Hur mkt äter ni på en dag?

Jag äter inte så nyttigt eller strukturerad, men en vanlig dag brukar se ut såhär:

Frukost: En bulle eller två, kanske kex, alt ingenting
Lunch: Mackor, vanligen 3 st med ost, lax och skinka, lite frukt
Mellis: Två-fyra bullar, evt. vad som helst annat jag kommer över som går snabbt. Plus en bit chocklad innan jag går från jobbet.
Middag: Allt från micromat (6-700 kcal) till två stora nackkotletter med ris, sås, sallad och chips (minst 1000 kcal?). Brukar avsluta med en appelsin.

Äter även godis ibland, popcorn, glass osv. Och drikker te med massor av socker och honung varje dag (1-2 koppar). Tänker helt enkelt inte så mycket över vad jag äter, men kör på det jag vill ha och som går snabbt och smidigt. Dricker annars mest vatten, juice på lunchen.

Väger 58-60 kg, är 172 hög och "lagom" aktiv, brukar röra på mig minimum 15.000 skritt varje dag.

Så lite många av er äter! Inser att jag nog har rätt hög förbränning ändå...

Äter alltid havregrynsgröt med rivet äpple till frukost, ibland även med knäckebröd till, eller ett par kokta ägg.

Lunch äter jag bara om jag jobbar eller av annan anledning är mkt aktiv under dagsn. Då blir det lagad mat, mkt grönsaker och jag försöker hålla nere fetthalten.

Alternativt frukt (4-5 st) under dagen.

Middagen består av ett par rejäla portioner. Jag äter utan att blinka lika mycket som min sambo som väger en bit över 100 kg men han äter mer kolhydrater och jag äter mer grönt. Maten varierar över året men oftast blir det varm mat med stor andel tillagade grönsaker. Förra veckan blev det t ex vegetarisk borstj ett par dagar (mkt lite kalorier), lax med potatis och broccoli en dag (väldigt mkt kalorier), och linssoppa igår (åt det lägre hållet).

Nu när jag ammar så äter jag några extra skivor ost eller dricker mjölk/havremjölk mellan målen och äter också lite mer kolhydrater än jag brukar.

På den här dieten går jag NER i vikt.

Äter jag gotter så blir jag tyvärr tjock. Det blev lite (jätte) mycket av den varan under graviditeten och det får jag sota för nu. Så nu kör jag Viktväktarna för att tvinga mig själv att sluta äta dumheter. När jag blev gravid vägde jag 60 kg till 164 cm. Mycket mindre än så ska jag inte väga, då ser jag inte frisk ut.

Om jag hade fått välja mellan att äta god mat och vara tjock, eller äta bara typ mackor och micromat och vara smal, då hade jag utan tvekan valt det förra. Det är enormt viktigt för mig att få njuta av maten!
Hade jag skött maten hade jag nog vägt mindre men jag avskyr att laga mat..
Är jäkligt bra på det men avskyr det innerligt

Jämförelsevärdet här är ju helt hopplöst. För det första så är det otroligt olika vad människor anser vara en stor vs liten portion, vad som är mycket grönsaker, hur mycket ost och smör det är på skivan, om den lilla kakan till fiket glömdes bort, om man räknat in frukten och drycken etc.

Det diffar även enormt mycket på en och samma måltid beroende på hur man tillagar den! Tex sallad, det låter ju kalorisnålt. Men många brukar ha olja på salladen. En enda liten sked olja innehåller 100 kcal och det blir lätt betydligt mer än en sked om man häller direkt från flaskan. Samma om man har thousand island över salladen. Eller ost, pasta eller köttbitar i den.

Middag kan jag hur lätt som helst tillaga med mer än dubbelt så mycket kalorier om jag använder grädde i såsen (eller ens gör sås), stekar i 3 skedar olja istället för torr panna, har smör i/på maten osv.

De allra flesta tror att de äter mindre kalorier än vad de faktisk gör. För att det ens ska ge någon mening att jämföra så måste man använda en app, väga och lägga in varenda lilla bit man tar och ange antal kalorier. Annars stjälper det här mer än det hjälper...

Jag är för tillfället stabil på 1500 kalorier vilket är helt tokigt för en 175 cm lång ung person, och det har medicinska orsaker. Tills för några månader sen har jag varit viktstabil på ca 2200-2400, mer på helgerna. Tränar inte förutom ridning.
Ja jag är medveten om allt det.
Men tycker ändå att det är intressant Att Höra

Frukost: Yoghurt/fil med färsk frukt/bär/egen sylt, lite müsli eller solrosfrön på för crunch.
Mellis: Banan eller smörgås med pålägg (antingen smör&ost eller färskost&tomat), kaffe med mjölk.
Lunch: Vanlig portion husmanskost typ fast oftast vegetariskt.
Mellis: Kaffe med mjölk, ibland en banan/äpple eller fikabröd om det bjuds på jobbet ;) . Ska jag träna direkt efter jobb blir det ofta både frukt och en macka som på förmiddagsmelliset.
Middag: Som lunch
Kvällssnacks: Vad jag är sugen på. Ibland en macka eller två, ibland godis, kakor, risifrutti, nötter, torkad frukt osv.

På helgerna vin, godis och mer kakor/efterrätt/cafémat :d

Normalviktig men inte vältränad, tränar lätta pass 1-2 ggr/veckan. Relativt stillasittande jobb.
Ingen aning om vad jag äter i kaloriväg, äter nog ganska nyttigt med mycket grönsaker men har mycket smör på mackor, gillar sås och efterrätter och har alltid fullfeta produkter som cf, grädde, olja osv. Dricker dock aldrig läsk eftersom jag inte gillar det.

Tillägger VAD jag äter,t.ex igår blev det:
2 grova smörgåsar med ost,skinka och gurka,kaffe
Köttgryta med pasta (40g okokt)
Äpple
Mindre glutenfri pizza
Kaffe och choklad
Inte världens bästa matdag. Var hungrig då jag la mig men orkade inte äta ngt. Brukar väga pastan av den anledningen att jag annars äter för mycket. 40g är riktigt lagom.

Jag är 164 och 50 kg.
Äter lunch en ganska rejäl portion med oftast bra mat runt 13-14.
Sedan äter jag kvällsmat mat eller mackor runt 19-21.
Vissa dagar äter jag även lite chips /glass /frukt /choklad tex på eftermiddagen eller kvällen.
Vid pms blir det mer sånt !

Igår åt jag tex spagetti och köttfärssås med parmesan till lunch sedan blåbär i skogen och två toast med sallad till kvällsmat.
I förrgår åt jag potatis i ugnen med kantarellsås och halloumiost och stekta kantareller till lunch sedan åt jag chips på tidig kväll en halv påse och avslutade med två toast även den kvällen !

Jag år normalt smal och tight i kroppen och rör mig mest med mina hundar på långpromenader och vandringsleder ofta kuperat.
Ibland rider jag och då blir det lite stallgöra.
Går till gymmet ungefär en dag i veckan försöker öka !

I övrigt sittere jag mest i soffan faktiskt .

Typisk vardag från igår

Frukost :1 smörgås med ost, 1 glas mjölk
Lunch: Matlåda med kycklinggryta/ris (liten portion) + knäckebröd +sallad, 2 glas vatten
Middag: Korv stroganoff (liten portion) + sallad + 2 glas vatten

4 koppar kaffe + 1 banan + 2 glas vatten på jobbet.
Inget godis, snacks, fikabröd eller läsk.

Arbetar på kontor, stående största delen av dagen. Ingen motion för sin egen skull, men en del fysiskt arbete med gård och hästar.

Dras med viss övervikt, ca 100 kg på 190 cm.

På helgerna mer mat, en del snacks och även viss mängd vin och lite whisky.

Då jag själv håller på och jobbar med min viktnedgång tycker jag att frågan är intressant. Jag funderar tex en hel del på hur mkt vissa kan äta för att vara normalviktig (antal kalorier) då jag tycker det skiljer sig en hel del? Tex ni som normalviktig men har ett stillasittande jobb? Sen undrar jag tex hur mkt ni äter i kalorier som är mkt fysiskt aktiva tex genom fysiskt arbete eller träning många timmar om dan? Så om några Bukare vill svara så undrar jag;

Hur mkt äter du på en dag ungefär? Antingen antalet kalorier om du vet eller om du vill skriva vad du äter.

Är du fysiskt aktiv?
Om du vill får du ange om du är under/ överviktig etc.

Jag äter nog rätt lite (vardagar)
Äter lunch vid 9.30 och, eventuellt nån frukt innan middag runt 17.00-19.00, nån enstaka gång kan det slinka ner nåt mellanmål på kvällen om det blev jättetidig lunch.

Har ett aktivt jobb och detta gör att jag håller vikten (svävar ut desto mer på helgerna)

Gårdagens:
Torskgryta med potatismos till lunch.
En mandarin
Grekiskt pyttipanna med beasås.

Jag äter oftast en frukt eller 1 ostmacka till frukost vid 9.30-fikat.
Lunch "vanlig mat", köper oftast ute men en vanlig färdigportion räcker oftast till 2 dagar om det ingår bröd och sallad första dagen.
Mellanmål oftast en banan
Middag oftast typ kvarg och frukt.
Springer mellan 2-5 mil i veckan, cyklar till jobbet (ca 4 km) och brukar de dagar jag inte springer försöka gå minst 10000 steg. Har ett ganska stillasittande jobb.
165 cm, 57 kg. Skulle kunna gå ner några kilo till men inte jättemånga innan jag känner att kroppen inte riktigt mår bra av det (har som minst som vuxen vägt 52 och då funkade kroppen apdåligt).

Jag ser ofta på mig själv som en sån som "kan äta allt" och ändå hyfsat hålla vikten, men jag äter ju faktiskt inte så mkt till vardags så det finns väl plats för det där lilla extra ibland. Sällan sugen på godis, gillar inte läsk och chips tack och lov.

Som yngre och "tävlande idrottare" hade jag betydligt svårare att hålla vikten. Hade ständigt lte panik över var, när och hur jag skulle äta för att optimera prestation. Nu har jag lärt mig att det går att träna lite halvtom och hungrig. Vi har reserver för det. Jag tror många överkompenserar träningen med ätande.

Så trots att du rör dig mycket håller du dig mätt på en halv portion mat, tre frukter och lite kvarg på en dag?

Jag äter lätt dubbelt så mycket på en dag och mer ändå, och jag är lika lång och väger 60 kg, stillasittande arbete och rör mig inte mycket på fritiden heller.

Otroligt vad det kan skilja!

Det där tycker jag lät bra! Och nåt som kan funka för mig! Om jag tar bort ris/ pasta etc då jag inte mår bra av det.
Har du någon aning om hur mkt kalorier det kan vara? Jag förstår ju att det beror på storleken på portionerna
Men kan jag få in det på 1300-1400 kalorier? Borde väl funka utan riset/ pastan?
Ibland har jag skrivit in allt i Lifesumappen och det brukar bli runt 1200 kcal, men det är ju bara att du ökar med några gram här och där.

I början var det jättejobbigt att ta bort så mycket kolhydrater och jag åt ff min smörgås på morgonen och müsli till kvargen för att öht överleva kändes det som. Men nu funkar det helt perfekt. Är sällan varken hungrig eller mätt, utan har en bra känsla hela dagen och kolhydraterna jag behöver på morgon och förmiddag får jag via bären. Brukar köpa frysta jordgubbar, blåbär och mango (som jag tinar såklart) som jag blandar ner i den naturella kvargen. Blir supergott, så det känns absolut inte som nån uppoffring utan snarare tvärt om. Magen har blivit mindre eftersom jag äter mindre portioner och jag är aldrig uppsvullen längre eftersom jag undviker bröd och sötningsmedel.

Ibland har jag skrivit in allt i Lifesumappen och det brukar bli runt 1200 kcal, men det är ju bara att du ökar med några gram här och där.

I början var det jättejobbigt att ta bort så mycket kolhydrater och jag åt ff min smörgås på morgonen och müsli till kvargen för att öht överleva kändes det som. Men nu funkar det helt perfekt. Är sällan varken hungrig eller mätt, utan har en bra känsla hela dagen och kolhydraterna jag behöver på morgon och förmiddag får jag via bären. Brukar köpa frysta jordgubbar, blåbär och mango (som jag tinar såklart) som jag blandar ner i den naturella kvargen. Blir supergott, så det känns absolut inte som nån uppoffring utan snarare tvärt om. Magen har blivit mindre eftersom jag äter mindre portioner och jag är aldrig uppsvullen längre eftersom jag undviker bröd och sötningsmedel.
Lifesum appen verkar ju jättebra!
Har skrivit in och det var lätt att man tom kunde scanna in via streckkod!

Typisk vardag från igår

Frukost :1 smörgås med ost, 1 glas mjölk
Lunch: Matlåda med kycklinggryta/ris (liten portion) + knäckebröd +sallad, 2 glas vatten
Middag: Korv stroganoff (liten portion) + sallad + 2 glas vatten

4 koppar kaffe + 1 banan + 2 glas vatten på jobbet.
Inget godis, snacks, fikabröd eller läsk.

Arbetar på kontor, stående största delen av dagen. Ingen motion för sin egen skull, men en del fysiskt arbete med gård och hästar.

Dras med viss övervikt, ca 100 kg på 190 cm.

På helgerna mer mat, en del snacks och även viss mängd vin och lite whisky.
Jag tycker inläggen i tråden är intressanta
Tex ditt :D
Hur kommer det sig att du har som du själv skriver viss övervikt? Maten på vardagen tycker jag inte låter extrem? Äter du stora portioner?
Sen skriver du i och försej att du äter mer på helgerna.

Så intressant det där! Har alltid varit sån som har svårt att hålla vikten. Tränat 5-6 dagar i veckan, haft häst och rörligt jobb. Varit normalviktig på gränsen till överviktig. Åt då mestadels nyttigt men unnade mig både godis och pizza på helgen men fick kompensera för det hela tiden. Drack bara light läsk om jag drack läsk. Nuförtiden är jag 59 kilo till 170cm och tränar en gång i månaden Max. Dock går jag uppemot 1-1,5 timme 4-5 dagar i veckan. Helgerna mer stillasittande. Typ bilåkning, umgås hemma hos folk osv.

Efter graviditeten nu ser min kost ut såhär (bebis 8 månader):
Frukost: oftast en cappuccino (ca 80 kalorier) och har vi nutella hemma ( en stor matsked rakt ur burken haha) typ 200 kalorier

Lunch: vad det nu jag är sugen på, allt från matig sallad till pasta eller matig smörgås med massa innehåll (typ pret). Men "ordentlig" mat. Till det Cola Cola (med socker) så typ 500-600 kcal + 140 kcal för en burk Cola,

Mellanmål: oftast något ohälsosamt, två påsar små popcorn eller en liten påse chips (bor i chipslandet UK) så mellan 150-250 kcal.

Middag: blir ofta största målet, allt från pizza till fisk/kyckling med potatis/ris/pasta och grönsaker. Men ca 500-600 kcal och ibland en Cola på det + 140 kcal

Så alltifrån 1500kcal till 2010kcal verkar jag ligga. Äter något mer på helgen. Trodde jag åt som en häst eftersom jag bara äter skit och är van vid att äta nyttigt men verkar ligga rätt normalt i kalorispannet. Intressant att räkna på det så!

Vi äter sällan rött kött. Kanske 2-3 gånger i veckan.

Hur dom haver har jag inga problem att hålla vikten lägre trots att jag äter strunt så vet inte om det är ibalnd bättre att släppa kraven på sig själv lite? Dock vill jag äta lite mer hälsosamt just för hälsan då! Måste ta tag i mina ätvanor.

Väger 58kg till 164cm. Något kilo över vad som brukar vara mitt normala men det lämnade efter graviditeten. Äter lagom mycket och ofta,annars får jag lågt blodsocker och blir på dåligt humör!

Försöker att inte äta onyttigt i veckorna och lagad mat från grunden med mycket grönsaker. Äter jag för mycket socker blir magen gasig och uppsvälld. Klarar mig dock inte utan kolhydrater,men väljer snällare sådana. Åt ett tag efter en kaloriapp som föreslog 1300kcal men höll på att dö av svält av den 'dieten'. Ligger nog snarare runt 2000kcal.

Är just nu vårdledig. Tränar styrketräning 3ggr/v,har stall hemma så det blir en del vardagsmotion. Men inte alls som det var förr innan sonen.

Kan äta mycket mer men försöker hålla igen,t.ex tar inte om en portion bara för att det är gott.
Vad är "snällare kolhydrater" och vilka är mindre snälla? Jag blir också uppsvälld ibland men har inte lyckats lista ut av vad.

Jag är 163 cm och väger 50 kg. Tränar styrka och springer en del och äter följande:

Frukost: 200 g kvarg med bär

Mellis: 200 g kvarg med bär

Lunch: 100 g kött/fisk/kyckling, 100 g ris/potatis/pasta med grönsaker och lite sås/tillbehör

Mellis: 200 g minikeso med bär

Middag: Samma som lunchen

Ja, jag väger maten! I veckorna fuskar jag inget, men på helgen kan det slinka ner lite (men inga mängder) glass, godis, vin etc.
Tror att det är nödvändigt. De flesta som skriver berättar VAD de äter och det mindre intressant i mina ögon.
Det är stor skillnad mellan att äta en assiett husmanskost eller en rågad tallrik

Jag har rätt usla matvanor, tyvärr. Delvis beror det på att jag har så dålig aptit mitt på dagen och har svårt att motivera mig till att äta om jag inte har någon som sätter en tallrik mat framför mig.

Frukost: ½-1 macka, brukar bli lingongrova med ost. Vatten till.

(Dagar jag jobbar har jag kaffepaus, ska försöka börja äta en hårdmacka då.)

Lunch: Ytterst sällan mat. I sämsta fall inget eller lite godis. I bästa fall keso med müsli eller en macka med jordnötssmör.

(Om jag tränar hund tillsammans med någon under dagen så brukar det bli fikabröd.)

Middag: Lagad mat. På helgen brukar det bli vin, chips och godis också.

En kopp te på kvällen men sällan något till.

Jag är normalviktig och ligger stabilt i vikt. Jag borde definitivt äta mer ordentlig mat och mindre skräp men lunchen är svår, jag tar medicin på morgonen som är aptitdämpande.

Vad är "snällare kolhydrater" och vilka är mindre snälla? Jag blir också uppsvälld ibland men har inte lyckats lista ut av vad.
För mig är det kolhydrater som kommer från grönsaker och frukt. Alltså inte så mycket mjöl och bröd. Har celiaki så jag äter redan glutenfritt. T.ex skulle jag äta gröt med flera mackor skulle jag fisa ihjäl mig.. Fullkornsris,pasta,bönpasta klarar jag bra. Mackor till frukost är också ok,men inte som lunch eller middag.

För mig är det kolhydrater som kommer från grönsaker och frukt. Alltså inte så mycket mjöl och bröd. Har celiaki så jag äter redan glutenfritt. T.ex skulle jag äta gröt med flera mackor skulle jag fisa ihjäl mig.. Fullkornsris,pasta,bönpasta klarar jag bra. Mackor till frukost är också ok,men inte som lunch eller middag.
Haha jag har IBS och äter jag bröd fiser jag också! Det är konstigt att jag inte har lyft och flygit iväg med tanke på hur mkt gaser jag haft i kroppen tydligen!

Frukost: 1,5-2 dl lättfil, ca en dl havrefras, ca en dl musli och en näve russin. Te med mjölk och honung. Kanske en rostad macka med smör och ost om det hinns med.
Fika: Te med mjölk och honung, en ostmacka om det inte blev någon till frukost.
Lunch: varierar oftast mat ute fisk eller vegetariskt, kanske någon kaka om det finns till "kaffet".
Fika: Te med mjölk och honung, någon kaka eller två min choklad
Middag: Pasta med sås och tex köttbullar samt sallad. Choklad och/eller en glass.
Kvällssnacks mer choklad.
62 kg 167 lång lätt övervikt. Går troligen fortfarande upp. Mycket lätt motion oftast bestående av mockning, promenad eller trädgårdsarbete/städning.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 951
Senast: Enya
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 734
Senast: fejko
·
Fordon För närvarande är det som skrivs nedan verkligen bara på spåna- och kolla-stadiet, men jag tänkte göra en tråd på Buke för att se om här...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 932
Senast: Otherside
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 288
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar