Hur mkt äter ni på en dag?

Älskar mat! Äter mycket och ofta. Jag håller nog vikten/storleken på 1800-2000 kalorier om dagen och blir skitsur och dödsmegavrålhungrig om jag inte äter ordentligt. Hade aldrig klarat mig på typ lite kvarg och ett äpple till lunch... Jag har ingen aning om vad jag väger och tänker inte på det, utan så länge jag tycker att jag ser snygg ut naken och jeansen passar så är jag nöjd. Just nu tränar jag inte förutom snabba, långa promenader och någon joggingrunda med hunden. Drar typ strl 36/38 på 162 centimeter, så typ normalviktig antar jag...?

Frukost: 2 smörgåsar med ost, 2 kokta ägg, apelsinjuice, kaffe
Lunch: matlåda från dagen innan eller en megaskål med fil och müsli, kaffe
Mellanmål: kaffe och yoghurt/risifrutti/smörgås/dinkelkakor med jordnötssmör/kakor eller en kombination av allt beroende på hur stor hungerkrisen är :angel:
Middag: stor portion lagad mat, typ kött/fisk/kyckling + valfri kolhydrat + någon liten grönsak

Äter gärna några rutor kvällschoklad nästan varje dag, chips på fredagar och ofta en curry/pizza/burgare på helgen. Kanske någon extra god lunch ute i veckan med finkaffe och fika. Och lyxigt gofika på helgen är givet, måste ju stötta det lilla bageriet bredvid oss...:angel: :D

Frukost: en skål yoghurt, müsli och en frukt. Juice eller vatten till.
Lunch: lagad "vanlig" mat. Vatten till.
Mellanmål: en fralla med ost och gurka, en banan. Vatten till.
Middag: vanlig lagad mat.

Äter oftast vegetariskt och mycket grönsaker. Säkert halva tallriken med grönsaker. Just nu är jag gravid och äter frukt mellan måltiderna när jag känner att jag behöver. Äter godis eller chips någon gång under veckan.

Är inte jätteaktiv mer än mina 20 000 steg på jobbet. Går promenader på fritiden och rider ibland, har precis börjat med gravidpilates men thats it typ.

Ligger på BMI 24 och håller vikten på ca 2000 kcal/dag, men då har jag också ett fysiskt tungt jobb. När jag satt på kontor fick jag dutta i mig max 1000 om jag skulle hålla mig kvar - och det gjorde jag inte^^

Skulle gärna gå ner några trivselkilon men som f d överviktig och med ätstörningar i bagaget är det svårt att hålla viktnedgång balanserad för mig.

Protein och fett är min basföda, men jag är ingen lchf-slav som så. Blir bara så satans hungrig och sockersugen om jag äter kolhydrater och jag har ingen större lust att bli sockerberoende igen.

Då jag själv håller på och jobbar med min viktnedgång tycker jag att frågan är intressant. Jag funderar tex en hel del på hur mkt vissa kan äta för att vara normalviktig (antal kalorier) då jag tycker det skiljer sig en hel del? Tex ni som normalviktig men har ett stillasittande jobb? Sen undrar jag tex hur mkt ni äter i kalorier som är mkt fysiskt aktiva tex genom fysiskt arbete eller träning många timmar om dan? Så om några Bukare vill svara så undrar jag;

Hur mkt äter du på en dag ungefär? Antingen antalet kalorier om du vet eller om du vill skriva vad du äter.

Är du fysiskt aktiv?
Om du vill får du ange om du är under/ överviktig etc.
Normalvikt, åt det smalare hållet.

Frukost: 1 pruttbulle med färskost och tomat, 1 kiwi, 1 kokt ägg och en kopp te.
Frukt på fm
Lunch: egenlagad matlåda, vegetarisk. Brukar ligga på nomalportion, gissar på 500 kcal
Chiapudding med frukt/bär alt smoothie gjord på bär och lite havregryn.
Kvällsmat: 3-4 knäckemackor med ost och ett kokt ägg.

Jag funkar extremt dåligt utan kolhydrater, jag blir så trött, så därför käkar jag en hel del kolhydrater.

Jag kan väl iofs äta ganska mycket, sen jag har kunnat följa mina dagliga steg i mobilen har jag förstått att mitt stegsnitt per dag är 20000 steg, jag går i snitt en mil per dag, undantaget när jag går långa rundor med hundarna. Så vardagsmotion verkar funka.

Intressant.
För jag tror att om jag ska vara normalviktig så kan jag inte äta mer än 1200-1500 kalorier om dan. Då har jag ett stillasittande jobb, går lite promenader ibland och två lugnare pass på gymmet.
Men när jag har läst mkt om detta så står det ofta att kvinnor har ett behov på ca 1800 kalorier som bas. Men min uppfattning är att jag inte kan vara normalviktig på 1800 kalorier. Inte ens när jag var 20 år gammal och tränade 5 dagar i veckan var jag normalviktig på 1800 kalorier. Så jag tänker att det måste vara stor skillnad?

När jag jobbar som mest håller jag inte vikten uppe på 2500 kalorier, utan får äta ren creme fraiche och sånt till lunch för att orka.

I mindre aktiva perioder kör jag 5:2, dvs två dagar i veckan på 600 kalorier och fem dagar med helt valfri kost. Ligger rätt så stadigt på 67 kg till mina 170 cm.

Jag har katastrofala matvanor!

En vanlig vardag:

7 en kopp kaffe
8 en kopp kaffe
12-13 en hönökaka med kaviar + ett glas oboy, alt köplunch med mest husmanskost
17-22 (beroende om jag åker direkt och tränar hundarna efter jobbet och då inte hinner äta) mat som min man lagat/smörgås/hemmasnabbmat ex pyttipanna

Ofta ett par koppar kaffe till under hundträningen

På helgerna äter jag mycket godis och gärna pizza en dag. Stillasittande jobb men rör mig mycket med hundarna. Och ja, jag är överviktig :p (ca 100 kg till 183 cm)

Borde ta tag i det här med matlådor och mellanmål...
Sådär har jag också ätit i perioder. Men jag mådde inte bra av det
Får du tillräckligt med energi? Så du orkar det du vill göra?

Sådär har jag också ätit i perioder. Men jag mådde inte bra av det
Får du tillräckligt med energi? Så du orkar det du vill göra?

Ja faktiskt :) ! Har inga problem alls att orka med det jag vill göra (träna hund med träningskompisarna ett gäng timmar nästan varje dag), och är inte heller toktrött under dagarna på jobbet.

Sover bra, går upp kl 6 nästan varje vardag och lägger mig runt 23. Tycker att jag borde vara tröttare och hängigare, men icke.

Ja faktiskt :) ! Har inga problem alls att orka med det jag vill göra (träna hund med träningskompisarna ett gäng timmar nästan varje dag), och är inte heller toktrött under dagarna på jobbet.

Sover bra, går upp kl 6 nästan varje vardag och lägger mig runt 23. Tycker att jag borde vara tröttare och hängigare, men icke.
Ja då så...
Det är ju det viktiga att man mår bra.

Väger 58kg till 164cm. Något kilo över vad som brukar vara mitt normala men det lämnade efter graviditeten. Äter lagom mycket och ofta,annars får jag lågt blodsocker och blir på dåligt humör!

Försöker att inte äta onyttigt i veckorna och lagad mat från grunden med mycket grönsaker. Äter jag för mycket socker blir magen gasig och uppsvälld. Klarar mig dock inte utan kolhydrater,men väljer snällare sådana. Åt ett tag efter en kaloriapp som föreslog 1300kcal men höll på att dö av svält av den 'dieten'. Ligger nog snarare runt 2000kcal.

Är just nu vårdledig. Tränar styrketräning 3ggr/v,har stall hemma så det blir en del vardagsmotion. Men inte alls som det var förr innan sonen.

Kan äta mycket mer men försöker hålla igen,t.ex tar inte om en portion bara för att det är gott.

Normalviktig, stillasittande sysselsättning (student) men rör på mig varje dag både i form av ordentlig vardagsmotion och träningspass. Idag åt jag till exempel:

Frukost: Två smörgåsar med bregott, ost och tomat. Turkisk yoghurt med bär och granola.

Lunch: Pasta med kyckling och sås gjord på matlagningsgrädde. Sallad till.

Mellanmål: En energibar.

Middag: Ugnsrostade rotfrukter, pulled oumph, röra på vita bönor och getost. Sallad till.

Till alla mål dricker jag ett stort glas vatten.

Ganska typisk dag, om jag äter mellanmål eller inte beror lite på vad jag gör under dagen och hur långt det blir mellan måltiderna. Jag äter alltid en rejäl frukost och vill gärna ha kolhydrater till lunch, det är två basgrejer för att jag ska ha energi till dagens aktiviteter. Middagen kan ibland bli en skål med yoghurt med diverse frukt och bär, men lunchen är alltid ordentlig mat.

Ibland äter jag såklart choklad :D Men en skillnad från när jag vägde 10-15 kg mer är att jag äter några bitar mörk choklad istället för att trycka i mig en 200 g marabou... :p

Jag är 163 cm och väger 50 kg. Tränar styrka och springer en del och äter följande:

Frukost: 200 g kvarg med bär

Mellis: 200 g kvarg med bär

Lunch: 100 g kött/fisk/kyckling, 100 g ris/potatis/pasta med grönsaker och lite sås/tillbehör

Mellis: 200 g minikeso med bär

Middag: Samma som lunchen

Ja, jag väger maten! I veckorna fuskar jag inget, men på helgen kan det slinka ner lite (men inga mängder) glass, godis, vin etc.

Jag är 163 cm och väger 50 kg. Tränar styrka och springer en del och äter följande:

Frukost: 200 g kvarg med bär

Mellis: 200 g kvarg med bär

Lunch: 100 g kött/fisk/kyckling, 100 g ris/potatis/pasta med grönsaker och lite sås/tillbehör

Mellis: 200 g minikeso med bär

Middag: Samma som lunchen

Ja, jag väger maten! I veckorna fuskar jag inget, men på helgen kan det slinka ner lite (men inga mängder) glass, godis, vin etc.
Det där tycker jag lät bra! Och nåt som kan funka för mig! Om jag tar bort ris/ pasta etc då jag inte mår bra av det.
Har du någon aning om hur mkt kalorier det kan vara? Jag förstår ju att det beror på storleken på portionerna
Men kan jag få in det på 1300-1400 kalorier? Borde väl funka utan riset/ pastan?

Jag är nog inte underviktig längre tror jag, kanske är tack vare de dåliga fetterna från kakor och chips, hmm. Känns bra iallafall, ger lite confidence.

Frukost: 3 mackor av surdegsbröd från pågen tror jag med smör och leverpastej.
Lunch: olika mängd av lunch som har fryst in eller fil med müsli.
Middag: En portion mat som kan variera beroende på hur gott det är eller om jag tex. är sjuk så äter jag mycket mindre.
Dricker alltid bara vatten. Kanske mjölk ca. fem gånger i månaden eller något.

Utöver detta äter jag gärna frukt om det finns. Om det finns kakor och chips händer det att jag äter det också. ;)

Sedan är jag inte särskilt aktiv men gillar att promenera. :D

Jag äter helt värdelöst :meh:
Idag tex:

Förmiddag: en ostsmörgås och kaffe
Middag: En tortilla med kyckling, sallad, riven ost och gräddfil
Kväll: En daimchoklad och 2 glas vin

:nailbiting:

Skulle vilja äta nyttigt och gå ner några kilo i vikt, men anses normalviktig. Tränar inte.

Längd: 162 cm Vikt: Ca. 55 kg Klädstorlek: 164cl/34-38/XS-S
Vet inte mitt BMI, men antar att jag ligger inom ramen för normalvikt.
Räknar inte kalorier, så har inte koll på hur många jag äter, men ungefär såhär ser en klassisk dag ut för mig:
08.00: Frukost - 1 liten rostbrödsskiva med smör och 2 glas mjölk. (Klarar egentligen inte av att äta frukost öht, blir illamående, men måste försöka tvinga i mig någonting då jag äter lunch ganska sent).
14.30: Lunch - 1 Billys pizza/dylik frysmat och 1 glas mjölk.
19.00: Middag - Det som pappa lagar. :p T.ex. Lasagne, fläskkotlett/pasta, pasta carbonara etc. + 2 glas mjölk.
Tillägg: Är i stallet varje dag och gör därmed stalljobb och rider/tränar min häst på ett eller annat sätt (ridning-dressyr/backträning/tömkörning).

Intressant.
För jag tror att om jag ska vara normalviktig så kan jag inte äta mer än 1200-1500 kalorier om dan. Då har jag ett stillasittande jobb, går lite promenader ibland och två lugnare pass på gymmet.
Men när jag har läst mkt om detta så står det ofta att kvinnor har ett behov på ca 1800 kalorier som bas. Men min uppfattning är att jag inte kan vara normalviktig på 1800 kalorier. Inte ens när jag var 20 år gammal och tränade 5 dagar i veckan var jag normalviktig på 1800 kalorier. Så jag tänker att det måste vara stor skillnad?

Det är en schablon, dvs du beräknas också vara ca 167,5 cm lång, eller vad nu medellängden på kvinnor är idag.
Om du är kortare än medelkvinnan så är det helt i sin ordning att du inte behöver lika mycket mat. Ju mindre kroppshydda du har desto mindre kalorier behöver du för att underhålla din kropp.

169 och väger runt 59. Rider 3 ggr i veckan, och går runt 6000 steg om dagen. Kör 1 min planka på kvällarna när jag kommer ihåg..

Äter runt 1000-1500 kcal om dagen.
Frukost: bröd eller havregrynsgröt
Lunch: sallad med bröd till
Middag: lagad mat

Slinker ner chips, godis eller nån bulle ett par gånger i veckan :)

X antal muggar kaffe med mjölk.
4 rostade mackor med smör och ost mitt på dan
Samma på kvällen
Några glas vatten
Varannan eller var tredje dag lagar jag nån form av mat för at kroppen kräver det
Väger 35 kg för mycket

Jämförelsevärdet här är ju helt hopplöst. För det första så är det otroligt olika vad människor anser vara en stor vs liten portion, vad som är mycket grönsaker, hur mycket ost och smör det är på skivan, om den lilla kakan till fiket glömdes bort, om man räknat in frukten och drycken etc.

Det diffar även enormt mycket på en och samma måltid beroende på hur man tillagar den! Tex sallad, det låter ju kalorisnålt. Men många brukar ha olja på salladen. En enda liten sked olja innehåller 100 kcal och det blir lätt betydligt mer än en sked om man häller direkt från flaskan. Samma om man har thousand island över salladen. Eller ost, pasta eller köttbitar i den.

Middag kan jag hur lätt som helst tillaga med mer än dubbelt så mycket kalorier om jag använder grädde i såsen (eller ens gör sås), stekar i 3 skedar olja istället för torr panna, har smör i/på maten osv.

De allra flesta tror att de äter mindre kalorier än vad de faktisk gör. För att det ens ska ge någon mening att jämföra så måste man använda en app, väga och lägga in varenda lilla bit man tar och ange antal kalorier. Annars stjälper det här mer än det hjälper...

Jag är för tillfället stabil på 1500 kalorier vilket är helt tokigt för en 175 cm lång ung person, och det har medicinska orsaker. Tills för några månader sen har jag varit viktstabil på ca 2200-2400, mer på helgerna. Tränar inte förutom ridning.

Senast ändrad:
Så lite många av er äter! Inser att jag nog har rätt hög förbränning ändå...

Äter alltid havregrynsgröt med rivet äpple till frukost, ibland även med knäckebröd till, eller ett par kokta ägg.

Lunch äter jag bara om jag jobbar eller av annan anledning är mkt aktiv under dagsn. Då blir det lagad mat, mkt grönsaker och jag försöker hålla nere fetthalten.

Alternativt frukt (4-5 st) under dagen.

Middagen består av ett par rejäla portioner. Jag äter utan att blinka lika mycket som min sambo som väger en bit över 100 kg men han äter mer kolhydrater och jag äter mer grönt. Maten varierar över året men oftast blir det varm mat med stor andel tillagade grönsaker. Förra veckan blev det t ex vegetarisk borstj ett par dagar (mkt lite kalorier), lax med potatis och broccoli en dag (väldigt mkt kalorier), och linssoppa igår (åt det lägre hållet).

Nu när jag ammar så äter jag några extra skivor ost eller dricker mjölk/havremjölk mellan målen och äter också lite mer kolhydrater än jag brukar.

På den här dieten går jag NER i vikt.

Äter jag gotter så blir jag tyvärr tjock. Det blev lite (jätte) mycket av den varan under graviditeten och det får jag sota för nu. Så nu kör jag Viktväktarna för att tvinga mig själv att sluta äta dumheter. När jag blev gravid vägde jag 60 kg till 164 cm. Mycket mindre än så ska jag inte väga, då ser jag inte frisk ut.

Om jag hade fått välja mellan att äta god mat och vara tjock, eller äta bara typ mackor och micromat och vara smal, då hade jag utan tvekan valt det förra. Det är enormt viktigt för mig att få njuta av maten!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 951
Senast: Enya
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 734
Senast: fejko
·
Fordon För närvarande är det som skrivs nedan verkligen bara på spåna- och kolla-stadiet, men jag tänkte göra en tråd på Buke för att se om här...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 932
Senast: Otherside
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 288
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar