Hur mkt äter ni på en dag?

Nja, jag tycker inte att jag äter mer än "normalt". Men jag är väl en liten person av naturen och när jag äter enligt mina hungers- och mättnadskänslor blir det såhär. Som det ska vara.

Tror snarare att många andra strävar efter en onaturligt låg vikt (för dem) och att de därför måste dra ner på maten.

Jag menade såhär - jag tror det är rätt få som kan äta så mycket och ändå hålla sig smala och väga under 50 kg (därav min gissning att du har hög grundförbränning), jag menade inte att du åt onormalt mycket i förhållanden till "normal-svensken".
Jag gissar att det var lite det som TS funderade kring, att det kan skilja ganska mycket i mängden mat som man behöver :)

Jag matar in det jag äter på mitt Fatsecret konto :p och vilken aktivitet jag pysslat med. Ligger för det mesta under mitt rekommenderade intag i alla fall. Försöker droppa lite vikt så det är väl därför, men tycker rent allmänt att det blir mindre mängd mat ju mer man tänker på det.

Jag menade såhär - jag tror det är rätt få som kan äta så mycket och ändå hålla sig smala och väga under 50 kg (därav min gissning att du har hög grundförbränning), jag menade inte att du åt onormalt mycket i förhållanden till "normal-svensken".
Jag gissar att det var lite det som TS funderade kring, att det kan skilja ganska mycket i mängden mat som man behöver :)
Nej såklart, och det är ju inte det vanligaste att ha sin normalvikt kring 50 kg heller.
Många är ju både längre och liksom större i grundkonstruktion..

Det var väl därför 5:2-dieten blev så populär.
Stickspår, men, tror du verkligen att dieter av olika slag blir populära utifrån hur hälsosamma de är?

Och dessutom, hur populär är 5:2 i det långa loppet? Jag har ingen aning, alltså, men jag har ingen känsla av att det kryllar av människor som fastar två dagar i veckan.

Stickspår, men, tror du verkligen att dieter av olika slag blir populära utifrån hur hälsosamma de är?

Och dessutom, hur populär är 5:2 i det långa loppet? Jag har ingen aning, alltså, men jag har ingen känsla av att det kryllar av människor som fastar två dagar i veckan.

Min uppfattning är att det var en tydlig hälsoaspekt när 5:2-dieten blev populär, människor blev intresserad av det även där viktminskning inte var primärt.

Hur många som fastar två idag vet jag inte heller men jag tror precis som du att de är få. Precis som jag tror det är få som orkar hålla några dieter överhuvudtaget någon längre tid. Jag har så att säga inte rekommenderat människor att börja med det, utan beskrev bara mitt eget ätande. Däremot protesterade jag när det beskrevs som ohälsosamt, och visade att forskning tyder på motsatsen.

Vi gjorde det iallafall när vi hade riktigt bråttom eller vi inte orkade laga mat. Vet också andra väninnor som har berättat det med.

En annan studenträtt som en kompis lagade var den underbara "falukorv i micro".
Ta en hel falukorv.
Stoppa den i micron önskad tid.
Spruta på ketchup.
Ät.

Dvs han satt med en hel falukorv på en gaffel och tuggade, tillsammans med ketchup. Ibland med snabbmakaroner bredvid men det verkade inte vara en viktig del av det hela.

Men det är nästan enklare än fiskpinnar i brödrosten....

Min uppfattning är att det var en tydlig hälsoaspekt när 5:2-dieten blev populär, människor blev intresserad av det även där viktminskning inte var primärt.

Hur många som fastar två idag vet jag inte heller men jag tror precis som du att de är få. Precis som jag tror det är få som orkar hålla några dieter överhuvudtaget någon längre tid. Jag har så att säga inte rekommenderat människor att börja med det, utan beskrev bara mitt eget ätande. Däremot protesterade jag när det beskrevs som ohälsosamt, och visade att forskning tyder på motsatsen.

Det finns väl forskning helt nyligt (och kanske även tidigare?) som visar på att det är bra för människan att "svälta" lite då och då, dvs att inte ständigt tillföra kroppen föda/energi. Jag minns inte exakt på vilket sätt, men människan skulle i alla fall leva både längre och friskare av små mikrofastor då och då. Sen kan man ju väga den nyttigheten mot hur roligt man har under tiden och om det är värt det.....

Det finns väl forskning helt nyligt (och kanske även tidigare?) som visar på att det är bra för människan att "svälta" lite då och då, dvs att inte ständigt tillföra kroppen föda/energi. Jag minns inte exakt på vilket sätt, men människan skulle i alla fall leva både längre och friskare av små mikrofastor då och då. Sen kan man ju väga den nyttigheten mot hur roligt man har under tiden och om det är värt det.....
Då pratar man oftast om 16 h inkl sömn timmarna dvs att du äter sista målet klockan 18.00 och sedan inte nästa förrän vid lunch nästa dag.
http://www.svd.se/halvfasta-kan-forlanga-livet--sa-fungerar-metoden

Jag tycker att det låter som ett rätt bra sätt att bli mer eller mindre ätstörd. Särskilt om man vill gå ner i vikt av det.

Ja precis, det finns det. I artikeln jag länkade till tidigare:
"Vi är nämligen inte gjorda för att bli mätta flera gånger om dagen, eller ens flera gånger i veckan. Vi är utvecklade för att klara svält, vi är inte utvecklade för att klara det här höga energiintaget, säger Helgi Schiöth professor i farmakologi vid Uppsala universitet."

Matvanor fascinerar mig och det var därför jag startade tråden.
När jag växte upp var det självklart i min familj att man skulle äta enligt tallriksmodellen. Lunch och middag var lagad mat och på eftermiddagen tog man en frukt. Det gjorde att jag i många år inte ens reflekterade över att man kunde äta annorlunda. :D
Jag tog för givet att folk som åt annorlunda automatiskt skulle må dåligt.
Sen genom åren har jag träffat folk med alla möjliga matvanor. Som tex en fd kollega som åt en gång per dygn. Det var en aktiv person som åkte Vasaloppet och cyklade flera mil om dan. Och jag har insett att det inte kan finnas något rätt och fel egentligen. Folk äter ju också olika i olika länder och tider.
Men matvanor...Ja det är fascinerande. :D

Jag blir lite förvånad hur lite många här äter.
Jag gillar mat alldeles för mycket och skulle vara ättearg och hungrig jämt om jag bara åt lite kvarg till lunch :p
Jag äter väldigt oregelbundet pga av mitt jobb. Frukosten varierar mycket iom att jag bor så mycket på hotell och utbudet varierar. Är jag hemma blir det en lingongrova med smör och ost, ett halvt glas juice till. Dricker vatten till övriga mål. Ett mål per dag är lagad mat, försöker satsa på vettiga, näringsrika råvaror och vällagad mat. Oftast är det lagad mat till lunch sen knäckebröd och yoghurt på kvällen. Stoppar i mig frukt, någon extra macka, kexchoklad, redbull under dagen. Vad och när beror på vad jag gör och var jag är. Vissa dagar är jag ett under av hälsa och andra dagar not so much :D
Har några kilo för mycket men det stör mig inte. Är stark och har skaplig kondition, bra ork osv. Jag gillar choklad för mycket :p

Jag kanske är jätteviktig!
Alla är ju lika viktiga. ..
Nu är du petimetrig.
Att saker är av viss vikt är ju besläktat med att väga och vikta men att tolka det så bokstavligt blir för mig lite löjligt. Det finns massor av andra ord som utvecklats till att ha flera betydelser. Vi kan inte rensa bort alla.

(mina arabisktalande elever blir frustrerade - de hävdar att i arabiskan finns inga ord som betyder flera saker)

Nej det var något helt nytt:confused:

Tycker det är lite intressant ändå. Man säger ju att ett argument kan väga tungt t ex vilket tyder på att viktig och vikt ändå syftar lite på varandra.
Om man jämför engelska weight och important.
Väglag? Vägren? Bär? Bokstavlig? Gång?
jag kan hålla på tills imorgon.

Jodå, det är en ganska vanlig variant av periodisk fasta, liksom 5:2-varianten.
Eh nej det är det väl inte?

Var tvungen att fråga min dietistkollega som håller sig väl uppdaterad kring diverse dieter, hon höll med mig om att det är ovanligt med så lång total fasta.
Du har nog missuppfattat något.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 978
Senast: Enya
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 736
Senast: fejko
·
Fordon För närvarande är det som skrivs nedan verkligen bara på spåna- och kolla-stadiet, men jag tänkte göra en tråd på Buke för att se om här...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 937
Senast: Otherside
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 288
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar