Hur mkt äter ni på en dag?

Jag äter allt mellan 1000-3000 kcal. Väger mellan 55-59 kg beroende på vad jag tycker om att äta för tillfället. 170 cm lång. Promenerar 6-30 km om dagen.

Tar dock sma portioner och blir latt full, och ater hellre lite men ofta.
"och blir lätt mätt", menade jag ju forstas. Inte full :rofl:

Glomde dessutom att lagga till att jag har ett stillasittande jobb men promenerar dit och hem vilket blir 50 min promenad per dag. Gymmar & springer aven 2-3 ganger i veckan.

Intressant.
Är även tex banan 0 points? För i min app ger den 125 kalorier och ett äpple 90 kalorier.
Det blir Ju ganska många kalorier om man ligger på gränsen
Japp gäller även banan! Tror de tänker att om man äter sig mätt på frukt så äter man mindre energirik mat, så i slutändan blir det ändå mindre kalorier in. Jag har inte kollat upp det så noga utan konstaterar bara att det fungerar. Hunger är inte en känsla jag gillar särskilt mycket så det passar mig ganska bra att kunna äta lite frukt mellan måltiderna eller istället för kvällsmacka.

Nästan all frukt och grönt är 0 points (inte avokado och inte torkad frukt) och jag tror de brukar säga att 5 st om dagen är "lagom". Jag äter mer ibland men det påverkar inte min viktnedgång vad jag kan märka.

Enligt det jag hört så har VV ett nytt system nu där frukten ska räknas.
Jag tycker absolut att du bör räkna frukten. Jag kan lätt få i mig 1000 kalorier i bara frukt.

Sen ska du ju inte banta för hårt om du ammar. Det är väl vanligt att gå ner vid amning oavsett vad man äter.

Frukost: 1,5-2 dl lättfil, ca en dl havrefras, ca en dl musli och en näve russin. Te med mjölk och honung. Kanske en rostad macka med smör och ost om det hinns med.
Fika: Te med mjölk och honung, en ostmacka om det inte blev någon till frukost.
Lunch: varierar oftast mat ute fisk eller vegetariskt, kanske någon kaka om det finns till "kaffet".
Fika: Te med mjölk och honung, någon kaka eller två min choklad
Middag: Pasta med sås och tex köttbullar samt sallad. Choklad och/eller en glass.
Kvällssnacks mer choklad.
62 kg 167 lång lätt övervikt. Går troligen fortfarande upp. Mycket lätt motion oftast bestående av mockning, promenad eller trädgårdsarbete/städning.

Du menar extra fläsk? För går man efter BMI är du inte överviktig :)

Jag tycker inläggen i tråden är intressanta
Tex ditt :D
Hur kommer det sig att du har som du själv skriver viss övervikt? Maten på vardagen tycker jag inte låter extrem? Äter du stora portioner?
Sen skriver du i och försej att du äter mer på helgerna.

Bra fråga. Som ung idrottare, 20 år sedan, på intensiv nivå kunde jag äta hur mycket som helst och ändå kom jag aldrig över 70 kg på mina 190 cm.

Nu äter jag väldigt mycket mindre men hamnar på 100-strecket.

Lägre ämnesomsättning? Och för lite uttag ur energidepåerna, för lite fysisk rörelse?

Maten på helgerna är inte extrem, men 3-rätters middag med vin och lite snacks är betydligt fler kalorier än en typisk vardag.

Varje gång jag läser i en sån här tråd blir jag lite självkritisk över hur jag kan tycka att jag ändå är fullt normal.
Just att många liksom är 170 lång väger 65 kg och tycker det är mycket...

Men jag ser oxå att jag äter mer än de flesta här. Jag förstår bara inte hur man kan leva på så lite mat någon längre tid:o
Och hur kan man liksom äta bara potatismos :confused:
Jag är hungrig som en varg och älskar God mat. Inte konstigt det är trögt för mig att gå ner i vikt!

Varje gång jag läser i en sån här tråd blir jag lite självkritisk över hur jag kan tycka att jag ändå är fullt normal.
Just att många liksom är 170 lång väger 65 kg och tycker det är mycket...

Men jag ser oxå att jag äter mer än de flesta här. Jag förstår bara inte hur man kan leva på så lite mat någon längre tid:o
Och hur kan man liksom äta bara potatismos :confused:
Jag är hungrig som en varg och älskar God mat. Inte konstigt det är trögt för mig att gå ner i vikt!
Jag tror att folk generellt underskattar hur mycket de äter.

Jag äter ca 1,5 dl mellanfil med ca .0,5 dl müsli, plus en smörgås med pålägg. Både typen av bröd och pålägg varierar. Dricker te till.

Till lunch en relativt liten portion med rester från middagen. Ganska blandad kost men med för lite grönsaker.

Har börjat äta lite nötter, uppskattningsvis drygt 50 g, som mellanmål på eftermiddagen. Detta för att undvika att trycka i mig onyttigheter när jag kommer hem vrålhungrig från jobbet och det är ett bra tag till middag.

Till middag oftast lagad mat, men är jag själv hemma kan jag äta tex två smörgåsar med två kokta ägg och kaviar också.

Lite godis någon kväll i veckan, och lite mer på helgen. Totalt kanske 300g. Fika någon gång i veckan.
På vardagar dricker jag i stort sett bara vatten och te, men på helgen blir det några glas vin också.

Jag har alltid haft ganska lätt att hålla stabil vikt, väger 60 kg till 175 cm. Stillasittande jobb men cirka en timmes cykling per dag och löpning 3 gånger/vecka. Plus lite promenader.

Jag försöker hålla nere portionsstorleken till vardags lite, för att kunna äta mer om det är något riktigt gott, och kunna äta choklad och fika också.

Jag äter generellt sett skitdåligt. Äter alltid samma frukost, en tallrik yoghurt med flingor (på helgerna även ett kokt ägg). Äter i nuläget inte varm mat mitt på dagen, utan mer någon macka eller yoghurt eller ägg då också. Däremot lagad "normal" middag på kvällen. Försöker begränsa godis och slisk till fredag och lördag. Pluggar just nu på distans, skulle mycket väl kunna tänka mig att jag skulle byta plats på det lagade målet mat om jag hade jobbat, och istället ätit en "riktig" lunch och istället något lättare efteråt, främst för att jag 1) är så dödligt kass på matlagning och 2) i så fall skulle behöva ta stallet på vägen från jobbet.

Har häst, som rids fem-sex dagar/vecka. Utöver hästen försöker jag röra lite på mig några dagar i veckan, men är varken jätteaktiv eller helt stillasittande. Är förmodligen ganska normalviktig (har kass självbild), har 36/S i de flesta kläder. Väger mig aldrig på grund av gammal ätstörningsproblematik, av samma anledning vågar jag inte mixtra med att räkna kalorier heller, det skulle alldeles för lätt kunna trigga något.

Jag tror att folk generellt underskattar hur mycket de äter.

Det tror jag också. Därför måste man väga och logga varenda lilla bit man äter för att veta ungefär hur många kalorier man får i sig på en dag. Annars har man egentligen ingen aning om det är för lite, lagom eller för mycket. Äter man extra mycket i helgen påverkar det såklart också genomsnittet per dag.

Kan säga att jag blev överraskad över hur mycket jag brukade äta, trots att jag hade bra koll på hur mycket kalorier olika saker innehöll. Det jag inte hade koll på var hur mycket jag faktisk åt, dvs vad maten vägde. Jag tänkte att jag åt max 2000 men många dagar låg jag på 2500.
Det är väldigt hårt att ligga på 1500 utan att vara hungrig, det går inte att äta någon extra godsak alls om jag inte vill lägga mig helt utsvulten. Går inte att äta något annat än nyttig och kalorisnål mat och det är nog ingen diet jag skulle orka att följa resten av livet... Håller ut för att jag inte vill gå upp pga strul med medicinering och förhoppningsvis får vi ordning på den igen så jag kan börja äta normalt. Men jag kommer ändå äta endast potatismos för jag tycker det är gott. ;)

Sen finns det såklart en liten andel som tycker de äter "massa" och "vad de vill" men som egentligen äter minimalt pga liten matlust eller ätstörningar. De kanske äter choklad i skolan men ingen middag tex. Inte ovanligt bland unga tjejer.

Det är därför jag tycker det är så dumt att fråga "vad och hur mycket äter ni" om ens syfte är viktminskning. Om inte alla har vägt och loggat sin mat så får man inte pålitliga svar.

Haha jag tänkte precis samma sak! :D Däremot kan jag lätt äta tre ballerinakex och en påse popcorn till middag. Men bara potatismos? Aldrig!
JO! Lätt!

Men då ska det vara hemlagat och nylagat. Med smör och mjölk - som vispats tills moset frasar.
:d

Fastg det äter jag kanske en gång vart femte år. Det är inget man gör för i ensamhushåll som håller igen på kolhydrater... Men jag skulle kunna.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 958
Senast: Enya
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 736
Senast: fejko
·
Fordon För närvarande är det som skrivs nedan verkligen bara på spåna- och kolla-stadiet, men jag tänkte göra en tråd på Buke för att se om här...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 932
Senast: Otherside
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 288
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar