Håller med dig på många punkter, men den del av hundsporterna som hundar i grunden är födda att göra är bruksgrenarna, (och jakten förstås!). För en bra brukshund är spåret, söket, rapporten och skyddet självmotiverande. Det syns tydligt att hunden tycker att det djupt tillfredsställande att utföra uppgifterna, eftersom hela deras genetik har format dem så.
Agility tycker mina hundar är kul, och de är tysta när de springer en bana, men inte blir de trötta och nöjda på samma sätt som om de gått ett spår. Tyder inte ljudnivån vid agilitytävlingar på att det är stressande för många av de fyrbenta deltagarna, (eller är det bara jag som blir stressad av skällandet)?
Jag vet inte vad jag ska svara på det?
Hade skällandet varit något som var straffbart i agilityn precis som i lydnaden så hade det varit betydligt tystare på agilitytävlingar. Jag vet folk som får jobba benhårt i lydnaden på att hunden inte ska ljuda och som håller dem långt borta från planen innan det deras tur för att hundarna där precis som i agilityn blir lite väl exhalterade.
Jag fick själv jobba jättehårt i lydnaden på att min hund inte skulle ljuda av förväntan, hon var precis lika taggad på att köra lydnad som rally som agility, skillnaden är att i agility får man inte avdrag för skall. Jag tror det är det som är det enkla svaret till ljudnivån på tävling i agilityn, de får helt enkelt skälla och det inget folk lägger särskilt mycket vikt vid då att träna bort.
Själv vill jag kunna ha mina hundar tysta vid och på planen även i agilityn då jag tycker det störande och hitills så är det bara Spock jag gått bet på att få helt tyst men han är å andra sidan inte tyst på lydnadsplan heller .