det. Två som kan meka cyklar, en av dem överlappar. Jag känner inget "par som bygger en terass" och ingen kvinna som "byter gardiner" det är ett buke/mediefenomen för mig.

Jag kan inte fixa punka på min cykel. Som liten kunde jag bära eller dra min cykel till cykelreparatören på under 10 minuter (som visste vad jag hette :sneaky:) det var billigt att fixa punka. Numera måste jag köra i 20 minuter för att fixa punka så jag har tagit reda på hur man gör och väntar nu på tillfälle att testa om jag kan.

Punka på cykel händer så sällan för mig att jag definitivt tar den en cykelverkstad istället!
 
Jag tror att alla borde testa att bo själv några år innan man flyttar ihop med någon. Då blir man tvungen att lära sig byta proppar, om man inte har automatsäkringar, betala sina egna räkningar och byta glödlampor. Låter otroligt märkligt att det skulle vara någon sorts manlig syssla. :confused:
 
När det gäller hur man servar sin cykel är det något som borde läras ut i skolan och allmänt borde cykling propageras för mycket mer. Nu är normen att barn skjutsas till skola och fritidsaktiviteter, den borde vara att cykla är det normala.
 
Punka på cykel händer så sällan för mig att jag definitivt tar den en cykelverkstad istället!
Smart!

Har bara kommit på två hakar med det på sistone. Ungens cykel har vuxit till normalstor så den är svår att få in i bilen och det tar en hel lunch hemmajobbandes att lösa punkan. Det problemet skulle lösts om någon glad cykelverkstad skulle kunna slå sig ned här i stans näst största stadsdel. Kommunen vräkte precis den ende.

Om man cyklar någon mil i riktning bort från stan och får punka blir det jättejobbigt att ringa taxi, bättre ha med grejs. (har hänt en gång att jag fick cykla hem en mil och hämta bilen för att hämta mamma + hennes cykel)
 
Sen är det dumt att försöka dela in saker i manliga och kvinnliga, väldigt få saker är det. Resultatet blir tvärtemot vad man säger sig vilja uppnå
 
När det gäller hur man servar sin cykel är det något som borde läras ut i skolan och allmänt borde cykling propageras för mycket mer. Nu är normen att barn skjutsas till skola och fritidsaktiviteter, den borde vara att cykla är det normala.

Det kan jag hålla med om, samtidigt som det inte är tillgängligt för alla. Men ändå mycket värt att lära sig, för någon gång i någon period framöver i livet är det trots allt tillgängligt för de flesta och tröskeln blir så mycket lägre om man vet mer.
 
Smart!

Har bara kommit på två hakar med det på sistone. Ungens cykel har vuxit till normalstor så den är svår att få in i bilen och det tar en hel lunch hemmajobbandes att lösa punkan. Det problemet skulle lösts om någon glad cykelverkstad skulle kunna slå sig ned här i stans näst största stadsdel. Kommunen vräkte precis den ende.

Om man cyklar någon mil i riktning bort från stan och får punka blir det jättejobbigt att ringa taxi, bättre ha med grejs. (har hänt en gång att jag fick cykla hem en mil och hämta bilen för att hämta mamma + hennes cykel)

Vi har en i närheten och rör oss aldrig över så stora avstånd att man inte kan leda cykeln dit eller hem.
 
Sen är det dumt att försöka dela in saker i manliga och kvinnliga, väldigt få saker är det. Resultatet blir tvärtemot vad man säger sig vilja uppnå

Men det är ju exakt vad som hänt genom tider och fortfarande händer utan att vi behöver göra det själva explicit. Fördelningen av ansvar och aktiviteter är extremt könskorrelerad fortfarande. Jag är helt okej med att låta bli att explicit dela upp och bara aktivt arbeta med att komma åt balansering av den fördelning som är de facto. Även om det kan bli svårt att göra det på ett bra sätt, om man inte alls får diskutera det i termer av könskorrelation.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag tror att alla borde testa att bo själv några år innan man flyttar ihop med någon. Då blir man tvungen att lära sig byta proppar, om man inte har automatsäkringar, betala sina egna räkningar och byta glödlampor. Låter otroligt märkligt att det skulle vara någon sorts manlig syssla. :confused:
Njaej? Jag bodde själv tills jag var 30, i massa olika lägenheter och kan inte direkt minnas att jag bytte någon propp. Jag tror jag gjort det en gång på landet. Här har jag smätt lite med automatsäkringar dock.

Men jag håller ändå med om att det är bra att bo själv några år.
 
Men det är ju exakt vad som hänt genom tider och fortfarande händer utan att vi behöver göra det själva explicit. Fördelningen av ansvar och aktiviteter är extremt könskorrelerad fortfarande. Jag är helt okej med att låta bli att explicit dela upp och bara aktivt arbeta med att komma åt balansering av den fördelning som är de facto. Även om det kan bli svårt att göra det på ett bra sätt, om man inte alls får diskutera det i termer av könskorrelation.
Bara för att något görs av fler kvinnor eller män innebär det inte att det är något är kvinnligt eller manligt, det tankesättet är fel och stämmer inte med hur det ser ut i verkligheten. Den utgångspunkten är politisk och handlar om politiskt makt och inte om verkligt liv. Och att försöka tvinga på en norm alla måste följa leder inte till något bra varken i samhället eller för individen.
 
Njaej? Jag bodde själv tills jag var 30, i massa olika lägenheter och kan inte direkt minnas att jag bytte någon propp. Jag tror jag gjort det en gång på landet. Här har jag smätt lite med automatsäkringar dock.

Men jag håller ändå med om att det är bra att bo själv några år.
Har nog mycket med att göra om man är uppvuxen på landet och särskilt på en gård eller i en stad skulle jag tro. På en gård är det så mycket som behöver göras av allehanda saker.
 
Har nog mycket med att göra om man är uppvuxen på landet och särskilt på en gård eller i en stad skulle jag tro. På en gård är det så mycket som behöver göras av allehanda saker.
Onekligen. Jag kan ju göra landet saker som hugga ved, hugga med lie, (pappa kan ta ned träd och ta vindfällen) tända eld i eldstaden, skura golv osv. Men inget meka.
 
Jag tror att alla borde testa att bo själv några år innan man flyttar ihop med någon. Då blir man tvungen att lära sig byta proppar, om man inte har automatsäkringar, betala sina egna räkningar och byta glödlampor. Låter otroligt märkligt att det skulle vara någon sorts manlig syssla. :confused:
Ja det är ju himla märkligt, men ändå finns det fortfarande kvinnor som låter mannen sköta hela ekonomin och har noll koll på hur man gör, eller som inte kan eller ens vill försöka koppla in sladdarna till tvn eller datorn. Jag tänkte på det senast igår när några av mina kollegor uttryckte att de inte kommer klara av att koppla in ”alla sladdar” på deras skrivbord när vi byter lokaler och alltså har packat ner skärmat osv inför flytt. Det är ju liksom kanske 5-6 olika sladdar (docka, skärm, mus, tangentbord, el, nätverk) och typ omöjligt att göra fel, så helt uppenbart att de inte ens vill prova och utifrån personlighet också uppenbart att det handlar om just kvinnligt/manligt.
 
Har nog mycket med att göra om man är uppvuxen på landet och särskilt på en gård eller i en stad skulle jag tro. På en gård är det så mycket som behöver göras av allehanda saker.

Jag tror det också. Jag är uppvuxen i hyresrätt i stan och har alltid bott i hyresrätt i stan. Det är mycket jag inte kan som anses naturligt att kunna för en person som alltid bott i eget hus på landet. Men jag har fullt förtroende för min egen förmåga att lösa det om jag nån gång skulle köpa hus. På landet blir det aldrig! Finns inget intresse från min sida att vara beroende av bilen till allt! Älskar att kunna gå/cykla till det mesta!
 
På landet blir det aldrig! Finns inget intresse från min sida att vara beroende av bilen till allt! Älskar att kunna gå/cykla till det mesta!
Jag bor på landet och cyklar till allt, ställde av bilen för den användes inte. Och oavsett avstånd. Det är bara när större saker behöver transporteras som en bil lånas in.
 

Liknande trådar

Relationer Jag går och funderar och undrar lite om det finns roliga solskenshistorier om relationer som återuppstått? Jag har tex ett ex sen...
2
Svar
22
· Visningar
2 482
Senast: lingonben
·
S
Relationer Hej. Jag har har en relation med en man sedan 21 månader. Väldigt mkt kärlek mellan oss. Vi bor på olika orter men träffas så ofta vi...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
6 735
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 372
Senast: Amha
·
Skola & Jobb Jag vet att detta är en fråga som ligger många varmt om hjärtat och kan förstå varför. Men för mig är det ingen självklarhet. Frågan är...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 884
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp