Knöl bakom örat

parellikusken

Trådstartare
Jag har en rund knöl bakom örat, spottkörteln?, som svullnar upp och smärtar emellanåt och gjort så då och då under ett par år.
Inte tänkt på det så mycket förrän för någon vecka sedan då jag började googla på det.
Nu nojar jag enormt över spottkörtelcancer, såklart.

Är det värt att kontakta vården om det eller är det bättre att jag jobbar på min oro?

Kan inte riktigt släppa det.

Ja!

Det vanligaste är dock inte spottkörtelcancer utan godartade (benigna) förändringar som tex pleomorft adenom eller Whartins tumör, samt så klart även sialoadenit (inflammation pga spottkörtelsten). Att det sitter bakom örat får mig att tänka på att det sannolikt rör sig om parotiskörteln.

Det som sannolikt kommer hända om du tar kontakt med vården är att du får göra ett ultraljud, få en remiss till ÖNH-mottagningen och att man sticker i svullnaden med en tunn nål och skickar materialet för diagnos 😊

Ja!

Det vanligaste är dock inte spottkörtelcancer utan godartade (benigna) förändringar som tex pleomorft adenom eller Whartins tumör, samt så klart även sialoadenit (inflammation pga spottkörtelsten).

Det som sannolikt kommer hända om du tar kontakt med vården är att du får göra ett ultraljud, få en remiss till ÖNH-mottagningen och att man sticker i svullnaden med en tunn nål och skickar materialet för diagnos 😊
Tack för svaret, då ringer jag vårdcentralen imorgon.

Jag har en rund knöl bakom örat, spottkörteln?, som svullnar upp och smärtar emellanåt och gjort så då och då under ett par år.
Inte tänkt på det så mycket förrän för någon vecka sedan då jag började googla på det.

Är det värt att kontakta vården om det eller är det bättre att jag jobbar på min oro?

jag brukar få det av nån anledning när jag börjat bli förkyld. Kan ”klia” sönder det. Sen återkommer det nästa gång jag blir förkyld.

Om du menar precis bakom örat så får jag också så ibland, det kommer och går. Har en liten knöl nu faktiskt! Kan också få i örsnibben ibland. Märkligt men har inte tänkt så mycket på det. Inte fel att kolla upp om man är orolig dock 😊

Om du menar precis bakom örat så får jag också så ibland, det kommer och går. Har en liten knöl nu faktiskt! Kan också få i örsnibben ibland. Märkligt men har inte tänkt så mycket på det. Inte fel att kolla upp om man är orolig dock 😊
Ja, precis, en knöl bakom örat son kommer och går. Typ bakom örsnibben.
Känns bra att kolla upp det nu när jag börjat noja.

Vad lustigt, jag noterade idag att jag var öm precis bakom öronsnibben. Jag är hypokondriskt lagd och får inte lov att googla, men jag håller faktiskt på att bli förkyld, och då svullnar ju allt möjligt upp :)

Ja!

Det vanligaste är dock inte spottkörtelcancer utan godartade (benigna) förändringar som tex pleomorft adenom eller Whartins tumör, samt så klart även sialoadenit (inflammation pga spottkörtelsten). Att det sitter bakom örat får mig att tänka på att det sannolikt rör sig om parotiskörteln.

Parotiskörteln sitter framför örat :)

Man har en del lymfkörtlar bakom örat. Jag skulle kontakta vården och kolla upp det 🙂

Min dotter har upptäckt samma lilla hårda knöl precis nedanför /bakom örat. En bit ovanför lymfkörtlarna, så det är inte dem. En under/bakom varje öra. Vi har googlat (...) och hittat många med samma knölar och som aldrig fått nåt svar på vad det rör sig om. Nu ska hon ut och resa i nåt år eller två och vi funderar över om hon snabbt borde kolla upp detta, först.

Jag har nu ringt vårdcentralen och pratat med en sköterska där som inte lät så orolig. Hon sa att om det var något allvarligt så borde inte knölen variera i storlek och bli min.
Men hon skulle skicka ärendet till läkarna så skulle jag få en tid skickad till mig om ett par veckor.

Känns lugnande. 😊

Min dotter har upptäckt samma lilla hårda knöl precis nedanför /bakom örat. En bit ovanför lymfkörtlarna, så det är inte dem. En under/bakom varje öra. Vi har googlat (...) och hittat många med samma knölar och som aldrig fått nåt svar på vad det rör sig om. Nu ska hon ut och resa i nåt år eller två och vi funderar över om hon snabbt borde kolla upp detta, först.
Man har ett litet benutskott precis bakom örat. Processus mastoideus. Kan det vara den hon känner? 🙂

Ja jag tror det är värt, hade en sådan som liten och visade skolsköterskan. Hon drog in skolläkaren i det hela och ett möte till och han kollade väldigt noga, det var bara en svullen lymfkörtel och ingen fara tydligen. Men iom att de verkade ta det på allvar då (för länge sedan) så låter det väl bra att kontakta vården.

Jag har nu ringt vårdcentralen och pratat med en sköterska där som inte lät så orolig. Hon sa att om det var något allvarligt så borde inte knölen variera i storlek och bli min.
Men hon skulle skicka ärendet till läkarna så skulle jag få en tid skickad till mig om ett par veckor.

Känns lugnande. 😊
Ah ja min varierade inte just då.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 051
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 116
Senast: Raderad medlem 68338
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 603
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
5 425
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hanhundar och löptikar
  • Nosework-tråden