Hur mkt äter ni på en dag?

Frukost: 1,5-2 dl lättfil, ca en dl havrefras, ca en dl musli och en näve russin. Te med mjölk och honung. Kanske en rostad macka med smör och ost om det hinns med.
Fika: Te med mjölk och honung, en ostmacka om det inte blev någon till frukost.
Lunch: varierar oftast mat ute fisk eller vegetariskt, kanske någon kaka om det finns till "kaffet".
Fika: Te med mjölk och honung, någon kaka eller två min choklad
Middag: Pasta med sås och tex köttbullar samt sallad. Choklad och/eller en glass.
Kvällssnacks mer choklad.
62 kg 167 lång lätt övervikt. Går troligen fortfarande upp. Mycket lätt motion oftast bestående av mockning, promenad eller trädgårdsarbete/städning.
Hur mycket var temat ja. Det varierar igår blev det ca 1,5 potatis, en panerad quornfile med ost (måste allt vara panerat och fyllt med ost när det är vego :P) och en näve sallad. En magnumkopia till efterrätt.

För mig är det kolhydrater som kommer från grönsaker och frukt. Alltså inte så mycket mjöl och bröd. Har celiaki så jag äter redan glutenfritt. T.ex skulle jag äta gröt med flera mackor skulle jag fisa ihjäl mig.. Fullkornsris,pasta,bönpasta klarar jag bra. Mackor till frukost är också ok,men inte som lunch eller middag.
Ok, tack. :)

Det där låter helt orimligt.
Nej det behöver det inte vara. @Sonic76 skriver att hon äter:

Mackor: 730 kalorier (om det är färdigt uppskurna skivor, är det bröd man skär själv blir det lätt det dubbla pga att man skär mycket tjockare skivor)

Smör: 270-450 beroende på hur mycket hon tar

Ost: 420 om det bara är en tunn skiva per macka, två skivor eller tjock skiva ger det dubbla alltså 840 kalorier

Mjölk i kaffet: 45 kalorier per dl, står ej hur många koppar eller hur mycket mjölk men blir snabbt flera hundra. Säg 200.

Det vill säga 1620 kalorier om hon är mycket snål med pålägget och använder uppskuret bröd. Men skär hon brödet själv och är lite mer generös med pålägget blir det hela 2950 kalorier!!! Inga problem att bli överviktig på den dieten.

Jag äter ungefär såhär:
Frukost: Två knäckemackor med bara smör på, vatten eller saft till. Ibland varm choklad om jag är frusen.
Lunch: Matlåda, ofta av middagen föregående dag. Typ 1/2 portion om man jämför med portionsstorleken jag äter till middag. Kan vara allt från pizza till sallad :p
Middag: Oftast vanlig husmanskost. T.ex. 2 normalstora potatisar, en pannbiff och alldeles för mycket sås. Ofta ett glas cola till och någon kaka eller godisbit till efterrätt.
Sen brukar det bli nåt glas cola till och nån kaka/godisbit senare på kvällen :o

Har ett väldigt stillasittande jobb, rider några dagar i veckan och det är typ all motion min stackars kropp får. BMI på ca 21-22. Egentligen några extra kilon för att vara mig, men jag har ingen motivation att ta tag i det faktiskt, det är för gott med godsaker :D

Nej det behöver det inte vara. @Sonic76 skriver att hon äter:

Mackor: 730 kalorier (om det är färdigt uppskurna skivor, är det bröd man skär själv blir det lätt det dubbla pga att man skär mycket tjockare skivor)

Smör: 270-450 beroende på hur mycket hon tar

Ost: 420 om det bara är en tunn skiva per macka, två skivor eller tjock skiva ger det dubbla alltså 840 kalorier

Mjölk i kaffet: 45 kalorier per dl, står ej hur många koppar eller hur mycket mjölk men blir snabbt flera hundra. Säg 200.

Det vill säga 1620 kalorier om hon är mycket snål med pålägget och använder uppskuret bröd. Men skär hon brödet själv och är lite mer generös med pålägget blir det hela 2950 kalorier!!! Inga problem att bli överviktig på den dieten.
Precis. Äter mest rostat bröd vitt också så
Äter flora smör och så ost, är rätt så snål med osten dock
Motion blir 5 promenader med hunden om dagen varav minst en på 5 km
Sen till affären har jag max 1 km kanske eftersom jag inte kan gå exakt raka vägen.
Går till kompisarna nån gång om dagen osv
Har inte körkort och bil, bor 2 trappor upp utan hiss

Precis. Äter mest rostat bröd vitt också så
Äter flora smör och så ost, är rätt så snål med osten dock
Motion blir 5 promenader med hunden om dagen varav minst en på 5 km
Sen till affären har jag max 1 km kanske eftersom jag inte kan gå exakt raka vägen.
Går till kompisarna nån gång om dagen osv
Har inte körkort och bil, bor 2 trappor upp utan hiss

Du kanske kan försöka byta ut några skivor till knäckebröd, typ wasa husman, istället? :)
Då får du mer fiber och näring och de har endast 42 kalorier per styck.

Det bästa är såklart om du kan göra lite mer varierad mat. Jag är sjuk och orkar därför inte göra avancerad mat så jag förstår det där med att inte orka fixa något väldigt gott. Men det finns ju snabba alternativ också så du inte enbart behöver äta mackor. Tex nudlar, pasta, yogurt, potatismos på påse, soppor på påse och en massa färdiga middagar i frysdisken. Se bara upp med att de oftast är beräknade för mer än en person.

Själv gillar jag Icas potatismos, det är gott, skönt att få äta något varmt och går supersnabbt. Bara att koka vatten i vattenkokare och blanda med pulver i en skål. Kalorisnålt också, jag brukar göra två portioner eftersom jag äter endast mos och inget tillbehör och det blir bara 240 kalorier.

Då jag själv håller på och jobbar med min viktnedgång tycker jag att frågan är intressant. Jag funderar tex en hel del på hur mkt vissa kan äta för att vara normalviktig (antal kalorier) då jag tycker det skiljer sig en hel del? Tex ni som normalviktig men har ett stillasittande jobb? Sen undrar jag tex hur mkt ni äter i kalorier som är mkt fysiskt aktiva tex genom fysiskt arbete eller träning många timmar om dan? Så om några Bukare vill svara så undrar jag;

Hur mkt äter du på en dag ungefär? Antingen antalet kalorier om du vet eller om du vill skriva vad du äter.

Är du fysiskt aktiv?
Om du vill får du ange om du är under/ överviktig etc.
Vardagar
1 dl müsli och 1 dl mellanmjölk till frukost.
Färdig soppa till lunch.
Grönsaker eller två ägg på kvällen, lite dressing till grönsakerna eller kaviar till äggen. .
Stillasittande jobb, 173 cm, 68 kg vilket är i mesta laget. Är fysiskt aktiv på kvällarna.
På helgerna rör jag mig mycket och på lördagar äter jag vad jag kommer över.
Äter mycket sällan läsk, godis, snacks eller fika. Snabbmat ungefär var 6:e vecka...

Har en väninna som är smal som en gepard, hon äter till frukost ungefär vad jag äter på en hel dag!
Hon tar alltid stor portion och tar alltid om. Är man ute tar hon alltid trerätters, annars blir hon inte mätt. Fikar minst två gånger om dagen och drar i sig minst en påse chips och en godispåse i veckan...
Hon är säljare och sitter mest i sin bil.
Livet är bra orättvist! ;)

Vardagar
1 dl müsli och 1 dl mellanmjölk till frukost.
Färdig soppa till lunch.
Grönsaker eller två ägg på kvällen, lite dressing till grönsakerna eller kaviar till äggen. .
Stillasittande jobb, 173 cm, 68 kg vilket är i mesta laget. Är fysiskt aktiv på kvällarna.
På helgerna rör jag mig mycket och på lördagar äter jag vad jag kommer över.
Äter mycket sällan läsk, godis, snacks eller fika. Snabbmat ungefär var 6:e vecka...

Har en väninna som är smal som en gepard, hon äter till frukost ungefär vad jag äter på en hel dag!
Hon tar alltid stor portion och tar alltid om. Är man ute tar hon alltid trerätters, annars blir hon inte mätt. Fikar minst två gånger om dagen och drar i sig minst en påse chips och en godispåse i veckan...
Hon är säljare och sitter mest i sin bil.
Livet är bra orättvist! ;)
Men det låter ju som du äter rätt lite kalorier. Eller det beror väl på portionsstorlek och hur mkt dressing etc.

Men det låter ju som du äter rätt lite kalorier. Eller det beror väl på portionsstorlek och hur mkt dressing etc.
Ja jag äter jättelite. :( Har kollat min ämnesomsättning men den ligger inom den normala.
Grönsakerna i går var t.ex. två mellanstora rödbetor med ungefär en matsked Max dressing. När jag äter kaviar är det väl också ungefär en matsked, en klick på varje ägg liksom.
Nu bantar jag dessutom och då har jag ingen mjölk i kaffet, vilket jag vanligtvis har. Men jag går inte ens ned ett halvkilo i månaden... Nedra trist, men samtidigt är jag tursam som inte har sug efter sött.

168 cm lång och 63 kg, ser sjuk ut om jag går ner under 60 kg.
Aktiv både på jobbet och fritiden.

På morgonen blir det omelett,

Frukost blir det lite frukt och bär,

Lunch och middag blir något som är gott att värma som biffostroganoff, chili con carne eller något liknande.

Kväll blir oftast frukt och bär eller lite gott rökt kött med något gott att dricka till.

Gör även egna proteinbarer som slinker ner ibland mellan målen.

Jag håller noga koll på vad jag äter eftersom jag är med i viktväktarna, men de räknar ju inte kalorier rakt av. Men en googling säger att 1 point motsvarar ca 50 kcal. Normalt sett ska man äta 29 points om dagen = 1450 kcal plus en veckobonus på 35 points, dvs 1700 kcal om dagen. Utöver detta kan man äta frukt och grönt i obegränsad mängd. Säg att man äter 5 äpplen om dagen, det blir ju nästan 2000 kcal och på detta går man alltså ner i vikt... Något känns fel med min kalkyl?

(Jag ammar så jag får äta typ hur mycket som helst. 52 points + 35 points veckobonus. Med frukten så ska det motsvara över 3000 kcal? Har gått ner 5 kg på lika många veckor... Så dieten fungerar men något är ju fel med min beräkning)

Jag håller noga koll på vad jag äter eftersom jag är med i viktväktarna, men de räknar ju inte kalorier rakt av. Men en googling säger att 1 point motsvarar ca 50 kcal. Normalt sett ska man äta 29 points om dagen = 1450 kcal plus en veckobonus på 35 points, dvs 1700 kcal om dagen. Utöver detta kan man äta frukt och grönt i obegränsad mängd. Säg att man äter 5 äpplen om dagen, det blir ju nästan 2000 kcal och på detta går man alltså ner i vikt... Något känns fel med min kalkyl?

(Jag ammar så jag får äta typ hur mycket som helst. 52 points + 35 points veckobonus. Med frukten så ska det motsvara över 3000 kcal? Har gått ner 5 kg på lika många veckor... Så dieten fungerar men något är ju fel med min beräkning)
Intressant. Det är ju mkt fruktos i frukt så det borde man ju inte kunna äta så mkt av?

Glömde att det även är fröknäcke med groddar på till frukost, lunch och middag.

Vet inte hur många kcal jag äter nu men jag gick ner ca 1/2 kilo i veckan åt jag 1500 kcal.

Frukost 7.30: Jag har fyra frukostalternativ som jag blandar. Oftast blir det en smoothie gjord pa en hel banan, 1 dl jordgubbar/hallon/blabar, tva msk Skyr, en msk chiafron, en msk havregryn och en skvatt juice och/eller mjolk. Har jag tranat innan lagger jag till en skopa vassleprotein. Alternativ tva ar 2 knackebrod med ost, alternativ tre ar en normalportion havregrynsgrot med apple och kanel och alternativ fyra ar 2 dl 0,5% naturell yoghurt med Fruit & Fibre-flingor. Ater ibland ett kokt agg utover detta. Dricker en kaffe med mjolk.

Mellis 11.00: En nave notter och russin, samt en kopp kaffe med mjolk.

Lunch 13.00: Tva skivor grovt brod (typ Lingongrova) med salami & paprika, ost & gurka eller liknande palagg. Dricker vatten till.

Mellis 16.00: En frukt, en muslibar, en riskaka eller en ruta mork choklad. Ibland en kopp kaffe med mjolk.

Middag 18.30: Hemlagad mat av olika slag. Oftast nagon slags kyckling eller fisk, med sotpotatis eller raris, gronsaker och nagon slags yoghurtbaserad sas (om huvudratten inte ar en gryta eller liknande dvs).

Ibland blir det sedan runt 21.00 ett kex, en fruktyoghurt eller liknande tillsammans med en kopp te.

Pa detta ligger jag stilla i vikt savitt jag kan marka, och jag ar normalviktig med runt 50 kg till 160 cm. Pa helgerna ater jag dock inte alls som ovan, utan det blir ofta en mer naringsfattig frukost (typ rostat brod med marmelad), ibland ingen lunch men en fika istallet, middag ar i princip densamma ifall vi inte gar ut och ater eller bestaller hem mat (hander typ 2-3 kvallar i manaden) och pa kvallen blir det nastan alltid godis eller snacks i nagon form.

Far hora att jag ater lite, men haller inte med. Tar dock sma portioner och blir latt full, och ater hellre lite men ofta.

Intressant. Det är ju mkt fruktos i frukt så det borde man ju inte kunna äta så mkt av?
Nästan all frukt och grönt är 0 points (inte avokado och inte torkad frukt) och jag tror de brukar säga att 5 st om dagen är "lagom". Jag äter mer ibland men det påverkar inte min viktnedgång vad jag kan märka.

Nästan all frukt och grönt är 0 points (inte avokado och inte torkad frukt) och jag tror de brukar säga att 5 st om dagen är "lagom". Jag äter mer ibland men det påverkar inte min viktnedgång vad jag kan märka.
Intressant.
Är även tex banan 0 points? För i min app ger den 125 kalorier och ett äpple 90 kalorier.
Det blir Ju ganska många kalorier om man ligger på gränsen

Jag är 163cm och väger just nu 55kg vilket är 2-3kg för mycket för mig. Anledningen är att jag tryckt i mig mängder av kakor och chips under en längre period :o. Så nu har jag återgått till normala matvanor som ser ut ungefär så här:

Frukost: kokt ägg, 1.5dl naturell yoghurt med en handfull blåbär och lite granola (2-3 matskedar). Kaffe. Ibland apelsinjuice.

Lunch: pasta med kyckling eller lax och grönsaker. Vatten till. Ett par rutor choklad efteråt, plus kaffe.

Middag: antingen liknande lunchen, eller en kött/fiskbit med sallad/grönsaker, eller havregrynsgröt och ett par smörgåsar med ost, skinka och grönsaker. Vatten till. Ofta blir det färska bär till efterrätt och flera dagar i veckan också ett glas rött vin.

Mellanmål äter jag vid behov och det kan vara T.ex. ett kokt ägg skivat på hårt bröd, eller skivad banan och jordnötssmör på hårt bröd, eller en handfull nötter. Jag är inte så förtjust i frukt (förutom bär) så det äter jag inte särskilt ofta och jag dricker alldeles för lite vatten. Som tur är gillar jag inte läsk, äter sällan pizza och pommes.

Jag är aktiv på dagarna (snittar 20.000 steg) fast skulle behöva gå på gym för att tajta till mig lite :D men det hamnar alltid längst ner på prioriteringslistan av någon anledning :angel:

Jag drogs med matstörningar fram till jag var ungefär 25 och har fortfarande lite svårt att acceptera att jag drar stl 36-38 ist för 32-34, men jag ÄLSKAR numera mat och det är så himla skönt att ha energi till allt och framförallt kunna njuta av måltider!

Normalt sett äter du alltså enbart 8 mackor på rostbröd, vanliga dagar? Inget annat? Jag blir helt olycklig, hur mår du?
Säger sig nog själv.
Jag vet mycket väl hur jag borde äta mm men just nu är hela jag slutkörd och jag har svårt att få bra rutiner på allt.
Hoppas det kan bli bättre framöver

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 958
Senast: Enya
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 736
Senast: fejko
·
Fordon För närvarande är det som skrivs nedan verkligen bara på spåna- och kolla-stadiet, men jag tänkte göra en tråd på Buke för att se om här...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 932
Senast: Otherside
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 288
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar