8kg hö på lösdrift mitt i vintern

Boomshaklak

Trådstartare
Finns det verkligen folk som ger 8 kg till stor häst på lösdrift mitt i vintern. Jag blev förvånad när jag fick höra detta och jag skulle vilja om någon här ger liknande mängd hur har ni kommit fram till den givan? Saknar ni kännedom om hästens tuggbehov? Eller hur motiverar ni detta beteende?

Finns det verkligen folk som ger 8 kg till stor häst på lösdrift mitt i vintern. Jag blev förvånad när jag fick höra detta och jag skulle vilja om någon här ger liknande mängd hur har ni kommit fram till den givan? Saknar ni kännedom om hästens tuggbehov? Eller hur motiverar ni detta beteende?
Är det totalt 8 kg som hästen får per dygn? Det skulle jag inte ens ge en uppstallad häst. Mina står på fri tillgång på grovfoder + de har även halm av god hygienisk kvalité i vindskyddet.

Nu står jag i ”vanligt” stall, men det finns inte en enda storhäst hos oss som bara äter 8kg/dag. 12 ger nog den som får minst, min äter 16kg per dag.

Du kommer med för lite information i din fråga.

Stor häst = över 149 cm, fullblod ? Kallblod ?
Lösdift = STOR hage med tillgång till varierad beväxtlighet ? Eller grusad "ridbana" lösdrift ?
Strö i lösdriften ? = Halm eller sågspån ?
Hö = väldigt närinsrikt eller "typ vassliknande" ?
Vinter = Som här runt nollan eller -30 ?
Aktiviteter = är det en sällskapshäst eller vad gör hästen ?
Hästens hull i övrigt = behöver hästen banta ? Kanske enda gången det går dör man vet att hästen inte KAN äta mer och äntligen kan påbörja en viktminskning

Så många följdfrågor

Min häst får 12 kg varav 8 på dagen och 4 till kvällen 🤷🏼‍♀️ Hyffsat lättfödd. Blir ca 1.5 kg ts per 100 kg häst. Iof inte lösdrift, men ändå. Hästar är gjorda för födosök 16-18 h per dygn, men många förväxlat det med att det är detsamma som att stå och moffa hö ur en rundbal verkar det som.

Min stora får 8 kg hö per dag. Jag ligger då väldigt högt i energi enligt min uträknade foderstat och väl över rekommenderar kg ts/dag.

Normalt har de även gräs att beta vintertid. Vid behov ger jag extra foderhalm.

Saknar inte kännedom om hästars behov. Men "en stor häst" säger inte speciellt mycket om en specifik individ eller dess behov. Min stora häst väger mindre än många ponnys 🤷🏻‍♀️

Tillägg: hö varierar även i ts, vilket såklart spelar roll det med.

Du kommer med för lite information i din fråga.

Stor häst = över 149 cm, fullblod ? Kallblod ?
Lösdift = STOR hage med tillgång till varierad beväxtlighet ? Eller grusad "ridbana" lösdrift ?
Strö i lösdriften ? = Halm eller sågspån ?
Hö = väldigt närinsrikt eller "typ vassliknande" ?
Vinter = Som här runt nollan eller -30 ?
Aktiviteter = är det en sällskapshäst eller vad gör hästen ?
Hästens hull i övrigt = behöver hästen banta ? Kanske enda gången det går dör man vet att hästen inte KAN äta mer och äntligen kan påbörja en viktminskning

Så många följdfrågor
165, varmblod
Står mest vid häckarna o väntar mat, ridbana lösdrift.
Halm, de äter halm jämt, en har haft kolik
Torrt hö
Runt -5
Hästen rids 5 dagar i veckan
Gått ner sig pga låg giva
De har börjat bråka i hagen och en av hästarna slänger i sig maten.

Hästen går i flock, där en haft fång och skrittas någon gång i veckan,två är feta eftersom att de inte rids och mest står.

Med det sagt undrar ja hur man försvarar en så låg giva ut hästvälsfärdssynpunkt. Som jag skrev i ursprungsinlägget, utifrån tuggbehov/ stress osv.

160cm, varmblod men av "barocktyp" och extremt lättfödd. Lösdrift i Norrbotten, täckad.

Får 10kg + 3kg halm, uträknad foderstat. Det är lite överskott på energin, men ger det för tuggtiden. Höet har kvot på nästan 7, så jag behöver inte tillsätta protein utan ger bara krubbskrammel och mineraler.

Behovet är cirka 2% TS av kroppsvikten. Absolut minimi i Sverige är 1,2%. Så om hästen väger 400kg så bör du försöka ge 8kg TS, och det kommer nog din häst upp i det med tanke på halmen. Dom har ju fri tillgång på grovfoder iom halmen.

Men: hästarna blir hungriga av proteinbrist. Halm har i princip noll protein. Jag hade inte oroat mig för att din häst får för lite grovfoder när det är fri tillgång på halm, men jag hade velat räkna på proteinet. Antagligen behöver din häst få en hel del extra protein.

165, varmblod
Torrt hö
Runt -5

Hästen går i flock, där en haft fång och skrittas någon gång i veckan,två är feta eftersom att de inte rids och mest står.

Med det sagt undrar ja hur man försvarar en så låg giva ut hästvälsfärdssynpunkt. Som jag skrev i ursprungsinlägget, utifrån tuggbehov/ stress osv.
Finns halm ser jag inga problem men det beror ju på höt och hur mycket protein det innehåller.

Inte 8 kg men ca 10 kg torrt hösilage, fri tillgång till foderhalm och äter några kg av det per dygn. Egen gräshage 1,5 ha. stor nordsvensk hingst 650 kg som är småtjock. Kvot på 9,6 så uppfyller med råge hans näringsbehov. Allt beror på vad man har för värden på sitt grovfoder 🤷‍♀️.

Det har inte varit någon kyla iår. Vi har fått tagga ned så vi ger för mycket mat när det faktiskt inte finns behov eftersom det faktiskt inte är kallt. För ett par veckor sen åt de grönt gräs i hagen det var Ju nästanläbbigt varmt med tillkommande fångesträdsla. De får gnaga på gammalt gräs och har fri tillgång på halm. Mellansverige, stor gräshage, inland.

165, varmblod
Torrt hö
Runt -5

Kolik fås inte av att hästen enbart får 8 kg hö och fri tillgång på halm. Under vintern oftast av att de dricker för lite vatten.

Går hästen med fånghästar som dessutom är feta förstår jag att den som har stallet vill hålla nere fodret till de andra hästarna. Ditt alternativ i detta läge om det är din häst du tog upp är att tillskottsfodra eller byta stallplats.
Din häst och de andra "feta fånghästarna" är inte en "match" vad gäller hur de behöver mat. De kan inte öka fodret då det är farligare för de feta fånghästarna än det är för din häst som går att ta ur flocken och tillskottsfodra.
Därför letar man gärna en lösdrift med likasinnade hästar så man slipper utfodra sina hästar olika.

165, varmblod
Torrt hö
Runt -5

Har hästen tillgång till halm är inte 8 kg hö med högt ts en låg giva. Halm ger tuggtid och räknas ju till grovfoder. Att hästen "gått ner" sig och upplevs hungrig beror sannolikt på att det behövs mer protein i foderstaten, inte mer tuggtid.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 112
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 418
Senast: Ridinglady
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 051
Hundavel & Ras Jag älskar min ras men efter att fått lämna tillbaka min tik pga hennes psykiska beteende har tankarna snurrat. Jag har landat i att det...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 761
Senast: Tiger tok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka