Det väldigt lustigt hur olika det kan vara. Idag var vi och tränade agility tidigt, vet att det var folk som tränade även i hallen intill. Inte ett hundskall hördes på hela den tid vi var på plats, inte inne, inte ute nä knäpptyst från hundar..
En annan gång man kommer är det konstant skällande, likaså himla gormande nån gång (mest från förare) när det kördes skydd(?) intill. Gäller även i agility, jag tycker själv att det är enerverande när hundar skäller konstant och jag tycker det också i många fall innebär ofokuserade hundar som mest stressar och håller låda. Jag vill ha hundar som tänker, lyssnar och fokuserar på uppgiften oavsett om det agility eller något annat vi tränar.
Har försökt ta upp med flertalet förare att hundarna inte behöver gå och skällla och snurra omkring fötterna på dem för det gör inget positivt för dem, det är dock oftast för döva öron. Ett problem är också frustrations-skällande, hundarna vill jobba och göra det dom ska men grundträningen är så dålig och förarna hinner inte med dem så de går och skäller på förarna i frustration då de är för långsamma och inte ger hunden nån ledtråd om vart de ska.
Det finns mängde med balanserade, tysta agilityhundar som sover sig igenom tävlingsdagen mellan sina lopp men det räcker ju med att det några hundar som skäller konstant för att hela ljudvolymen på tävlling ska bli oerhört hög.