Vilken hund ska jag (äntligen) få skaffa?

Detta med jakt finns i de flesta hundraser.
Det en behöver göra är oftast att träna på det, att respektera vilt. Från början som med inkallning, ensamhetsträning mm
Då kan en ha sin hund lös sen 🙂

Mina dsg har varit underbara, inte skälliga förutom om någon ringer på dörren.
Men de jag har haft har krävt ganska mycket motion ändå.
 
Nu är jag visserligen inte man, men jag kan kanske ändå förstå att man kan ha som kriterie att den tilltänkta hunden har eller inte har ett visst utseende eller storlek. För mig personligen innebär det bland annat att jag inte vill ha en pytteliten hund och inte en hund med massor av päls eller pudelkrull. Eller för den delen väldigt kort nos. Mycket i rasgrupp 9 går bort för mig av den anledningen och det kan väl få vara okej? Det har ingenting att göra med att jag inte vill att min hund är söt, däremot tycker jag ärligt att t.ex. en schäfer är ungefär tusen gånger sötare än en bichon frisé. Jag tycker att utseende och framtoning är ETT av många kriterier att titta på när man väljer hundras eller typ av hund. Inte det enda som är viktigt men inte heller oviktigt.
Jag hade hellre varit utan hund om jag var tvungen att ha en hund jag inte tycker är fin. Pudelpäls, pälsmonter, korta ben, ingen nos osv går helt bort för mig.
 
Jag hade hellre varit utan hund om jag var tvungen att ha en hund jag inte tycker är fin. Pudelpäls, pälsmonter, korta ben, ingen nos osv går helt bort för mig.
Instämmer.
Det finns ett antal raser jag inte kan förlika mig med - pga utseende, hälsa och beteende.



(förstår att det är som att svära i kyrkan men jag tycker bc är skitläskiga med sitt hukande stirrande. *gömmer mig* )
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Instämmer.
Det finns ett antal raser jag inte kan förlika mig med - pga utseende, hälsa och beteende.



(förstår att det är som att svära i kyrkan men jag tycker bc är skitläskiga med sitt hukande stirrande. *gömmer mig* )
Förstår verkligen att man tycker att det är läskigt! (min sambo brukar till och med bära förbi Floki för att han är så reaktiv och kryper, just för att andra hundägare och hundar ska slippa det. 😅 )
 
Nu är jag visserligen inte man, men jag kan kanske ändå förstå att man kan ha som kriterie att den tilltänkta hunden har eller inte har ett visst utseende eller storlek. För mig personligen innebär det bland annat att jag inte vill ha en pytteliten hund och inte en hund med massor av päls eller pudelkrull. Eller för den delen väldigt kort nos. Mycket i rasgrupp 9 går bort för mig av den anledningen och det kan väl få vara okej? Det har ingenting att göra med att jag inte vill att min hund är söt, däremot tycker jag ärligt att t.ex. en schäfer är ungefär tusen gånger sötare än en bichon frisé. Jag tycker att utseende och framtoning är ETT av många kriterier att titta på när man väljer hundras eller typ av hund. Inte det enda som är viktigt men inte heller oviktigt.
Nu vill jag inte ta över TS tråd med något jag känner skulle kunna bli en diskussion, men jag tycker det är skillnad på att ha kriterier man föredrar och att på något vis hänga upp sin egen känsla av "manlighet" på valet av hund, vilket är hur jag ofta upplever att män som säger att de vill ha en tuff och manlig hund menar.
Att det på något vis vore pinsamt att visa sig ute med någonting annat - inte för att de själva tycker en annan typ av hund är ful utan att det beror på hur det skulle ses av omgivningen.

Jag vill ju också ha en hund jag tycker är estetiskt tilltalande men om en ras generellt skulle tilltala hela familjen vore det liksom inte hela världen om den hade hängöron, även om jag själv inte tycker det är snyggt. :) Framför allt skulle jag inte bry mig om vad Andra tycker så länge det var en frisk och glad jycke.
 
Att det på något vis vore pinsamt att visa sig ute med någonting annat - inte för att de själva tycker en annan typ av hund är ful utan att det beror på hur det skulle ses av omgivningen.
Det här borde kanske vara en egen tråd? Håller med om manlighetsgrejen, men när jag ev skulle rasta en trubbnos (modellen som saknar nos typ helt) kände jag bara neej för jag tänkte på vad omgivningen skulle tänka om de tror det är min hund 🙈😬. Jag tror egentligen omgivningen tänker mindre på det än jag själv gör, men jag tänker bara "hund som har problem att andas".
 
Det här borde kanske vara en egen tråd? Håller med om manlighetsgrejen, men när jag ev skulle rasta en trubbnos (modellen som saknar nos typ helt) kände jag bara neej för jag tänkte på vad omgivningen skulle tänka om de tror det är min hund 🙈😬. Jag tror egentligen omgivningen tänker mindre på det än jag själv gör, men jag tänker bara "hund som har problem att andas".
Jag håller med. Kanske skriver en trådstart imorgon eller så, men jag tycker också det är skillnad på att oroa sig för huruvida omgivningen tycker jag är en hemsk människa som har djur som inte kan andas eller om de anser att jag är mesig för att min hund är liten, måste ha täcke eller råkar ha håret i tofs. :D

@Cissi_ma jag tillskriver absolut inte din partner de åsikterna! Förlåt för fortsatt OT.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 163
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 869
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 036
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Hallåj folket! Går i funderingar att skaffa vovve under högskolan, och har börjat kolla på raser redan nu. Det jag är inne på är...
Svar
4
· Visningar
1 088
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp