Bästa tygelludd för att undvika skav?

MiniLi

Trådstartare
Den här tiden på året är min häst, som många andra, väldigt skavkänslig. Hon får bland annat skav på halsen av tyglarna. Jag använder tygelludd för att minska skavet, men tycker inte det hjälper så mycket. Tror inte materialet optimalt och ibland undrar jag om de kanske snarare leder till ökad friktion..?

De jag har nu är från hööks, fairfield. Någon som har testat olika varianter och märkt skillnad?
Det är ju väldigt svårt att få klarhet i om materialet skiljer sig åt när man nätshoppar. Ibland står det ingenting (ex hööks), har även sett att det står akrylpäls, fårskinnsimitation, teddy eller pilé..

När det fäller skav på andra ställen tycker jag att fel sorts ludd snarare stjälper än hjälper om friktionen ökar och det blir extra ”gnugg”. Men jag vet inte om alla dessa benämningar på tygelludd är olika material eller bara olika namn på samma sak?

Enbart pälsglans hjälper inte. Blev lite bättre av att byta tyglar (hade tidigare med gummi på insidan) men blir fortfarande skav såhär i januari.

När jag köpte mina fanns inga speciella tygelludd, typ 10 år sedan 😅
Köpte två nackludd i fårskinn, tycker det fungerar bra.
Brukar karda dem regelbundet så de håller sig fluffiga.

När jag köpte mina fanns inga speciella tygelludd, typ 10 år sedan 😅
Köpte två nackludd i fårskinn, tycker det fungerar bra.
Brukar karda dem regelbundet så de håller sig fluffiga.
Jag tycker inte fårskinn är så bra på sndra delar av kroppen när det redan finns ett skav. Blir väldigt mycket friktion..
Har du riktigt fårskinn eller artificiellt fårskinn?

Jag föredrar att använda riktigt halkiga fodertyger. Tänker att det man använder mot bogskav borde vara mer ändamålsenligt. Fördelen som finns med fårskinn är ju att det inte blir någon skarp kant som rör sig mot pälsen, men på tyglar som faktiskt ska röra sig så borde ett tjockt material med viss friktion vara suboptimalt.

Min förra häst fick lätt tygelskav. Jag tyckte inte det hjälpte så bra med ludd om det redan fanns skav, men om jag satte på dem innan det uppkom fungerade det! Jag hade vanliga ludd från Hööks och satte på dem direkt efter första klippningen. Tävlade såklart utan ludd men det gick bra de enstaka gångerna, hade vanliga lädertyglar med stroppar, inget gummi.

Jag tycker inte fårskinn är så bra på sndra delar av kroppen när det redan finns ett skav. Blir väldigt mycket friktion..
Har du riktigt fårskinn eller artificiellt fårskinn?

Riktigt, så länge jag hållt det fluffigt har det fungerat jättebra.
Första året med den vita började jag använda dem när jag såg att han började få skav och det fungerade väldigt bra.

Min förra häst fick lätt tygelskav. Jag tyckte inte det hjälpte så bra med ludd om det redan fanns skav, men om jag satte på dem innan det uppkom fungerade det! Jag hade vanliga ludd från Hööks och satte på dem direkt efter första klippningen. Tävlade såklart utan ludd men det gick bra de enstaka gångerna, hade vanliga lädertyglar med stroppar, inget gummi.
Ja jag var tyvärr för seg med ludden iår. De åkte på först efter att pälsen redan börjat bli ruggad..

Jag föredrar att använda riktigt halkiga fodertyger. Tänker att det man använder mot bogskav borde vara mer ändamålsenligt. Fördelen som finns med fårskinn är ju att det inte blir någon skarp kant som rör sig mot pälsen, men på tyglar som faktiskt ska röra sig så borde ett tjockt material med viss friktion vara suboptimalt.
Ja jag har tänkt att något sånt vore bra! Vet du om det finns något färdigt att köpa?

Jag vann något anti-skavstick som man även kan använda på halsen. Ser ut som ett deo man stryker på. Ingen aning om det funkar bra, för Fager är väldigt förskonad från skav. Men kanske något att testa?

Jag vann något anti-skavstick som man även kan använda på halsen. Ser ut som ett deo man stryker på. Ingen aning om det funkar bra, för Fager är väldigt förskonad från skav. Men kanske något att testa?
Har ett sånt, inte upplevt att det gör någotn större skillnad. Iofs inte testat just på halsen..

Någon som testat skydd av neopren?
IMG_1850.webp

Riktigt, så länge jag hållt det fluffigt har det fungerat jättebra.
Första året med den vita började jag använda dem när jag såg att han började få skav och det fungerade väldigt bra.
Kanske ska testa nackludd i äkta fårskinn 😊
Svårt hålla rent dock? Min häst slemmar mycket😅

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka