Jag kämpar för att få klubbarna att förstå att om det blir enkelt att hjälpa till, då kommer folk också att hjälpa till.
Tex: Istället för att skriva "Vi behöver funktionärer. Punkt." skriva "Vi behöver 2 personer utbildade till det här, 3 personer som kan hjälpa till med uppgift x som inte behöver utbildning" osv. För de uppgifter som vem som helst kan ta, skriv även upp ungefär vad som krävs i form av tid, förberedelser osv. Är det heldagsuppgift eller något som görs i kanske en timme på morgonen? Kan man dela uppgiften med andra om man hittar ännu fler intresserade eller ska det vara enbart en som utför uppgiften?
Ju mer man vet, desto lättare är det för nya att våga testa, och desto lättare blir det också för personer med tex NPF-diagnoser.
Själv är jag duktig på att organisera, hjälpa till, få igång folk osv. De gånger jag får någon slags teamleaderuppgift på jobbet eller i ideella uppdrag, jäklar vilken fart det blir och så bra det blir! Jag vet det. Men jag vet också att så fort någon bestämmer som är mer av åsikten "det löser sig nog på något vis" och det inte kommer just tydliga instruktioner i god tid, så att man kan förbereda sig mentalt osv, ja då klarar jag inte av att göra något alls istället.
Jag har som exempel varit funktionär på en tävling där jag fick veta mitt schema typ 1-2 dagar innan tävlingen, vilket för mig var för nära inpå. Det fanns nämligen oklarheter i själva schemat som behövde redas ut innan tävlingsdagen, och jag upplevde att ansvariga inte riktigt brydde sig om mina frågor utan tänkte att det löser sig på plas. Som oerfaren funktionär var det en mardrömsstart, jag blev sjukt nervös inför det hela och kunde knapp sova på nätterna. Det var ju så många fler än jag som skulle påverkas om jag gjorde större misstag. Sedan visade det sig också att man som funktionär skulle bli bjuden på lunch på plats. Det var ju trevligt. Om man bortser från att jag fick den informationen efter att alla hade gått iväg och ätit lunch.
Det blev därmed inte så lockande för mig att vara funktionär igen när samma personer var huvudansvariga. Och sedan dök det såklart upp irriterade inlägg i sociala medier om att ingen vill hjälpa till. Fortfarande utan att uppmärksamma de som faktiskt hjälper till. Fortfarande utan att förtydliga vad man vill ha hjälp med.
Allt det i kombination med att man gärna förväntas hjälpa till en hel dag eller inte alls, dvs inte dela upp en uppgift mellan ett flertal olika personer trots att det skulle vara fullt möjligt... Nä. Det är inte så lockande.
Jag hjälper gärna till. Det gör jag ofta. Och jag sitter med i arbetsgrupper, drar igång olika projekt hit och dit, olika aktiviteter osv. Men ja. Jag är tveksam till att hoppa på andras projekt. Tyvärr.