Camper van/plåtis - erfarenheter?

Jag tänker typ värme/ac. Hur löser man det? Kan lätt tänka mig en variant som semesterfordon utan dusch men med åtminstone kyl/kök :)
 
Jag tänker typ värme/ac. Hur löser man det? Kan lätt tänka mig en variant som semesterfordon utan dusch men med åtminstone kyl/kök :)
Det jag har läst mig till är att det oftast, även i hembyggen, finns någon form av värme- och/eller kylsystem. Dessa kan drivas med diesel eller el och elen kan komma från solceller eller att man pluggar in sig på en camping.
 
Moderna plåtisar och husbilar har värmeanläggning som drivs med gasol / el ( fordras att man kopplar upp sig) och många kompletterar m solceller för att kunna fricampa så mkt som möjligt. En del har dieselvärmare. Har aldrig frusit i plåtisen. Vi har två långbäddar plus möjlighet att bädda i dinetten - inte det mest bekväma, dock.
 
Varmvattenberedare har alla moderna husbilar/plåtisar. Toa med dusch likaså så länge vi pratar vanliga husbilar.
 
Det jag ser som de största fördelarna med plåtis jämfört med traditionell husbil är framför allt krocksäkerheten och det man kan kalla strukturell integritet - att karossen behåller sin skyddande form vid en krock bättre än om den är gjord av aluminium och kompositskivor. Även att de ofta är mindre fuktkänsliga än en traditionell husbil, att de kan vara mer inbrottssäkra, och att de genom sin mindre storlek och form ofta är mindre vindkänsliga och kan ha bättre väghållning.
På minussidan är förstås ffa att utrymmet generellt är mindre - men det är ju inte alltid det är en kritisk faktor.
 
Det jag ser som de största fördelarna med plåtis jämfört med traditionell husbil är framför allt krocksäkerheten och det man kan kalla strukturell integritet - att karossen behåller sin skyddande form vid en krock bättre än om den är gjord av aluminium och kompositskivor. Även att de ofta är mindre fuktkänsliga än en traditionell husbil, att de kan vara mer inbrottssäkra, och att de genom sin mindre storlek och form ofta är mindre vindkänsliga och kan ha bättre väghållning.
På minussidan är förstås ffa att utrymmet generellt är mindre - men det är ju inte alltid det är en kritisk faktor.

Traditionell husbil är inte aktuellt.

Har snöat in lite på Bürstner Copa C530. Storlek som en personbil, sen lossar man några spärrar och har tre meters takhöjd. MEN modellen är ny och bilköp för över en halv mille kommer aldrig att ske, fattar faktiskt inte hur någon har råd med sådant. Efter att ha kollat Marketplace och en del FB- grupper igår dök det upp en hel del ombyggda vans som verkade bra och låg i prisklass 150-250 tkr. Det kändes hoppfullt.
 
Drömmer också om en plåtis i framtiden. Men skulle i så fall också behöva använda den som vanlig bil, för att ha råd med båda kräver en rejäl lottovinst...
 
Då har jag varit på plåtismässa. Det var lärorikt, verkligen! Jag har helt missat skattereglerna för nya bilar - galen skatt! Nu har jag inte råd att köpa en ny husbil oavsett, men 30000 i skatt? :crazy: När jag och min medföljande kompis stod med hakorna vid knäna kom en man och berättade att folk tydligen ställer av och på sina husbilar, det är så det hela går till. En ny värld...

Fick möjlighet att se både ombyggda skåpbilar, mindre husbilar och campingbilar där man höjer taket för att göra om sin vanliga bil till en husbil. Blev förtjust i en sådan (men det kommer aldrig att bli en sådan pga priset) och en mindre husbil som väl var lite större än en van men ändå inte speciellt stor. Gillade den skarpt men trots att den var bland de billigare så är 650 papp på tok för mycket för mig. Men det var superbra att se IRL hur de olika planlösningarna såg ut.

Eftersom jag sagt bestämt att det INTE ska bli en traditionell husbil hittade vi en sådan vi båda gillade jättemycket!:rofl: Superfin inredning och fast den var mindre än många vans (längd 570 cm = under de magiska 6 metrarna) kändes den jättestor inuti eftersom sängen var i alkov ovanför förarhytten. Att den var lite äldre gjorde att priset var betydligt mer hanterbart. Som sagt - vi tyckte båda jättemycket om den!

Har någon erfarenhet av hur man ska tänka runt själva bilarna? Jag är stor älskare av tyska bilar och tillbringat de senaste +10 åren i två olika VW. Det är ju ett klassiskt märke, men ligger betydligt högre i pris när det gäller ombyggda vans och campingbilar än t ex Fiat. Finns massor av Fiat-husbilar och även om jag gillade den enda Fiat jag ägt mycket undrar jag hur de står sig hållbarhetsmässigt jämfört med VW och Mercedes (som är en annan favorit)? Populära märken när det gäller att bygga om vans är utöver VW, Merca och franska bilar. Såg fina Peugeot och även Citroen och Renault swischade förbi. Men hur står sig dessa?

Kul med mässa och att man fick gratis lunch med läsk (bubbel för de som ville) och kaffe gjorde inte saken sämre.
 
Då har jag varit på plåtismässa. Det var lärorikt, verkligen! Jag har helt missat skattereglerna för nya bilar - galen skatt! Nu har jag inte råd att köpa en ny husbil oavsett, men 30000 i skatt? :crazy: När jag och min medföljande kompis stod med hakorna vid knäna kom en man och berättade att folk tydligen ställer av och på sina husbilar, det är så det hela går till. En ny värld...

Fick möjlighet att se både ombyggda skåpbilar, mindre husbilar och campingbilar där man höjer taket för att göra om sin vanliga bil till en husbil. Blev förtjust i en sådan (men det kommer aldrig att bli en sådan pga priset) och en mindre husbil som väl var lite större än en van men ändå inte speciellt stor. Gillade den skarpt men trots att den var bland de billigare så är 650 papp på tok för mycket för mig. Men det var superbra att se IRL hur de olika planlösningarna såg ut.

Eftersom jag sagt bestämt att det INTE ska bli en traditionell husbil hittade vi en sådan vi båda gillade jättemycket!:rofl: Superfin inredning och fast den var mindre än många vans (längd 570 cm = under de magiska 6 metrarna) kändes den jättestor inuti eftersom sängen var i alkov ovanför förarhytten. Att den var lite äldre gjorde att priset var betydligt mer hanterbart. Som sagt - vi tyckte båda jättemycket om den!

Har någon erfarenhet av hur man ska tänka runt själva bilarna? Jag är stor älskare av tyska bilar och tillbringat de senaste +10 åren i två olika VW. Det är ju ett klassiskt märke, men ligger betydligt högre i pris när det gäller ombyggda vans och campingbilar än t ex Fiat. Finns massor av Fiat-husbilar och även om jag gillade den enda Fiat jag ägt mycket undrar jag hur de står sig hållbarhetsmässigt jämfört med VW och Mercedes (som är en annan favorit)? Populära märken när det gäller att bygga om vans är utöver VW, Merca och franska bilar. Såg fina Peugeot och även Citroen och Renault swischade förbi. Men hur står sig dessa?

Kul med mässa och att man fick gratis lunch med läsk (bubbel för de som ville) och kaffe gjorde inte saken sämre.
Är 6 meter avgörande för skatten? Vägtrafikskatten, antar jag? Och är den högre om den är splirrans ny? De plåtisar vi tittar på, Pössl camper vans, är nog nåt år gamla. Två, tre kanske. Gör det skillnad?
 
Är 6 meter avgörande för skatten? Vägtrafikskatten, antar jag? Och är den högre om den är splirrans ny? De plåtisar vi tittar på, Pössl camper vans, är nog nåt år gamla. Två, tre kanske. Gör det skillnad?
6 m är en magisk gräns på färjor tydligen. Tror inte att det påverkar skatten.

Jag avser fordonsskatten. Om det är samma som vägtrafikskatten vet jag inte. Den man betalar för sin bil varje år.

Ja, tydligen gör åldern skillnad. Nya bilar (nyare än tre år) har HÖG skatt. Sedan sjunker den och det verkar göra det successivt. Vi har en pickup på jobbet, diesel och med vikt som en liten husbil. Fordonsskatt på den är runt 6000/år. Detta verkar vara rätt rimligt för många plåtisar modell lite äldre också. En 2020 jag kollade på hade skatt 9500 medan vissa ännu nyare hade från 10 upp till 30000. Detta ska jämföras med min VW Polo 2016 som kostar… 361 kr.

Om du har regnummer kan du kolla skatten på Transportstyrelsens tjänst Fotdonsuppgifter.
 
6 m är en magisk gräns på färjor tydligen. Tror inte att det påverkar skatten.

Jag avser fordonsskatten. Om det är samma som vägtrafikskatten vet jag inte. Den man betalar för sin bil varje år.

Ja, tydligen gör åldern skillnad. Nya bilar (nyare än tre år) har HÖG skatt. Sedan sjunker den och det verkar göra det successivt. Vi har en pickup på jobbet, diesel och med vikt som en liten husbil. Fordonsskatt på den är runt 6000/år. Detta verkar vara rätt rimligt för många plåtisar modell lite äldre också. En 2020 jag kollade på hade skatt 9500 medan vissa ännu nyare hade från 10 upp till 30000. Detta ska jämföras med min VW Polo 2016 som kostar… 361 kr.

Om du har regnummer kan du kolla skatten på Transportstyrelsens tjänst Fotdonsuppgifter.
Fordonsskatt heter det nog, ja :-) Tusen tack för tipsen, det påverkar ju massor!
 
Hur mkt skatt som ska betalas beror på hur mkt bilen släpper ut..... de nya reglerna (bonus malus) började gälla 2018 (0701 tror jag); därav att äldre bilar är billigare i skatt. På Transportstyrelsens hemsida kan nan räkna ut hur hög skatten blir.
 
Är inte en plåtis det man förut kallade van helt enkelt?
Mina föräldrar hade flera sådana när jag var barn som de byggde om. De hade inte råd med husbil...
 
Är inte en plåtis det man förut kallade van helt enkelt?
Mina föräldrar hade flera sådana när jag var barn som de byggde om. De hade inte råd med husbil...
Plåtis är den svenska termen för camper van, dvs en till husbil ombyggd och inredd skåpbil (van). Men både det svenska och engelska begreppet tycks användas.
 
Plåtis är den svenska termen för camper van, dvs en till husbil ombyggd och inredd skåpbil (van). Men både det svenska och engelska begreppet tycks användas.
Har aldrig stött på det förut faktiskt, vi har alltid kallat dem för van. Byggdes om ett par tre stycken under min barndom.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 404
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 421
Senast: IngelaH
·
Tjatter Corona i Stallet Stall Vårlyckans ridskolechef Christian Grey, har länge ignorerat alla Coronadirektivt och ridskolan har efter...
40 41 42
Svar
836
· Visningar
31 344
Övr. Hund Jag skrev här litegrann för att par år sedan men har sedan lång tid tillbaka bara läst i trådarna utan att skriva. Nu är det dock dags...
Svar
14
· Visningar
3 615
Senast: giovanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp