8kg hö på lösdrift mitt i vintern

Våra stora äter ca 15kg/dygn hösilage fri tillgång, ingen halm.
Ponnierna har fri tillgång på halm och individ anpassad giva hösilage (ex Alva (russ) får 4,5kg medans Mirax (d-ponny) får 10kg).

Min erfarenhet är att du kan få problem med kolik vid halm om hästen dricker dåligt och vräker i sig massor med halm. Men då är ju eg inte halmen boven i det hela.

Spontant låter 8kg lite i mina ögon men iom halm lär de ju få ts/tugg behovet tillfredställt och är det en lättfödd häst/hö med högt värde är det kanske där de måste ligga för just den hästen?

Även vid lösdrift tas ju hästarna in varje dag till box för klargöring till ridtur, och alla tillskott den hästen behöver ges ju i samband med detta, såsom kraftfoder, mineraler och vitaminer, samt att man ofta även ger extra hö att tugga på i boxen.

Har aldrig hört om någon lösdrift där man utfodrar hö individuellt, utan det är oftast en rundbal av något slag (hö eller hösilage) som alla har tillgång till.

Antar utifrån TS beskrivning att det inte rör sig om reguljär lösdrift utan utegångsvistelse i en större hage och hästarna utfodras ett antal gånger varje dag med "individuella" givor. Och att de även går ute på nätterna i stället för att stå på box.
Utgår utifrån detta scenario att hästen ifråga får tillräckligt med foder när "inne" vistelsen räknas in, och at ute givan är anpassad så att fång/fet hästarna inte skal kunna stjäla för mycket av fodret.

Spännande att höra era resonemang och spekulationer och en bekräftelse på att det finns sådana som faktiskt ger ponnymängder till storhäst. Minns att jag sett någon studie gällande att halm kan bidra till kolik, sedan kan man väl fundera kring hygien när de äter sitt strö. Fång kan ha flera orsaker inte enbart att hästen får 12 kg hö och slöar i hagen men det förutsätter jag att ni känner till men kanske generaliserar i det här sammanhanget.

Så de får inte halm egentligen utan äter halmen som är strö i ligghallen? Eller vad menar du med strö?

Har häst på lösdrift som större delen av året får 8 kg hösilage fördelat på 4 mål över dygnet i foderautomater. Nu 9 kg sen några veckor tillbaka när det varit ihållande lägre temperaturer. Hela lösdriften grusad/hårdgjord utöver ligghall och alla går normalt ute dygnet runt. Alltid fri tillgång på bra halm (bal under hönät) inbyggt under tak och halvväggar runtom så det klarar sig i alla väder och alla hästar får plats att äta samtidigt när de vill.
Superbra upplägg! Min unghäst får något extra kg utanför/i boxen och jag kompenserar med mer proteintillskott utöver mineralerna.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 115
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 423
Senast: Ridinglady
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 052
Hundavel & Ras Jag älskar min ras men efter att fått lämna tillbaka min tik pga hennes psykiska beteende har tankarna snurrat. Jag har landat i att det...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 761
Senast: Tiger tok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka