Inte bara nätdejting

Status
Stängd för vidare inlägg.
Aha.. Jag är 160 och jag tycker långa är så jobbiga...
Titta upp på folk liksom..
Nej jag gillar små människor... Det är ju behändigare.

Och med det sagt kommer jag bli kär i någon som är två meter lång..
Samma här. Också bara 160. När de blir för långa blir det praktiskt. Sambon är 178. Jag får ju jogga för att hinna med i hans tempo när vi vandrar, eller så får han vänta in mig då och då. Och då är han inte "lång"lång direkt.
Sen är det mysigt att vara i samma ögonhöjd när man ska stå och tindra i ögonen på varandra (som man gör såååå ofta :cool:)

Det är intressant med män och längd. För jag har hört folk som på allvar säger att "jag kommer inte få någon tjej, jag är bara 170 lång."

Det är intressant med män och längd. För jag har hört folk som på allvar säger att "jag kommer inte få någon tjej, jag är bara 170 lång."
Jamen det är ju könsnormen. Han ska vara lagom antal år äldre och ännu viktigare, lagom antal cm längre. Allmänt manligt är att vara lång och lite storväxt.

Jamen det är ju könsnormen. Han ska vara lagom antal år äldre och ännu viktigare, lagom antal cm längre. Allmänt manligt är att vara lång och lite storväxt.
Min nuvarande är längre än mig, men nog har jag dejtat ett antal som varit lika långa alt. Bara nån cm längre än mina 172..

Däremot älskar jag att se människors reaktioner när jag säger att pojkvännen är 12 år yngre mig. Många vet inte riktigt vad de ska säga :D

Ja och det är sorgligt. Extra sorgligt att många män tror att alla letar efter någon som är stor och stark när många kvinnor också letar efter annat.

Alltså jag köper ju definitivt att till exempel jag är påverkad av normerna. Det jag funderar mest på är dels om (hur, i sådana fall?) man programmerar om "vad man tänder på", dels om jag faktiskt skulle vilja göra det. Jag är ju nöjd som jag har det. Det är behagligt att följa normen (speciellt om man måste lägga energi på att bryta den på andra ställen i livet). Och ändå ...

Det blir lite konflikter i mig. Dels tänker jag att samhället har format mig på ett sätt, dels tänker jag att jag har rätt att vara som jag är (och inte anpassa mig efter mäns vilja om hur jag ska vara). Men jag har inte riktigt kommit fram till hur jag ska hantera det där i längden.

...vilket ju kanske inte är en konstig känsla, när man betänker hur många kvinnor som de facto har längd som absolut skallkrav i sina annonstexter - och då ofta >180 eller <185...

Litet samma grej som när någon t ex skriver att "självklart är jag inte intresserad av någon som är mer än tio år äldre eller yngre" eller en 40-åring som skriver "är du yngre än 30 borde du förstå att du inte behöver skriva; jag söker ju inga barn". Genom att ställa det som en självklarhet berättar man litet grann om sin syn på sig själv kontra omvärlden tycker jag...

...vilket ju kanske inte är en konstig känsla, när man betänker hur många kvinnor som de facto har längd som absolut skallkrav i sina annonstexter - och då ofta >180 eller <185...

Litet samma grej som när någon t ex skriver att "självklart är jag inte intresserad av någon som är mer än tio år äldre eller yngre" eller en 40-åring som skriver "är du yngre än 30 borde du förstå att du inte behöver skriva; jag söker ju inga barn". Genom att ställa det som en självklarhet berättar man litet grann om sin syn på sig själv kontra omvärlden tycker jag...
Det är motsvarigheten till alla män som vill träffa någon yngre då? Män ca 50 som nu kommit på att de vill ha barn och söker någon Max 35

Det är motsvarigheten till alla män som vill träffa någon yngre då? Män ca 50 som nu kommit på att de vill ha barn och söker någon Max 35
Motsvarighet vet jag inte; min tanke var att om män under medellängd får intrycket att de aldrig kommer att träffa någon pga att så många kvinnor har längd (läs: >180-185) som skallkrav så har det viss verklighetskoppling. Jag är litet osäker på om många kvinnor över 35 verkligen känner att de aldrig kommer att hitta en man pga att män runt 50 har ålder <35 som skallkrav... ;)

Ja och det är sorgligt. Extra sorgligt att många män tror att alla letar efter någon som är stor och stark när många kvinnor också letar efter annat.

Nja, är det verkligen så ?
Jag upplever definit att längd är viktigt hos många kvinnor. Särskilt på dating sidor blir det jättesvårt att konkurrera mot 185+ cm killar. Eftersom det finns ett överskott på killar så kan tjejer filtrera ut kortare killar med ett knapptryck och ändå ha killar att välja på...

Jag är dock glad att den jag dejtar nu aldrig har påpekat min längd. Jag är 175-176 cm dvs kort enligt idealet och hon jag dejtar är 167 cm. Det tycker jag är perfekt. Hon är ändå ganska mkt mindre än mig. Klart skulle hon bära klackar blir vi nog lika långa. Men det spelar ingen roll för mig :).

Motsvarighet vet jag inte; min tanke var att om män under medellängd får intrycket att de aldrig kommer att träffa någon pga att så många kvinnor har längd (läs: >180-185) som skallkrav så har det viss verklighetskoppling. Jag är litet osäker på om många kvinnor över 35 verkligen känner att de aldrig kommer att hitta en man pga att män runt 50 har ålder <35 som skallkrav... ;)
Det handlar om normen. Typ att män letar efter någon yngre och kvinnor efter någon lång.
Däremot tycker jag inte det är intressant att diskutera vem det är mest synd om etc.

Nja, är det verkligen så ?
Jag upplever definit att längd är viktigt hos många kvinnor. Särskilt på dating sidor blir det jättesvårt att konkurrera mot 185+ cm killar. Eftersom det finns ett överskott på killar så kan tjejer filtrera ut kortare killar med ett knapptryck och ändå ha killar att välja på...

Jag är dock glad att den jag dejtar nu aldrig har påpekat min längd. Jag är 175-176 cm dvs kort enligt idealet och hon jag dejtar är 167 cm. Det tycker jag är perfekt. Hon är ändå ganska mkt mindre än mig. Klart skulle hon bära klackar blir vi nog lika långa. Men det spelar ingen roll för mig :).

Hur vet du att du blir bortvald pga längden?
Sen tror jag många killar gillar att bara se de kvinnor som gillar långa män.
På samma sätt som vissa kvinnor säger att män gillar bara smala kvinnor med stora bröst.

Den normen gillar jag.

Du är bannemej hopplös :rofl:

svarar @Andromedae @stjarnhimmel Jag är i högsta grad påverkad av könsnormen i det här, jag gillar "björnfamnar". Men numera har jag även korta, mindre traditionellt manliga män på cv:t och det är jag jäkligt glad för, jag vill verkligen vara en sån som faller för the Marlboro man :yuck:

@Kivina Min senaste crush var just 12 år yngre och ingen kunde vara mer förvånad än jag. Det var en historisk händelse. Jösses. Det bara uppstod. Men större åldersskilllnad än så skulle jag inte klara tror jag, åt någondera hållet.

Mitt enda krav är att jag ska gilla dom :p Bara där faller massor bort... Och då har jag inte ens en "typ" som jag faller för...
Jag är 175 men "gillar" oftast de som är 170-180 "korta" ... Brukar "dissa" de som då är 170-175 om de inte är "jättesöta" (typ) ... Men för mej att hitta en "lång" som jag tycker är "wow"... Då är det verkligen "oj titta en lång ;) "

Har ingen "kravlista" men väljer aktivt bort de som har "rökare" ifyllt...

Det handlar om normen. Typ att män letar efter någon yngre och kvinnor efter någon lång.
Däremot tycker jag inte det är intressant att diskutera vem det är mest synd om etc.
Fast i den mån män letar efter yngre med just det motivet du nämnde så har jag svårt att se att det handlar om norm. Då uppfattar jag att det handlar om önskan att skaffa barn.

Sedan tror jag absolut att en hel del män söker yngre kvinnor utifrån norm/ideal eller andra preferenser, men just ifråga om barnskaffande uppfattar jag inte att norm spelar in.

Fast i den mån män letar efter yngre med just det motivet du nämnde så har jag svårt att se att det handlar om norm. Då uppfattar jag att det handlar om önskan att skaffa barn.

Sedan tror jag absolut att en hel del män söker yngre kvinnor utifrån norm/ideal eller andra preferenser, men just ifråga om barnskaffande uppfattar jag inte att norm spelar in.
Fast normen blir ju då att mannen inte behöver bry sig om barn och fasta relationer i 30-årsåldern då många kvinnor gör det. Normen är att det anses okej för en man att få barn sent.

Sen handhar inte normen om ålder bara om barn utan också att många män på sajterna verkar vilja ha någon yngre. Det går igen i allt.

Fast normen blir ju då att mannen inte behöver bry sig om barn och fasta relationer i 30-årsåldern då många kvinnor gör det. Normen är att det anses okej för en man att få barn sent.
Eller så har den medelålders mannen brytt sig så mycket om fasta relationer att han haft en lång relation trots ofrivillig barnlöshet. Eller trots hysterektomi. Eller så har hans barn avlidit. Jag har egna eller nära erfarenheter av alla de alternativen. Det kan finnas betydligt fler orsaker till medelålders manlig barnönskan än ungdomlig ansvarslöshet, jag för min del är inte beredd att lika kategoriskt klassa det som norm.

Eller så har den medelålders mannen brytt sig så mycket om fasta relationer att han haft en lång relation trots ofrivillig barnlöshet. Eller trots hysterektomi. Eller så har hans barn avlidit. Jag har egna eller nära erfarenheter av alla de alternativen. Det kan finnas betydligt fler orsaker till medelålders manlig barnönskan än ungdomlig ansvarslöshet, jag för min del är inte beredd att lika kategoriskt klassa det som norm.
Ok vi behöver inte dra det vidare.
Jag menar bara att man kan hitta normer på många sätt.
Och jag ser att i stort sett alla män jag tittar på på dejtingsidorna har fyllt i att de vill träffa någon yngre.

@mandalaki jag tyckte att det var lite jobbigt till en början. Men ganska snart insåg jag att han är väldigt mogen för sin ålder och att han är en fantastisk människa som kompletterar mig :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Alltså jag spricker! Jag träffade precis en kille som va sååå söt! Hade jag inte varit i en monogam relation hade jag definitivt velat...
2
Svar
35
· Visningar
2 642
Senast: Palermo
·
Relationer Jag har en bror som blev diagnostiserad med autism i barndomen, aspekter hette det då. Vi är båda runt 40 år nu, så vi båda har levt med...
19 20 21
Svar
414
· Visningar
16 861
Senast: Mineur
·
Relationer Skapade ett nytt nick för detta inlägg för att inte outa mannen. Jag har kommit till insikt om att jag lever i en, för mig, toxisk...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
9 297
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 269
Senast: gullviva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka