Fibusen
Trådstartare
Det låter ju lite misstänkt iaf. En vettig läkare kommer att fråga om familjehistorian så det kan ju vara bra att ha kollat upp med dem.
I mitt fall är det pappa, farmor, moster samt morfarsmor som jag vet om. Det är ju en autoimmun sjukdom och något av det första min magläkare frågade var om jag har reumatism i släkten just för att autoimmuna sjukdomar gärna följs åt (jag själv har flera och jag misstänker att det funnits Crohns i tidigare generationer också för det är tydligen flera som haft perniciös anemi vilket är ett symptom på Crohns).
Ja, jag hoppas att få träffa en annan läkare… Jag frågade en himla massa frågor men fick bara till svar att det inte funkar så, utan att det är reumatism. Bl.a. när jag frågade om det är möjligt att det är någon ledinflammation som bara är tillfällig, och sen försvinner den och aldrig mer kommer tillbaka. Men det gick inte, utan då är det ledgångsreumatism. Jag sa att sänkan är ju ändå bra, och är det verkligen en inflammation då, men det viftade hon bara bort med att det kan dröja innan det syns på sänkan, men jag tycker ju att det värsta är över? Om jag haft inflammation under dessa snart tre veckor så borde det väll ha varit synligt på sänkan nu? Jag vet inte om det var språkförståelsen som brast eller om det verkligen är så att får man ont i alla leder en omgång så är det reumatism? Jag själv tycker det låter knepigt….
Proverna ser ju bra ut, men jag har ju haft fruktansvärt ont. Idag är det som igår, stel, men gör inte så ont. Går stöppligt liksom och känns som om lederna är väldigt stumma, men jag har inte ont-ont. Tidigare så har det gjort så ont så jag har varit gråtfärdig. Jag har verkligen inte kunnat röra mig. Nu rör jag mig fullt ut, men det tar emot och det tar lite tid, men det är inte pga smärta utan för att det är stelt bara. Precis som det kan kännas i en led innan den knakar till, att det tar stopp mer, bara att dom inte knakar till och att det inte släpper som det brukar när dom knäcks. Axelleden är väll den som känns mest fortfarande om jag höjer armarna, även om fingrarna är stelare idag så gör dom iallafall inte ont, bara mindre funktion i dom.