Fast nu skrev inte ts att hon vill tävla på SM nivå. Hon skrev att hon kan träna hund främst helger och nån kväll och vill prova på hundsport.
Sen beror det ju på vilken typ av hundsport, just bruks har fallit bort från kartan för mig personligen då det tar så mycket tid (sen är jag inte lämpad att röra mig i terräng heller med mina trasiga knän). Jag tränade lite spår med Nessie och syrran provade tom på att tävla henne.
Det precis som i agility, kollar man på listorna så dominerar sheltie i small och border collie i large och xlarge på SM men de flesta raser kan träna agility och bli duktiga i det. Nu är ju agility till stor del självbelönande och därför lätt att träna även med hundar man inte skulle få göra nåt ifrån sig på lydnadsplanen.
Mitt förslag till
@Wysiwyg är att även kika på vilken typ av hundsport du tror du kommer tycka är roligt. Just bruks och lydnad är väl de lite mer traggliga och kräver ganska stor insats för att komma någon vart. Det finns ju numera en mängd olika hundsporter som är lite mer lättsamma och inte kräver samma träningsinsats för att komma nånvart. Jag tävlade i högsta klassen i rallylydnad med förra hunden utan att knappt träna rally men vi tränade mycket lydnad och skulle starta 2an och tränade inför 3an. Lydnad tränade jag i princip varje dag och petade lite på detaljer men så fick vi nog 1a pris och kom på pallen varje tävling sista året vi tävlade. Det krävdes dock en hel del träning och då var vi bara i 1:an men satsade mot 3an. Tyvärr gick hon bort i sina bästa år.
Iallafall finns det en massa hundsporter och jag har testat på de flesta och alla har sin charm. Jag tycker ju att det mesta är roligt så jag kan anpassa mig en del efter vad jag har för hund. Det lilla jag testat bruks så är det dock alldeles för segt och tidskrävande för mig..