Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det jag har läst mig till är att det oftast, även i hembyggen, finns någon form av värme- och/eller kylsystem. Dessa kan drivas med diesel eller el och elen kan komma från solceller eller att man pluggar in sig på en camping.Jag tänker typ värme/ac. Hur löser man det? Kan lätt tänka mig en variant som semesterfordon utan dusch men med åtminstone kyl/kök
Gasol blaJag tänker typ värme/ac. Hur löser man det? Kan lätt tänka mig en variant som semesterfordon utan dusch men med åtminstone kyl/kök
Det jag ser som de största fördelarna med plåtis jämfört med traditionell husbil är framför allt krocksäkerheten och det man kan kalla strukturell integritet - att karossen behåller sin skyddande form vid en krock bättre än om den är gjord av aluminium och kompositskivor. Även att de ofta är mindre fuktkänsliga än en traditionell husbil, att de kan vara mer inbrottssäkra, och att de genom sin mindre storlek och form ofta är mindre vindkänsliga och kan ha bättre väghållning.
På minussidan är förstås ffa att utrymmet generellt är mindre - men det är ju inte alltid det är en kritisk faktor.
Är 6 meter avgörande för skatten? Vägtrafikskatten, antar jag? Och är den högre om den är splirrans ny? De plåtisar vi tittar på, Pössl camper vans, är nog nåt år gamla. Två, tre kanske. Gör det skillnad?Då har jag varit på plåtismässa. Det var lärorikt, verkligen! Jag har helt missat skattereglerna för nya bilar - galen skatt! Nu har jag inte råd att köpa en ny husbil oavsett, men 30000 i skatt? När jag och min medföljande kompis stod med hakorna vid knäna kom en man och berättade att folk tydligen ställer av och på sina husbilar, det är så det hela går till. En ny värld...
Fick möjlighet att se både ombyggda skåpbilar, mindre husbilar och campingbilar där man höjer taket för att göra om sin vanliga bil till en husbil. Blev förtjust i en sådan (men det kommer aldrig att bli en sådan pga priset) och en mindre husbil som väl var lite större än en van men ändå inte speciellt stor. Gillade den skarpt men trots att den var bland de billigare så är 650 papp på tok för mycket för mig. Men det var superbra att se IRL hur de olika planlösningarna såg ut.
Eftersom jag sagt bestämt att det INTE ska bli en traditionell husbil hittade vi en sådan vi båda gillade jättemycket! Superfin inredning och fast den var mindre än många vans (längd 570 cm = under de magiska 6 metrarna) kändes den jättestor inuti eftersom sängen var i alkov ovanför förarhytten. Att den var lite äldre gjorde att priset var betydligt mer hanterbart. Som sagt - vi tyckte båda jättemycket om den!
Har någon erfarenhet av hur man ska tänka runt själva bilarna? Jag är stor älskare av tyska bilar och tillbringat de senaste +10 åren i två olika VW. Det är ju ett klassiskt märke, men ligger betydligt högre i pris när det gäller ombyggda vans och campingbilar än t ex Fiat. Finns massor av Fiat-husbilar och även om jag gillade den enda Fiat jag ägt mycket undrar jag hur de står sig hållbarhetsmässigt jämfört med VW och Mercedes (som är en annan favorit)? Populära märken när det gäller att bygga om vans är utöver VW, Merca och franska bilar. Såg fina Peugeot och även Citroen och Renault swischade förbi. Men hur står sig dessa?
Kul med mässa och att man fick gratis lunch med läsk (bubbel för de som ville) och kaffe gjorde inte saken sämre.
6 m är en magisk gräns på färjor tydligen. Tror inte att det påverkar skatten.Är 6 meter avgörande för skatten? Vägtrafikskatten, antar jag? Och är den högre om den är splirrans ny? De plåtisar vi tittar på, Pössl camper vans, är nog nåt år gamla. Två, tre kanske. Gör det skillnad?
Fordonsskatt heter det nog, ja :-) Tusen tack för tipsen, det påverkar ju massor!6 m är en magisk gräns på färjor tydligen. Tror inte att det påverkar skatten.
Jag avser fordonsskatten. Om det är samma som vägtrafikskatten vet jag inte. Den man betalar för sin bil varje år.
Ja, tydligen gör åldern skillnad. Nya bilar (nyare än tre år) har HÖG skatt. Sedan sjunker den och det verkar göra det successivt. Vi har en pickup på jobbet, diesel och med vikt som en liten husbil. Fordonsskatt på den är runt 6000/år. Detta verkar vara rätt rimligt för många plåtisar modell lite äldre också. En 2020 jag kollade på hade skatt 9500 medan vissa ännu nyare hade från 10 upp till 30000. Detta ska jämföras med min VW Polo 2016 som kostar… 361 kr.
Om du har regnummer kan du kolla skatten på Transportstyrelsens tjänst Fotdonsuppgifter.
Prexis. Personbilspris på 5.98-fordon. Buss/lastbilspris på längre än 6.006 m är en magisk gräns på färjor tydligen.
Plåtis är den svenska termen för camper van, dvs en till husbil ombyggd och inredd skåpbil (van). Men både det svenska och engelska begreppet tycks användas.Är inte en plåtis det man förut kallade van helt enkelt?
Mina föräldrar hade flera sådana när jag var barn som de byggde om. De hade inte råd med husbil...
Har aldrig stött på det förut faktiskt, vi har alltid kallat dem för van. Byggdes om ett par tre stycken under min barndom.Plåtis är den svenska termen för camper van, dvs en till husbil ombyggd och inredd skåpbil (van). Men både det svenska och engelska begreppet tycks användas.