Brukshunds- och kelpiefunderingar

Jag tycker många agilityhundar ser sjukt stressade ut, oavsett skällande. En del ser bara ut att tycka det är kul men mängden hundar jag upplever som stressade och hela miljön kring det gör mig väldigt opepp på agility.
Jag får stresspåslag bara av tanken på hur det lät i området där det tränades agility... :nailbiting:

Jag får stresspåslag bara av tanken på hur det lät i området där det tränades agility... :nailbiting:
Dessutom har jag otaliga exempel på hur det påverkar hundarna på längre sikt, efter att ha haft ett stort antal agilityhundar på vallningskurser genom åren. De allra flesta hundarna var svårare att nå kommunicera med då var mer inne i "sin egen bubbla", svårare att få fram koncentration istället för fart och de uppvisade massor av stress/överslagsbeteenden om de hade tränat agility dagarna före vallningen. De allra allra mest brutala och allvarliga fulbetten kommer från hundar som regelbundet tränas i agility.

Det väldigt lustigt hur olika det kan vara. Idag var vi och tränade agility tidigt, vet att det var folk som tränade även i hallen intill. Inte ett hundskall hördes på hela den tid vi var på plats, inte inne, inte ute nä knäpptyst från hundar..
En annan gång man kommer är det konstant skällande, likaså himla gormande nån gång (mest från förare) när det kördes skydd(?) intill. Gäller även i agility, jag tycker själv att det är enerverande när hundar skäller konstant och jag tycker det också i många fall innebär ofokuserade hundar som mest stressar och håller låda. Jag vill ha hundar som tänker, lyssnar och fokuserar på uppgiften oavsett om det agility eller något annat vi tränar.

Har försökt ta upp med flertalet förare att hundarna inte behöver gå och skällla och snurra omkring fötterna på dem för det gör inget positivt för dem, det är dock oftast för döva öron. Ett problem är också frustrations-skällande, hundarna vill jobba och göra det dom ska men grundträningen är så dålig och förarna hinner inte med dem så de går och skäller på förarna i frustration då de är för långsamma och inte ger hunden nån ledtråd om vart de ska.

Det finns mängde med balanserade, tysta agilityhundar som sover sig igenom tävlingsdagen mellan sina lopp men det räcker ju med att det några hundar som skäller konstant för att hela ljudvolymen på tävlling ska bli oerhört hög.

Det väldigt lustigt hur olika det kan vara. Idag var vi och tränade agility tidigt, vet att det var folk som tränade även i hallen intill. Inte ett hundskall hördes på hela den tid vi var på plats, inte inne, inte ute nä knäpptyst från hundar..
En annan gång man kommer är det konstant skällande, likaså himla gormande nån gång (mest från förare) när det kördes skydd(?) intill. Gäller även i agility, jag tycker själv att det är enerverande när hundar skäller konstant och jag tycker det också i många fall innebär ofokuserade hundar som mest stressar och håller låda. Jag vill ha hundar som tänker, lyssnar och fokuserar på uppgiften oavsett om det agility eller något annat vi tränar.

Har försökt ta upp med flertalet förare att hundarna inte behöver gå och skällla och snurra omkring fötterna på dem för det gör inget positivt för dem, det är dock oftast för döva öron. Ett problem är också frustrations-skällande, hundarna vill jobba och göra det dom ska men grundträningen är så dålig och förarna hinner inte med dem så de går och skäller på förarna i frustration då de är för långsamma och inte ger hunden nån ledtråd om vart de ska.

Det finns mängde med balanserade, tysta agilityhundar som sover sig igenom tävlingsdagen mellan sina lopp men det räcker ju med att det några hundar som skäller konstant för att hela ljudvolymen på tävlling ska bli oerhört hög.
Jag tränar agility med mina och dom är inte stressade överhuvudtaget däremot har jag med handen på hjärtat aldrig sett en bc som inte är stressad runt agility och dom allra värsta blir jag seriöst rädd för.
Jag tränar på hobbynivå dock och eldar inte upp hundarna utan det är som vilken träning som helst för oss med fokus på hindren och inte fart.

Dessutom har jag otaliga exempel på hur det påverkar hundarna på längre sikt, efter att ha haft ett stort antal agilityhundar på vallningskurser genom åren. De allra flesta hundarna var svårare att nå kommunicera med då var mer inne i "sin egen bubbla", svårare att få fram koncentration istället för fart och de uppvisade massor av stress/överslagsbeteenden om de hade tränat agility dagarna före vallningen. De allra allra mest brutala och allvarliga fulbetten kommer från hundar som regelbundet tränas i agility.
Som bc jag tränar ihop med har varit nervvrak på den nivån att jag blivit rädd för dom.
även vissa shelties om jag ska vara ärlig som hugger ju i frustration medans bc bara beter sig som allmänna psykfall.

En annan gång man kommer är det konstant skällande, likaså himla gormande nån gång (mest från förare) när det kördes skydd(?) intill.
Hundarna ska ju skalla i skyddet (om det inte är någons om kör tysta bevakningar, vilket är ovanligt) så man behöver träna på just det.

Finns såklart hundar som gafflar bara pga stress och liknande i skyddet med, men det är ju överlag en mer högljudd sport i sig själv.

Jag tränar agility med mina och dom är inte stressade överhuvudtaget däremot har jag med handen på hjärtat aldrig sett en bc som inte är stressad runt agility och dom allra värsta blir jag seriöst rädd för.
Jag tränar på hobbynivå dock och eldar inte upp hundarna utan det är som vilken träning som helst för oss med fokus på hindren och inte fart.

Bc är så snabba ändå så vi behöver absolut inte elda på farten där. Sen så är husses stil i handlingen väldigt mjuk, "lugn" och inte gapig/hetsig till skillnad från många förare som kör. Det går väldigt fort ändå och jag tror förarna blir stressade och försöker hinna och då blir det panik. De som ser maken springa säger att han får det se så lugnt och lätt ut 😁.

Bc är så snabba ändå så vi behöver absolut inte elda på farten där. Sen så är husses stil i handlingen väldigt mjuk, "lugn" och inte gapig/hetsig till skillnad från många förare som kör. Det går väldigt fort ändå och jag tror förarna blir stressade och försöker hinna och då blir det panik. De som ser maken springa säger att han får det se så lugnt och lätt ut 😁.
Ja jag kan tänka mig det :)

Fast folk eldar absolut på sina BCs även fast dom är snabba.

Fast folk eldar absolut på sina BCs även fast dom är snabba.

ja, men vare sig jag eller husse känner nåt behov av att hetsa på dem. Behöver inte hetsa corgin heller som är betydligt långsammare för farten kommer när hon vet vad hon ska göra.

Sen ser jag en del förare som är lugna på träning där det blir hetsigt på tävling. Kollar jag på makens handling så är det ingen skillnad på träning eller tävling.

Jag säger inte att folk inte eldar upp sina hundar men jag tycker det är väldigt onödigt om hunden redan är snabb. Tay trycker inte på jättemycket men att han får tighta svängar och bra vägar gör att han vinner tid ändå och hannar oftast bland topptiderna.

Jag tränar också på hobbynivå och har bara tävlat i klass I för skojs skull, aldrig i närheten eller med fokus på att få topptider för pinne.

Äldsta hunden (labbe blandning) var det länge som jag inte gjorde mer än tränade lugnt, utan någon tävling, då hon inte kunde hantera agilitytävlingar - hon blir för taggad av miljön och de andra hundarna, framförallt om hon ser andra hundar springa sina rundor (hon kunde inte heller t.ex. titta på hästhoppning/fälttävlan utan att tagga till). Och kontakten försvann helt då, och hon blev hetsig och kunde bli pipig och skällig. Nu som äldre hund har hon fått köra några tävlingar, men då på ett sätt så att hon håller sig lugn och fokuserad och inte blir hetsig (t.ex. inte titta på några andra utan köra lydnad innan, och vänta i bilen istället för i bur vid banan).

Mellanhunden, en storpudel, har aldrig varit det minsta påverkad av atmosfären utan är helt obrydd om allt skällande och springande runt om henne på agilitytävlingar. Inga problem att sova eller mysgosa. (däremot tror jag aldrig hon kommer ha fart för att få pinne, eller ens bli nolla utan tidsfel ;) )

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 840
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Visste inte riktigt om jag skulle slänga ut frågan i den allmänna tråden eller skapa en egen, men kör på egen. Vilka brukshundar bör...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
11 604
Senast: Tonto
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 230
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 797
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar