Hur mkt äter ni på en dag?

Du kanske kan försöka byta ut några skivor till knäckebröd, typ wasa husman, istället? :)
Då får du mer fiber och näring och de har endast 42 kalorier per styck.

Det bästa är såklart om du kan göra lite mer varierad mat. Jag är sjuk och orkar därför inte göra avancerad mat så jag förstår det där med att inte orka fixa något väldigt gott. Men det finns ju snabba alternativ också så du inte enbart behöver äta mackor. Tex nudlar, pasta, yogurt, potatismos på påse, soppor på påse och en massa färdiga middagar i frysdisken. Se bara upp med att de oftast är beräknade för mer än en person.

Själv gillar jag Icas potatismos, det är gott, skönt att få äta något varmt och går supersnabbt. Bara att koka vatten i vattenkokare och blanda med pulver i en skål. Kalorisnålt också, jag brukar göra två portioner eftersom jag äter endast mos och inget tillbehör och det blir bara 240 kalorier.
Du. Får. Inte. ÄTA. BARA. PULVERMOS! :arghh:

Det är därför jag tycker det är så dumt att fråga "vad och hur mycket äter ni" om ens syfte är viktminskning. Om inte alla har vägt och loggat sin mat så får man inte pålitliga svar.
Men snälla- jag frågar inte för att jag ska göra likadant. Jag vet hur jag ska göra för att gå ned i vikt.
Jag frågar för jag tycker ämnet är intressant.

Du får gärna tycka min tråd är dum. Det är det andra inlägget du har skrivit om det.

Men detta är en tråd på buke. Ingen vetenskaplig undersökning

Men alltså vaa? Jag trodde "pulvermos" var typ en kryddblandning med mjölkpulver i som man tillsatte till potatisen när man mosade, kanske tillsammans med vatten. Men det är alltså potatis i pulvret? O_o

Det tror jag också. Därför måste man väga och logga varenda lilla bit man äter för att veta ungefär hur många kalorier man får i sig på en dag. Annars har man egentligen ingen aning om det är för lite, lagom eller för mycket. Äter man extra mycket i helgen påverkar det såklart också genomsnittet per dag.

Kan säga att jag blev överraskad över hur mycket jag brukade äta, trots att jag hade bra koll på hur mycket kalorier olika saker innehöll. Det jag inte hade koll på var hur mycket jag faktisk åt, dvs vad maten vägde. Jag tänkte att jag åt max 2000 men många dagar låg jag på 2500.
Det är väldigt hårt att ligga på 1500 utan att vara hungrig, det går inte att äta någon extra godsak alls om jag inte vill lägga mig helt utsvulten. Går inte att äta något annat än nyttig och kalorisnål mat och det är nog ingen diet jag skulle orka att följa resten av livet... Håller ut för att jag inte vill gå upp pga strul med medicinering och förhoppningsvis får vi ordning på den igen så jag kan börja äta normalt. Men jag kommer ändå äta endast potatismos för jag tycker det är gott. ;)

Sen finns det såklart en liten andel som tycker de äter "massa" och "vad de vill" men som egentligen äter minimalt pga liten matlust eller ätstörningar. De kanske äter choklad i skolan men ingen middag tex. Inte ovanligt bland unga tjejer.

Det är därför jag tycker det är så dumt att fråga "vad och hur mycket äter ni" om ens syfte är viktminskning. Om inte alla har vägt och loggat sin mat så får man inte pålitliga svar.
Fast varför skulle man väga och logga varje liten bit? Sålänge man inte är gravt överviktig och har försökt det mesta utan att lyckas gå ner i vikt..

Det är ju betydligt sundare att bara tänka till kring maten. Se till att man äter regelbundet och varierat så att kroppen får i sig allt den behöver, men utan att man drar med en massa extra bara för att det är gott tex. Eller framförallt att fundera kring sin vardagsmotion.

Det är ju liksom inte farligt att gå med några kilo extra, även om det kan störa ens öga. Och då behöver man ju inte gå och bli halvt ätstörd i sin kontroll över vad man stoppar i munnen..

Men alltså vaa? Jag trodde "pulvermos" var typ en kryddblandning med mjölkpulver i som man tillsatte till potatisen när man mosade, kanske tillsammans med vatten. Men det är alltså potatis i pulvret? O_o
89 proc torkad potatis i Felix, jag googlade.

Det är så äckligt! När jag var en vedervärdig liten onge åt jag bara Blå Band pulvermos, mamma lagade jättegott eget mos till resten av familjen och pulvermos till mig.

Så fick jag pulvermos i Grekland för några år sedan, på ön där jag är just nu, och höll på att smälla av. Jag kände så väl igen det och det var så äckligt.

Fast varför skulle man väga och logga varje liten bit? Sålänge man inte är gravt överviktig och har försökt det mesta utan att lyckas gå ner i vikt..

Det är ju betydligt sundare att bara tänka till kring maten. Se till att man äter regelbundet och varierat så att kroppen får i sig allt den behöver, men utan att man drar med en massa extra bara för att det är gott tex. Eller framförallt att fundera kring sin vardagsmotion.

Det är ju liksom inte farligt att gå med några kilo extra, även om det kan störa ens öga. Och då behöver man ju inte gå och bli halvt ätstörd i sin kontroll över vad man stoppar i munnen..
Jag tror @Centaur har misstolkat min tråd och tror att jag startade den för att få tips om hur jag ska äta för att gå ned i vikt
Vilket jag allså inte gjorde

Jag ville mer diskutera matvanor i allmänhet

Det är så äckligt! När jag var en vedervärdig liten onge åt jag bara Blå Band pulvermos, mamma lagade jättegott eget mos till resten av familjen och pulvermos till mig.

Så fick jag pulvermos i Grekland för några år sedan, på ön där jag är just nu, och höll på att smälla av. Jag kände så väl igen det och det var så äckligt.

:yuck: Praktiskt på vandring och så kanske, men annars?! Har nog aldrig ätit pulvermos, kanske nån gång som barn om skolan serverar sånt. Men jag gillade i princip ingen skolmat.

Jag äter ganska olika. Ibland är jag väldigt slarvig (med effekter på måendet såklart) och ibland äter jag jättebra. Generellt har jag börjat äta bättre och bättre. Mitt problem är att jag tycker att matlagning är oerhört tråkigt och tidskrävande.

En dålig dag kan se ut ungefär såhär:
Frukost - Redbull och eventuellt något litet ätbart. Typ banan eller en knäcke.
Mellanmål - 2 knäcke m smör och pålägg, frukt eller typ kesella eller liknande
Lunch - normalstor portion, äter typ enligt tallriksmodellen
Mellanmål - Hoppar ibland över men tar ofta en frukt eller kanske ngn kaka.
Middag - Fil och musli och smörgås, typ som en frukost. Eftersom jag är hungrig och sugen efter att ha ätit dåligt blir det ofta typ chips eller liknande också.

En bra dag, och jag har numera merparten av dagar såhär:
Frukost - Redbull, fil/yoghurt med musli och/eller smörgås
Mellanmål - 2 knäcke m smör och pålägg, frukt eller typ kesella eller liknande
Lunch - normalstor portion, äter typ enligt tallriksmodellen
Mellanmål - Frukt, kaka, smörgås eller liknande.
Mellanmål - Drickyoghurt/kvarg/ägg eller liknande på språng
Middag - normalstor portion, typ tallriksmodellen.
(Kan variera om i vilken ordning jag äter de två sista målen)

Jag äter allt utom fisk och skaldjur. Äter ofta vegetariskt, men det blir ganska blandat totalt sett. Har inga restriktioner alls kring mat utan äter det jag tycker är gott. Äter gärna typ sötad yoghurt, ljust bröd och liknande. Äter ganska kolhydratsrik mat. Dricker gärna juice och ibland läsk.
Äter mig alltid mätt, skulle aldrig fixa att gå runt hungrig.

En dålig dag är ju uppenbart kass näringsmässigt, tappar för mycket.

Jag väger absolut inte mat och jag räknar absolut inte kalorier, men utifrån mitt jobb har jag ändå rätt så bra koll på hur man behöver äta för att komma upp i vissa kalorimängder. Skulle uppskatta att jag snittar kring 2000 kcal vilket är helt rimligt, dock skulle jag ju för att må bättre behöva äta bra alla dagar och då skulle jag också minska på allt godis/chips och liknande som jag nu stoppar i mig pga sug.

Är 162 cm lång och väger straxt under 50 kg. Stillasittande jobb. Promenerar en del med hunden och rider en gång i veckan men ägnar mig annars inte åt någon träning. Håller mig viktstabil, även om jag kanske inte har de musklerna jag skulle önska.
De perioder jag tränar mer (då löpträning) märker jag direkt att jag måste äta mer. Blir jättehungrig.

Sorry men:rofl::rofl:
Vad gulligt! Du brukar inte äta på typ korvkiosk och sånt gissar jag?
Jag åt icke pulvermos hemma men har jobbat i gatukök och där lärde jag mig allt om pulvermos och fryst bearnaisesås :D

Tvekade länge om jag skulle skriva i den här tråden men gör ett försök.

En vanlig dag ser ut typ såhär:
5.00 Frukost: 2 fiberrostmackor med smör och marmelad+varm choklad.
10.00 Frukost på jobbet/mellanmål: 2 knäckebröd med mjukost, frukt och varm choklad.
14.00 Mellanmål efter jobbet. Toast, rabarberpaj eller vad som går snabbt.
Ca 17.00-21.00 lagad mat. Kan bli stek, sås och potatis eller köttfärssås och spagetti. Äter sällan grönsaker.
Något mindre mat på helgerna men istället mer läsk.

Utöver detta dricker jag rätt mkt cola (beroende, kan lätt dricka en stor flaska per dag om jag inte håller igen), har dragit ner på godis/sötsaker till nästan 0 men halkar tbx ibland.

Sist jag vägde mig (ca 1år sen) blev det 65 kg :cry::( till mina 163 cm. Har nog gått upp ännu mer nu. Trivselvikt runt 50-55 kg. Rund och mullig med mesta fettet på lår och höfter.

Har ett mkt fysiskt jobb som lokalvårdare, hästgård, 2 hästar som motioneras varje dag, hund och ett gäng katter.
Går minst 20 000 steg/dag. Dock inte så aktiv som jag vill vara, tränar inget utöver hästarna och vardagsmotionen.

Hu det var jobbigt, har inte riktigt velat tänka på hur dåligt jag äter.

Det måste man såklart inte, men om man vill jämföra sig med andra och vad de äter vilket verkade vara ts syfte så måste man jämföra samma sak. Och det går endast om man faktisk vet exakt vad man får i sig.

Det gör man inte om man inte väger och räknar!

Ska kalorierna begränsas är det ännu viktigare att väga och räkna, inte bara för att ha koll på kalorierna men även för att kolla att man får i sig tillräckligt mycket av olika näringsämnen.

Att bara "äta nyttigt" som du kallar det kommer endast leda till viktnedgång om man tidigare ätit onyttigt. Men om man endast äter en chokladbit på lördagar kommer det inte ge utslag att skippa den.

Senast ändrad:

Så hemskt är det då inte. Det finns pulvermos och det finns pulvermos.
Självklart är mos man tillagar från potatis bättre men du förstår att när man är sjuk och egentligen inte orkar laga mat alls så är det sista man önskar att skala potatis och sen stå och mosa den för då är man så trött och har så ont att matlusten för längst är försvunnen.

@Sonic76 verkar ju inte heller må bra och ha överskott till matlagning, och det handlar om att hitta några alternativ istället för att enbart leva på ostmackor. Inte vad som är den mest gastronomiska upplevelsen.

Det är inget fel på pulvermos, det innehåller torkad potatis och torrmjölk.

Senast ändrad:
Så hemskt är det då inte. Det finns pulvermos och det finns pulvermos.
Självklart är mos man tillagar från potatis bättre men du förstår att när man är sjuk och egentligen inte orkar laga mat alls så är det sista man önskar att skala potatis och sen stå och mosa den för då är man så trött och har så ont att matlusten för längst är försvunnen.

Det är inget fel på pulvermos, det innehåller torkad potatis och torrmjölk.
Sambon gör pulvermos ibland. Jag får i mig max tre matskedar... Tycker det liksom växer i munnen...
Sånt restaurangmos med massa smör och grädde gillar jag dock...

Sorry men:rofl::rofl:
Vad gulligt! Du brukar inte äta på typ korvkiosk och sånt gissar jag?
Jag åt icke pulvermos hemma men har jobbat i gatukök och där lärde jag mig allt om pulvermos och fryst bearnaisesås :D

Nej, jag har aldrig ätit på nåt sånt tror jag :p. Kanske när jag var pytteliten så jag inte minns det. Tycker folk köper massa kryddblandningar i påse så jag trodde att det också var en sån fast + mjölkpulver typ :angel:. Det är ganska mycket mat som jag inte har nån aning om vad det är, alltså om nån ber mig köpa nåt: ":confused: :confused: :confused: var hittar jag det?!".

Tvekade länge om jag skulle skriva i den här tråden men gör ett försök.

En vanlig dag ser ut typ såhär:
5.00 Frukost: 2 fiberrostmackor med smör och marmelad+varm choklad.
10.00 Frukost på jobbet/mellanmål: 2 knäckebröd med mjukost, frukt och varm choklad.
14.00 Mellanmål efter jobbet. Toast, rabarberpaj eller vad som går snabbt.
Ca 17.00-21.00 lagad mat. Kan bli stek, sås och potatis eller köttfärssås och spagetti. Äter sällan grönsaker.
Något mindre mat på helgerna men istället mer läsk.

Utöver detta dricker jag rätt mkt cola (beroende, kan lätt dricka en stor flaska per dag om jag inte håller igen), har dragit ner på godis/sötsaker till nästan 0 men halkar tbx ibland.

Sist jag vägde mig (ca 1år sen) blev det 65 kg :cry::( till mina 163 cm. Har nog gått upp ännu mer nu. Trivselvikt runt 50-55 kg. Rund och mullig med mesta fettet på lår och höfter.

Har ett mkt fysiskt jobb som lokalvårdare, hästgård, 2 hästar som motioneras varje dag, hund och ett gäng katter.
Går minst 20 000 steg/dag. Dock inte så aktiv som jag vill vara, tränar inget utöver hästarna och vardagsmotionen.

Hu det var jobbigt, har inte riktigt velat tänka på hur dåligt jag äter.
Menar du dåligt som att du äter för lite eller tycker du att du på ngt sätt äter för mycket?

Frukost: yoghurt med hemgjort äppelmos och hemgjord granola (inte så mycket socker, men desto mer nötter, frön och annat fett och gott :angel:) alt. 2 grova mackor med ost/skinka/keso alt. keso med bär alt kesoplättar med bananglass alt. chiapudding
Jobbar jag behövs ett mellanmål innan lunch, ungefär samma som frukosten. Pluggar jag blir det kaffe och frukt.
Lunch: Vanlig mat enligt ungefärlig tallriksmodell, storleksmässigt går den in i mina 0,4 liter matlådor om man packar ordentligt.
Mellanmål: samma som frukost
Middag: samma som lunch
Kvällsfika: Kakbit om jag har bakat, annars ett par chokladbitar. Choklad kan det även bli fler gånger under dagen om självdisciplinen brister.

Jag älskar mat och måste dessutom äta ordentligt åtminstone var fjärde timme för att fungera som människa. Annars vill jag lägga mig i fosterställning och gråta vid minsta motgång (mörda någon känns också som ett rimligt alternativ).

Normalviktig med 63 kg till mina 167 cm. Jag tränar en del men är stillasittande större delen av dygnet (student).

Du kanske kan försöka byta ut några skivor till knäckebröd, typ wasa husman, istället? :)
Då får du mer fiber och näring och de har endast 42 kalorier per styck.

Det bästa är såklart om du kan göra lite mer varierad mat. Jag är sjuk och orkar därför inte göra avancerad mat så jag förstår det där med att inte orka fixa något väldigt gott. Men det finns ju snabba alternativ också så du inte enbart behöver äta mackor. Tex nudlar, pasta, yogurt, potatismos på påse, soppor på påse och en massa färdiga middagar i frysdisken. Se bara upp med att de oftast är beräknade för mer än en person.

Själv gillar jag Icas potatismos, det är gott, skönt att få äta något varmt och går supersnabbt. Bara att koka vatten i vattenkokare och blanda med pulver i en skål. Kalorisnålt också, jag brukar göra två portioner eftersom jag äter endast mos och inget tillbehör och det blir bara 240 kalorier.
Håller med. ICAs potatismos är gott men jag vill gärna ha lite bostongurka till :D

Kosten verkar påverka min vikt hyfsat lite. Långa perioder med mindre mat ger små effekter, långa perioder med mer mat också små effekter. Om jag låter bli att äta alls i en vecka (pga sjukdom i somras) och sedan minimalt i 4 veckor till (enbart flytande föda 2 ggr/dag) så tappade jag ca 4kg efter 5 veckor. Men då ännu mer "stilla" än normalt.

Mer effekt har träningsdosen, för då verkar ämnesomsättningen gå upp efter ett par veckor. Tyvärr kompenseras det till viss del genom att portionerna ökar ganska kraftigt.

Att äta så lite mat att man tappar vikt fort gör mig kraftlös och illamående. Äter dock alltid ganska små portioner då jag blir mätt fort och tycker att äta "mycket av samma" i princip aldrig är gott. Smaker ska vara intressanta och i små portioner.

• Gilla
Reactions: Ray

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 964
Senast: Enya
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 736
Senast: fejko
·
Fordon För närvarande är det som skrivs nedan verkligen bara på spåna- och kolla-stadiet, men jag tänkte göra en tråd på Buke för att se om här...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 936
Senast: Otherside
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 288
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar