Brukshunds- och kelpiefunderingar

Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc.

Har dels lite funderingar kring Kelpie. Jag har förstått att det finns linjer med osäkerheter men att det också är en väldigt arbetsam hund. Hur mycket fysisk och mental stimulans behöver den? Klarar den lugn och ro med bara promenader i ett par dagar? Är den enkel att hantera även för folk som lite mindre hundvana? Tänker framförallt på att jag, om jag skaffar hund, kommer behöva en del hjälp med hundpassning pga jobb. Vissa helger kan jag helt behöva lämna bort hunden då jag jobbar hela helger. (Ja det kommer jag såklart ordna med innan jag skaffar hund.)

Sen undrar jag lite om hur det är att ha brukshund? Jag är ju gammal hästtjej som inte varit aktiv på flera år men älskade stallet, att rida, att umgås med hästarna. Har viss hundvana genom vänner och familj men aldrig haft egen hund. Jag vill ha en hund jag kan träna med, ffa tänker jag spår och lydnad men såklart också en kompis och ett ”nytt” intresse och sammanhang. Jag vill ha en hund som är lätt att träna och som tycker det är roligt och vill göra rätt samtidigt som den också är lite förlåtande eftersom jag ändå måste ses som nybörjare.

Dock är det ju för mig lite svårt att ”prova på” brukshund och hundsport utan en hund. Som hästmänniska kan man i alla fall vara medryttare eller fodervärd för att prova på innan man kastar sig in men det är ju lite svårt med hundar känner jag. Jag känner ingen med brukshund men tänker såklart både läsa på och gå kurser. Men jag är ändå lite osäker på om jag tar mig vatten över huvudet med en kelpie? Liksom kommer jag räcka till? Kommer en kelpie vara glad hos mig? Jag har ingen möjlighet att träna tre timmar per dag utan de flesta vardagar kommer nog vara promenader och någon slags aktivitet på kvällstid och lite mer aktivitet helgdagar eller lediga dagar. 1-3 dagar i veckan kommer det nog inte vara något mer alls än promenader pga jobbet. Sen har jag veckor då jag är ledig och då blir det såklart mer tid. Kan man ens ha brukshund om man jobbar mer än heltid?
Jag tycker att kelpie låter som ett utmärkt val. Mina kelpies och andra jag har träffat under mina 14 år med rasen hade trivts utmärkt med det liv du beskriver. MEN det svåra är att hitta en bra valp. Det har kommit ganska många nya uppfödare som verkar se mellan fingrarna när det gäller hundar som inte klarat korningen eller ens har genomfört en. Många avlar enbart på utställning och rallymeriter, vilket säger nada om kelpien som brukshund. En sådan hade jag inte köpt. De få som är kvar som vill behålla bruksegenskaperna och en bra mentalitet kan ha kö till valppkullarna, den kullen jag vill köpa från i vår har varit fullbokad länge och tiken är inte ens parad än. Å andra sidan kunde mina hundvakter köpa en hund från samma uppfödare trots att de aldrig ägt en egen hund tidigare. Så man ska inte ge upp :). Men att vara ute i god tid, gå på kelpieträffar osv är nog en bra idé.

@Milosari Känns lite nervöst att det är som att vaska guldkorn att leta bra kelpievalp. :D speciellt för mig som inte (ännu) är särskilt insatt. Känns lite risky att det är så svårt att få tag i en bra kelpie. Är det första brukshunden vill jag inte ha en hund med osäkerheter, känns som att det kan bli nog knepigt med en bra hund.

KL

… och tänker man att det kan bli knepigt även med en bra en kanske man inte ska ha en sån. Pendeln svänger nog mer mot icke bruks. Det ska ju vara roligt att ha hund och jag vill ju också att hunden ska ha ett bra liv.

Tack alla för kloka inputs! Vi får se var hundtåget bär. :D

@Milosari Känns lite nervöst att det är som att vaska guldkorn att leta bra kelpievalp. :D speciellt för mig som inte (ännu) är särskilt insatt. Känns lite risky att det är så svårt att få tag i en bra kelpie. Är det första brukshunden vill jag inte ha en hund med osäkerheter, känns som att det kan bli nog knepigt med en bra hund.

KL

… och tänker man att det kan bli knepigt även med en bra en kanske man inte ska ha en sån. Pendeln svänger nog mer mot icke bruks. Det ska ju vara roligt att ha hund och jag vill ju också att hunden ska ha ett bra liv.

Nej så knepigt eller svårt är det inte :). Hundarnas resultat registreras ju, det är bara att läsa på om vad närmsta släkten har gjort så får man en ganska bra bild av vad man kan förvänta sig :).

Precis som hos andra raser så förekommer det individer som är lite tråkiga, hos kelpie är det social osäkerhet man ska se upp med. Men även en kelpie med brister är oftare en enklare hund både på tävling och hemma än många andra raser. Min ena tycker inte så mycket om folk, hade stora rädslereaktioner på MH och reagerade även på skott, men lever med barn och mycket spring hemma + tävlat elit spår och har varit en mycket enkel hund. Men det är klart, någon vidare sökhund blev han aldrig, motivationen att leta folk var ganska låg ;)

Jag har ännu inte träffat en kelpie som inte går att ha i möblerade rum :laugh:. Visst de har mycket energi och det är nog lite kängurublod i dem, men jämfört med andra brukshundar skulle jag inte säga att de är krävande. De blir nog olyckliga om de inte får jobba, de är ju små arbetsmaskiner. Men de demolerar inte hemmet om de får vila några dagar.
De är goa hundar, helt klart! Med krävande menade jag framförallt att de kräver sysselsättning. De går inte att ha som knähundar. Och precis så, de är små arbetsmaskiner. Men jag har i alla fall träffat en kelpie som försökt gräva sig ut ur bagageutrymmet på bilen, genom baksätet. Bl a...

KL

Min uppfattning är att det inte är svårt att hitta en bra kelpie. Många av uppfödarna är bra och det finns bra stöd att få av kelpieklubben.

De är goa hundar, helt klart! Med krävande menade jag framförallt att de kräver sysselsättning. De går inte att ha som knähundar. Och precis så, de är små arbetsmaskiner. Men jag har i alla fall träffat en kelpie som försökt gräva sig ut ur bagageutrymmet på bilen, genom baksätet. Bl a...
Ja alltså avarter finns alltid. Men att äta upp en massa inredning är ovanligt, betydligt vanligare hos andra raser (min labbe åt upp saker för över 10 000 kr före 2010, kelpiesarna har endast en sandalrem på sitt samvete).

Sen ÄR de ju brukshundar! Klart de kräver aktivering för att må bra. Men jämfört med t ex malle, schäfer, aussie och dobermann är energin lätt att styra.

Jag har ännu inte träffat en kelpie som inte går att ha i möblerade rum :laugh:. Visst de har mycket energi och det är nog lite kängurublod i dem, men jämfört med andra brukshundar skulle jag inte säga att de är krävande. De blir nog olyckliga om de inte får jobba, de är ju små arbetsmaskiner. Men de demolerar inte hemmet om de får vila några dagar.

Och jag vet en som "åt upp" en sänggavel i furu när han var ensam hemma som unghund och inte blivit aktiverad tillräckligt.

Alla andra kelpies jag känt har varit väl aktiverade och gått att ha i möblerade rum. Men de får inte komma hem till mig eftersom de får vara i soffan hemma och därför hoppar upp i min. För vill jag inte ha dem. Men hemma hos sig funkar de utmärkt! De jag känner nu går även att lämna på t.ex. hotellrum, hyrda stugor etc utan problem eller stress. Men de är som sagt väl aktiverade!

Finns mängder med raser som inte är brukshundar som ändå går bra att träna hundsport med :)
Även flera raser ur gruppen sällskapshundar fungerar finfint till hundsport och även att till viss del träna bruks med.
Bruks SM 2024
spår av 27 hundar var 6 av bruksras. ingen topp tio
rapport av 8 hundar var 3 av bruksras. En malle vann
patrull 7 av 7 hundar bruksras
mondioring 3 av 3 bruksras
skydd 10 av 10
sök av 15 hundar 5 av bruksras. Bäst placerad av dessa 6:a

De hundar som inte är brukshundar är bc, bc, bc och retrievers.

Bruks SM 2024
skydd 10 av 10

Fast det där är inte hundsport 🙈
Hundsport är agility,nw,rally,freestyle osv bruks är bruks och klart det finns andra raser än bc och Retrievers som tränar bruks även om dom inte tävlar på sm nivå.
Tror inte det är ts mål heller :)

Har svårt att tänka mig en enklare ras än en mentalt bra och balanserad australian kelpie. Men de ska inte vara sällskapshundar, inte ens aktiva sådana. De behöver utmanas både mentalt och fysiskt för att må bra. Visst klarar de flesta lugna perioder utan problem. En bra arbetshund måste kunna koppla av när inget händer.

Jag är inne på kelpie nr 2 och 3 och de är väldigt okomplicerade, skulle kunna låna ut dem till vem som helst i princip. Nr 1 var rätt socialt osäker med bettproblematik vilket gjorde vissa situationer rätt knepiga men det var enbart en mycket liten del av tiden.

Som småbarnsföräldrar så kan jag inte säga att de aktiveras extremt mycket men ordentligt nosarbete minst två gånger i veckan, lydnadträning regelbundet samt hyffsat med motion (promenader och jogging) så verkar de nöjda även om de gärna skulle jobba mycket mer än så.

Tränar den yngre i bruksspår och är uppe i elitklass trots väldigt knappt med träning de senaste åren. Tävlar även specialsök och lydnad med henne. Den äldre är aktiv pensionär men tränar samma som den yngre förutom att han slipper joggingen.

Fast det där är inte hundsport 🙈
Hundsport är agility,nw,rally,freestyle osv bruks är bruks och klart det finns andra raser än bc och Retrievers som tränar bruks även om dom inte tävlar på sm nivå.
Tror inte det är ts mål heller :)
Men du skrev att det fanns andra raser att tävla BRUKS med och jag använde bruks-SM som exempel. De enda gångerna då du behöver en Brukshund är om du vill tävla skydd - så man ska skaffa brukshund om man VILL ha en (eller om man t.ex. ska jobba som väktare).

Men du skrev att det fanns andra raser att tävla BRUKS med och jag använde bruks-SM som exempel. De enda gångerna då du behöver en Brukshund är om du vill tävla skydd.
Nej det skrev jag faktiskt inte jag skrev träna hundsport och även till viss del bruks. Läs igen.
Nämnde inte ens tävla för jag vet inte om ts vill tävla eller inte :)

Bruks SM 2024
skydd 10 av 10

Fast nu skrev inte ts att hon vill tävla på SM nivå. Hon skrev att hon kan träna hund främst helger och nån kväll och vill prova på hundsport.

Sen beror det ju på vilken typ av hundsport, just bruks har fallit bort från kartan för mig personligen då det tar så mycket tid (sen är jag inte lämpad att röra mig i terräng heller med mina trasiga knän). Jag tränade lite spår med Nessie och syrran provade tom på att tävla henne.

Det precis som i agility, kollar man på listorna så dominerar sheltie i small och border collie i large och xlarge på SM men de flesta raser kan träna agility och bli duktiga i det. Nu är ju agility till stor del självbelönande och därför lätt att träna även med hundar man inte skulle få göra nåt ifrån sig på lydnadsplanen.

Mitt förslag till @Wysiwyg är att även kika på vilken typ av hundsport du tror du kommer tycka är roligt. Just bruks och lydnad är väl de lite mer traggliga och kräver ganska stor insats för att komma någon vart. Det finns ju numera en mängd olika hundsporter som är lite mer lättsamma och inte kräver samma träningsinsats för att komma nånvart. Jag tävlade i högsta klassen i rallylydnad med förra hunden utan att knappt träna rally men vi tränade mycket lydnad och skulle starta 2an och tränade inför 3an. Lydnad tränade jag i princip varje dag och petade lite på detaljer men så fick vi nog 1a pris och kom på pallen varje tävling sista året vi tävlade. Det krävdes dock en hel del träning och då var vi bara i 1:an men satsade mot 3an. Tyvärr gick hon bort i sina bästa år.

Iallafall finns det en massa hundsporter och jag har testat på de flesta och alla har sin charm. Jag tycker ju att det mesta är roligt så jag kan anpassa mig en del efter vad jag har för hund. Det lilla jag testat bruks så är det dock alldeles för segt och tidskrävande för mig..

Nej det skrev jag faktiskt inte jag skrev träna hundsport och även till viss del bruks. Läs igen.
Nämnde inte ens tävla för jag vet inte om ts vill tävla eller inte :)
Nu är jag faktiskt lost på vad du menar.

Jag tog bruks-SM som ett exempel på att inte snöa in på "brukshund" om man inte vill ha en, för det går bra att tävla och träna med andra raser. Du hade skrivit att det fanns andra raser att träna hundsport med (vilket i din mening då är väsenskiljt från brukset)än brukshundar

Och du börjar med att TS inte vill tävla, inte vill tävla bruks och inte vill tävla SM... menar du att hon SKA ha en brukshund om hon inte vill träna in för att tävla bruks-SM, i vlket fall hon bör ha en bc eller en retriever? O_o

Fast nu skrev inte ts att hon vill tävla på SM nivå. Hon skrev att hon kan träna hund främst helger och nån kväll och vill prova på hundsport.

Sen beror det ju på vilken typ av hundsport, just bruks har fallit bort från kartan för mig personligen då det tar så mycket tid (sen är jag inte lämpad att röra mig i terräng heller med mina trasiga knän). Jag tränade lite spår med Nessie och syrran provade tom på att tävla henne.

Det precis som i agility, kollar man på listorna så dominerar sheltie i small och border collie i large och xlarge på SM men de flesta raser kan träna agility och bli duktiga i det. Nu är ju agility till stor del självbelönande och därför lätt att träna även med hundar man inte skulle få göra nåt ifrån sig på lydnadsplanen.

Mitt förslag till @Wysiwyg är att även kika på vilken typ av hundsport du tror du kommer tycka är roligt. Just bruks och lydnad är väl de lite mer traggliga och kräver ganska stor insats för att komma någon vart. Det finns ju numera en mängd olika hundsporter som är lite mer lättsamma och inte kräver samma träningsinsats för att komma nånvart. Jag tävlade i högsta klassen i rallylydnad med förra hunden utan att knappt träna rally men vi tränade mycket lydnad och skulle starta 2an och tränade inför 3an. Lydnad tränade jag i princip varje dag och petade lite på detaljer men så fick vi nog 1a pris och kom på pallen varje tävling sista året vi tävlade. Det krävdes dock en hel del träning och då var vi bara i 1:an men satsade mot 3an. Tyvärr gick hon bort i sina bästa år.

Iallafall finns det en massa hundsporter och jag har testat på de flesta och alla har sin charm. Jag tycker ju att det mesta är roligt så jag kan anpassa mig en del efter vad jag har för hund. Det lilla jag testat bruks så är det dock alldeles för segt och tidskrävande för mig..
Håller med dig på många punkter, men den del av hundsporterna som hundar i grunden är födda att göra är bruksgrenarna, (och jakten förstås!). För en bra brukshund är spåret, söket, rapporten och skyddet självmotiverande. Det syns tydligt att hunden tycker att det djupt tillfredsställande att utföra uppgifterna, eftersom hela deras genetik har format dem så.

Agility tycker mina hundar är kul, och de är tysta när de springer en bana, men inte blir de trötta och nöjda på samma sätt som om de gått ett spår. Tyder inte ljudnivån vid agilitytävlingar på att det är stressande för många av de fyrbenta deltagarna, (eller är det bara jag som blir stressad av skällandet)?

Senast ändrad:

Jag tog bruks-SM som ett exempel på att inte snöa in på "brukshund" om man inte vill ha en, för det går bra att tävla och träna med andra raser. Du hade skrivit att det fanns andra raser att träna hundsport med (vilket i din mening då är väsenskiljt från brukset)än brukshundar

Och du börjar med att TS inte vill tävla, inte vill tävla bruks och inte vill tävla SM... menar du att hon SKA ha en brukshund om hon inte vill träna in för att tävla bruks-SM, i vlket fall hon bör ha en bc eller en retriever? O_o
Och kelpie är ju en brukshund.

Hur läser du? Återigen du läser ju något helt annat än vad som står!
Jag skrev jag nämnde inte tävling då jag inte VET om ts vill tävla eller inte.
Och vill hon tävla så ja visst finns det en liten chans att hon är en av dom som vill ta sig till sm men dom allra flest av oss satsar inte på sm oavsett vilken sport vi ev tävlar i 😅

En kelpie är väl i princip en brukshund numera 😅

Svar ja och nej jag hade brukshund förr och har numera sällskapshund och på vissa sätt är en brukshund lättare att aktivera trött då dom tar ut sig via arbete på ett helt annat vis men på många andra sätt är dom svårare än en sällskapshund tex vid sjukdom eller behov av hundvakt.

Jämfört med häst är både en och fler brukshundar enklare enligt mig, man stoppar in dom i bilen eller tar på kopplet tränar motionerar klart.

Häst är så mycket mer runt omkring jobb med.

Så intressant ändå hur man ser på jobbet mellan häst/hund. Men beror såklart på hur man håller dom 😅 Min häst som går på lösdrift, har värmebalja och fri tillgång till mat tar inte mycket tid om jag inte vill. Fylla mat, vatten och tillsyn. Nu på vintern får han även en gröt/soppa som han ska sörpla i sig. Resten av dygnet så behöver jag inte tänka på rastning, passning, aktivering (om jag inte vill rida då).

Hunden däremot, även hundar i hundgård ska ju aktiveras och motioneras utanför den dagligen. Men dom flesta har ju hund som lever inomhus och behöver rastas, aktiveras och ev hundvakt när man inte är hemma.

Ja alltså avarter finns alltid. Men att äta upp en massa inredning är ovanligt, betydligt vanligare hos andra raser (min labbe åt upp saker för över 10 000 kr före 2010, kelpiesarna har endast en sandalrem på sitt samvete).

Sen ÄR de ju brukshundar! Klart de kräver aktivering för att må bra. Men jämfört med t ex malle, schäfer, aussie och dobermann är energin lätt att styra.

Blir också lite snopen över svaren i tråden 😅 kelpie och collie har jag sett som rätt enkla brukshundar att leva med. Klart de behöver aktivitet, men det verkar ju ts vilja ge så jag ser inte riktigt problemet.

Jag skaffade en welsh corgi cardigan istället för border collie för att jag inte ville ha "för mycket hund". Tji fick jag då jag aldrig haft maken till energisk, arbetsvillig (läs krävande) och förig hund där orken aldrig tog slut 😅.
Så här o efterhand kanske border collie hade varit lättare.. Fast då hade jag inget intresse för vallning så det hade kunnat bli helt pannkaka också. Iallafall så är hundar individer oavsett ras vilket också ska tas hänsyn till 🙂.

Fantastiskt att du är så nöjd med din hund som blev helt rätt ❤️.
Så kan det vekligen vara.
Jag har haft Belgare, Schäfrar och nu andra aktiva hundar. I snitt 3 hundar i taget brukar jag ha ´.
Men när jag har haft ex Goldens eller cockerspaniels inakorderade är jag helt slut.
Inte pga av det du skriver om hög energi osv, utan att vardagsbestyren kräver mer.
Svårare att få bra kontakt med, mer självständiga och inte lika tydliga(kommunikativa. Så jag blir iprincip alltid förvirrad när folk säger att de är mer "förstagångshundar" än bruksraserna.
Ett exempel på detta med kommunikativa/icke kommunikativa:
Hade en schäfer inackorderad som visade sig ha resursförsvar och har absolut träffat Rottisar och belgatre som säger till när de vill ha något för sig själv! Bra att de säger till så jag kan ta ett djupt andetag och fundera på hur jag ska förhålla mig.
Men en Golden eller en cocker med resursförsvar..,.... där behöver det inte märkas förrän de gör seriösa försök att hugga...och dessutom gärna mot ansiktet.
Så detta med "krävande" kan betyda olika saker. Och när vi pratar med varandra om krävande eller mindre krävande raser har vi ofta olika ordföråd eller olika "oskrivna ordlistor".
Alla hundar är ju krävande tänker jag.
Det man bör fråga sig är väl snarare "På vilket sätt passar det bäst att just min hund är krävande?"

Jag jobbar med mina hundar på riktigt (alltså de är mina kollergor i olika sammanhang", skulle jag ej göra det så skulle jag förstås behöva ställa mig frågan "Hur mycket vill jag jobba tillsammans med hund" innan jag skaffar mig arbetshundar eller nästinpå (läs bruksraser, "aktiva raser")....men tycker retrievers, spaniels mfl (och då syftar jag inte på bara jaktavlade hundar) är mycket mer kräbvande. Svårare att ha lösa också, pga av tar mycket större radie och är mer envisa och hävdande än flertalet "arbetande raser".

@ildjag vet inte. Jag har haft apporterande fågelhundar för lääänge sen men mer i familjen. Ena bara rymde hela tiden.. Den andra var supertrevlig, bra kontakt, lättlärd och lös jämt (cocker) en av de lättaste hundar jag vet. En släkting till den var helt fjärran, svårkontaktbar och gick mest i sin egen värld.
Sen är det väl olika vad raserna har för atbetsområden, om de ska arbeta självständigt eller hålla förarkontakt om de ska vara hemma lösa på gården och hålla koll på djuren eller om de lever för att springa eller jaga. Jag väljer hundar med vallgundsursprung för det större chans att jag får hundar som håller kontakt med mig, kam gå lösa och inte är benägna att rymma fast staketet jag har runt tomten mest är symboliskt och går att kliva över för border colliesarna om de vill. Sen är jag ju villig att jobba efter deras egenskaper. En golden eller cocker kommer inte på fråga här hemma om inte nån av oss skulle intressera sig för jakt och apportering. Jag tror man har mycket lättare att jobba med hundar om man erbjuder dem sden stimuli som passar dem. Mina border collies är väldigt intresserade av att samarbeta då jag tillhandahåller det absolut bästa de vet, nämligen vallning. De hade kanske inte varit fullt så enkla hundar om de inte fick utlopp för sina drifter.
De goldens jag träffat har varit väldigt trevliga, lätta om än energiska hundar men de har varit av jaktvariant och fått jobba med "sitt kall" utöver hundsport.

Tror att ett stort problem är när man skaffar sig hund för sällskap eller som assessoar är att man går bara på utseende och inte alls på hur hunden ska passa in i ens liv. Vissa kanske skule överväga ett gosedjur istället för en levande varelse om man bara är beredd att erbjuda dem absolut minimum av aktivitet men förväntar sig att de ska uppföra sig, lyda och inte riva hemmet trots noll stimulans eller träning.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 836
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Visste inte riktigt om jag skulle slänga ut frågan i den allmänna tråden eller skapa en egen, men kör på egen. Vilka brukshundar bör...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
11 580
Senast: Tonto
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 228
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 792
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar