Hur mkt äter ni på en dag?

Är en sån som har svårt att hålla vikten uppe och går tyvärr lätt ner. Är 170 cm lång och pendlar mellan 58 och 62 kg men ligger oftast runt 59. Slarvar jag med maten minsta lilla går jag ner. Stillasittande jobb men går ca 2 km varje vardag. Har en häst som normalt rids 5-6 ggr per vecka, just nu är jag gravid så för tillfället gör jag endast markservicen.
Ligger stadigt i vikt på 2000-2300 kcal per dag men det är inte ofta jag faktiskt kommer upp i det. En vanlig dag kan se ut så här

Frukost
Ett par mackor med ost, leverpastej och smörgåsgurka, messmör, kokt ägg med salt eller vad vi nu har hemma som jag är sugen på. Ett stort glas mjölk till det (ca 2,5 dl).

På jobbet på morgonen
Kaffe med en skvätt mjölk, ibland någon frukt

Frukost på jobbet
Två rejäla smörgåsar/en stor delad bulle med ost, gurka och tomat eller kokt ägg med salt. Två till fyra knäckebröd med mycket smör (bregott) och tomat eller ost.
Kaffe med en skvätt mjölk.

Lunch
Lagad mat hemifrån, oftast middag från dagen innan. Är en sån som är noga med råvaror, äter inget som har ordet "light" i sig utan använder vispgrädde, creme fraiche, turkisk yoghurt osv med hög fetthalt. En rejäl portion brukar vara någonstans mellan 450-800 g lite beroende på vad det är.

Frukt på jobbet alt fika som någon har köpt (kakor/bullar). Kaffe med en skvätt mjölk till.

Hemma på em
Ett par mackor, leverpastej med smörgåsgurka eller messmör. Ett stort glas mjölk eller en burk Pepsi till om vi har det hemma.

Middag
Lagad mat, det som blir över blir lunch dagen efter.

Ibland på kvällen (gärna på hösten/vintern) blir det ett par knäckebröd med tjockt med smör (bregott) och ost. Te med 1 msk honung och en skvätt mjölk till.

Menar du dåligt som att du äter för lite eller tycker du att du på ngt sätt äter för mycket?

För lite nyttigt, för lite grönsaker, dricker för lite vatten osv.
Är uppväxt med väldigt "bra" mat. Ekologiskt, hemmaodlat, "smalmat", mkt grönt o fisk. Sällan sötsaker, läsk och sånt. Första gången jag åt på Donken el liknande var när jag flyttat hemifrån. Hade aldrig gjort sånt innan:p

Äter väl egentligen varken för lite el för mkt men äter fel saker känner jag.

Jag äter ganska olika. Ibland är jag väldigt slarvig (med effekter på måendet såklart) och ibland äter jag jättebra. Generellt har jag börjat äta bättre och bättre. Mitt problem är att jag tycker att matlagning är oerhört tråkigt och tidskrävande.

En dålig dag kan se ut ungefär såhär:
Frukost - Redbull och eventuellt något litet ätbart. Typ banan eller en knäcke.
Mellanmål - 2 knäcke m smör och pålägg, frukt eller typ kesella eller liknande
Lunch - normalstor portion, äter typ enligt tallriksmodellen
Mellanmål - Hoppar ibland över men tar ofta en frukt eller kanske ngn kaka.
Middag - Fil och musli och smörgås, typ som en frukost. Eftersom jag är hungrig och sugen efter att ha ätit dåligt blir det ofta typ chips eller liknande också.

En bra dag, och jag har numera merparten av dagar såhär:
Frukost - Redbull, fil/yoghurt med musli och/eller smörgås
Mellanmål - 2 knäcke m smör och pålägg, frukt eller typ kesella eller liknande
Lunch - normalstor portion, äter typ enligt tallriksmodellen
Mellanmål - Frukt, kaka, smörgås eller liknande.
Mellanmål - Drickyoghurt/kvarg/ägg eller liknande på språng
Middag - normalstor portion, typ tallriksmodellen.
(Kan variera om i vilken ordning jag äter de två sista målen)

Jag äter allt utom fisk och skaldjur. Äter ofta vegetariskt, men det blir ganska blandat totalt sett. Har inga restriktioner alls kring mat utan äter det jag tycker är gott. Äter gärna typ sötad yoghurt, ljust bröd och liknande. Äter ganska kolhydratsrik mat. Dricker gärna juice och ibland läsk.
Äter mig alltid mätt, skulle aldrig fixa att gå runt hungrig.

En dålig dag är ju uppenbart kass näringsmässigt, tappar för mycket.

Jag väger absolut inte mat och jag räknar absolut inte kalorier, men utifrån mitt jobb har jag ändå rätt så bra koll på hur man behöver äta för att komma upp i vissa kalorimängder. Skulle uppskatta att jag snittar kring 2000 kcal vilket är helt rimligt, dock skulle jag ju för att må bättre behöva äta bra alla dagar och då skulle jag också minska på allt godis/chips och liknande som jag nu stoppar i mig pga sug.

Är 162 cm lång och väger straxt under 50 kg. Stillasittande jobb. Promenerar en del med hunden och rider en gång i veckan men ägnar mig annars inte åt någon träning. Håller mig viktstabil, även om jag kanske inte har de musklerna jag skulle önska.
De perioder jag tränar mer (då löpträning) märker jag direkt att jag måste äta mer. Blir jättehungrig.

Oj, du måste ha hög grundförbränning, så liten och äter ändå så mycket. Bara att tacka och ta emot gissar jag :)

Jag äter ungefär såhär:
Frukost: 1 knäckemacka med skivat ägg alt. liten skål yoghurt (naturell) med hemmagjord musli.
Lunch: En "normal" portion mat, äter t.ex, rostade grönsaker med lax. Äter mycket grönsaker och rotfrukter och ingen pasta/ris/potatis etc. Mest fisk, sällan kött.
Efter jobbet runt 17: mellanmål typ 1 knäckemacka med keso och två frukter.
Kvällsmat: Samma som lunchen alternativt yoghurt med musli.
På helgen ofta lite vin och mörk choklad eller lite glass. Äter aldrig chips, snacks eller kakor.
Fastar helt en dag i veckan.

Tränar intensivt 3 pass i veckan (spinning), därutöver långa och många promenader med hunden. 167 cm lång och vägar ca 58 kg.

89 proc torkad potatis i Felix, jag googlade.

Det är så äckligt! När jag var en vedervärdig liten onge åt jag bara Blå Band pulvermos, mamma lagade jättegott eget mos till resten av familjen och pulvermos till mig.

Så fick jag pulvermos i Grekland för några år sedan, på ön där jag är just nu, och höll på att smälla av. Jag kände så väl igen det och det var så äckligt.

Haha pulvermos påminna mig om den supersnabba studentmåltiden pulvermos, fiskpinnar som vi körde i brödrosten och färdig remouladsås. Förstår inte för mitt liv hur jag kunde äta det men det gjorde vi ibland.

Jag äter ungefär såhär:
Frukost: 1 knäckemacka med skivat ägg alt. liten skål yoghurt (naturell) med hemmagjord musli.
Lunch: En "normal" portion mat, äter t.ex, rostade grönsaker med lax. Äter mycket grönsaker och rotfrukter och ingen pasta/ris/potatis etc. Mest fisk, sällan kött.
Efter jobbet runt 17: mellanmål typ 1 knäckemacka med keso och två frukter.
Kvällsmat: Samma som lunchen alternativt yoghurt med musli.
På helgen ofta lite vin och mörk choklad eller lite glass. Äter aldrig chips, snacks eller kakor.
Fastar helt en dag i veckan.

Tränar intensivt 3 pass i veckan (spinning), därutöver långa och många promenader med hunden. 167 cm lång och vägar ca 58 kg.
Det låter gott och så, men väldigt spartanskt. Tappar du vikt kontinuerligt?

Det låter gott och så, men väldigt spartanskt. Tappar du vikt kontinuerligt?

Nej, jag ligger rätt stabilt på den vikten. Min uppfattning är också att jag äter ganska spartanskt och nyttig jämfört med t.ex. kollegor, men jag vet ju inte heller vad de äter efter jobb och på helger. Uppenbarligen behöver jag inte mer energi, även om det händer att jag går hungrig då och då (speciellt på den dagen jag fastar ;))

FRUKOST:
1 grov macka

jobbefrukost:
1 grov macka

lunch:
yoghurt och musli

middag:
mån- torsdag gör jag middag de kan variera , men tillräckligt för att jag ska bli mätt

Frukost: Ibland inget, ibland ett ägg, en ägg macka, kaffe.
Frukost 2: Ibland inget, ibland en frukt eller macka.
Lunch: Oftast lagade rester från kvällen innan.
Em: Frukt eller knäcke.
Middag: Lagad mat, oftast pasta och grönsaker.
Kväll: Lite nötter.
Jag håller vikten på ovanstående. Hade dock gärna minskat lite.

Enligt det jag hört så har VV ett nytt system nu där frukten ska räknas.
Jag tycker absolut att du bör räkna frukten. Jag kan lätt få i mig 1000 kalorier i bara frukt.

Sen ska du ju inte banta för hårt om du ammar. Det är väl vanligt att gå ner vid amning oavsett vad man äter.
Du har blivit felinformerad, frukten räknas inte.

Gick ner 20 kg i rask takt efter förlossningen men sedan tog det stopp. Det hände inget alls på 3 mån. Så enbart amning gjorde inte mig smal. Har varit medlem tidigare också och då gick jag ner 15 kg på knappt ett år. Det fungerar på mig i alla fall, även om jag inte räknar frukt och grönt.

Mina dagar ser ju lite annorlunda ut nu som sagt men typ:

4.30 1.5dl fil
8.30 1 rostmacka med smör och ost (ibland 2)
10.30 lunch, 2dl lagad mat, protein och kolhydrat med tonvikt på kolhydrat (förr proteinet)
12.30 1.5dl fil
14.30 frukt
16.30 frukt
19.30 middag, dl lagad mat som lunchen
21.30 1.5dl fil

Ibland har jag en näve cornflakes och russin på filen. Vissa dagar äter jag bara rostmackor med smör. Vissa dagar äter jag även lakrits :d Men en genomsnittlig dag blir såhär. Skulle behöva äta lagad mat en gång till men fixar inte det just nu.
Dricker 4-5 koppar te med lättmjölk i också.

Den stora skillnaden är att jag äter mycket mer kolhydrater nu än annars. Och lite oftare.

Aa
Fiskpinnar i brödrosten, är inte det en skröna?
Ingen aning. Jag tror att de var en skröna från början, Men jag hade en vän som brukade göra fyllemat åt oss på nätterna. Pulvermos och fiskbullar. Tillagat på kaffebryggaren. Så jag betvivlar inte att någon kan ha testat fiskpinnar i brödrosten.

Jag älskar mat och måste dessutom äta ordentligt åtminstone var fjärde timme för att fungera som människa. Annars vill jag lägga mig i fosterställning och gråta vid minsta motgång (mörda någon känns också som ett rimligt alternativ
.
:rofl::rofl:

Jag tycker att hunger och PMS gör ungefär samma saker med min omgivning. Plötsligt blir alla så orättvisa/störiga/korkade :angel:.

Aa

Ingen aning. Jag tror att de var en skröna från början, Men jag hade en vän som brukade göra fyllemat åt oss på nätterna. Pulvermos och fiskbullar. Tillagat på kaffebryggaren. Så jag betvivlar inte att någon kan ha testat fiskpinnar i brödrosten.
Det var i min ungsom,på den tiden som varken smuggelöl eller utkörningspizza fanns dygnet runt, så den person som smsde på en säljesannons sent en lördagnatt fick svaret att om han bara kunde komma förbi med alkohol, pulvermos och några burkar fiskbullar inom en timme så kunde han få prylen.
Jag vet inte vem som hade mest ångest dagen efter, personen som bytt bort saker för några tusen mot några sexpack ock fiskbullar i dillsås eller jag som aldrig mer kommer kunna se på pulvermos eller fiskbullar utan att känna en fadd bismak av kaffe...

Jag inleder dagen vid 5 och då tar jag en Nutrilettshake för att kunna kravla mig till jobbet.
Vid 8 ungefär äter jag en ciabatta med ost och skinka och dricker O'Boy :o
Lunch vid 12 är antingen ute eller någon färdigrätt el liknande i mataffären.
Kommer hem vi 15 och är då lite småhungrig och en smart dag tar jag en shake eller liknande men det kan lika gärna bli kakor i bilen. :p
Middag vid hemkomst från stallet c:a 18-19 och det blir "vanlig mat", jag äter det mesta och då är jag hungrig så inga små portioner om jag inte är jättesen hem för då kanske det bara blir ett par kokta ägg.

Utöver detta så blir det i princip obegränsat med godis och glass för jag gillar det. :D

Har ett fysiskt jobb, rider minst en häst om dagen och är normalviktig.

Normalviktig är egentligen ett dumt ord.
Överlag att man i svenska språket har ett likhetstecken mellan kg och hur viktig man är?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 964
Senast: Enya
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 736
Senast: fejko
·
Fordon För närvarande är det som skrivs nedan verkligen bara på spåna- och kolla-stadiet, men jag tänkte göra en tråd på Buke för att se om här...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 936
Senast: Otherside
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 288
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar