Inte bara nätdejting

Status
Stängd för vidare inlägg.
Den stora risken med nätdejting tror jag är att man fastnar på just villkor. De blir en önskelista. Jag skulle också kunna göra en sådan.

Samtidigt: varje gång jag blivit kär har jag blivit förvånad över hur mycket av mina önskningar som jag varit beredd att kompromissa med, till och med sett som Fasen, vilken kul grej att få in i mitt liv, det här var nytt för mig.
Mina "krav" (usch, låter så tramsigt) var rätt generella men ändå känner jag att de stämmer väl in på exempelvis min sambo (som jag ju är väldigt lycklig att jag råkat på :D). Jag skulle aldrig kräva att han kunde laga mat eller skrev bra utan mina "krav" var väl typ:

* Givetvis det mest grundläggande: Inte SD eller KD utan vettig. Feminist. Antirasist. "modern" (om du fattar vad jag menar).
* Han ska ha nån form av passion, nåt intresse. Kan vara verkligen vad som helst (så länge det inte är obehagliga och olagliga saker); orientering, frimärken, sina 13 leguaner, böcker, körsång, cykling.
* Jag ska tycka att han är charmig och fin och snygg och smart. Haha!

Typ så. Kanske inte riktigt krav jag skulle ha i huvudet och pricka av utan mer rätt grundläggande grejer som gör att jag blir intresserad eller komplett ointresserad.

Senast ändrad av en moderator:
Jag kan också skämtsamt säga att jag vill ha en man till att ligga, laga mat och dra upp mig ur sängen på morgonen...
Men jag skulle aldrig på allvar säga nej til någon som inte kan laga mat...

Jag tänker mig ju inte att ett förhållande har jag för att han ska utföra sysslor åt mig..

Haha! Utföra sysslor :D
Jag är en jävel på att baka istället så jag bakar, han lagar mat.
Jag tycker korvstroganof är guds matgåva till mänskligheten så vi pratar ju ingen avancerad kokkonst.
Men själv kan jag knappt steka ett ägg utan att elda upp huset.

Ja, de kan vara charmiga. Eller så kan man helt strunta i dem, sortera in dem i "Egna intressen"-facket.

En grej jag som alltid avskräckt mig är golf. För mig hänger det ihop med så mycket annat som jag inte gillar. Så i en presentation skulle det hamna på minussidan, trots att det är irrationellt. Det finns säkert normalt funtade män med vettiga värderingar som spelar golf också :D
Hela min familj spelar golf.
Det är intressant för jag är uppväxt så bland medelklass som röstar på moderaterna och spelar golf.
Och det är väl det jag vill komma bort ifrån i dejtandet. När jag säger att jag gillar esteter och nördar så handlar det nog om att "de vanliga" personerna som jag träffar oftast spelar golf och har hela den livsstilen medan jag inte trivs där.

Mina "krav" (usch, låter så tramsigt) var rätt generella men ändå känner jag att de stämmer väl in på exempelvis min sambo (som jag ju är väldigt lycklig att jag råkat på :D). Jag skulle aldrig kräva att han kunde laga mat eller skrev bra utan mina "krav" var väl typ:

* Givetvis det mest grundläggande: Inte SD eller KD utan vettig. Feminist. Antirasist. "modern" (om du fattar vad jag menar).
* Han ska ha nån form av passion, nåt intresse. Kan vara verkligen vad som helst (så länge det inte är obehagliga och olagliga saker); orientering, frimärken, sina 13 leguaner, böcker, körsång, cykling.
* Jag ska tycka att han är charmig och fin och snygg och smart. Haha!

Typ så. Kanske inte riktigt krav jag skulle ha i huvudet och pricka utan mer rätt grundläggande grejer som gör att jag blir intresserad eller komplett ointresserad.
Den listan kan jag skriva under helt, och jag tycker tyvärr att väldigt många faller bort då..

Inte jag heller. Min partner har stort intresse av att laga mat, och är duktig, men vill lära sig mer. Vår lösning på detta blir att vi ska gå matlagningskurser tillsammans :) Testa lite olika typer av kök och lära oss ihop. Sånt kan man ju också göra.

Mitt problem är att jag har noll intresse av det.
Därför äter jag hos andra eller ute.
Jag är en kräsen tjurskalle dessutom som inte vill pröva nya saker och helst äter samma sak varje dag.

Jösses! :eek:;):D

För mig skulle enda kravet vara att det sa klick någonstans. Det enda som är absoluta förutsättningar där för att det ska säga klick är nog snabbtänkt och rolig.

Fast det där beror ju rätt mycket på vad "klick" så att säga betyder. Att man blir hals över huvud-förälskad, betyder ju absolut inte att man skulle kunna leva tillsammans med personen (under någon nämnvärt lång tidsperiod). Och förälskad är inte alltid helt lätt att skilja från attraherad, vilket verkligen inte heller säger särskilt mycket.

Jag känner mig dubbel inför den här idén om "krav". Samtidigt som jag ju tex visar mig bara kunna ha relationer med personer som har vissa genusuttryck snarare än andra, och de sorters genusuttryck jag föredrar är i väldigt liten minoritet.

Men det går ju inte att beskriva i ord särskilt väl. Särskilt inte på sätt så att den stora majoritet som har "fel" genusuttryck förstår vad man menar. Tvärtom, väldigt många av dem tror alltid att jag pratar om just dem.

Fast det där beror ju rätt mycket på vad "klick" så att säga betyder. Att man blir hals över huvud-förälskad, betyder ju absolut inte att man skulle kunna leva tillsammans med personen (under någon nämnvärt lång tidsperiod). Och förälskad är inte alltid helt lätt att skilja från attraherad, vilket verkligen inte heller säger särskilt mycket.

Jag känner mig dubbel inför den här idén om "krav". Samtidigt som jag ju tex visar mig bara kunna ha relationer med personer som har vissa genusuttryck snarare än andra, och de sorters genusuttryck jag föredrar är i väldigt liten minoritet.

Men det går ju inte att beskriva i ord särskilt väl. Särskilt inte på sätt så att den stora majoritet som har "fel" genusuttryck förstår vad man menar. Tvärtom, väldigt många av dem tror alltid att jag pratar om just dem.
Med klick menar jag bara att det väcks minsta lilla gnista av intresse, att jag "ser" den andra personen som ett potentiellt objekt. Vad objektet ska vara till för vet jag däremot inte i stunden. Men gnistan är skön :)

Med klick menar jag bara att det väcks minsta lilla gnista av intresse, att jag "ser" den andra personen som ett potentiellt objekt. Vad objektet ska vara till för vet jag däremot inte i stunden. Men gnistan är skön :)
Jag har samma definition som du tror jag :).

Vid en första dejt behöver jag bara bli nyfiken på personen och vilja veta mer samt trivas i personens sällskap.

Jag behöver inte bli jätteattraherad av personens utseende eller känns direkt att jag vill hoppa i säng.

Vad "klick" betyder är väl helt individuellt, och var och en kan leva efter sitt "klick" eller "inte klick". Tycker inte det ordet behöver nån mera analys.
Jag var inte heller ute efter analys. Snarare efter det - iofs mycket trevliga - fenomenet att det i alla för mig "klickar" oftare än jag behöver en ny partner. Och att jag inte tror att jag skulle kunna leva tillsammans med mer än högst 1% av dem som ger upphov till klicket.

Den stora risken med nätdejting tror jag är att man fastnar på just villkor. De blir en önskelista. Jag skulle också kunna göra en sådan.

Samtidigt: varje gång jag blivit kär har jag blivit förvånad över hur mycket av mina önskningar som jag varit beredd att kompromissa med, till och med sett som Fasen, vilken kul grej att få in i mitt liv, det här var nytt för mig.

Kommer inte på något bra exempel men säg Star Wars, som @stjarnhimmel nämnde. Om en man nämnde det som intresse skulle jag nog känna Men människa, väx upp, och scrolla vidare. Men mötte jag samma person IRL, det klickade, och han sedan visade sig vara SW-nörd så kanske jag skulle kolla på filmerna med honom och tycka, fan, det här tillför ju faktiskt något i mitt liv. Eller så skulle jag känna Okej, pyssla du med dina star wars-gubbar så gör jag nåt annat under tiden.

Men jag håller helt med om att det finns saker där det omöjligt kan klicka. Sverigedemokrat, kristdemokrat t ex. Eller någon som ägnar sin dagliga gärning åt healing eller kraniosakral terapi.

Tror du inte det handlar lite om hur entusiastisk man är i sitt intresse också? Om vi tar Starwars tex som exempel. Om personen gillade filmerna och såg dem då och då, hade lite samlarobjekt och var allmänt kunnig osv om starwars så hade jag som ickeintresserad tänkt "fine, du har ditt intresse. Kul" och jag hade lätt kunnat leva med det.
Men om personen gick utklädd till Dart Wader dagarna i enda, hade inrett hemmet som ett rymdskepp och varje fritidsminut avvägdes till olika starwarsinspererade aktiviteter hade jag känt "nej, vi har för olika liv"

Tycker det är skilnad på intresse och när intresset blir en livsstil. Det var därför jag la till "entusiaster" framför tex seglar, raggare och nått mer. För precis som du säger. Det får inte bli värsta önskelistan. Risken då är att man skrämmer bort även de som skulle passa in med att se väldigt "kravig" ut.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Alltså jag spricker! Jag träffade precis en kille som va sååå söt! Hade jag inte varit i en monogam relation hade jag definitivt velat...
2
Svar
35
· Visningar
2 642
Senast: Palermo
·
Relationer Jag har en bror som blev diagnostiserad med autism i barndomen, aspekter hette det då. Vi är båda runt 40 år nu, så vi båda har levt med...
19 20 21
Svar
414
· Visningar
16 861
Senast: Mineur
·
Relationer Skapade ett nytt nick för detta inlägg för att inte outa mannen. Jag har kommit till insikt om att jag lever i en, för mig, toxisk...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
9 297
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 269
Senast: gullviva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31