Jämställt förhållande

Varför vill man ha bort kön från kläder? För den absoluta majoriteten är vilken kön man har den viktigaste identiteten och kläder man bär ligger väldigt nära en som person så det är liksom inget konstigt eller fel med att man väljer kläder utifrån det i normalfallet. Sen beror det såklart på vilka kläder, köper man t.ex. ett gummistövlar för att vandra i är unisex naturligt.

Det är så det sett ut i alla samhällen under alla tider över hela jorden och att då utifrån politiska normer försöka tvinga fram en ändring, vad är bra med det?
Fast det vore väl jättetrevligt om alla helt enkelt kunde få välja utefter vad de tycker är snyggt och bekvämt? Om en som identifierar sig som man gärna väljer klänning skulle det inte vara någonting märkligt - eller om en identifierar sig som kvinna och väljer en kostym (som inte är figursydd eller har kjol). Det tar inte ifrån någon en könsidentitet.
 
Tror det är mer nu, 300 till 400 kr ungefär och sen tillkommer all tid det tar att frakta fram och tillbaka till cykelverkstaden.

Att laga själv tar mindre än tio minuter och då får man dessutom en kolla av däck och annat på köpet.
Något sådant tror jag. Sedan vet man inte heller om de kan hjälpa omedelbart. När jag pajade växelgrunkan på bakdäcket tog det en vecka innan jag fick tillbaka cykeln - samt att det kostade drygt 1500 spänn.
Hade jag kunnat göra det själv hade jag kunnat cykla så snart jag fick tag på delen som behövde bytas. Jag tänker med andra ord lära mig.
 
Fast det vore väl jättetrevligt om alla helt enkelt kunde få välja utefter vad de tycker är snyggt och bekvämt? Om en som identifierar sig som man gärna väljer klänning skulle det inte vara någonting märkligt - eller om en identifierar sig som kvinna och väljer en kostym (som inte är figursydd eller har kjol). Det tar inte ifrån någon en könsidentitet.
Till en del gör det det, hade vi gått nakna hade ju inte kläder haft betydelse men även inom naturfolk är kroppsutsmyckningar beroende på kön. Den absoluta majoriteten av människor vill ha det så och dagens samhälle är det ingen som bryr sig om en kvinna köper herrkläder, det är helt valfritt, det omvända är lite mera problematiskt för det är oftast kopplat till annat också.
 
Huh? typ 200 kr punka?
Jag tror vår cykelservice är dyrare. Visserligen har jag aldrig lämnart in för just punktering men pengarna tickar verkligen snabbt där, och det är inte säkert de har tid att göra det omedelbums heller. Då står jag där utan cykel. Bättre fixa själv.
 
Till en del gör det det, hade vi gått nakna hade ju inte kläder haft betydelse men även inom naturfolk är kroppsutsmyckningar beroende på kön. Den absoluta majoriteten av människor vill ha det så och dagens samhälle är det ingen som bryr sig om en kvinna köper herrkläder, det är helt valfritt, det omvända är lite mera problematiskt för det är oftast kopplat till annat också.
Kopplat till annat? Vad är annat?
 
Något sådant tror jag. Sedan vet man inte heller om de kan hjälpa omedelbart. När jag pajade växelgrunkan på bakdäcket tog det en vecka innan jag fick tillbaka cykeln - samt att det kostade drygt 1500 spänn.
Hade jag kunnat göra det själv hade jag kunnat cykla så snart jag fick tag på delen som behövde bytas. Jag tänker med andra ord lära mig.
Ett hundra procents medhåll :) Skall man cykla mera är det nästan ett måste att själv kunna serva tycker jag.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Till en del gör det det, hade vi gått nakna hade ju inte kläder haft betydelse men även inom naturfolk är kroppsutsmyckningar beroende på kön. Den absoluta majoriteten av människor vill ha det så och dagens samhälle är det ingen som bryr sig om en kvinna köper herrkläder, det är helt valfritt, det omvända är lite mera problematiskt för det är oftast kopplat till annat också.
Fast det är ju inget besvär att köra på det för den som fortfarande vill ha det så. Jag ser liksom inte problemet i att göra allt okej. En klänning blir inte mindre kvinnlig för att män kan bära den också.
Det som skapar problem är när det är så könat att det inte är okej att "gå över gränsen" och det är det vi gärna kunde övervinna tycker jag.
Det finns absolut tillfällen där det ses snett på kvinnor eller andra som väljer kläder som är manligt kodade, särskilt inom klädkoder vid traditionella tillställningar.
 
Arbetskläder är väl ofta unisex? ändå tycker jag att folk verkar klaga hela tiden över att det liksom inte går att få plats i som kvinna utan att ta ngra storlekar stort och rulla upp benen? Skyddsvästar för poliser var ju ett arbetsmiljöproblem för att de var unisex-för män, dvs farliga och skyddade inte så väl och skavde. Militären verkar också ha haft problem med att saker inte var skurna för kvinnor, speciellt verkligen viktiga saker som skyddsvästar, men ändå verkade passa majoriteten män. Eftersom militären och polisen inte tycker att uniform är att dö för så försöker de ju ändra så att saker ska passa kvinnor.

Det har ju också varit en sak för feminismen att övertyga om att även den kvinnliga formen hos de som har den ska få ta plats i arbetskläder och skyddskläder. Även om det självklart finns kvinnor som inte har några som helst problem med unisexkläder. (jag är verkligen inte en av dem, jag kan inte handla någonting på herravdelningen)
Jag tyckte jag var jättetydlig med att man inte skulle ta bort kläder för olika former utan döpa om dom. Unisex = klädesplagg för en enda form. Jag förordar varken unisex eller onesize fits all eller att alla kroppar ska se likadana ut. Snarare skulle jag vilja se en större bred på former bland kläder. Tex så är det ju väldigt svårt att hitta kläder som passar en storbystad person eller en person med stor rumpa, vilken könskodad avdelning man än handlar på. Men för mig kan det lika gärna heta vid stuss och smal midja, som damjeans (vilka ändå inte har särskilt vid stuss eller smal midja.
 
Senast ändrad:
Till en del gör det det, hade vi gått nakna hade ju inte kläder haft betydelse men även inom naturfolk är kroppsutsmyckningar beroende på kön. Den absoluta majoriteten av människor vill ha det så och dagens samhälle är det ingen som bryr sig om en kvinna köper herrkläder, det är helt valfritt, det omvända är lite mera problematiskt för det är oftast kopplat till annat också.
Mycket nyfiken på vad du menar med "annat" på slutet i din text.
 
Jo det har du rätt i, jag menade vardagskläder.
Fast även där ser vi det rätt ofta, särskilt bland små/halvstora barn. Blått och tufft är inte okej för tjejer och i de olika avdelningarna är det en Enorm skillnad.
Det var en användare för bara någon sida sedan som beskrev kompisens förvåning när hon var på väg in på herravdelningen för att köpa jeans. Jag tror det förekommer betydligt oftare än vi tänker på det.

Varje gång vi beställer unifromer måste jag sepcifikt be om herrmodell också till exempel, för jag vägrar ha figursytt... men det antas att det är det jag ska ha på mig.
 
Min erfarenhet av föräldralediga män börjar nånstans 1990. Men jag har nog lite ovanligt vettiga kollegor kanske.
På 90-talet var det dock fortfarande vanligt (vanligast?) att man bodde hos pappa varannan helg bara, och resten av tiden hos mamma. Jag hade faktiskt en stor konflikt med min egen mamma om det efter att jag och mitt ex hade separerat. För oss var det självklart att vårt gemensamma barn skulle bo 50/50 hos mamma och pappa (efter att han slutat amma helt) och det är dessutom vad forskningen säger är bäst för barnet. Men jag blev skammad som bara den för att jag inte "tog mitt barn" mest (eh det är inte mitt, det är vårt barn...). Numrera verkar det tack och lov rätt ovanligt att man inte delar lika med boendet efter separation, de fall jag kännet till som är annorlunda beror på en riktigt kass mamma och en pappa som gått upp i rök.
 
Jag tycker inte att folk utanför relationen har någon som helst rätt att ha en åsikt om den så länge de som ingår i relationen är nöjda med arbetsfördelningen och livsstilen.

Generellt sett borde folk sköta sitt i högre grad och sluta ha en massa åsikter om personer som väljer att leva på annat sätt än de själva.
Fast nä. Inte när man har barn. Samhällets förväntningar på kvinnor i barnafödande ålder påverkar kvinnors situation negativt. Ju fler par som "av fri vilja" väljer att spä på detta, desto sämre går det för kvinnor i stort och desto sämre går det för nästa generations möjligheter att bryta sig loss från de här normerna som tvingar in massor av människor i roller de inte vill ha.

Just det här synsättet att "vi vet bäst vad som funkar för oss" är ju anledningen till att vi måste låta staten peka med hela armen och vara tvingande i vissa frågor. För som befolkning sett reder vi ju inte ut det, det är helt uppenbart.
 
Fast även där ser vi det rätt ofta, särskilt bland små/halvstora barn. Blått och tufft är inte okej för tjejer och i de olika avdelningarna är det en Enorm skillnad.
Det var en användare för bara någon sida sedan som beskrev kompisens förvåning när hon var på väg in på herravdelningen för att köpa jeans. Jag tror det förekommer betydligt oftare än vi tänker på det.

Varje gång vi beställer unifromer måste jag sepcifikt be om herrmodell också till exempel, för jag vägrar ha figursytt... men det antas att det är det jag ska ha på mig.
Min unge går på en jättepriviligerad skola där en majoritet av barnen har "medvetna" föräldrar. Men efter några månader i förskoleklass meddelade han att han inte vill ha rosa kläder i skolan för då blir man retad. Ett par år senare säger han att rosa är fult :cry:, för alla hans kompisar säger det. Han har EN klasskompis som klarar att stå emot detta ("XX är den modigaste jag vet, han vågar vara sig själv") men alla barn har inte det sociala självförtroendet att stå emot, TROTS att vi här hemma trycker mycket på att det inte finns könskodade färger och försöker boosta självförtroendet hos ungen. Men det känns verkligen som om resten av samhället vill att han ska vara "en tuff kille" och gilla marinblått, camo och grafittmönster.

Jag tycker att det är så viktigt att man säljer "barnkläder". Inte flick- och pojkkläder.
 
Fast det vore väl jättetrevligt om alla helt enkelt kunde få välja utefter vad de tycker är snyggt och bekvämt? Om en som identifierar sig som man gärna väljer klänning skulle det inte vara någonting märkligt - eller om en identifierar sig som kvinna och väljer en kostym (som inte är figursydd eller har kjol). Det tar inte ifrån någon en könsidentitet.

Men det är ju faktiskt inte förbjudet att gå till en annan avdelning.

Jag hade slutat handla i butiker som blandat herr och damkläder. Helt enkelt eftersom jag inte vill behöva leta bland en massa kläder som ändå inte passar mig eller är gjorda för folk med min kroppstyp. Jag är väldigt medel som kvinna och de flesta plugga på damavdelningen passar mig. Herrkläder passar definitivt inte då jag gillar formsydda kläder och inte fyrkantiga tält (vilket herrkläder att som är gjorda för breda axlar blir på mig).
 

Liknande trådar

Relationer Jag går och funderar och undrar lite om det finns roliga solskenshistorier om relationer som återuppstått? Jag har tex ett ex sen...
2
Svar
22
· Visningar
2 484
Senast: lingonben
·
S
Relationer Hej. Jag har har en relation med en man sedan 21 månader. Väldigt mkt kärlek mellan oss. Vi bor på olika orter men träffas så ofta vi...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
6 739
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 398
Senast: Amha
·
Skola & Jobb Jag vet att detta är en fråga som ligger många varmt om hjärtat och kan förstå varför. Men för mig är det ingen självklarhet. Frågan är...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 894
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp